Mies kysyi: "Onko vielä jouluvalmisteluja tekemättä?"
HAH! No on! Ainoastaan perunalaatikko on imelletty ja suurin osa kauppatavaroista on haettu. Olen kotona omien ja hoitolapsen kanssa, ja olen pitänyt tässä ohessa näyttöjä kun asuntomme on myynnissä. Olen siis siivonnut oikeastaan koko ajan, jotta olisi aina näyttösiistiä. Hohhoi.
Tämä vaan esimerkkinä siitä, miten pihalla miehet joskus on perheen pyörityksestä, ja miten vastuullisetkin miehet kantavat usein vastuuta vain pinnallisista asioista. Tekevät mitä pyydetään, mutta pohjimmiltaan asioita hoitaa nainen.
Kommentit (22)
mies hoitaa tonttinsa. Mutta välillä tosissani yllätyn ettei hän tajua mitä kaikkea pitää tehdä. Juuri nyt jouluvalmistelut esimerkkinä, mitään ei tehtäisi jos en minä niitä tekisi tai erikseen pyytäisi häntä tekemään. Hän suunnitteli yhtenä päivänä jotain iltamenoja vielä tälle viikolle, kunnes ystävällisesti huomautin joulun tulosta ja sen vaatimista valmisteluista. Jäi kyllä sitten tietenkin kotiin, koska on vastuullinen. Mutta jos en olisi sanonut, ei olisi tajunnut.
Ja silti piti nyt vielä kysyä onko vielä jotain valmisteluja. Nimenomaan "Onko vielä valmisteluja", eikä "Mitä vielä pitää tehdä".
Toimiihan tämä näinkin, toki.
ap
Hei AP, on ne naiset sit täydellisiä, mee säkin töihin tienaamaan ruokarahaa äläkä valita kotona
Ymmärrän, että jos politikko antaa haastattelun lehteen, niin jokaisella sanalla on painoa.
En ymmärrä sitä, että pitkään suhteessa olevat hyppii seinille, jos toinen muotoilee kysymyksen väärin. En sinänsä tiedä, mitä miehesi ajoi takaa tai ajattelin, mutta tää perusreaktio - mieheni esitti hassun kysymyksen -> kaikki miehet ovat pinnallisia.
Ymmärrätte nyt väärin. En ole laisinkaan hyppinyt seinille. Vastasin vain rauhallisesti, että onhan noita. Luettelin mitä kaikkea.
En sanonut "kaikki miehet" enkä sanonut "naiset ovat täydellisiä".
BTW olen töissä, meillä on hoitolapsia ja tienaan sitäkautta rahaa.
ap
Itse en osaa suuttua tuollaisista asioista ihan vain siksi, että olen tullut siihen tulokseen, että mies ei tiedä mitä on tehty/tekemättä, eikä osaa niitä välttämättä itsenäisesti huomatakaan.
Olen siis oppinut siihen, että kerron miehelle mitä pitää tehdä :)
Meillä mies tekee joskus automaattisesti vaikka mitä ja joskus taas ei mitään. Se hyvä puoli siinä on, että kun mies jotain tekee, niin se tekee sen todella hyvin.
Yhden asian olen ulkoistanut kokonaan miehelle: kylppärin/wc:n pesu. Itse tekisin sen vain sutaisten, koska inhoan asiaa, mutta mieheni käyttää pesuun aina vähintään tunnin ja sen jälkeen siellä kiiltääkin.
Vetoan asiassa aina siihen, että minun jäljiltäni kylppäri olisi edelleen siivouksen jälkeen likainen, kun mieheni taas osaa tehdä sen niiin hyvin :) Niinkuin osaakin.
on yksi "sankariäiti" jolle pitäisi mitalli antaa kun on ottanut peräkammarin pojan mieheksi ja ihan joutuu omia lapsia hoitamaan....mistä näitä riitää ja riittää ja riittää ja riittää ja riittää .......HOH HOIJAA....
on yksi "sankariäiti" jolle pitäisi mitalli antaa kun on ottanut peräkammarin pojan mieheksi ja ihan joutuu omia lapsia hoitamaan....mistä näitä riitää ja riittää ja riittää ja riittää ja riittää .......HOH HOIJAA....
ehkä mulla oli vähän marttyyrinkruunua tässä. :) On ollut vähän rankkoja viikkoja takana kaiken homman määrän suhteen.
