Miehen veli on meillä koko joulun
On kuin majatalossa täyshoidossa, ei osallistu mihinkään, ei saa edes astioitaan nostettua tiskipöydälle syönnin jälkeen.
Ja sanomatta selvää, ettei tuonut mitään tullessaan, ei kellekään meille lahjoja, ei vaikkapa viinipulloa.
Ja kun tapanina lähtee, sänky jää niille sijoilleen, kuin hotellista lähtisi (minusta on itsestään selvää, että kylässä oma punkka puretaan, lakanat otetaan pois jne).
J
otenkin tympii. Hän on 35v aikamiespoika, ihan mukava tyyppi, mutta minusta olisi kohteliasta jollain tavalla osallistua, kun moneksi päiväksi tulee kyläilemään. Ei meille ruokia tarvitse tuoda, mutta olisi kohteliasta tuoda vaikka ne saunakaljat, kun itse kaljaa ensimmäisenä kaipaa. Tai minulle joulukukka, tai edes lapsille pienet joululahjat. Meiltä hän sai paketin.
Jatkaa iltapäivällä matkaansa seuraavalle serkulleen. Asuu täältä sukulaisistaan noin 600 km päässä ja aikaisemmin vietti joulut äidillään, mutta tämän kuoltua keksittiin "kiertävä systeemi", jotta serkullakin olisi vanhanaikainen joulunsa. Ikää on 25 v eli voisi tietysti luoda jo omaa perinnettää, mutta me pidämme hänestä ja hän meistä, joten miksi emme kutsuisi jouluksi?
Ei todellakaan petaa itse sänkyään, kanniskele likaisia astioita, laita meille muille ruokaa jne. vaan on vieraana. Vieraisiin suhtaudutaan toisin kuin omaan väkeen eli todellakin passataan ja paapotaan. Lahjaa hän ei tuonut, mutta leikkii nytkin meidän lasten kanssa, joten minä saan olla koneella ruuanlaiton lomassa. Ja on siellä leikkimässä miehenikin, eli ei ole serkku hoitovastuussa.