Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epävarma ope täällä...

Vierailija
21.12.2011 |

Tykkääköhän ne mun oppilaat enää musta sen jälkeen kun näkevät numeronsa? Mä pidin rentoja tunteja ja ne vissiin luuli ettei mun oppiaineessa tartte pingottaa tai lukea. Ne sai huonoja numerota. Teetätin niillä lisätehtäviä ja sanoin että ne saattaa vaikuttaa korottavasti. Monet teki jotain mutta aika harvalta nostin kuitenkaan numeroa. Eli monelta tippu siitä aikasemmasta. Erityisesti jotkut ysiluokkalaiset surettaa, kun se vaikuttaa päästötodistukseen.

Ja miten mä pärjään niitten kanssa kevään? Muutamalta tuli ennen todistuksenantoa sellaisia "kiristysyrityksiä" että mun pitäis antaa korkeampi numero niin sitten ne olis kunnolla keväällä. Stressaavaa tää open homma...

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et vaatinut oppilailta enemmän?

Vierailija
2/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai jopa epäpätevänä opettajan hommissa? Vai onko tämä provo??

Ei opettajan tehtävä ole ensisijaisesti miellyttää oppilaitaan ja pitää "rentoja" tunteja sillä seurauksella, että kukaan ei opi mitään. Noin toimimalla teet karhunpalveluksen oppilaillesi ja myös itsellesi.

t. äitiyslomaileva ope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rentoja tunteja? Annoitko läksyjä?

Vierailija
4/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) sinun tehtäväsi ei ole miellyttää ja olla tykätty, vaan opettaa opetussuunnitelman mukaiset asiat oppilaillesi ja tukea heidän oppimistaan.

2) on aika epäreilua, jos löysäilet lukukauden aikana ja sitten tärskäytät oppilaillesi opetukseen nähden ylivaikean kokeen ja huonon numeron. Oppilaille pitää selvästi kertoa, mitä heidän on tärkeää oppia, mitkä vaikuttavat arvosanaan ja minkätasoiset kokeet aiot pitää.

Vierailija
5/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä en sit sovi opettajaksi. Mulla on muodollinen pätevyys, mutta opiskeluista on parikymmentä vuotta aikaa. Oon tässä välissä elänyt tupperimyynnillä, mutta en enää jaksanut sitä vaan päätin kokeilla tätä omaa ammattia.

ap

Vierailija
6/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne arviointikriteerithän pitäisi olla selvillä jo opetuksen alkaessa ja ne pitäisi selitää oppilaille niin että on selvillä jo syksyn alussa. Ja sitten sun pitää niitä myös noudattaa. ELi jos olet luvannut, että lisätehtävän tekeminen vaikuttaa, sen pitää vaikuttaa ja jos olet sanonut, että joku juttu ei vaikuta, sen ei saa antaa vaikuttaa.

Jos sä et ole tehnyt näin, olet sählännyt pahasti.

Tiedän kyllä, että monet ei tee. Useimmiten tämä pätee tuntiatyöskentelyn arviointiin, jota esim mun matikanopekolleegani painotti parillekin oppilaalle syksyn aikana. Kun arvioinnin aika tuli, se on kuitenkin perustunut vain ja ainoastaan koenumeroihin.

TOttakai numerot vaikuttavat motivaatioon. Jos oppilaista alkaa tuntua siltä,e ttä tekevät he mitä tahansa, numerot on aina kuitenkin surkeat, he eivät välttämättä jatkossa viitsi yrittääkään.

Vierailija
7/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulla lähtökohtana, että haluat oppilaiden pitävän sinusta?

Vierailija
8/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajalle (etenkin teini-ikäisten opelle) on HYVÄ ITSETUNTO. Mieti ap: onko sinulla sitä? Jos on, voi ottaa tästä opiksesi, ja sanoa suoraan oppilaillesi, että jatkossa pitää töitä tehdä enemmän, että numerot paranevat. Muuten kannattaisi vaihtaa takaisin tupperien tms. pariin.

Vierailija
9/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten en voinut olla antamassa mitään arviointikriteerejä heti alussa. Enkä oikein tiedä miten niitä annetaankaan. Enargia on mennyt puhtaasti tunneista selviämiseen, en mä ole ehtinyt miettimään mitään suuria linjoja.

Ja joo, mulla on kova tarve olla hyväksytty, vaikka sitten oppilaitten taholta. Kun ei oikein muutakaan ole. Meni sukset ristiin perheen kanssa, jätin miehen ja lapset ja muutin toiselle paikkakunnalle. Ei oo mitään muuta sosiaalista verkostoa kuin tuo koulu...

ap

Vierailija
10/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Erityisesti jotkut ysiluokkalaiset surettaa, kun se vaikuttaa päästötodistukseen."

Eikös päästötodistuksen vaikuta numerot myös muilta luokilta, 7-8?

Vierailija
11/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olette tehneet sitten tunneilla käytännössä?

Vierailija
12/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Erityisesti jotkut ysiluokkalaiset surettaa, kun se vaikuttaa päästötodistukseen."

Eikös päästötodistuksen vaikuta numerot myös muilta luokilta, 7-8?

Mutta kyllähän se yksi huonompi numero siellä voi vaikuttaa keskiarvoon.

Jos nyt on vaikka 7,8,7,8, ja nyt kutonen niin kahdeksikkoa ei enää välttämättä saa.

Vierailija
13/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mä en ole hirveästi vaatinut esim. hiljaisuuden suhteen (jotkut luoka on luonnostaan hiljaa, jossakin on ollut ehkä liian levotonta) tai läksyjen suhteen. En siis ole antanut jälkkää ja/tai pakottanut läksyparkkiin tekemään niin kuin muut opet.

Enkä ole kovin usein edes antanut läksyjä. Tunnilla olen kertonut paljon hauskoja juttuja, jotka liittyvät asiaan, mutta ovat ehkä vähän peittäneet pääasiaa. Pääasiat on kyllä kirjoitettu vihkoon ja sanoin että se kannattaa lukea koska sieltä tulee suurin osa kysymyksistä kokeeseen. Vaan eipä ne monet osanneet lukea sieltä...

ap

Vierailija
14/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta et ole ainut, jota ne inhoaa, niin voitte yhdessä jakaa tämän maailmantuskan.

Vierailija
15/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta onneksi tulee nyt joulun vapaat ja voit siihen kans luottaa, että et pääse ainakaan vakinaiseksi tuolla tyylillä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi