Selittömästi Lapsettomat Pinoon!
Olen joskus noin vuosi takaperin aloittanut tälläisen ketjun ja taidettiinkin saada ketju pitkäksi litaniaksi. Nyt pari kuukautta sitten palasin 9 kuukauden palstatauolta ja varmasti sillä välin tänne on tullut uusia mukaan!
Eli kertokaa vähän itsestänne, joilla vikaa ei ole löytynyt itsestä tai miehestä! Minkä ikäisiä olette? Kauanko lapsettomuutta takanapäin?Mitä tutkimuksia teille on tehty? Missä vaiheessa hoitonne ovat? Myös plussanneet saavat kertoa hoitotaipaleestaan (Kuten Johanna75 onkin jo jonkin verran kysellyt)!
Kommentit (28)
Hei!
Me ollaan myös selittämättömästi lapsettomia. Yritystä takana kohta 2,5 vuotta.. Tutkimuksia tehty, miehen simpat ok. Minulta tutkittu verikokeilla hormonit (ok) myös munatorvien aukiolo tutkimus on tehty, sekin ok. Ainoa mikä voisi olla lapsettomuuden " syy" on endometriooma, joka poistettiin toisesta munasarjasta, muualla endometrioosia ei ollut..
Kierrot aikalailla säännölliset, yleensä 31 päivää.. Oviksenkin olen tikuttanut, muttei silti plussan plussa..
Nyt sitten odottelemme ensimmäistä lapsettomuushoitoaikaa, joka on 1.12. Oysissa..
- miehen siittiöt kuulemma erinomaiset ja minullakin periaatteessa ei vikaa. Yksi kierronkartoitus tosin meni aivan mönkään kun kehitin kystan ja nyt kaikki lääkärit aina ehdottelevat jotakin ovulaatiohäiriötä. Kuitenkin on todettu, että ovuloin normaalisti ovistikkuun tulee aina selkeä viiva ja muutamat s-prog kokeetkin ovat ovulaation vahvistannet.
Nyt olen menossa ensimmäiseen inssiin joulukuussa, vaikka lääkäri itsekään ei oikein nähnyt siinä mitään hyötyä - yritetään nyt kuitenkin...
Joskus toivoisi, että olisi joku syy, jota voisi hoitaa, nyt tuntuu hieman hakuammunnalta...
T. piitkältä palstatauolta palannut ragazzina
minä 27v, mies 37v. lapsettomuutta takana reilu 3 vuotta, kaikki mahdolliset tutkimukset on tehty laparoskopiaa myöten. vikaa vaan ei löydy, mikä on toisaalta hyvä mutta toisaalta olisihan se kiva tietää mikä on kun ei tärppää, ei niin millään. hoitoihin pääsyä ollaan odoteltu vuosi, nyt joulukuussa olisikin sitten hoidonsuunnittelu aika. eiköhän se siitä sitten lähde menemään! saa jotain pientä toivon hiventä... :o)
min 38, mies 37. Miehellä vähänlaisesti normaalirakenteisia (en muista prosentteja) mutta määrä runsas joten ei pitäisi olla esteitä luomuun. Minulla epäillään adenomyoosia (kohdun limakalvo kasvaa ulospäin) mutta senkään ei pitäisi olla este. Munatorvet auki jne. 2 x IUI luonnolliseen kiertoon, 2 x IUI clomeilla, ei plussan plussaa. 1 x aloitettu ovulaation induktion pregnyleillä mikä keskeytettiin koska ovulaatio todettiin juuri tapahtuneeksi seuranta ultrassa.
Ensimmäinen IVF tehtiin lyhyellä kaavalla, saaliina 5 munasolua, 1 raaka, 2 ei hedelmöittynyt (tai jakautunut), normaalisti 2 hyvälaatuista alkiota jotka siirrettiin molemmat (eli pieni määrä mutta laskeskelen että 40 % alkoista kuitenkin priimaa =) ). Tästä plussaa ja nyt varovaisesti iloitaan rv 5+4 ja jännitetään ultraa parin viikon päästä onko siellä mitään ja montako.
Ja miksei tietysti voisi :) Onnittelut Sonjaemmalle plussasta.
Usein tuntuu, että jos löytyy jotain vikaa, on asiaa helpompi hoitaa ja se plussa nopeammin tikussa kuin selittämättömillä.
