MInkä pituisia koulumatkoja teidän eka/tokaluokkalaiset kävelevät kouluun?
Meillä on kouluun matkaa kotoa noin 2 kilometriä. Matka tuntuu jotenkin hurjan pitkältä ekaluokkalaiselle... Olen kävellyt joskus itse tuon matkan ja reippaasti käveltynä siihen menee aikuiselta noin vajaat puoli tuntia.
Siinä on kolme isoa tietä ylitettävänä, missä autojen nopeus on 60 km/h.
Minkä pituisia matkoja teillä eka- ja tokaluokkalaiset lapset kävelevät?
(meillä päin vasta 3-luokkalaiset saavat mennä kouluun pyörällä)
Mietin, että pitäisikö lapselle ostaa bussikortti, koska hän pääsisi noin puolet matkasta bussilla, kolme pysäkinväliä.
Asutaan vähän syrjässä, eikä samalla suunnalla asu toisia lapsia eli joutuisi kulkemaan tuon matkan aina yksin.
Kommentit (15)
Yksin ja etenkin talvella pimeässä kuulostaa kurjalta koulumatkalta. (Suosittelisin edes otsalamppua.) Tietenkin minusta koulun kanssa voisi myöskin keskustella pyöräilyvaihtoehdosta sulana aikana. On aivan eri asia tulla toisesta suunnasta yksin kuin porukalla kulkea lyhyempää matkaa asutusaslueelta. Ihan varmasti tulisi ymmärrystä. Iltapäivän ongelmat tulee varmaan esiin silloin, jos jotain kurjaa on sattunut koulupäivän aikana. Pyrkisin tekemään mitä vain järjestelyjä, että kouluun kulku hetlpottuisi. Matka ei riko ketään, mutta yksin, aina, noin pienenä ei varmasti tunnu kivalta. Aamutoimet ja koko kouluun suhtautuminen voivat kärsiä tuon kulkemisen takia. Toivottavasti löydätte ratkaisun!
et natiaisista tulee tollasia lapasia kun alusta asti hyysätään ja sit ku pitäis ottaa omaa vastuusta niin ei tule mitään vaan ajaudutaan samantien ongelmiin.
Yllä se pikku koululainen pärjää ja sen tulee oppia pärjäämään heti alusta asti.
samalla tavalla määrätietoisesti kuin aikuiset, vaan pysähtyvät matkalla ihmettelemään yhtä sun toista, kiipeävät ojan yli jne.
Lapsella tuohon matkaan voi mennä hyvinkin reilut puoli tuntia.
Meillä on lapset koulussa 300 metrin päässä, koulu näkyy meidän pihalle. Koulumatkaan heiltä menee sellaiset 10 minuuttia per suunta :D
Olen itsekin ihmetellyt miten se on mahdollista, mutta totta on, sitä aikaa kuluu kun lapsi liikkuu.
niinpä. Meillä ekaluokkalaisen 300 metrin koulumatkaan menee 15-20 minuuttia helposti. Kulkee luultavasti siksakkiaa pyörätien laidasta toiseen ja tutkii joka korren, kiven ja koirankakan.
matkustaa bussilla muutaman kilometrin ja kävelee n. 300m m. koululle.
kouluun n. 1,7km. viime vuonna ekalla saatoi mennä hyvinkin 1,5h koulumatkalla.. onneksi on kännykät etten huolestu. kavereiden kanssa yhdessä kulkee.
tokaluokkalaiselta sellainen vajaa puoli tuntia. valitsimme koulun juuri sen takia, että sinne tulee käveltyä. Samalla etäisyydellä toisessa suunnassa olisi koulu, jonka eteen meiltä pääsisi bussilla ovelta ovelle, mutta mun mielestä liikkuminen ja raitis ilma ovat niin tärkeitä asioita, että siksi lapsi kävelee säällä kuin säällä sen vajaan pari kilometriä. Saapahan liikuntaa.
Miksi ette kuljeta lasta kouluun?
töihin kahdeksaksi ja ihan eri suuntaan missä koulu on. Kotiin tullaan neljältä.
No ei ehkä ihan puolta tuntia, mutta ainakin nyt 20 minuuttia, mikä on melkein puoli tuntia.
Matka on tosi tylsä, siinä on vain pyörätie ja tehdasrakennuksia matkan varrella, ei lainkaan asutusta. Se on koulusta katsottuna ihan toisella suunnalla.
ap
sen kulkemiseen aika tarkasti 20min.
samalla tavalla määrätietoisesti kuin aikuiset, vaan pysähtyvät matkalla ihmettelemään yhtä sun toista, kiipeävät ojan yli jne.
Lapsella tuohon matkaan voi mennä hyvinkin reilut puoli tuntia.
Meillä on lapset koulussa 300 metrin päässä, koulu näkyy meidän pihalle. Koulumatkaan heiltä menee sellaiset 10 minuuttia per suunta :D
Olen itsekin ihmetellyt miten se on mahdollista, mutta totta on, sitä aikaa kuluu kun lapsi liikkuu.
yhdessä kävellään ekaluokkalaisen kanssa ja varataan matkaan puolisen tuntia aikaa. Tämän jaksaa hyvin.
Mulla oli lapsena matkaa kouluun 2,5 km ja sain kulkea bussilla, koska olisi melkein tunti mennyt talsimiseen ekaluokkalaisella.
tai molemmat osittaista hoitovapaata.
Tai palkatkaa apua aamuiksi.
2,2 km ja se kuljetaan joko kävellen tai pyörällä ja talvella mahdollisesti kelkalla. Pyörällä niin kauan kuin kelien puolesta pystyy, sen jälkeen kävellen. Eikä todellakaan ole liian pitkä matka edes ekaluokkalaiselle. Ainakaan tässä meidän kulmilla ei ole ollut kenellekään :) Pieni liikunta tekee vain hyvää.
ja yksi pieni kadunylitys.
Kun itse menin kouluun matkaa oli kilsa. Ei tullut meleenkään kyseenalaistaa sitä.
10-vuotiaana vaihdoin keskustan kouluun, jolloin matka oli n. 30 min. bussilla + kävelyä vilkkaasti liikennöidyn keskustan läpi 1,5 km. No problem.
Lapset eivät ole lasia ja jos heitä pitää pumpulissa ja suojelee kaikelta mahdolliselta, kuten koulumatkalta, he eivät saa koskaan itsenäistymisen ja onnistumisen kokemuksia. Onko e sitten hyvä?
kävelee 500m ja sitten linja-autolla menee ne loput 6km.