Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi aikuisilla ei ole sadevaatteita vaikka sataa kunnolla?

Vierailija
27.12.2011 |

Olen pitkin syksyä pannut merkille että vaikka vettä sataa reippaasti niin aikuiset eivät laita sadevaatteita päällensä vaan lähtevät sateeseen pelkissä tuuli- ja ulkoilupuvuissaan eikä mukana ole edes sateenvarjoa. Ja kesällä sama juttu, kerrankin eräs nainen lenkitti koiraa ihan järkyttävävässä rankkasateessa Haltin ulkoilupuku päällä jonka huppu ja hartiat valuivat virtanaan vettä ja voisin vaikka lyödä vetoa että se kastui läpi asti. Onko sadevaatteilla joku yläikäraja jonka jälkeen niitä ei enää kehtaa pitää vaan mieluummin kastutaan?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo arvot saattavat toimia uuden asun kanssa kun kävelee tai seisoo sateessa. Vanhempi asu joka on hieman kulunut päästää veden läpi. Jos istuu, niin vesi tulee housun takamuksesta varmasti läpi. Ja saumat vuotavat. Kunnon kuravaatteet pitävät kuivana (lue: suojaavat ulkoa tulevalta kosteudelta). Eivätkä menetä ominaisuuksiaan muutamassa vuodessa. Noiden kalvoasujen hinta on järjetön ottaen huomioon etteivät ne toimi kunnolla. Pienessä tihkussa menee mutta ei kaatosateessa.

Vierailija
22/39 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Todennäköisesti se Haltin puku oli sadepuku. "

Kyllä se oli ihan ulkoilupukuna myytävää mallia ja samoja näkee usein kuivallakin kelillä.

aloittanut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilupuku aina päällä jos vettä sataa. Matkahan ei tosiaan kovin pitkä ole, mutta kyllä siinäkin huonompi puku päästää vedet läpi rankalla sateella. Onneksi itselle sattunut löytymään hyvät kamppeet. Meillä ei töissä ole mahdollisuutta käydä suihkussa, joten työvaatteet on ulkoilupuvun alla ja pysyneet kuivina.

Tuo ihan totta, sulla on todella hyvät puvut. Mulla oli juuri tuollainen 3 km matka ja kyllä mun tuulipuvusta meni rankkasateessa läpi vaikka se hylkiikin vettä.

t 19

Vierailija
24/39 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkoitat perinteistä kurapukua, niin ei minulla ole mitään halua laittaa sellaista päälleni työmatkoille ym. kun on olemassa, joustavia, hengittäviä ja mukanvanoloisia täysin vedenpitäviä goretex vaatteitakin.

"Todennäköisesti se Haltin puku oli sadepuku. "

Taisitkin tarkoittaa että se oli edellä kuvattu vedenpitävä Haltin Drymaxx ulkoilupuku jota tämä nainen käytti sadepukuna rankkasateessa. Eli hän ei kastunutkaan läpimäräksi kuten kuvittelin ja ilmankos hänellä ei näyttänyt olevan mitään kiirettä sisälle vaikka vettä satoi tosi rankasti ja vesi virtasi pitkin hänen takkiaan.

Vierailija
25/39 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus olen HobbyHallista ostanut. Olen nyt syksyllä käytänyt pyörällä ajaessa ja joskus kun on ollut lapsen jalkapallopelit.

Vierailija
26/39 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienellä sateella tai "kostealla tuulella" ulkoillessa tai pyöräillessä toki kalvopuku (Gore-Tex) on riittävä sadevaruste.

Jos lumiräntää kuitenkin vihmoo esim. työhön pyöräillessä niin kunnon kurahousuja (riittävän korkeat selän puolelta) ja sadetakkia eivät mitkään kalvopuvut korvaa. Jos hiki sattuisi pukkaamaan pintaan, on ainakin minulla mahdollisuus työhön tullessakin käydä halutessani suihkussa

Vierailija
27/39 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että vihmova rankkasade tai räntätuisku pystyy imeytymään kalvopuvun läpi ja kastelemaan alla olevat vaatteet.

Vierailija
28/39 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan kastunut kalvopuku päällä ulkoillessaan siten että sade olis tullut läpi?

Vierailija
29/39 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa tuo jatkuva vesipilariarvoista puhuminen.

Kun vaate on jo vanhempi ja enempi käytetty. on huissin yhdentekevää , onko vesipilariarvo 5000, 8000 vai 10000 , jos vaate kuitenkin kovassa sateessa päästää vettä läpi.

Tihkusatella käytän kalvopukua, kovemmalla sateella tai nollakelin räntäsateissa vanhanaikaisia sadekelin (kura)vaatteita

Vierailija
30/39 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan testannut noita kuoriasuja kunnon rankkasateessa tai suihkussa? Uskaltaako sellaisella lähteä ulos myös kesällä kun vettä tulee kuin saavista kaatamlla vaikka ukkossateessa?

