Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko tehneet lukuläksyt lapsen kanssa 1-2 lk

Vierailija
23.12.2011 |

vai onko lapsenne niin taitava että pärjää tehtävistä ja lukemisesta itsekseen? Kuinka paljon aikaa illasta teillä menee koulutyöhön?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ongelmia, niin autan kyllä. Lapsi lukee läksynsä kolmeen kertaan, jotta oppiminen edistyisi. Matematiikan läksyt lapsi tekee itsenäisesti ja minä tarkastan, että ne on tehty. Laskujen oikein meneminen tarkastetaan koulussa. Läksyihin menee yhteensä aikaa arviolta noin 20 minuuttia.

Vierailija
2/10 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nipin napin jaksaa lukea kerran ääneen mutta varmaan on lukenut kerran itsekseen koska annettuihin kysymäksiin on osannut vastata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edistää sujuvaa lukemista. Yleensä tehtiin niin, että luetaan vuorotellen kappale kerrallaan tai jaetaan hahmot, joiden vuorosanat luemme vuorollaan. Viimeisen lukukerran lapsi lukee yksin koko lukuläksyn. Ääneen lukeminen on tärkeä osa lukemaan poppimista. Vielä kolmannellakin meillä on lapsella lukuläksyä niin, että lukee ääneen ja minä kuuntelen. Sitten kyselen aihealueesta kysymyksiä. Olen huomannut olevani huono kysymysten tekijä :D

Meillä on lukuläksykuittaus käytössä. Aikuinen siis kuittaa allekirjoituskellaan, että on lukenut ääneen alueen.

Matematiikan läksyt tekee itsekseen, neuvon jos tarpeen. Tarkistan kaikki läksyt yleensä. Englanti alkoi tänä vuonna. Ja nekin läksyt tarkistan tietenkin. Luemme välissä ääneen keskenämme kappaleita, välissä lapsi lukee niitä kavereittensa kanssa. Olen myös opettanut että sanat kannattaa opetella kerralla, ei vasta sitten kun on sanakoe tai oikea koe. Tämä on ollut suurin ongelma oppia :)

Vierailija
4/10 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse minäkin olen omat läksyni tehnyt, kansakoulun ekalta yliopistoon.

Samoin lapseni, eli en minä ole lapseni läksyjen tekoon osallistunut, jos niiden kanssa ei ole jostakin syystä apua tarvittu, kuten vaikkapa kokeisiin lukiessa tai jotenkin vaikeassa tehtävässä, jota ei ole oikein edes ymmärtänyt.

Vierailija
5/10 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetunymmärtämistehtävissä, joissa vastataan kysymyksiin, olen joskus satunnaisesti auttanut.

Vierailija
6/10 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi kyllä useammin muistaa pyytää.

Paljon kyllä lukee. Läksyjen lisäksi sarjakuvia ja kirjoja joka päivä.

Mutta ääneen lukemista voisi kyllä harjoitella enemmän.

Vierailija
7/10 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kakkosluokkalainen esikoinen lukee ääneen lukuläksyt, minä kuuntelen. Näin hänelle itselleen on mielekkäämpää lukea kun joku kuuntelee ja samalla minä tiedän, miten lukutaito on kehittynyt. Se kiinnostaa minua itseänikin, miten lapsellani taidot kehittyy.

Vierailija
8/10 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse minäkin olen omat läksyni tehnyt, kansakoulun ekalta yliopistoon.

Samoin lapseni, eli en minä ole lapseni läksyjen tekoon osallistunut, jos niiden kanssa ei ole jostakin syystä apua tarvittu, kuten vaikkapa kokeisiin lukiessa tai jotenkin vaikeassa tehtävässä, jota ei ole oikein edes ymmärtänyt.

että vanhemmat auttavat aluksi läksyissä. Ja välittäähän se lapselle tunnetta, että vanhemmat on kiinnostuneita koulusta, kun kuuntelee läksyjenlukua. Lisäksi on minuakin autettu aikanaan läksyissä. Ei se mitenkään huono juttu mielestäni ole.

Vierailija
9/10 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on välillä lukuläksyjä, jotka täytyy lukea ääneen ja aikuinen kuittaa korttiin. Muuten lukee itsekseen ja matikat ja muut tekee itse. Autan tietysti jos tarvitsee apua. Kysyn aina, onko läksyt tehty, en tarkista. Lapset ovat itse vastuussa läksyistään, niiden tekemisellä ei miellytetä/olla miellyttämättä äitiä, vaan ne näytetään koulussa opettajalle. Kiinnostusta osoitan siten, että välillä selailen mm. matikan kirjaa taaksepäin ja katselen, mitä ovat opetelleet ja juttelen lapsen kanssa.

Vierailija
10/10 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kun lukee ääneen aapisesta kuuntelen toisella korvalla. Lukee ihan sujuvasti jo monimutkaisiakin tekstejä, joten en ole kokenut tarpeelliseksi. Lapsenkin mielestä lukuläksyt on tuntuneet lähinnä hassuilta, mutta ollaan silti pidetty kiinni siitä, että ne tehdään. Oppiihan siinä tavuttamaan ja muuta tärkeää.