Hei te kaikki avuliaat ja kokeneet aikuiset! Auttaisitteko 17- vuotiasta ammatinvainnassa?
Olen siis 17v, lukiossa opiskeleva nuorukainen, joka pähkäilee tulevaisuuden opintojen ja työpaikan kanssa. Haluaisin erilaisia ehdotuksia, miksi sopisin, koska en itse edes tiedä vielä kaikkia mahdollisia työpaikkoja. Ja en haluaisi lähteä "turhaan" opiskelemaan pitkäksi aikaa yliopistoon tms. jos ala ei sitten tarjoa työpaikkoja/ ole yhtään mielenkiintoinen.
Tietoja minusta:
-olen melko sosiaalinen ja iloinen
-pidän muiden auttamisesta
-käsitöiden tekeminen on sähellä sydäntäni
-koulu sujuu ihan mukavasti, ka yläasteelta lähtiessä 9 (matemaattiset aineet eivät paljoa kiinnosta)
Toiveita tulevasta työpaikasta ja opiskelusta:
-opiskelu olisi mukava olla edes hieman käytännönläheistä
-ettei opiskelu kestäisi kauhean kauaa
-alalla olisi työpaikkoja vielä monien vuosien päästä
-alalla olisi etenemismahdollisuuksia
-päivätyö
-palkka ei niin tärkeä, vaikka olisi kyllä mukavaa saada hyvin tuloja. 3000->
Kiitos tuhannesti jos joku jaksaa ehdottaa mahdollisia ammatteja/ aloja! :)
Kommentit (44)
Olen kuullut niin paljon huonoa siitä.. paikkoja riittää, mutta on raskasta ja palkka on huono.
Arkkitehdeillähän on melko huono työtilanne ainakin tällä hetkellä, tai siis että niitä on liikaa? Mitä työtä ekonomi koulutuksen omaava voi tehdä? Lääkäriksi ei ihan minun äly riitä, enkä ehkä jaksaisi niin pitkää koulutustakaan, joka tähän tarvittaisiin.
Kiitän vielä kaikkia vastanneita ja toivon ehdotuksia lisää! :)
Monet työt ovat nykyään "ihmisläheisiä" ts. niissä ollaan läheisesti tekemisissä ihmisten kanssa. Itse olen juristi ja työssäni tapaan asiakkaita ja autan heitä mitä erilaisimmissa ongelmissa. Juristeille on hyvin töitä ja palkkataso on ihan toista luokkaa kuin esim. sosiaalipuolella.
Monet työt ovat nykyään "ihmisläheisiä" ts. niissä ollaan läheisesti tekemisissä ihmisten kanssa. Itse olen juristi ja työssäni tapaan asiakkaita ja autan heitä mitä erilaisimmissa ongelmissa. Juristeille on hyvin töitä ja palkkataso on ihan toista luokkaa kuin esim. sosiaalipuolella.
-ap
kirjoitit avauksessa että olet nuorukainen jos olet tyttö?!
Olen siis tyttö ja pääkaupunkiseudulla asustan nyt ja varmaankin myös tulevaisuudessa.
-ap
Mutta eipä ole minulla sen parempia. Sanon vain kokemuksesta, että ei noilla tiedoilla insinööriksi eikä arkkitehdiksi, juristin homma on tulevaisuudessa hölmöläisen touhua, ei ekonomiksi, ei opettajaksi eikä terveysalalle.
Miten olisi apteekkari - pystyisitkö kuitenkin laskemaan ne apteekkarilaskut? En osaa sanoa kuitenkaan kuinka vaativia, mene haastattelemaan jotain apteekkaria.
Sitten suosittelisin, että koska ole vasta 17-vuotias, niin sen sijaan, että vielä päättäisit mihin ammattiin panostat opettelisit sellaisia asioita (kerro tämä myös muille teineille), minkä "hallinta" päättyy sanaan TAITO:
- kirjoitustaito
- lukutaito
- laskutaito
- piirustustaito
- kielitaito
- ruoanlaittotaito
- siivoustaito
- lastenhoitotaito
- maantaloustaito
- metsänhoitotaito
- puutarhataito
- käsityötaito
- ompelutaito
- veistotaito
- puutyötaito
- kirjanpitotaito
- kahvinkeittotaito
- terveydenhoitotaito
- soittotaito
- laulutaito
- karjanhoitotaito / siipikarjanhoitotaito
Miettikää lisää itse!
