Selittömästi Lapsettomat Pinoon!
Olen joskus noin vuosi takaperin aloittanut tälläisen ketjun ja taidettiinkin saada ketju pitkäksi litaniaksi. Nyt pari kuukautta sitten palasin 9 kuukauden palstatauolta ja varmasti sillä välin tänne on tullut uusia mukaan!
Eli kertokaa vähän itsestänne, joilla vikaa ei ole löytynyt itsestä tai miehestä! Minkä ikäisiä olette? Kauanko lapsettomuutta takanapäin?Mitä tutkimuksia teille on tehty? Missä vaiheessa hoitonne ovat? Myös plussanneet saavat kertoa hoitotaipaleestaan (Kuten Johanna75 onkin jo jonkin verran kysellyt)!
Kommentit (28)
Minä ja mieheni 30v, ehkäisy jätetty pois muistaakseni v. 2002. Tosin käytännön pakosta välissä vuosi ilman toimintaa. Hoidoissa v. 2004 joulukuusta. Tehty luonnolliseen kiertoon 4xIUI ja 2xIUI puregon+pregnyl + luget. Siittiöt on ok, munatorvet auki, ovuloin. Mitään selittävää vikaa ei ole löytynyt, itseäni epäilyttää oma tuhruvuotoni (vkon ajan ennen menkkoja), jota kukaan lääkäri ei ota vakavasti. Hormoniarvot oli kohdallaan. Nyt ollaan ivf-jonossa ja suunnittelukäynti on helmikuussa.
sen verran tuoreessa muistissa nämä jutut.
Mekin selittämättömiä, minä 34 v. ja mies 40 v. Miehellä lievästi alle raja-arvon normaalimuotoisia (10%), mutta muuten arvot hyvät ekä selitystä siitä. Yritystä oli 1½ v. ennen tutkimuksiin hakeutumista keväällä -04. Meille tehtiin 3 inssiä (+ yksi koti-inssi- joulunpyhien takia)- negaa. 1. IVF 3/2005- negaa. Toiseen IVF:oon olin sumuttelmassa kun luomuplussa yllätti toukokuussa.
1. IVF:ssä minulle saatiin kasvamaan 8 follikkelia, niistä löytyi 6 munasolua ( 1/4 osa follikkeleista siis tyhjiä...) joista 4 hedelmöittyi ja näistä 3 jatkoi kasvuaan normaalisti... mietin että johtuikohan tämä tärpin hitaus sitten siitä, että mahdollisuus hedelmöittyä on tietenkin pienempi jos 25% follikkeleista on tyhjiä ja sitten itse hedelmöittymisessäkin pientä häikkää + että kaikkien muiden tekijöiden (ajoitus) on tietysti osuttava kohdallleen siinä kierrossa jossa solu todella irtoaa ja on elinkykyinen... arvailua mutta mahdollista että tässä meidän ongelmamme oli.
Toivotan teille kaikille pikaista tärppionnea luomusti tai hoidoilla, tämä selittämättömyys on niin äärimmäisen turhauttavaa.
Olivera rv. 28+5
Minä 25 ja mies 28. Lapsettomuutta takana 2,5 vuotta. Hoidoissa puolitoista. tehty 1 kpl inseminaatio puoli vuotta sitten ,nega tuli. nyt tehdään paraikaa toista eli maanantaina olisi inssipäivä. Tää on sitten viimeinen inssi. Oyssis ei tehdä kuin kaksi kpl ja sitten varmempiin hoitoihin eli koeputki.... Mut toivottavasti tää nyt tärppäis.
