Myönnän, olen sössinyt raha-asiani. Miten tästä eteenpäin?
Asuntovelkaa ei ole. Autolaina ja opintolaina on.
Tulot: Lapsilisä 350e (n. arvio) ja palkkatuloja bruttona 1994e/kk. Verojen jälkeen palkasta jää 1459e
Menot:
lasten päivähoito 365e/kk
Autolainan lyhennys 155e/kk
Opintolainalyhennys 30/kk + korot 2x/vuosi n.140e.
Ruokaan kuukaudesta riippuen 200-300e
Auto, lähinnä bensakuluja n.200/kk. Vakuutukset n. 400e/vuosi (3 alle 3 vuotiasta lasta ja 15km työmatka joten autoa tarvitaan)
Vakuutukset (koti, lapsi x3, oma henkivakuutus) n. 1000e/vuosi
Sairauskulut yleensä vuodessa n. 200e
Puhelinlasku n
Rahaa pitäisi kuukaudesta ja sairasteluista riippuen laskujen jälkeen jäädä 500-700e. Johonkin ne katoaa.
Nyt viimeiset 2kk olin huonommin töissä. työt väheni 50% Yllättäen ja samoin tulot. Samaan aikaan kaikki lapset sairastuivat infektiokierteeseen ja yhteensä 8viikon aikana on mennyt jo pelkästään apteekkiin 650e + risat. Sairastuin myös itse ja tarvitsin lääkäria, sairaalahoitoa ja apteekkia.
Lasten sairaudet ovat kaikenlisäksi sellaisia että ne on vakuutuksista rajattu pois eli vakuutus ei korvaa kuin 1 lapsen osalta nuo lääkekulut...
Nyt on tilipäivä perjantaina ja mun tili on 15e miinuksella.
Miehellä ei ole tuloja, vain menoja. ja minä maksan kaikki laskut.
Kertokaa, mikä kaikki pitää karsia, että pärjäämme taas?
Ennenkuin luettelen, mitä meillä on muita menoja, niin kertokaa ihan oikeasti mitä menoja EI SAA olla jos meinaa että tili pysyys edes 100e plussalla?
Asumistukea tai toimeentulotukea emme saa.
Kommentit (32)
huonot ehdoiltaan, ettei nytkään 2 kolmesta saanut vakuutuksesta korvauksia.
kun talous on menny tiukalle. Yhdellä lapsella on sellainen sairaus, jonka kulut vakuutus korvaa, joten sitä vakuutusta emme tietenkään lopettaneet.
Ovatko teidän puhelinliittymät oikeesti edullisia? Miten olis prepaid-liittymä?
kun talous on menny tiukalle. Yhdellä lapsella on sellainen sairaus, jonka kulut vakuutus korvaa, joten sitä vakuutusta emme tietenkään lopettaneet.
Ovatko teidän puhelinliittymät oikeesti edullisia? Miten olis prepaid-liittymä?
Ei sellaisella vakuutuksella mitään teekään mikä ei mitään korvaa. Pelkkä menoerä.
Sen sijaan prepaid- vinkkiä en tajua ollenkaan, miksei mieluummin vaikka puhepakettia mahdollisimman pienillä minuuteilla? Prepaidit tulevat yllättävän kalliiksi, hämäävältä vain näyttävät kun ei tarvitse maksaa jälkikäteen.
Talo on oma, laina aikoinaan maksettu. Ei ole sähkölämmitystä ja vesi tulee omasta kaivosta, ei kunnan verkosta. Kunnalta tulee kylmä vesi josta kuutiomaksu. En muiosta summaa mutta satasista vuodessa puhutaan? mies hoitaa sen.
Tai siis meillä on pellettilämmitys, joka lämmittää veden ja tuvan. Sähkö on ja sen maksut vuodessa n. 300-500e
Miehellä on kaverinsa kanssa yritys, josta ei kuulemma nosteta palkkaa kuin 5000e vuodessa. Ei ole suostunut yritykseltään nostamaan enempää rahaa. Miehen auto ja sen kulut maksaa yritys.
Minä siis maksan kaiken juoksevan.
Vakuutuksia en halua lopettaa, koska korvaa yhden lapsen allergiat, toisen korvaongelmat ja yksi on leikattu refluksin takia jota vakuutus myös korvaa. Eli on siitä hyötyäkin ollut muttei vaan nyt tähän 8 vkon infektiokierteeseen.
Mitähän muuta piti kertoa...
Talo on oma, laina aikoinaan maksettu. Ei ole sähkölämmitystä ja vesi tulee omasta kaivosta, ei kunnan verkosta. Kunnalta tulee kylmä vesi josta kuutiomaksu. En muiosta summaa mutta satasista vuodessa puhutaan? mies hoitaa sen.