Erilaisten taitojen opettelemiseen menee enemmän aikaa eikä sellaisia opeteta missään yliopistossa ja niiden opettelun aloittaminen nuorella iällä on se mitä täytyy tehdä. Ne ovat siis taitoja, jotka eivät ruostu tapahtui mitä tahansa. Tavallisissa kouluissa ja yliopistossa on paljon tietoa, joka vain päntätään eikä niinkään taitoja. Tiedot vanhenevat eikä kukaan tiedä mitä tietoa tulevaisuudessa tullaan tarvitsemaan eikä kukaan osaa sanoa mitkä ovat varsinaisia tulevaisuuden ammatteja ja missä on hyvä palkka sitten joskus kun sinäkin valmistut työmarkkinoille.
Mutta taitoja tarvitaan aina. Samalla kun opettelet noita taitoja, niin saattaa aueta sekin mihin ammaattiin haluat ja sekin, että kannattaako panostaa johonkin taitoja vaativaan ammattiin vain pelkkiä peppulihaksia vaativaan yliopistokoulutukseen, jossa opetetaan paljon sellaista tietoa, joka todellakin vanhenee. Taidot eivät varsinaisesti vanhene koskaan. Enkä oikein usko, että ne ruostuisivatkaan. Jos vähän jokin taito ruostuu niin se kyllä palautuu pian.
Tässä sinulle ja muille teineille vähän alkajaisiksi purtavaa. Alkakaa vaatia teineille taloja, jossa kaikki työttömät nuoret voisivat kokoontua - ja muut nuoret myös - ja opetella niitä taitoja mitä tarvitsevat. Alkakaa sillä, että vaaditte, että ei tänne mitään Guggenheimiä, vaan teineille oma TAITOJEN TALO, jossa opetetaan kaikenlaisia taitoja ihan ilmaiseksi kaikille haluaville. Koulu ei juuri enää opeta taitoja! Ja jos katsot tota listaa niin kyllähän siitä näkyy, että taidot ovat usein sellaisia, että ne liittyvät johonkin harrastukseen. Mutta nyt on yhteiskunta sellaisessa pisteessä että taidot ovat ne joihin pitää panostaa ennen kuin kansamme menettää niiden hallinnan totaalisesti. Ja sitten ollaan kyllä todella pulassa! Ne ovat kansan selviytymisen ja säilymisen kannalta todella tärkeitä!
Mullekin tuli mieleen joku kaupallinen ala, jossa saisit olla ihmisten kanssa tekemisissä- ei taloushallintoa, vaan vaikka markkinointia/myyntiä...
Luettelemistasi taidoista EI löydy: kirjanpitotaitoa (ellei omia laskuja, palkanlaskentaa tms lasketa), terveydenhoitotaitoa (jos tarkoitat että pitäisi olla tutkinto?kyllä osaan kaikki ensiaputaidot), eikä karjanhoito/siipikarjanhoitotaitoa (mihin tätä tarvitsen?)
Muut kyllä löytyvät, vaan silti tarvitsen sen koulutuksen.
Onko täällä ketään, joka puolestaan suosittelisi opettajan uraa, vai onko se totaalisesti poissuljettu?
Ja anteeksi virheeni, en tiennyt että nuorukainen tarkoittaa miespuolista. :)
Erilaisia taitoja kannattaa AINA opetella, riippumatta ammatinvalinnasta, sillä ne tekevät aivoille hyvää, auttavat hahmottamaan maailmaa, kehittävät ajattelua ja mielikuvitusta jne. Eli kehittävät ihmistä monella tavalla ja sehän ei ole haitaksi elämässä ikinä.
Erilaisia taitoja kannattaa AINA opetella, riippumatta ammatinvalinnasta, sillä ne tekevät aivoille hyvää, auttavat hahmottamaan maailmaa, kehittävät ajattelua ja mielikuvitusta jne. Eli kehittävät ihmistä monella tavalla ja sehän ei ole haitaksi elämässä ikinä.
En minä muuta väittänytkään.
Ainoa huono puoli on, että siinä ammatissa ei ole etenemismahdollisuuksia. Mutta jos niitä myöhemmin kaipaa, niin niitä voi hakea vaikka vaihtamalla alaa. Tai jos kaipaa vaihtelua, niin sitä saa vaihtamalla työpaikkaa tai ottamalla jotain projekteja hoidettavakseen.
Palkka ei ehkä ihan tuohon yllä, mutta hyvällä tuurilla lähelle, jos saa paljon ylitunteja. Ja itse sanoit, ettei palkka ole pääasia.