Meistä ei ole löytynyt mitään vikaan, mies terve ja kaikki ok. Minulle tehty laparoskopiat ja kaik eikä mitään vikaa. kierto on kellontarkka.... Mut silti yhtään raskautta ei ole takana.... Jospas se meille onni joskus suotas. : )
t, Mimais
Kyllähän meillä aikamoinen kato ainakin omasta mielestäni kävi tuossa tähän mennessä ainoassa IVF:ssä. Eli rakkuloita punktoitiin kaiken kaikkiaan 14, joista 11:stä löytyi solu. Tosin kypsiä noista soluista oli vain noin puolet eli 6, ja niistäkin hedelmöittyi taas vain puolet eli 3. Jakautumisessakin oli pientä häikkää, koska vain kaksi jakautui normaalisti ja kolmas oli kaksitumainen. Eli kaipa meillä ainakin tuossa hedelmöittymisessä luulisi jotakin vikaa olevan, vaikka lääkärin mielestä tuloksissa ei mitään kovin poikkeavaa ollutkaan. Enkä kyllä tiedä sitäkään, kuinka normaalia tai epänormaalia on tuo solun puuttuminen munarakkulasta. Tuo kypsien solujen määrä taas johtui paljolti kai siitä, että follikkelit olivat ainakin viimeisessä ultrassa vielä kovin eri kokoisia, 10-18 mm. Seuraavalla kerralla jatketaankin kuulemma Puregonin pistelyä muutamalla päivällä, millä minimoidaan tuo epäkypsien solujen määrä. Tässäpä tätä omaa analyysia. Olisi tietysti kiva kuulla viisaampien kommentteja ja jotakin tilastotietoa asiasta, joten jos jollakin olisi jakaa...
Juu täällä kans selittämättömiä jo 3v.
4*IUI takanapäin ja siihen saavat jäädä.
Ikää meillä molemmilla 27vee.
Miehellä hiukan heikot siittöt mutta muuten kaiken pitäs olla kunnossa (ylipainoa molemmilla).. vikaa siis ei vaan ole löytynyt.
Mun kierrot ok, putket auki ja clomeilla oikeankokoisia munasoluja aikaan saatu, limakalvot hienot joka kerta.
Nelikymmenmerkkipaalu on jo miehen osalta ohitettu, oma sentäs vielä edessäpäin. Yksi yhteinen lapsi saatiin luomusti aikaiseksi yli kuusi vuotta sitten ja toista on toivottu siitä saakka. Luomukeskenmeno vkolla 16 v. 2001, ja tutkimuksiin hakeuduttiin siitä puolen vuoden kuluttua. Mitään syytä ei ole löytynyt. Yritetty on aluksi pelkillä clomeilla, sitten joillakin IUI:lla (yhdestä tärppäsi, mutta km vkolla 13). Jossain vaiheessa otettiin metut mukaan kuvaan. Tänä vuonna yritetty eka IVF (tuoresiirrosta kemiallinen raskaus) + 4 PASsia (ei tärppiä). IVF ei juuri valaissut tilannetta: follikkeleita oli paljon, osassa ei ollut munasolua, osa ei hedelmöittynyt, mutta loppusaalis oli 12 hedelmöittynyttä. Vika siis lienee siinä, ettei kaikissa kierroissa ole munasolua, kaikki eivät hedelmöity ja loput eivät ole halukkaita kiinnittymään :(
Nyt odotellaan joulukuun kiertoa, josta tarkoitus ilmoittautua toiseen IVF-hoitoon.
Me olemme 28 ja 31. Yritystä takana 3,5vuotta ja hoitoja 2,5vuotta. Kummastakaan ei ole löytynyt mitään vikaa, minkä nykylääketiede voisi todistaa, kaikki mahdolliset tutkimukset on mielestäni tehty. Takana lukuisia inseminaatioita luonnolliseen ja lääkkeelliseen kiertooon. Yksi IFV ja kolmatta passia piinailen. Juuri nyt alkaa toivo hiipua. Saimme pakkaseen kuusi alkiota ja kaikki selvisivät pakastuksesta ja sulatuksesta priimoina, mutta ei vaan kiinnity. Ei koskaan plussaa...
Mietin, että onko teillä selittämättömillä, jotka olette jo ehtineet ivf-hoitoja kokeilla, löytynyt sieltä mitään selittävää tekijää? Onko esim. solut olleet raakoja, onko hedelmöittymisiä tapahtunut vähän verrattuna soluihin, onko jakautuminen keskeytynyt tms? Joskushan löytyykin joku solutason " vika" , jota ei siis voida ennakkoon tutkia. Vai onko teillä kaikilla tullut hyvä määrä hyvälaatuisia soluja, jotka ovat myös hedelmöittyneet hyvin?