Jos viidennellä luokalla keskiarvo on 9,
kuinka todennäköisesti se on 9 peruskoulun päättyessä? Olettaen että panostus kouluun pysyy samana.
Kommentit (27)
niin meidän lapset ryhtyivät vastapainoksi hikareiksi eli 9 todistuksessa viidennellä oli peruskoulun lopussa 9.4. Liikunta ja tekninen työ vetivät keskiarvoa alaspäin.
keskiarvoja, ja seiskalla vielä yli kasin, mutta kasilla laski alle seiskaan. Nyt ysillä sai korotettua vähän yli seitsemään (en ole nähnyt numeroita mutta ne on kai kerrottu, koska tyttö lähetti siitä tekstiviestin) ja toivottavasti kevääseen mennessä jo lähemmäs kasia.
Mutta panostus koluluun ei tosiaankaan ole pysnyt samana,on ollut lintsaamisia, ei tee läksyjäkään, ala-asteella sentään ne taisi tehdä, vaikkei kauheasti silloinkaan aikaa viettänyt koulujuttujen parissa.
mutta kaikkea voi sattua. Ainakaan oppimiskyvyssä ei ole mitään vikaa, joten keskiarvon pitäisi ilman kohtuuttomia ponnistuksia pysyä samassa, tai ainakin ihan hyvissä lukemissa, vaikka vähän putoaisikin.
Riippu mm. siitä, että paljonko lapsi panostaa nyt. Yläasteella tulee lisää kielia sekä mm. fysiikkkaa ja kemiaa. Pärjääminen näissä aineissa vaikuttaa myös keskiarvoon.
Jos oppiminen on helppoa ja kouluun panostaa, niin keskiarvo pysynee. Itsellä esimerikiksi keskiarvo nousi koko kouluajan niin, että oli vähän päälle 8 kun ensimmäiset numerot kolmannella annettiin ja oli 9,5 kun peruskoulu päättyi. Ysillä en tehnyt koulussa enää yhtään mitään.
yli 9 keskiarvoa, en tehnyt paljon mitään koulun eteen. Yläasteelta lähdin 8.9 keskiarvolla. Lukiosta 7.9. Yleisarvosana M. Yliopistosta en pääse millään pois ;-) Olen ollut laiska lukemaan. Omalla lapsella numerot nyt viidennellä 8-9, yksi 10. Laiska hänkin lukemaan. Jospa panostaisi sitten yläasteella ja myöhemmin. Pidän häntä kuitenkin suht älykkäänä.
Ysiltä päästessä vain seiskan tasoa. Lukion keskiarvo olikin sitten 9,4...
Itse en kokenut koulua koskaan vaikeaksi, ja kaveriporukka oli samanlaista. Vedettiin ala-asteelta yläasteella ja lukiokin läpi ysin keskiarvolla ja E-L:n papruilla, ja sama meno on jatkunut useimmilla myöhemmissä opinnoissa.
Sanoisin että enemmän kiinni omasta kiinnostuksesta kuin hirveästä pänttäämisestä tai älykkyydestä. Monilla notkahtaa arvosanat yläasteella ihan muista syistä (kaveripiirien muutokset, seurustelut jne.) kuin varsinaisista kouluun liittyvistä jutuista.
ka. 8,7. Yläasteella nousi heti päälle ysin ja yläasteen ja lukion päättyessä oli ka. 9,7.
Muutoksia opiskeluinnossa tai muussa ei tapahtunut, enkä osaa selittää tuota nousua muutoin kuin niin, että ala-asteen opettajani ei pitänyt minusta ja olin myös koulukiusattu tuohon aikaan.
Minusta tuntuu, että luonnostaan asioista laaja-alaisesti kiinnostuneilla yläasteella pärjääminen on ihan yhtä helppoa kuin ala-asteella, ellei helpompaakin - ellei siis tule poikkeuksellisen pahaa murrosikää tms. Pänttäämällä pärjääjien ja suoritusorientoituneidenmenestys onkin jo sitten kysymysmerkki - alakoulussa voi vieläm enestyä kohtuullisesti ulkoaopettelulla, yläkoulussa tietoa alkaa olla liikaa.
ka. 8,7. Yläasteella nousi heti päälle ysin ja yläasteen ja lukion päättyessä oli ka. 9,7.
Muutoksia opiskeluinnossa tai muussa ei tapahtunut, enkä osaa selittää tuota nousua muutoin kuin niin, että ala-asteen opettajani ei pitänyt minusta ja olin myös koulukiusattu tuohon aikaan.
Minusta tuntuu, että luonnostaan asioista laaja-alaisesti kiinnostuneilla yläasteella pärjääminen on ihan yhtä helppoa kuin ala-asteella, ellei helpompaakin - ellei siis tule poikkeuksellisen pahaa murrosikää tms. Pänttäämällä pärjääjien ja suoritusorientoituneidenmenestys onkin jo sitten kysymysmerkki - alakoulussa voi vieläm enestyä kohtuullisesti ulkoaopettelulla, yläkoulussa tietoa alkaa olla liikaa.
kerran oli 8,9 ja kuudennen keväällä 8,6.
Yläasteella jatkoin ihan samaan malliin, mutta keskiarvo nousi heti ja oli 9,5 seiskalla ja ysin päätyttyä.
Meillä oli tosi tiukka ala-asteen opettaja ja yläaste taas oli aika onneton, oli helppo olla hyvä.
arvosta kovin korkealle noita peruskoulun keskiarvoja, varsinkaan alakoulun puolella. Vaikka kuinka on Opsissa hyvän osaamisen kuvaus, niin kyllä ne arviot hyvin vaihtelevia on koulujen kesken. Itse olen nyt ope ja lapsena aina yli ysin keskiarvo.