Ainakin parilla selittämättömällä taitaa tässä ketjussa olla niin, että solutasolla on jotain ongelmaa (joko munasoluja tulee vähän tai sitten ne hedelmöittyvät huonosti). Sitähän voi pitää tavallaan yhtenä selityksenä sille, ettei raskaus ole alkanut. Onneksi nykyajan lääketiede on sen verran kehittynyttä, että niitäkin asioita voidaan hoitaa.
Onko tässä ketjussa kukaan juuri nyt etenemässä hoitojen saralla ja minkälaisia tuloksia on tullut? Itsellä alkaa pian 6 kk:n jonotus NKL:lle tulla täyteen ja kuukauden päästä on ivf-suunnittelukäynti. Josko sieltä sitten löytyisi jotain selitystä meidänkin tilanteeseen.
Tosiaan rupesin nyt vasta oikein tarkemmin miettimään tuota meitin ekaa IVF:ää. Meilläkin taitaa olla jakaantumisessa vikaa??? (Kertaus: 12 munista, 8 kypsää, kuusi hedelmöittyi, kuusi lähti jakaantumaan, mutta vain kaksi selvisivät siirtoon asti)...
Soittelin viime viikolla Taysiin ja sain kuulla että meitin 2. IVF olisi suunniteltu viikolle 10 (siis punktio ja siirto). Vielä elokuussa oli puhetta että heti vuoden alusta. No, joulukuussa on aika polille ja silloin saan mm. reseptit ja muutenkin katsotaan vähän missä vaiheessa kierto on ja silleen...
Itseasiassa hoidon siirtyminen ei juurikaan haittaa, vaikka välillä tämä odottavan aika on NIIN PIRUN PITKÄ!!! Kokeilen tässä tauolla homeopatiaa ja meridiaaniterapiaa. Toivottavasti näistä olisi apua myös tähän luomuiluun :)
Selittämättömiä lisää.. Minä 25, mies 26v. Pienokaista yritetty alulle 1 v 4 kk. Minulle tehty laparoskopia endoepäilyn takia, vähän kohdun takaa löytyikin, mutta ei selitä lapsettomuutta. Miehen simpat ok, mun tuubat auki. Pari kiertoa kokeiltiin pelkillä clomeille, sitten yksi inssi tehtiin. Nyt koeputki menossa, tänään punktio, ke tai to siirto. Saaliina 9 munarakkulaa, joista kaksi oli jo vanhaa, eli 7 saatiin saaliiksi. Nyt peukut pystyssä että moni hedelmöittyisi..
eiliseen asti... Eli Viuhti kun kyselit aikaisemmin onko IVF-hoidoissa tullut selityksiä, niin meille tuli. Olemme 32 ja 38v, takana yritystä 4v, kaikki tutkimukset ok molemmilla, ei selittävää tähän asti. Takana 2x clomit, 5 x Puregon, joista 3:een myös inssi, 1 IVF, josta 1 PAS. Ei löytynyt erityistä. Nyt pitkän kaavan IVF sumuineen, saaliina 14 munasolua, joista 13 kypsiä ja vain vaivaiset 3 hedelmöittyi. Tarkoittaa sitä, että sukusoluissamme on jotakin vikaa, mikä selittää lapsettomuutemme. Tieto oli toisaalta helpotus, koska nyt ei tarvitse miettiä enää. Toisaalta hirvittävä suru ja pelko, saammeko koskaan omaa lasta.
Hyviä uutisia oli kuitenkin se, että 3 saamaamme alkiota oli hyviä, 1 siirrettii ja 2 pakkaseen. Nyt siis pp1.
Eli me olemme molemmat 21-vuotiaita, vuoden alusta 22-vuotiaita. Ilman ehkäisyä olemme olleet nyt 3vuotta ja neljä kuukautta.
Tutkimuksiin hakeuduimme puolentoista vuoden yrittämisen jälkeen ja tutkimukset saatiin nopeasti tehtyä. Eli miehen sperma oli priimatavaraa ja minustakaan ei mitään vikaa löytynyt. Kaikki tutkimukset varmaankin on tehty laparoskopiaa myöten.