Mutta minä en ole kuullut, että opettajien työllisyystilanne jotenkin huononisi. Opettajia tosiaan tarvitaan aina. Ja vielä ainakin on suuret määrät eläköityviä opettajia töissä, joten kyllä niitä paikkoja muutama vuosi vielä avautuu paljonkin.
Opiskelu on mukavaa ja käytännönläheistä. Samoin työ, jossa voit käyttää myös tuota käsityöinnostustasi hyväksesi.
Juttele läheisten aikuisten kanssa, oposi kanssa ja ennen kaikkea käy työkkärin "opintopisteissä". Niitä ei kai ole kaikkialla, mutta isoissa kaupungeissa on joku opon tapanenkin siellä tiskin takana ja paljon opintoalakirjallisuutta.
Opettajan työ voisi olla sinulle kiva: olet ihmisten kanssa tekemisissä. Jos alat käsityöopeksi, niin hyödynnät kiinnostustasi siinä myös. Lomat pitkät. Palkka ok. Mutta jos haluat oikein hyvää palkkaa opena, niin sitten kannattaa valita tekniikan open ala, ne saavat amk:issa paljon parempaa palkkaa kuin vaikka kielenopet...
Listaapa paperille toiveitasi, kiinnostuksen kohteita ym. Mene opon luo sen listan kanssa ja katso jos saisit jotain uutta ideaa sieltä.
Kesken opintojen voit vaihtaa pääainetta tai oppilaitosta, ei se on paha juttu jos ensin eksyt "väärälle" alalle.
Ainoa huono puoli on, että siinä ammatissa ei ole etenemismahdollisuuksia. Mutta jos niitä myöhemmin kaipaa, niin niitä voi hakea vaikka vaihtamalla alaa. Tai jos kaipaa vaihtelua, niin sitä saa vaihtamalla työpaikkaa tai ottamalla jotain projekteja hoidettavakseen.
Palkka ei ehkä ihan tuohon yllä, mutta hyvällä tuurilla lähelle, jos saa paljon ylitunteja. Ja itse sanoit, ettei palkka ole pääasia.
Sehän täällä on jo monta kertaa mainittukin. Pitää vielä tutkiskella, miksi opettajaksi haluaisin.
Kiitos tuhannesti kaikille vastaajille!!
Mutta minä en ole kuullut, että opettajien työllisyystilanne jotenkin huononisi. Opettajia tosiaan tarvitaan aina. Ja vielä ainakin on suuret määrät eläköityviä opettajia töissä, joten kyllä niitä paikkoja muutama vuosi vielä avautuu paljonkin.
Opiskelu on mukavaa ja käytännönläheistä. Samoin työ, jossa voit käyttää myös tuota käsityöinnostustasi hyväksesi.
Kirjoitus meni tuonne keskelle. No jokatapauksessa kiitos kaikille vastanneille ja mukavaa alkavaa vuotta! :)
-ap
Nuorukainen tarkoittaa nuorta poikaa.
Kehottaisin opiskelemaan sitä mikä kiinnostaa ja työllistymisnäkymät ovat hyvät.
Opettajan ura kyllä kiinnostaa, uranäkymistä sllä alalla on tullut monenmoista vastausta..
Kuulostaa että sopisit sinne, kaikkien muiden kohtien paitsi palkkatoiveen osalta. Mutta silläkin alalla voi ryhtyä yrittäjäksi ja vaikuttaa itse palkkaansa :-)
Sovin aika hyvin kuvaukseesi, paitsi että matikkakin on ihan kivaa, joskaan en siihen liittyvää ammattia itselle halua. Itsellä haaveammatteja ovat juurí toimintaterapeutti ja psykologi. Kuitenkin olen molemmissa pääsykokeissa jäänyt 4-6p päähän opiskelupaikasta :/ ehkä vielä joskus...
Onnea ammatinvalintaan!
tässä vielä muutamia:
-jonkinlainen liikuntaterapeutti
-lastentarhaopettaja/luokanope/käsityöope
-apteekkari
-maalari
Siis ei tämä palsta kaikkea voi ratkaista!
Itse luin kokiksi koska tykkään olla ihmisten kanssa tekemisissä ja nautin käsillä tekemisestä. Ja alalla on etenemis mahdollisuuksia ja omasta mielestä myös työpaikkojakin on vaikka muille jakaa. Tällä hetkellä työpaikkana on ravintola jossa vaihdetaan työpistettä tietyin väliajoin. Eli saa olla salissa ihmisten kanssa tekemisissä ja keittiössä. Nautin!!!
Olen siis tyttö ja pääkaupunkiseudulla asustan nyt ja varmaankin myös tulevaisuudessa.
-ap