Tämän vuoksi en uskalla mennä lentokoneella mihinkään:
Kun istun koneessa, kuuntelen koko ajan moottorin ääniä ja olen kuulevinani moottorin sammuvan (johtuu siitä että yhtäkkiä tuntuu että on paljon hiljaisempaa). Koko ajan pelkään että kapteeni kuuluttaa että joudumme tekemään hätälaskun, tai kun olemme laskeutumassa pelkään että laskutelineet eivät aukeakkaan. Lentäminen on tämän vuoksi todella ahdistavaa emmekä voi perheenä lähteä mihinkään kivalle rantalomalle koskaan :-( Ahdistaa.
Kommentit (13)
Olikohan Tjäreborg joka järkkäs junan Ruotsista (malmöstä tms) italiaan, 2vrk sinne perhehytissä ja 5 perillä ja 2 takas alcarveen vai mihin hittoon se ny oli, italian järviseudulle kuitenkin. Pari v sitten oli telkkarissa juttua, hintakin 500e per naama minusta tosi kohtuullinen ja paljon enempi näkee maisemia kuin lentsikalla.
Jos ny kuitenkin koneeseen tahdot niin riittävästi diapamia etkä murehdi enää mitään ;)
Kun istun koneessa, kuuntelen koko ajan moottorin ääniä ja olen kuulevinani moottorin sammuvan (johtuu siitä että yhtäkkiä tuntuu että on paljon hiljaisempaa). Koko ajan pelkään että kapteeni kuuluttaa että joudumme tekemään hätälaskun, tai kun olemme laskeutumassa pelkään että laskutelineet eivät aukeakkaan. Lentäminen on tämän vuoksi todella ahdistavaa emmekä voi perheenä lähteä mihinkään kivalle rantalomalle koskaan :-( Ahdistaa.
Ota viis viskia niin helpottaa.
kun en uskalla mennä vessaan lennon aikana, kun pelkään että kone putoaa juuri silloin kun olen vessassa. ap
kun en uskalla mennä vessaan lennon aikana, kun pelkään että kone putoaa juuri silloin kun olen vessassa. ap
kerran luin lentokoneessa lentoyhtiön lehteä, jossa oli juttu juuri lentopelosta (juu, ehkä jossain muussa lehdessä olisi saattanut olla hyvä, ne lentopelkoiset kun tuskin sinne koneeseen päätyivät juttua lukemaan). Jutussa kerrottiin että vaikka sattuisi sellainen onnettomuus, että koneen kaikki moottorit sammuisivat, matkalentokorkeuteen noussut kone pystyy liitämään melko pitkiä matkoja vielä ja etsimään sopivaa kentää jonne laskeutua...
toi lopun suihkuturbiini-kohtaus on priceless..
Itse olen voimakkaastai lentopelkoinen ja kävin äskettäin lääkärillä puhumassa asiasta, kun on taas lentomatka tiedossa. Määräsi mulle 5mg Diapameja, joita otetaan 1-2 ennen lentoa. Toivottavasti auttaa...
niin pakko myöntää, että mulla se auttaa. Otan aina skumpan ja punaviinilasillisen ennen koneeseen menoa ja sitten alan tuntea matkustamisen riemua pelon sijaan.
Tosin olenkin ehkä vain lievästi lentopelkoinen, ymmärrän kyllä, että pari hömpsyä ei auta niitä, jotka ovat suorastaan paniikissa ennen koneeseen astumista.
Mutta varmasti lääkitys ja Finnairin järjestämät kurssit lentopelkoisille ovat tehokkaita. Ja tutustuminen nykyisiin lentokoneisiin, jotka eivät tosiaan tule taivaalta alas kuin kivi, eivät edes kovassa myrskyssä.
Itse olen matkustanut ja lentänyt paljon. Ilman mitään ongelmia. Erään kerran kävi niin, että sain hillitömän paniikki ja pelkokohtauksen. Se taas johti oman jo olemassa olevan sairauden puhkemaan. Matka tyssäsi siihen.
Menin lääkäriin ja kerroin koko jutun. Sain seuraavalle matkalle Xanor lääkettä. 1 päivää ennen 1 lähtöpäivänä.
Ei mitään ongelmia. Käy lääkärissä ja pyydä rauhoittavia. Ota selville miksi ja miten kone lentää ja pysyy ilmassa.
Mitä ne kaikki äänet on ja miksi osa äänistä katoaa jne. Mitä enemmän tietää sen helpompaa se on.
ja lopulta kuuluttettiin, että aloitamme hätälaskeutumisen. Silloin pelotti hemmetisti, tuon jälkeen kumma kyllä normaalioloissa lentäminen ei ole pelottanut. Mene jollekin kurssille, jossa pääset lentopelostasi eroon.
- moottoritehon pienentäminen 2-3 min. lähdön jälkeen (tuntuu kuin moottorit sammuisivat tai niissä olisi jokin häiriö)
- laippojen sisäänveto lähden jälkeen (tuntuu kuin noste katoaisi hetkeksi)
- tuulesta ja ohjausliikkeistä aiheutuva sivuttainen nykiminen lähtökiidossa (tuntuu, kuin jotain olisi ollut pahasti vialla)
- ilmajarrutus (kone tärisee mukavasti)
- paineistettujen ruuman ovien äänet (aiheuttavat joskus äänekästä ylimääräistä jurnutusta juuri nousun hetkellä)
- ilmakuopat ja turbulenssit (näitä ei enää valitettavasti tänä päivän usein kohtaa)
- renkaiden kosketus kiitotiehen laskussa (koskaan ei voi tietää, kestääkö laskutelineet ja onko niitä ylipäätään muistettu ottaa esiin)
Minäkin pelkään lentämistä. Olen ajatellut tuota rauhoittavaa lääkitystä, mutta olen Diapamia sekä Xanoria saanut leikkauksia edeltäviksi esilääkkeiksi. Xanorin takia oksensin päiväkausia ja Diapam nukutti horteeseen, josta en ollut herätä (leikkaus siis selkäydinpuudutuksessa). Entäs jos tuleekin hätätilanne koneessa, miten selviän lääketokkurassa? En mitenkään.
Minäkin pelkään lentämistä. Olen ajatellut tuota rauhoittavaa lääkitystä, mutta olen Diapamia sekä Xanoria saanut leikkauksia edeltäviksi esilääkkeiksi. Xanorin takia oksensin päiväkausia ja Diapam nukutti horteeseen, josta en ollut herätä (leikkaus siis selkäydinpuudutuksessa). Entäs jos tuleekin hätätilanne koneessa, miten selviän lääketokkurassa? En mitenkään.
Itsellä kuten tuolla jo mainitsin niin Xanor. 0.25mg annostus.
Levollinen olo, mutta ei tokkurainen. Itse en ole kyllä muuten vielä ottanut päivää ennen annostusta, kuin kerran. Muutoin otan puolikkaan pillerin kentälle lähdettäessä ja toisen noin tuntia ennen koneeseen menoa. Hyvin olen pärjännyt. Olen aina matkustanut niin, että on ollut toinen aikuinen mukana (oma mieheni).
http://www.finnair.fi/finnaircom/wps/portal/finnair/travel/travel-info/…