Minulla on kyllä ollut epäsäännöllinen kierto, varsinkin nyt viimeisen puolen vuoden aikana. En siis luultavasti ihan jokaisessa kierrossa ovuloi. Vaikkakin olen pitkissä kierroissa (35-44) tikuttanut ovulaation 14 päivää ennen menkkojen alkamista. Prolaktiinihan minulla oli koholla jonkin aikaa, mutta sitä seurattiin verikokeilla ja se laski normaalilukemiin.
Nyt takana on muutamia clomikiertoja, neljä menogon/
gonal-f+pregnyl-avusteista inssiä ilman plussan plussaa (kolmannesta inssistä olin kyllä näkeväni haamujen haamun r-testissä).
Kesäkuussa 2005 oli eka IVF. Siinä saatiin 12 munista, joissa kahdeksassa oli munasolu, kuusi hedelmöittyi ja kaikki kuusi lähtivät myös jakaantumaan. Kuitenkin vain kaksi näistä säilyivät, 2- ja 4-soluiset jotka siirrettiin (myös tässä IVF;ssä pp12 olin näkeväni haamujen haamun r-testissä, mutta voi olla että oli kuvittelua). Pakkaseen ei siis jäänyt mitään.
Nyt odottelemme toista IVF:ää, joka pitäisi olla vuoden alussa. MUTTA menkat nyt tulee silloin kun tykkäävät niin voipi olla että hoito menee helmikuulle. Mun pitäisi nyt soittaa tämän kuun menkoista Taysiin ja sit katotaan miten meitin käy!
Yritystä yli 2 vuotta. Syy ei ole selvinnyt lapsettomuuteen. Inssejä on tehty 2 luonnolliseen kiertoon ilman lääkkeitä ja edellisessä ´kierrossa oli clomit apuna inssissä, mutta siitäkin negaa. Vielä yritetään neljäs kerta inssiä suuremmalla clomiannostuksella ja sen jälkeen alkuvuodesta siirrytään IVF:een. Ikää molemmilla yli kolmekymmentä.
Siili
Itselläni ikää 27 ja miehellä 41. Yritystä takan 6 vuotta, joista hoidoissa 5. Itselläni erittäin epäsäännöllinen kierto ja pco-tyyppiset munasarjat, mutta normaaliin raskautumiseen ei silti pitäisi olla mitään estettä. Takana on 3 x clomit, 3 x ovulaatio induktio, 1 x IUI, 2 x IVF ja 2 x pas. Tuloksena näistä ainoastaan yksi kemiallinen raskaus : ( (ensimmäisellä ivf:llä). Viimeinen hoitomme (ivf) alkaa alkuvuodesta ja mikäli ei sekään tuota tulosta, alkaa tie olla loppuun kuljettu.
Tällä lapsettomuuspalstalla on tullut roikuttua monen monta vuotta (joskus vähän epäsäännöllisemmin), eikä plussan plussaa koskaan.. Jotenkin tuntuu, että kaikki muut pääsevät tuonne plussanneet palstalle ja minä en. Vai onko se vaan katkeran lapsettoman tuntoja.. :)
Eli taustaa: lapsettomuutta takana n.5 vuotta ja mitään vikaa ei ole siis löytynyt. Miehen sperma hyvää yms itellä kaikki ok. Kaikki mahdolliset tutkimukset on tehty. Hoidot aloitettiin muistaakseni n.3 vuotta sitten. Hoitotahti ei ole ollut mikään intensiivisen nopea, eli on ollut pitkiä välejä hoitojen välillä. Nyt viimoisenkin välissä 1,5v.
Hoitona meillä on ollu clomit useaan kiertoon, IUIx3 ja nyt syksyllä oli eka rankka hoito, IVM. Pakkaseen ei jäänyt mitään. :(
Tulevaisuudesta ei oikein tiedä. Halua olisi kovasti jatkaa hoitoja, mutta rahatilanne tulee vastaan. Ollaan siis yksityisellä hoidoissa. Ehkä ensi vuonna sitten taas koitetaan.
Tsempit kaikille mikä se tilanne sitten olikin! :)
Ikää itsellä 29, miehellä 30. Yritystä n. 1,5 vuotta. Aika pian aloituksen jälkeen tutkimuksiin, jossa kaikki ok. Miehellä hieman normaalia vähemmän normaalimuotoisia simoja, mutta määrä ja liike niin hyvät, että pitäisi riittää. Mulla kierrot ovat kuin oppikirjasta jne, kaikki arvot hyvät.