Hyvä mies se on, mutta välillä tosiaan hämmästyn että eipä se tätä nyt tajunnut. Ettei tosiaan hoksannut itsenäisesti joulussa olevan vielä työtä.
Ja ihan suuttumatta ja suoraan sanoin että nämä asiat pitää tehdä, ja ilman riitaa niistä suoriudutaan. :)
Tämä oli nyt tarkoitettu vähän semmoiseksi hupijutuksi, mutta ei nyt uponnut sellaisena, myönnettäköön se. :)
ap
Tapahtui eräänä päivänä eräässä kodissa.
- Ostin sulle kukkasia, sanoo mies.
- Jaa. Miksi, kysyy vaimo.
- No, ostin kun ajattelin että kaipaat kukkia.
... - Onko tapahtunut jotain?
- Ei. Miten niin?
- No, kun ostit kukkia.
- Siis mä ostin kukkia ihan vaan ostamisen ilosta.
- Et siis mua varten. Ostamisen ilosta. Luuletko saavas sillä perusteella?
- No, en. Ostin kukkia, kun olet sanonut etten mä koskaan osta kukkia ja kun ne sattui eteen ja oli halpoja.
- Nii just! Halpoja. Et voi yhtään niinku sijoittaa meidän suhteeseen.
- No, voi hitto. Nytkö sä suutuit?
- EN!
- Oikeasti. Hankala tässä on tuoda kukkia, kun sä suutut niistä.
- En mä kukista suutu. Ne on ihania, mutta miksi sä ostit niitä nyt?
- Voi luoja. Anteeksi, että mä ostin kukkia. Voin viedä ne pois.
- Älä vie. Ne on ihania. Ihmetyttää vaan, miksi sä ostit nyt.
- Ok. Selvä. Mä en osta enää kukkia, jos niistä nousee poru.
- Sä et siis halua ostaa mulle kukkia?
- Täh? No, haluan ostaa!
- Älä huuda! No, miksi ihmeessä sä sitten et yleensä osta mulle kukkia? Ainoastaan silloin, kun tekee mieli tai on tapahtunut jotain.
- Niinpä! Vain silloin, kun tekee mieli. Ei mun tee aina mieli. Ja just nyt ei tosiaan tee mieli. Ostin vaan kukkia. En mä nyt halua seksiä.
- Sä et siis halua mua?
- Uskaltaakohan tähän vastata?
- Tulee vaan sellainen olo nyt, että sä et halua mua.
- No, haluan. Herran jestas. Totta kai mä haluan sua!
- Huomaa, että sä olet mies. Huudat koko ajan ja ajattelet vaan seksiä.
- Kuule. Mä tulin just kotiin. Väsyttää ja on ollut pitkä päivä. Ja mä ostin vaan kukkia.
- Ei kukat ole vaan kukkia. Ne on romanttinen ele ja normaalisti mies haluaa huomioida naisen tarpeet ostamalla kukkia.
- Niin just! Sitä mä yritin selvitää!
- Miksi sä taas huudat? Niin, mut kun sä et osta kukkia ilman, että on joku juju.
- Oikeesti. Lopeta nyt. Annetaan noiden kukkien olla nyt. Onko jotain ruokaa?
- SIKA! Ensin sä tuut ovesta sisään kukka puskan kanssa ja sitten kysyt, onko jotain ruokaa. Luuletko, että mä olen täällä sua varten palvelemassa ja pyllistelemässä heti, jos sä tuot kukkia.
- En mä tuonut kukkia sen takia. Ja ainahan sä teet ruokaa. Äläkä sä huuda koko aikaa.
- AI! Mäkö en saa ilmaista tunteitani koskaan!! Ja kauanko meni, että huomasit, että mä teen aina ruokaa?
- Mä en sano nyt mitään.
