Neuvoja kaivataan;ekaluokkaisen hoitokuviot.
Menee nämä joulunpyhät miettiessä parhainta/vähiten huonoa vaihtoehtoa ekaluokkaisen hoidon järjestämisen kanssa.
Olen vuorotyötä (ei mitään säännöllistä järjestelyä,vuorojen aloitusaika klo 03-17,päättyen mihin aikaan vain).
Olen yksinhuoltaja,lapsen isän kanssa yhteishuoltajuus ilman mitään sopimuksia/maksuja,tähän asti isä pystynyt auttamaan kouluun lähdön kanssa jos olen joutunut jo yöllä töihin,samoin päivätyössä käyvänä ollut lasta vastassa töiden jälkeen.
Olemme aikoinaan eronneet isän alkoholinkäytön takia,on kyllä asiansa sinällään ihan hyvin hoitava,työssäkäyvä ihminen,mutta nyt on muutaman sovittu kerta kun lapsen on pitänyt mennä sinne,ollutkin aivan humalassa,ja olen joutunut sukulaisia/ystäviä hätätilanteessa pyytämään apuun,että olen päässyt töihin.Valitettavasti lapsi on nyt ilmaissut huolensa siitä,että isänsä kavereineen juovat myös lapsen siellä ollessa,mitä olen vähän alkanut epäilläkin,ja olen päätynyt nyt siihen,että haen pojan yksinhuoltajuutta,ja saa toki säännöllisesti tavata isäänsä jos tämä on selvinpäin.
Mutta nyt siis ongelmaan;
Poika käy koulua erityisluokalla ja erityislasten ip-kerhossa,ja käy täältä kaupungin laidalta taksikyydillä koulua.
Koulun lähellä olisi yksinhuoltajien lapsille tarkoitettua vuoropäivähoitoa nimenomaan kouluikäisille,joten tähän turvautuminen olisi yksi vaihtoehto.Toki edellyttää sitä,että olisin ihan virallisesti ykshuoltaja.Isä ei ainakaan vielä tähän suostu,kun ilmoitin että vihdoin menemme lastenvalvojalle ja asiat sovitaan kunnolla,ilmoitti ettei maksa elatusmaksua,ja jos se määrätään,ei enää halua olla lapselle isänä.Asia,mille en oikein voi mitään.
Vaihtoehto 2 on etsiä lapsenhoitaja niille ajoille,mutta siinä on haasteina se,että hoitoon olisi rahaa käytettävissä max.noin 300 e/kk,kun kuitenkin on tämä asuntolainakin tässä hoidettavana.Ja mistä löytyisi hoitaja,joka tulisi vaikka aamulla klo 4-7 tähän odottamaan että poika herää,ja laittaa kouluun,ja samoin tarvittaessa tulemaan odottamaan poikaa kotiin klo 16 aikaan,kun oma työvuoro voi kestää hyvinkin 16 tuntia kun yöllä aloitan.
Ja tärkein:Mikä olisi pojalle paras vaihtoehto?En aseta ekaluokkalaista siihen tilanteeseen,että hänen kanssaan vielä tätä miettisin,mutta tuleeko raskaaksi yhdistelmä koulu-ip-kerho-päiväkoti-kuulostaa nimittäin aika hurjalta.Lastenhoitaja olisi parempi siksi,että saisi olla kotona tutussa ympäristössä,mutta tosiaan sopivan henilön löytäminen ja taloudelliset seikat mietityttävät.
Ja vaihtoehtona ei ole luultavasti jonkun ehdottaman työpaikavan vaihto;Olen kyllä hakenut päivätöitä,mutta ei ole vielä tärpännyt,toisaalta vuorotyön myötä palkkani on melko hyvä,ja pystyn ilman isän osallistumista mahdollistamaan pojan monet harrastukset ja asumisen rauhallisella alueella,josta varsinkin ensimmäinen asia on jo pojalle ihan kuntoutuksellinen juttu.
Ja onko kokemuksia,miten pian aika lastenvalvojalle järjestyy (soitan heti tiistaina),ja kuinka vuorohoidossa koululaiset pärjäävät?
Kommentit (10)
mutta halusin vain toivottaa sulle hurjasti tsemppistä! Itsellä melkein vastaava tilanne, paitsi että lapsen isä ei ole kuvioissa mukana, asuukin monen sadan kilometrin päässä, ja tiedän, mitä on pähkäily noiden asioiden kanssa. Ite oon ratkaissut asian siten, että teen 75 % työaikaa, ja olen tutustunut erääseen naapuriin, joka pientä korvausta vastaan katsoo poikaa kun tarvii. Lisäksi käytössä joukko sukulaisia ja ystäviä, kuka milloinkin.
Tasapainoilu vuorotyön kanssa juurinkin taloudellisista syistä yksinhuoltajana on melkoista arjen sankaruutta, jota moni ei tule ajatelleeksikaan. Päiväkoti-ikäisen kanssa se oli vielä helppoa, kun lapsi on vuorohoidossa, mutta nyt koululaisen kanssa on ihan eri kuviot.
Tsemppiä sulle, toivottavasti löydät toimivan kuvion!
