Mitä mieltä olette vanhemmista, joiden lapset muuttavat pois kotoa jopa 15-vuotiaana?
Päästäisitkö omat lapsesi niin nuorena pois? Entä olisitko itse halunnut muuttaa pois kotoa nuorena mutta vanhemmat eivät päästäneet tai ei ollut rahaa lähteä? Tai olisitko halunnut asua kotona vielä pidempään tai jäikö tunne että vanhemmat eivät välittäneet tarpeeksi kun päästivät niin helpolla lähtemään?
Lähipiirissä on ällöttävä tilanne jossa yläaste ikäinen tyttö asuu parikymppisen miehen kanssa. Onhan näitä tyttölapsia jotka alkavat leikkiä kotia vanhempien miesten kanssa. Oikeastihan tälläiset teinityttöjen kanssa seurustelevat miehet ovat niin syrjäytyneitä ja reppanoita etteivät saa oman ikäistä seuraa, mutta harva sitä kehtää ääneen sanoa...
Eri asia tietenkin jos muuttaa opiskelemaan tai asuu sellaisella seudulla jossa on pitkät välimatkat opiskelupaikkoihin, mutta silti olisi hyvä olla ikää jotta voi esim. allekirjoittaa omia papereita mitä itsenäiseen elämiseen ja asumiseen tarvitsee. Ja teinityttöjen ei todellakaan kuulu asua aikuisten miesten kanssa.
Kommentit (28)
Mun yksi lapsi olisi halunnut lähteä muualle lukioon, mutta ei se onnistunut mitenkään, kun ei tyttö olisi saanut edes opintorahaa. Hän muutti sitten vasta kirjoitusten jälkeen, kun korkeakouluopiskelijan tukiin ei vanhempien tulot vaikuta. Vanhin lapsi puolestaasn asuu vieläkin kotona, koska opiskelee kotikaupungissa.
seurustelemaan alettiin kun olin 13 mies 16, yhteen muutettiin kun oltiin 16 ja 19, ensimmäinen lapsi syntyi 10 vuoden seurustelun jälkeen, nyt yhdessäoloa takana reilu 15 vuotta ja 3 lasta :)
että kaikki lapset ovat olleet enemmän tai vähemmän ongelmaperheistä.
Riitaisia ja murheellisen usein alkoholisoituneita työväenluokkaisia vanhempia paettiin parisuhteeseen jopa 14- tai 15-vuotiaana. Yhdelläkään näistä tarinoista ei ollut onnellinen loppu.
Poikkeuksena oli yläasteella priimus, joka oli hyvästä perheestä kotoisin, mutta sai lapsen 16-vuotiaana. Hän opiskeli myöhemmin lääkäriksi ja on muutenkin pärjännyt hyvin elämässään. Lähtökohta oli tietenkin ihan toinen, kuin esim. vähävaraisen alkoholistiperheen heikkolahjaisella lapsella.
muuttavat siksi, koska harjoituksia on jo melkeinpä joka päivä, ja matkaa saattaa olla 100 kilometriäkin.
Kun menee opiskelemaan harjoituspaikkakunnalle jää matkustamisen sijaan aikaa opiskeluun (kaikki eivät autossa pysty lukemaan).
En pidä mitenkään omituisena asiana.
muuttavat siksi, koska harjoituksia on jo melkeinpä joka päivä, ja matkaa saattaa olla 100 kilometriäkin.
Kun menee opiskelemaan harjoituspaikkakunnalle jää matkustamisen sijaan aikaa opiskeluun (kaikki eivät autossa pysty lukemaan).
En pidä mitenkään omituisena asiana.
Kun olen näiden junnujen vanhempien kanssa jutellut, on se ollut heille aika kova paikka, eikä kyse ole todellakaan siitä ollut, että nuoria ollaan oltu kotoa pois ajamassa,jotta itse päästäisiin helpommalla.
että 14, 15, 16, 17v nuoria on huostaanotettuna mutta sitten sossu ei puutu siihen että vaikka 14v asuu aikuisen miehen kanssa. Miksi nämä saavat asua ilman vanhempien huolenpitoa omillaan, mutta toisia huostaanotetaan vanhempien huolenpidon puutteen takia?
muutin ensimmäisen kerran kotoa 16-vuotiaana, menin opiskelemaan kansanopistoon, kun en oikein tiennyt, mitä yläasteen jälkeen haluaisin. Sen jälkeen palasin kotiin vielä vuodeksi.
Kansanopisto on tietenkin vähän eri asia kuin omaan asuntoon muuttaminen, mutta muutin kuitenkin vanhempien luota pois. Vanhemmat maksoivat kaikki viulut & huilut.
Vanhin lapseni on nyt 16v ja muuttaa kotoa 18 vuotiaana kun valmistuu lukiosta. Lähtee ulkomaille opiskelemaan.
Vaikka itse lähtenyt ja pärjännyt hyvin, en siitä huolimatta meidän alaikäiset ei muuta pois kotoa.