- Niin kuin yleensä. Sä et puhu koskaan mistään mitään.
- No uskaltaako tässä puhua, kun aina asia kääntyy väärin päin.
- Ei ne mitään väärin päin käänny. Itsehän alotit!
- Jaa tuomalla kukkia?
- Niin!
- No nyt on selvä, että mä en tosiaan enää tuo kukkia.
- Sä et siis välitä musta, kun et halua tuoda edes kukkia.
Seuraa viiden minuutin hiljaisuus. Keittiöstä kuuluu ääni, johon vaimo aloittaa:
- Ei jumalauta. Miksi ihmeessä sun pitää heti kotiin tullessa avata kaljapullo. Mitä nyt on tapahtunut, kun toit kukkia ja heti alat ryypätä!?!
Miksi ap ei olisi saanut turhautua tuosta kysymyksestä? Jos molemmat aikuiset tekevät töitä perheen elannon eteen, lisäksi toinen hoitaa kotona siivouksen, niin onhan nyt selvää, että sen toisen pitäisi tajuta, ettei ne jouluvalmistelut ihan itsestään synny. Kysymyksen sijaan mies olisi voinut ihan itse tarkistaa, että onko kinkkua, laatikoita, kuusta, joulukoristeita... Onko kortit lähetetty? Pukki hankittu? Kaikkea sitä, mitä nyt yleensä kuuluu perheen jouluun. Ja jos ei ole varma, onko nämä tehty, voisi esim. aloittaa sellaisella aktiivisella lauseella kuten ajattelin, että voisin hankkia kuusen huomenna, vai miten sinä olet ajatellut, että se hankitaan...
Minusta ap:llä on syy turhautua ja on syy jopa ehkä vähän tiuskaista. Kuka on laittanut naiset vastuuseen jouluvalmisteluista? Miksi mies saa luistella vapaamatkustajana ja ottaa vain ohjeita vastaan ja sen naisen pitää hallita kaikki ja hoitaa kaikki tai delegoida yksittäisiä juttuja miehelle?
On oikeasti aika noloa, että tänne linkitetään sitten muka miehen ja naisen välisiä keskusteluja, joissa se nainen tietysti on aina se nalkuttaja akka ja mies se hyvää tarkoittava ihannemies. Ap ei nalkuttanut kukista eikä edes jouluvalmisteluista. Mutta hän luuli saavansa täällä vertaistukea, ei ehkä ole ollut palstalla riittävästi tietääkseen, että täällä on vain näitä mieshymistelijöitä palsta pullollaan. Jos tilanne olisi toisin päin ja nainen esittänyt tuon kysymyksen, niin vastaukset olisivat olleet täysin erilaisia!
Miksi ap ei olisi saanut turhautua tuosta kysymyksestä? Jos molemmat aikuiset tekevät töitä perheen elannon eteen, lisäksi toinen hoitaa kotona siivouksen, niin onhan nyt selvää, että sen toisen pitäisi tajuta, ettei ne jouluvalmistelut ihan itsestään synny. Kysymyksen sijaan mies olisi voinut ihan itse tarkistaa, että onko kinkkua, laatikoita, kuusta, joulukoristeita... Onko kortit lähetetty? Pukki hankittu? Kaikkea sitä, mitä nyt yleensä kuuluu perheen jouluun. Ja jos ei ole varma, onko nämä tehty, voisi esim. aloittaa sellaisella aktiivisella lauseella kuten ajattelin, että voisin hankkia kuusen huomenna, vai miten sinä olet ajatellut, että se hankitaan... Minusta ap:llä on syy turhautua ja on syy jopa ehkä vähän tiuskaista. Kuka on laittanut naiset vastuuseen jouluvalmisteluista? Miksi mies saa luistella vapaamatkustajana ja ottaa vain ohjeita vastaan ja sen naisen pitää hallita kaikki ja hoitaa kaikki tai delegoida yksittäisiä juttuja miehelle? On oikeasti aika noloa, että tänne linkitetään sitten muka miehen ja naisen välisiä keskusteluja, joissa se nainen tietysti on aina se nalkuttaja akka ja mies se hyvää tarkoittava ihannemies. Ap ei nalkuttanut kukista eikä edes jouluvalmisteluista. Mutta hän luuli saavansa täällä vertaistukea, ei ehkä ole ollut palstalla riittävästi tietääkseen, että täällä on vain näitä mieshymistelijöitä palsta pullollaan. Jos tilanne olisi toisin päin ja nainen esittänyt tuon kysymyksen, niin vastaukset olisivat olleet täysin erilaisia!
