Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis miten tällainen mummon "lastenhoitopuhe" pitäisi ottaa?

Vierailija
27.12.2011 |

Anoppi kyllä tietää että ollaan kolmen lapsen kanssa välillä aika puhki ja sairasteltu on myös paljon. Oltiin aattona käymässä ja anoppi sanoi:" olisiko siitä jotain apua, jos hän olisi vähän aikaa lasten kanssa... vai kuinka pahasti väsynyt sinä olet?"

Ymmärsin tuon niin, että hän tarjoaa apua JOS olen ihan rättiväsynyt burn outin partaalla tms... mutta mielellään ei muuten.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

JA sanoisin, että kiitos, olisi mukavaa, jos olisit hetken lasten kanssa. Olen väsynyt.

Vierailija
2/27 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sitä muuten apua tarvitsekaan, ellei ole jotain ongelmaa?

Minulla äiti ja kolme lapsetonta siskoa diagnosoi minut väsyneeksi, kysymättä koskaan minulta.

Samalla mallilla olin myös kuulemma syömishäiriöinen ja juoppo... Oikeasti sairastuin kilpirauhasongelmiin. Vajaatoiminta lihotti, liikatoiminta pani kädet tärisemään, kortisonilääkitys turvotti naaman palloksi.

Mutta he tiesivät paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

anoppi ei ole hoitanut lapsiamme ellei ole ollut pakkotilanne (synnyttämään lähtö). Muuten hän ei ole osoittanut halua viettää aikaa lastenlasten kanssa kaksin. Mietin että miten tuollainen ehdotus sitten pitäisi ottaa. Se ei kuulostanut siltä että hän hirväesti HALUAISI hoitaa lapsia. Joten pakosta ei tarvitse, pärjään kyllä ilmankin hänen apuaan. ap

Vierailija
4/27 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppisi tarkoitti, että jos todella tarvitset apua hän voisi auttaa. Vaikka vähänkin ja satunnaisesti mutta kuitenkin.

Kiitä kauniisti ja pyydä häntä aluksi vaikka vain muutamaksi tunniksi lapsiasi hoitamaan. Rentoutusta se on pienikin vapaa oma hetki.

Vierailija
5/27 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sinun haluta antaa muille?

Mutta jos on kolme lasta, kannattaa ainakin totuttaa olemaan myös hänen kanssaan, koska koskaanhan ei tiedä, milloin tulee pakkotilanne.

Ja kai niillä lapsilla isäkin on? Miksi puhut vain itsestäsi?

Vierailija
6/27 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on faktaa, että monet mielellään viettää aikaa lastenlastensa kanssa. Mutta anoppi esittää asian noin, ja mun on vaikea sanoa siihen muuta kuin että "kyllä pärjätään". Kun MINUSTA tuo kuulostaa siltä että anoppia ei hirväesti huvita se lasten hoitaminen. Joten SIKSI on vaikea ottaa noita tarjouksia vastaan. Ja SIKSI haluankin kysyä että miltä tuollainen kysymys mielestänne kuulostaa, eli kuulostaako muistakin just siltä että hän "pakon edessä" voi hoitaa mutta ei muuten.

Puhun itsestäni koska olen kotiäiti ja mies paljon töissä, minä hoidan kodin ja lapset 95% yksin. Sen takia puhun itsestäni enkä miehestä ja minusta. ap

Vierailija
7/27 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa se ajattelee, että olette halunneet itse hankkia ne lapset!

Tuo on ihan sairas kuvio, että lapsilla ei ole isää. Miksi teillä on kolme lasta, kun isä on täysin poissaoleva?

Vierailija
8/27 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa se ajattelee, että olette halunneet itse hankkia ne lapset!

Tuo on ihan sairas kuvio, että lapsilla ei ole isää. Miksi teillä on kolme lasta, kun isä on täysin poissaoleva?

Joiden kanssa haluaa muodostaa läheisen suhteen. Pakollista tämä ei tietenkään ole.

Vierailija
9/27 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hanki senkokoinen lapsilauma että resurssit (raha, aika, motiivi, halu hoitaa) riittää.

Vierailija
10/27 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtahan on se kun kaksi aikuista päättää hankkia lapsia ei se tarkoita sitä, että automaattisesti isovanhempien pitäisi olla innostuneita hoitamaan lastenlapsiaan. Toiset tykkäävät hoitaa, toiset eivät, eikä se tarkoita sitä, etteivätkö he olisi kiinnostuneita omista lastenlapsistaan. Heissäkin on eroja ja saa olla, ei kaikkien ole pakko hyppiä innosta lastenhoitopuuhista.

Sanot, että monet mielellään viettää aikaa lastenlastensa kanssa, mutta et kuitenkaan tunne kaikkia tapauksia, eikä kaikkien tarvitse olla sellaisia.

Anopillasi voi olla se raja, ettei jaksa/ole innostunut lasten hoidosta, mutta auttaa silloin mielellään, jos on väsymystä tmv. ja mielestäni oikein hieno ajatus, että joustaa tuolloin omissa ajatuksissaan.

Mielestäni ihan turhaan vedät kärpäsestä härkäsen tässä tilanteessa. Voisiko johtua juuri uupumuksestasi?