Mutta on täysin mahdollista, että keskiarvo pysyy korkeana ihan kaikilla koulutusasteilla. Niin itsellänikin, vaikka en olisi sitä oikeasti ansainnutkaan. Kympin arvoisesti osasin pelata sitä koulupeliä ja se riitti.
Mulla oli ala-asteella kaikki numerot 8-10, mutta yläasteelta lähdin tasan 8 keskiarvolla. Hyvä olen aina ollut koulussa, mutta yläasteella en vain jakasnut panostaa ja kiinnosti ihan muut jutut. Lukion päättyessä ka oli joku 8,6 kun alkoi taas kiinnostaa.
Eli olen itse nyt kahdeksannella luokalla ja mulla oli viidennellä luokalla keskiarvo 8,75. Kuudennella 9,00 ja seitsemännen luokan jälkeen 9,5. Joten ei ole mitään sääntöä, että yläasteella numerot putoavat. Yksilökysymys.
millainen opettaja on. Ala-asteella yleensä on se oma opettaja joka pitää valtaosan tunneista. Jos tuo opettaja on lepsu/tiukka antamaan hyviä arvosanoja se vaikuttaa.
Samoin myös "naamakerroin", eli jos oppilas kiltti ja mukava ja yleensä hyvä koulussa saattaa opettaja katsoa hieman "läpi sormien". Eli jos joku koe menee huonosti, pyöristää "ylöspäin" tavallaan hieman aiheetta.
Yläasteella taas on aineopettajat, eli käytännössä jokaista ainetta opettaa eri opettaja. Tarkoittaa sitä, että joukkoon mahtuu niitä keiltä "jokainen saa kympin" ja tavallisesti arvostelevia, sekä niitä jotka "eivät ole koskaan seiskaa parempaa antaneet".
Itselleni esim. kävi niin, että ala-asteen opettaja oli hyvin tiukka arvosteluissaan, yläasteella sitten "mitään tekemättä" keskiarvo nousi numerolla. Veljelläni taas oli lepsu opettaja ala-asteella, ja hänelle teki tiukkaa kun ei enää saanutkaan hyviä numeroita niin helposti mihin oli tottunut.
silloin kun kävin koulua vaikuttikin aika paljon se kenen lapsi sattui olemaan ja miten naama opettajaa miellyttämään. Sitten yläasteella, kun jokaisessa aineessa suunnilleen eri opettajat, niillä taidoillakin oli oikeasti merkitystä :)
jo fysiikkaa ja kemiaa, alkoi tänä vuonna. Lisäksi viime vuonna alkoi biologia, maantiede ja historia. Ja hänellä on useissa aineissa jo eri opettaja.
Onneksi lapseni on yhtenäiskoulussa, eli jatkaa yläkoulun samassa. Näin saadaan joustava vaihto aikaan, ei tuu yläkoulu yhtäkkiä yllätyksenä.
se kuinka suurella panostuksella saa hyviä arvosanoja. Alle murrosikäisen tulevasta kehityksestä ei sitä paitsi voi tietää. Itselläni ensinnäkin aivot "käynnistyi" vasta 12-vuotiaana (tiedän muitakin joille kävi niin), ja samaan aikaan siirryin yläasteelle, missä hyviä arvosanoja sai melkein pelkällä läsnäololla. Kävin kai vähän sellaista "ongelmalähiön" yläastetta, missä tarkoituksena oli vain saada mahd. moni oppilas peruskoulun läpi. Aivojen kasvaminen siinä iässä antoi intoa opiskellakin vähän. Ka kohosi ysin tienoilta saman tien kymppiin, missä pidin sen peruskoulun loppuun asti. Näinkin voi käydä.
Yo- kirjoituksissa nämä tyypit eivät enää pärjääkään. Ala-asteella minulla oli seiskan ja, lukiosta kului ällää ja. 9,5 ka. Älliä ei saa pärstäkertoimella.
...aika paljon siitä, mikä se panostus on tähän asti ollut. On melko helppoa (ja yleistä) pärjätä ala-asteella ihan yleisellä keskitasoisella nokkeluudella ja lapselle luontaisella omaksumiskyvyllä, jos ei ole mitään häiritseviä tekijöitä (eli jos pystyy olemaan luokassa jotakuinkin normaalisti, ei ole koulukiusaamista tai muuta viihtyvyyttä huonontavaa, surkeaa maikkaa...).
Mutta yläasteelle mennessä numerot helposti tippuvat, esimerkiksi koska:
- läksyjen tekeminen vaikuttaa numeroon ja jos pärjäisi ilmankin, voi olla vaikea oppia niitä tekemään
- asioita käsitellään nopeammin, pienikin poissaolo tai jos tunnilla ei olekaan tullut kuunnelleeksi jättää aukon osaamiseen ja se näkyy seuraavassa kokeessa
- asiat ovat vaikeampia, monien täytyy jo alkaa tässä vaiheessa oikeasti opiskella
- koulu saattaa vaihtua ja opetusmuoto vaihtuu myös (ei enää luokanopettajaa) ja jokin voi mennä tässä huonosti ja vaikeuttaa sitä kouluviihtymistä ja sitä kautta huonontaa numeroita
- murrosikä iskee päälle, varsinkin tytöillä, ja elämä lähtee liirtoon
Eli sanoisin, ettei 5. luokan 9 keskiarvosta pysty vielä päätteelmään muuta kuin että JOS HALUAA, tällä lapsella voi olla hyvä peruskoulun päästötodistus. Sille ei ole osaamisesteitä. Missään tapauksessa kaikki ysin oppilaat tuossa vaiheessa eivät ole sitä enää neljän vuoden päästä. Muuten olisi tungosta lukioon!