Jokaisessa perheessä käydään töissä, siivotaan, huolletaan vaatteita ja vaikka mitä. Ilmeisesti mihen siis pitäisi tehdä tämä kaikki sen enempää kysymyttä tai jos koskaan erehtyy kysymään, niin sitten on vapaamatkustaja. Ja sanamuodosta on ihan turha naputtaa. Jos pilkkun nussiminen on niin hemmetin hauskaa, niin sitten voi sanoa, että riitelee ihan turhaa.
Ja ei, tilanne ei olisi ollut mitenkään erillainen toisin päin vaikka nainen olisi kysynyt samaa. Voi tulla sinulle seksistinä yllätyksenä, mutta on olemassa perheitä, joissa töissäkäyvä mies vastaa ruuan laitosta ja jopa leivonnasta vaikka nainen on kotona.
Jokaisessa perheessä käydään töissä, siivotaan, huolletaan vaatteita ja vaikka mitä. Ilmeisesti mihen siis pitäisi tehdä tämä kaikki sen enempää kysymyttä tai jos koskaan erehtyy kysymään, niin sitten on vapaamatkustaja. Ja sanamuodosta on ihan turha naputtaa. Jos pilkkun nussiminen on niin hemmetin hauskaa, niin sitten voi sanoa, että riitelee ihan turhaa.
Ja ei, tilanne ei olisi ollut mitenkään erillainen toisin päin vaikka nainen olisi kysynyt samaa. Voi tulla sinulle seksistinä yllätyksenä, mutta on olemassa perheitä, joissa töissäkäyvä mies vastaa ruuan laitosta ja jopa leivonnasta vaikka nainen on kotona.
Ei miehen tarvitse edes siivota, koska yleensäottaen minä pystyn sen hyvin hoitamaan vaikka onkin lapset ja hoitolapset. Se on ihan ok. MUTTA joskus harmittaa, kun nämä minun työkseni tekemät ponnistelut menevät ihan ohi silmien ja korvien, niinkuin niitä ei olisikaan. Sitten ihmetellään kun en ole sitä ruokaa laittanut, että mikäs täällä nyt mättää kun ei ole se ruoka pöydässä.
Ja uskon vallan hyvin olevan miehiä, jotka kantavat sen viimeisen vastuun lapsista, kodista ja yleisestä arjen pyörittämisestä. Kuitenkin väitän suuremmassa osassa perheitä tämän vastuun olevan naisilla. Enkä tarkoita, etteivät miehet sitten tekisi mitään, mutta naiset vaan ovat (joutuneet väkisin tai vapaaehtoisesti) vastuunkantajia.
Mieheni on ihana ja kiltti ja vastuuntuntoinen, käy töissään ja rakastaa minua ja lapsia kuten mekin häntä. Silti välillä harmittaa, kun minulla pitäisi aina olla ne langat käsissä, hän vaan kysyy mitä on ruoaksi. Noin esimerkkinä.
ap
Siis kuka on päättänyt, mitä kaikkia "valmisteluja" pitää tehdä?
Oletko sinä ne hiljaa mielessäsi suunnitellut ja päättänyt, kun mies tuollaista kyselee? Pidät niitä ikäänkuin itsestään selvänä, jolloin mies ei voi toisen (=sinun) ajatuksia lukea.
Me mietitään ja sovitaan yhdessä mitä tehdään, milloin mitäkin ja laaditaan esim. ostoslistat. Näin kumpikin on tietoinen, mitä tapahtuu.