Ota vastaan anopin lastenhoito ja levähdä itse. Älä anna tuollaisten ajatusten vallata mieltäsi, et saa niistä itsellesi mitään iloa ja onnea.

Vierailija
11/27 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa hän tietää, että anoppeja pidetään usein besserwissereinä, jotka luulevat tietävänsä asiat äitejä paremmin. Ehkä hän ei siitä syystä hirveästi tuppaudu lapsiasi hoitamaan, vaan ajattelee, että olet itse omien lastesi paras hoitaja. Mutta nyt hän ajatteli, että jos apu kelpaa, niin on toki valmis auttamaan. Sinuna pyytäisin häntä hoitamaan lapsia joksikin aikaa.

Sopikaa yhdessä se aika.

Vierailija
12/27 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ap haluaa omia ne lapset. Eihän edes isä ole kuvioissa.

Sitäpaitsi tuohan on erittäin ystävällinen, ei tungetteleva, avuntarjous.

Ja noinhan se mummo juuri vietti jouluakin lapsenlastensa kanssa!

Vierailija
13/27 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta haluaa kuitenkin mieluummin, että sä jaksat etkä näänny joten siksi tarjoaa apuaan.

Miksi et kokeilisi? Anna sen hoitaa pari tuntia ja jos se ei suju ei sitten enmpää.

Vierailija
14/27 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet väsynyt ja uupunut, niin ota ehdotus vastaan ja anna lapset hoitoon pariksi tunniksi ja lepää/nuku se aika.

Jos taas haluat mieluummin vahvistaa lastesi ja anopin välistä suhdetta, niin anna hoitoon vain vanhin tai kaksi vanhinta lasta. Silloin anopilla ei ole niin rankkaa ja on helpompi luoda suhdetta lastenlapsiin. Yksi hyvä keino on myös laittaa anoppi viemään lapset esim. hoplopiin. Sen helpompaa lastenhoitoa ei ole (jos lapset ovat vain riittävän vanhoja eli yli 3-vuotiaita).

Vierailija
15/27 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulosti samalta kuin oma anoppini ja äitini jotka ei kumpikaan ole koskaan sekuntiakaan auttanert mitenkään tai hoitaneet. Kumpikaan ei jaksa tai viitsi kun oloneuvoksena on niin kiire, mm kattoa telkkaa ja ottaa kolmet päiväunet. Kummatkin ovat sanoneet jotain just samantyylistä että "jos nyt ihan kamaa hätä tulee ja mistään MUUALTA ette saa hoitajaa niin kait sitten on pakko on tulla auttamaan..." (ja ilme vastentahtoinen tätä sanottaessa). Enpä ole sitten puytänyt eli eivät ole hoitaneet ikinä kun ei kiinnosta

Minista anoppisi tarjous oli vähän kuin lupais jota ei ole tarkoitettu lunastettavaksi, tosin pitäisi tuntea anoppis paremmim jotta voisi tulkita oikein.

Siurten ikäluokkien mummoista kaikkia ei todellakaan kiinnosta lapsenlapset!

Vierailija
16/27 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

anoppi haluaa auttaa, jos siitä on apua, mutta tuossa kysymyksen lopussa viittaa selkeästi siihen, että susta näkee jo päällepäin, ettei tunnin tai kahden hoitamisella mitään ratkota. Siis autan, jos pari tuntia hoitoapua riittää. Paria päivää en voi luvata, ja sä näytät siltä, että tarviit useamman päivän levon.

Vastaa pokkana, että pari tuntia auttaa näin ensi alkuun.

Vierailija
17/27 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että anoppi haluaa auttaa mutta on epävarma siitä kelpaako hänen apunsa. Kyselee, oletko niin väsynyt että jopa hänen apunsa kelpaa. Ikäänkuin heti tarjosi sinulle mahdollisuuden kieltäytyä ettei tule kiusallista tilannetta eikä hän tunne tuppautuvansa.

Vierailija
18/27 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lapsia kysytään suoraan: Jäättekö mummolaan yöksi?

Tai: Voiko muksut tulla meille yökylään.

Koskaan ei ole pointtina se että meille vanhemmille tarjotaan omaa aikaa, vaan yhteistä aikaa hakevat lapsenlapsien kanssa.

En ole ollut kärpäsenä katossa teidän vanhoja juttuja kuulemassa, ehkä olet sanonut suoraan tai antanut ymmärtää että lapsien hoitaminen on teidän juttu?

Ehkä anoppi on kuullut että teillä on ollut kuitenkin viimeaikoina raskasta ja hän tahtoo auttaa muttei ole varma miten otat avuntarjonnan (kuten 18 sanoi) ja pelkää tallovansa varpaillesi ja koittaa olla varovainen, ottaen huomioon että keuhkoat asiasta täällä netissä niin ihan hyvin lukee sinua..

Vierailija
19/27 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän tiedusteli tarvitsetko enemmänkin apua kuin satunnaisen lepohetken.

Vierailija
20/27 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni aikuinen valitsee mieluummin hyvän kirjan ja rauhallisen lukutuokion kuin lastenhoidon eli kyllä se ainakin minulle olisi ihan viimeinen asia,l johon taivun, toisten lasten hoitaminen. Jos se uuvuttaa isän ja äidin eli kaksi kohtalaisen nuorta, niin miten muka anoppi yksin niitä lapsia sen enempää kestäisi?