Aivan ehdottomasti. Jo pelkästään siksi, että kyseessä on erityistä tukea tarvitseva lapsi. Lapsi saa silloin päiväkodissa kunnollista tukea, veikkaanpa että jopa parempaa kuin koulussa, ip:stä puhumattakaan. Mieluiten koulusta suoraan päiväkotiin, ja ip kokonaan väliin, jos vain mahdollista. Päiväkodissa lapsi on myös turvassa isältää, yksityinen nuori (kouluttamaton) hoitaja ei osaa toimia, jos isä tulee väkisin piruuttaan hakemaan lasta. Saat erityisen lapsen lausunnolla paikan todennäköisesti jopa ennen yh-papereita.
Minulla oli vastaava tilanne, ja jouduin maksamaan monta sataa kuussa taksi kuutejä tuttavan luo hoitoon. Pk-vaihtoehtoa ei ollut, eikä kukaan lähellä asuvista työttömistäkään tuttavista halunnut katsoa lapsen perään, koska hän oli ns. erityinen, vaikkakin vain hyvin lievästi. Yksityistä hoitajaa ei siis löytynyt. Kotitalustukeahan voi kyllä hyödyntää. Ja jos saisi aikaan lapsiporukan, niin lasku taas pienenee per lapsi. Siivoojan palkaamista harkitsin yhtenä vaihtoehtona, mutta siihenkin liittyy siivojan sairastumisen riski. Päiväkotiin voit viedä lapsesi aina, aikä tule ongelmia hoitajan sairastumisen vuoksi.
Mä ehkä ottaisin yhteyttä sellaiseen ja koettaisin palkata hoitajaksi jonkin lähihoitaja-opiskelijan. Opettajat voisivat välittää työpaikkailmoituksesi eteenpäin. Opiskelijalle nuo epäsäännölliset ajat voisivat sopia eikä korvaussummankaan ehkä tarvitsisi olla tähtitieteellinen.
Tuurista tietysti riippuu miten hyvin henkilökemiat sopivat yhteen ja miten käytännössä onnistuu vieraaseen "perheenjäseneen" sopeutuminen, puolin ja toisin. Mutta jos on mahdollisuus, mieti sitäkin vaihtoehtoa.
että onko kenelläkään tiedossa voisiko kaupunki myöntää esim. perhetyöntekijää tällaisessa tapauksessa?
Tuurista tietysti riippuu miten hyvin henkilökemiat sopivat yhteen ja miten käytännössä onnistuu vieraaseen "perheenjäseneen" sopeutuminen, puolin ja toisin. Mutta jos on mahdollisuus, mieti sitäkin vaihtoehtoa.
Aupairille maksetaan palkka, oma huone ja ruuat. Kulut nousevat varsin usein yli 300e/kk, joten ei välttämättä paras vaihtoehto.
Ei tuollainen lapsen heittely ties millekin hoitajalle kuulosta fiksulta.
sijaitsee tosiaan ihan koulun vieressä,ja jos saisi mennä sinne jo koulun jälkeen,jäisi ip-kerho pois kun voisi kävellä sinne.Ja työpaikkani sijaitsee myös siinä lähellä,hakeminen olisi sikäli helppoa.
Ja tottakai,päivätyö olisi paras vaihtoehto,ja hakemuksia on nytkin lähetetty,mutta niitä ei niin vain saa.Toivotaan parasta.Olen jo syksyn ollut osittaisella hoitovapaalla,mutta epäsäännöllisessä vuorotyössä siitä ei vastaavaa hyötyä ole kuin päivätyöläisellä.Huomioonottaen vielä se,että lapsen isä ei ole halukas osallistumaan lapsen elatukseen,vaan maksan ihan kaikki itse,vaikka yhteiskunnan tukia lukuunottamatta lapsilisää.
Katsoin kaupungin sivuilta,että tuo koululaisen vuorohoito on 100 e/kk,eli todella edullinen.Ja kun ko.päiväkoti on aina auki,olisi se suuri helpotus arkeen,kun ei tarvitsisi jännittää,onko lapsen isä a)haluakas poikaa ottamaan,tai b)siinä kunnossa että kykenee.
Kunhan tässä pari vuotta jaksaisi ja saisi asiat lapsen kannalta hyvin järjestettyä,niin sitten helpottaa jo kovasti.
Ei kukaan voi olettaa, että töitä saisi heti. Eikä työttömäksi kannata jäädä, ei missään nimessä. Lapsellekaan ei ole hyvä mennä isän luo, jos isä ei häntä halua tai kykene hoitamaan. Ainainen huoli ja epävarmuus. Päiväkoti on hyvä vaihtoehto, siellä on ammattilaiset hoitamassa. Lapsesi ei enää ole niin pieni, että hoitajan vaihtuminen välillä haittaisi. Tuon ikäinen osaa itse kertoa, eikä kärsi muutoksista kuten muutaman kuukauden ikäinen. Koulussakin naamat vaihtuvat usein, mikä on lapsille hyväksikin.
ymmärtäväisistä vastauksista.Laitoin tänään päivähoitohakemuksen sähköisesti,siihen asti vanhempani auttavat parhaansa mukaan.Vuorohoito on tuntunut maailmanlopulta,mutta kyllä siitä varmasti muutkin lapset ovat selvinneet-onhan meitä vuorotyöläisiä niin paljon.Ja poika on hirmuisen reipas ja sosiaalinen luonteeltaa,erityisongelmistaan huolimatta.