Kun mielestäni on outoa tuokin, että miehesi ei voinut tälle viikolle suunnitella iltamenoja. Tulee mieleen, että onko nämä kaikki "valmistelut" joitain sinun suunnitelmiasi, joita mies ei ole suunnitellut eikä edes välttämättä halua.
Siis kuka on päättänyt, mitä kaikkia "valmisteluja" pitää tehdä?
Oletko sinä ne hiljaa mielessäsi suunnitellut ja päättänyt, kun mies tuollaista kyselee? Pidät niitä ikäänkuin itsestään selvänä, jolloin mies ei voi toisen (=sinun) ajatuksia lukea.Me mietitään ja sovitaan yhdessä mitä tehdään, milloin mitäkin ja laaditaan esim. ostoslistat. Näin kumpikin on tietoinen, mitä tapahtuu.
Kun mielestäni on outoa tuokin, että miehesi ei voinut tälle viikolle suunnitella iltamenoja. Tulee mieleen, että onko nämä kaikki "valmistelut" joitain sinun suunnitelmiasi, joita mies ei ole suunnitellut eikä edes välttämättä halua.
Yhdessä ollaan sovittu, että tehdään laatikot (peruna, porkkana, lanttu) ja kinkku, siivous, lahjat paketoidaan ja koti koristellaan. Miehen vanhemmat tulevat ja tuovat mukanaan ruokia myös. Mies on kaikesta ihan tietoinen kyllä, en ole itse keksinyt kaikkea.
Elkää nyt ottako tätä liian vakavasti. :D Saa kai sitä nyt joskus kevyesti harmistua, varmasti hänkin tekee niin vuorostaan.
Niin ja iltamenoista: saahan niitä suunnitella, mutta niitä oli jo muista syistä pari niin joka iltaa en halua että on poissa. Koska minun on vaikea lasten kanssa saada valmisteluita tehtyä, paljon helpompi on jos mies on kotona joko lasten kanssa tai tekemässä niitä valmisteluja vuorostaan.
ap
Talon siivoaminen näyttöjä varten on iso homma, joten kannattaisi ottaa muuten vähän renommin.
Ihan hyvä joulusta tulee valmislaatikoillakin. Niitä voi halutessaan tuunata mieleisekseen vähällä vaivalla.
Minäkin taidan olla vähän pihalla perheen pyörityksestä kun en ymmärrä miksi kaikki pitää tehdä itse, ja sitten valittaa liiasta työmäärästä.
koska lapset on allergisia ja kaupan laatikoissa on maitoa/voita joka ei lapsille käy. Muuten ostaisin ja höystäisin itse.
ap
koska lapset on allergisia ja kaupan laatikoissa on maitoa/voita joka ei lapsille käy. Muuten ostaisin ja höystäisin itse.
ap
Esimerkiksi Portin lanttu- ja porkkanalaatikoissa (en katsonut perunalaatikkoa) ei ole maitoa eikä munaa eikä mitään maidon sukuistakaan.
t. vegaaniäiti (mut teen silti lanttulaatikon itse koska se on vaan parempaa)
Ainekset on silti jo ostettu. :)
ap
mitä minä. Ei ole avuton tumpelo. Hoituu niin pyykinpesu, ruuanlaitto kuin lasten kasvatuskin. Sama jouluvalmisteluissa.
Hei,
täälläkin yksi pinnallinen mies. Minä hoidan vain pinnallisia asioita - kuten lasten neuvolat, hammashoitolat, korvatulehdusten kontrollikäynnit, kaupassakäynnit, arkiruuanlaittamisen jne.
Vaimo hoitaa syvälliset asiat, kuten lasten syntymäpäiväjuhlat, perheen jouluvalmistelut jne.
Eli kaikki ei tee kaikkea - arjessa sitä haluaisi luottaa, että toisella on ne hommat hallussa, jotka ovat toisen vastuulla. Jos jääkaapissa ei ole maitoa - se on minun vika (ellen ole pyytänyt vaimoa tuomaan sitä), jos naapurille ei ole lähtenyt joulukorttia - se on vaimon vika (ellei hän ole pyytänyt minua postittamaan niitä).