3 inssiä tehty, kaikki negaa. Nyt ollaan kesäkuusta asti oltu ivf-jonossa, suunnittelukäynti joulukuussa.
Vaikka periaatteessa luomuplussa olisi mahdollinen, olen luopunut toivosta keväällä - ei tule turhia pettymyksiä.
Ikäni on 34 kuten nikki antaa ymmärtää ja mies 32. Yritystä yli 4 vuotta takana, verikokeet ja laparoskopia tehty, mitään vikaa ei löytynyt. Takana neljän kuukauden klomikuuri, 2XIUI ja nyt ekaa IVF/ICSI tekemässä. Miehellä lapsi edellisestä suhteesta ja joten pakostakin miettii oisko perimmäinen syy minussa :( but it is not over until fat lady sings vai mites sanonta menikään :)
Jaksuja kaikille
Minä 37 ja mies 38. Vauvakuume on ollut 10/02 lähtien. Ei plussaa matkalla muissa kuin ovistikuissa. Miehen simpat välillä pesunjälkeen heikot, mutta ei pitäisi olla syy lapsettomuuteen. Tutkimukset on tehty ja 3 x Clomiavusteinen IUI. Nut piinailen tätä kolmatta kertaa, mutta odotukset eivät ole kovin korkealla. Meille on luvattu (ollaan hoidossa julkisella), että päästään IVF-suunnittelukäynnille ennen joulua ja hoidot alkavat sitten tammi-helmikuulla. Mulla taitaa laskea hedelmällisyyttä jo tuo ikäkin. Mun mielestä raskainta oli hoitojen alkamisen odottaminen. Nyt on jo helpompaa, kun jotain yritetään.
Satu-Marja
Minkä ikäisiä olette?
Minä 35, mies 40
Kauanko lapsettomuutta takanapäin?
Yritystä ainakin 4 vuotta, hoitoihin n. 2 vuotta sitten
Mitä tutkimuksia teille on tehty?
Verikokeet, sperma tutkittu, munanjohtimien aukiolo.. en muista tarkemmin. Mitään normaalista poikkeavaa ei ole löytynyt?! Mikään arvo ei ole ollut edes " just ja just" ok, vaan suorastaan loistavat?!
Missä vaiheessa hoitonne ovat?
Tehty: clomit + luomua :), 2 inssiä puregon/pregnyl
Vielä yksi inssi tehtävä ennekuin " pääsee" IVF jonoon
Myös minun miehelläni on lapsia, joten se vikavika varmaakin minussa.
- Oikku -
Yritystä kolme ja puoli vuotta. Kummassakaan ei vikaa, mieheni syntynyt 67.
Tehty kolme inssiä ja kaksi ivf-hoitoa. Toiseen hoitoon meinasin kuolla allergisen reaktion vuoksi elokuun puolivälissä.
Toivona vain luomulapsi, sairaala on luvannut tehdä vielä muutaman inssin luonnoliseen kiertoon ensi vuoden alussa.
Vällillä on todella onneton olo, adopioonkaan en ole ainakaan vieä motivoitunut.
Minä olen 33v ja mies 32v. Meillä on yksi lapsi 08/02 jota tehtiin noin vuosi. Nyt kakkosta ollaan kuumeiltu lapsen syntymästä lähtien, eli ollaan oltu ilman ehkäisyä.
Yksi ja ainut plussa tullut 05/03 josta keskenmeno 8vkolla. Sen koommin ei ole plussaa tullut kuin ovis tikkuihin.
Tutkimuksissa ollaan oltu ja toimiviksi testattu. Kummassakaan ei mitään vikaa.
Nyt olen käynyt muutaman kerran akupunktiossa, joka saattaa auttaa asiaa.
Ollaan 29- ja 31-vuotiaat. Ehkäisy jätettiin pois vajaa viisi vuotta sitten, mutta varsinaista vauvakuumetta ja yritystä takana piakkoin neljä vuotta. Tutkittu on veriarvot, simpat ja johtimet, eikä missään mitään vikaa. Hoitoja on takana ensin useita clomikiertoja (en edes muista kuinka monta kaiken kaikkiaan), 4 x IUI sekä 1 x IVF, eikä edes haamua ole saatu aikaiseksi. Tällä hetkellä pakkasessa odottelee yksi huurunenä mahdollista siirtoa joko joulu- tai tammikuussa.
Joskos vielä löytyisi selittömästi lapsettomia???