Tai siis meillä on pellettilämmitys, joka lämmittää veden ja tuvan. Sähkö on ja sen maksut vuodessa n. 300-500e
Miehellä on kaverinsa kanssa yritys, josta ei kuulemma nosteta palkkaa kuin 5000e vuodessa. Ei ole suostunut yritykseltään nostamaan enempää rahaa. Miehen auto ja sen kulut maksaa yritys.
Minä siis maksan kaiken juoksevan.
Vakuutuksia en halua lopettaa, koska korvaa yhden lapsen allergiat, toisen korvaongelmat ja yksi on leikattu refluksin takia jota vakuutus myös korvaa. Eli on siitä hyötyäkin ollut muttei vaan nyt tähän 8 vkon infektiokierteeseen.
Mitähän muuta piti kertoa...
Minä potkaisisin tuollaisen ukon pihalle kokonaan!
Eli siksi sanoin ettei miehellä tuloja koska ei suostu nostamaan yritykseltään rahaa.
Minulla on puhepkaetti + nettimokkula joka maksaa 3050e kk. Nettiä tarvitsen, koska muuten laskujen maksu ja vakutuuskorvausten haku olisi mahdotonta.
Netti on edullinen koska sen kiinteä maksu on 15e/kk rajattomalla käytöllä ja aika nopeaklla yhteydellä. Joskus pääsen puhelinlaskusta halvemmalla kun tulee soneran tarjouksia ja saattanut olla sen 30e laskujakin. Joskus minuutit menee yli niin saattaa tulla lisämaksua. Viimeaikoina en ole soitellut kellekään ja huomasin ettei kukaan soita minulle...
Miksei niistä rahoista riitä yhtään lasten elatukseen? Yleensä isät osallistuvat lastensa elatukseen ja yhteisiin menoihin ja jos yritystoiminta ei siihen riitä, silloin käydään töissä tai saadaan työttömyyskorvausta tms.
on puhepkaetti + nettimokkula joka maksaa 3050e kk. i]
Oho siis 30-50e/kk. Riippuen kuukaudesta suurinpiirtein ton verran.
Eli siksi sanoin ettei miehellä tuloja koska ei suostu nostamaan yritykseltään rahaa.
Minulla on puhepkaetti + nettimokkula joka maksaa 3050e kk. Nettiä tarvitsen, koska muuten laskujen maksu ja vakutuuskorvausten haku olisi mahdotonta.
Netti on edullinen koska sen kiinteä maksu on 15e/kk rajattomalla käytöllä ja aika nopeaklla yhteydellä. Joskus pääsen puhelinlaskusta halvemmalla kun tulee soneran tarjouksia ja saattanut olla sen 30e laskujakin. Joskus minuutit menee yli niin saattaa tulla lisämaksua. Viimeaikoina en ole soitellut kellekään ja huomasin ettei kukaan soita minulle...
vaan se, mitä olette sopineet miehesi kanssa. Kyllä kai teidän pitää jakaa menot tasan, eikä siinä nyt kysellä suostuuko mies nostamaan tuloja enemmän vai ei. Ottakoon sitten osinkoina, niin ei mene veroja, mutta tuohan on ihan älytön summa mille tahansa yritykselle - 5000 euroa vuodessa! Nyt mies puhutteluun ja menot tasan!
perheen elatukseen? Onko yritys vasta perustettu, vai mikä on, kun siitä ei ole tuloja ja sinä maksat kaiken perheessä?
Ei kuulosta kovinkaan hyvältä systeemiltä.
Mies huoltaa autoni, ja maksaa 1x vuodessa ton sähkön ja vesimaksun. eipä siitä sitten paljon jää, käy rilluttelemassa kaverinsa kanssa ja luottokortilla maksaa, jota minä sitten lyhentelen...
Kun ei kerran elätä yhtään perhettään vaan odottaa että perhe elättää hänet.
vaan pitää olla oma?
Ukko käy töissä mutta ei nosta palkkaa mutta lasten pitää silti olla tarhassa joka päivä??
Kai sä nyt jo oamsta tekstistäs tajuat mikä on suurin menoerä...huoh..
Aika moni näyttää kävelleen suoraan miinaan.
Kaverinsa on tällainen perusrikas snobi (sai ison perinnön ja vanhempansa aikoinaan todella rikkaita)
Ja tämä mies ei tarvitse palkkatuloja työstä elääkseen. Ainakaan vielä koska on perheetön.
Ja tämän kaverin kanssa sopineet etteivät nosta rahaa.
Keskusteltu on tästä mutta rahaa ei aio nostaa firmaltaan.
Mutta kysymykseni on että mihin en saa rahaa pakollisten jälkeen laittaa jotta tilini pysyisi plussalla. Jossakin sanottiin että tilillä pitäisi olla 2 kuukauden netto hätävarana, haluaisin säästää sen summan...