Vierailija
31/39 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse miettinyt, että pitäisi testata esim. suihkussa, mutta en ole saanut aikaiseksi. Tuntuu jotenkin sen verran typerältä :D

Vierailija
32/39 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se tuntua typerältä mutta sillä vedenpitävyys selviää nopeasti eikä kaatosateessa tarvitse pelätä että milloin tulee vesi läpi. Siis tietenkin jos se oikeasti pitää mutta suihku kyllä kastelee paineella niin rankasti että eiköhän se läpi mene. Minkä merkkinen kuoripuku sulla on?

Vierailija
33/39 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

gore tex-kalvopuvuista ei vesi tule läpi kaatosateessakaan pyöräillessä. Muilla kalvoilla saattaa tulla.

Vierailija
34/39 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiraa lenkittäessä on öljykangastakki.

Hevosen kanssa lenkillä ollessa päällä on perus kurahousut ja sadetakki -yhdistelmä (kärryissä rapa poiskuu).

Kaupungilla käydessä mulla on sateen kestävä ulkoilutakki.

Vierailija
35/39 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikaan ei ole sadevaate, mutta vettä pitävät molemmat. Kylmemmillä keleillä käytössä Halti ja lämpimämmillä Helly Hansen. Kuljen työmatkat ympäri vuoden pyörällä ja siis kovassakin sateessa. Koskaan eivät alla olleet vaatteet ole kastuneet!

En todellakaan koe tarvetta erilliselle sadetakille.

Vierailija
36/39 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä jouduin kerran lähtemään rankkasateeseen pyöräilemään ilman sadeasua ja voi että ärsytti. Tuulipukuni joka ei ihan halvinta laatua ole laski vedet läpi ekalla kilometrillä ja muutaman kilometrin pyöräilyn jälkeen olin kuin uitettuna. Tavllisessakin sateessa reisien pääliset, käsivarret, huppu ja hartioiden seutu kastuvat melko nopeasti.

Vierailija
37/39 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikaan ei ole sadevaate, mutta vettä pitävät molemmat. Kylmemmillä keleillä käytössä Halti ja lämpimämmillä Helly Hansen. Kuljen työmatkat ympäri vuoden pyörällä ja siis kovassakin sateessa. Koskaan eivät alla olleet vaatteet ole kastuneet! En todellakaan koe tarvetta erilliselle sadetakille.

Kauanko sulla menee työmatkaan? Lähdetkö pyörällä ulkoilupuku päällä vaikka jo lähtiessä olisi ankara kaatosade ja tuuli?

Vierailija
38/39 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikaan ei ole sadevaate, mutta vettä pitävät molemmat. Kylmemmillä keleillä käytössä Halti ja lämpimämmillä Helly Hansen. Kuljen työmatkat ympäri vuoden pyörällä ja siis kovassakin sateessa. Koskaan eivät alla olleet vaatteet ole kastuneet! En todellakaan koe tarvetta erilliselle sadetakille.

Kauanko sulla menee työmatkaan? Lähdetkö pyörällä ulkoilupuku päällä vaikka jo lähtiessä olisi ankara kaatosade ja tuuli?

Aikaa menee pyörällä n.10-15 minuuttia tuulesta

riippuen. Kävellen n.20-25 min. Aina pyöräilen, kävelen vain jos kova lumisade eikä aurattu teitä. Ulkoilupuku aina päällä jos vettä sataa.

Matkahan ei tosiaan kovin pitkä ole, mutta kyllä siinäkin huonompi puku päästää vedet läpi rankalla sateella. Onneksi itselle sattunut löytymään hyvät kamppeet. Meillä ei töissä ole mahdollisuutta käydä suihkussa, joten työvaatteet on ulkoilupuvun alla ja pysyneet kuivina. Sadevaatteissa epäilen, että työvaatteet kostuisivat hiestä.

Koskaan ei ole myöskään pitkänkään koiran ulkoilutuslenkin jälkeen vaatteet päästäneet vettä läpi, lenkin kesto esim.1,5h sateessa. Joten omalla käytölläni en koe erillisille sadevaatteille tarvetta.

Vierailija
39/39 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkin syksyä pannut merkille että vaikka vettä sataa reippaasti niin aikuiset eivät laita sadevaatteita päällensä vaan lähtevät sateeseen pelkissä tuuli- ja ulkoilupuvuissaan eikä mukana ole edes sateenvarjoa. Ja kesällä sama juttu, kerrankin eräs nainen lenkitti koiraa ihan järkyttävävässä rankkasateessa Haltin ulkoilupuku päällä jonka huppu ja hartiat valuivat virtanaan vettä ja voisin vaikka lyödä vetoa että se kastui läpi asti. Onko sadevaatteilla joku yläikäraja jonka jälkeen niitä ei enää kehtaa pitää vaan mieluummin kastutaan?

Jos tarkoitat perinteistä kurapukua, niin ei minulla ole mitään halua laittaa sellaista päälleni työmatkoille ym. kun on olemassa, joustavia, hengittäviä ja mukanvanoloisia täysin vedenpitäviä goretex vaatteitakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän