Olisitteko huolissanne?
Jos 8kk vauva (keskosena syntynyt eli "oikeata" ikää 7kk) ei osaisi muuta kuin tarttua leluun ja päristellä? Kääntyy kyljelleen, mutta ei vielä mahalleen käänny.. Käydään viikottain fysioterapeutilla ja jumppaillaan vauvaa kahdesti päivässä mutta mitään edistystä ei tunnu tapahtuvan, ehkä hieman on tullut kestävyyttä lisää (aluksi ei jaksanut jumpata, nykyään jaksaa paremmin).
Lääkäri sanoi että painokin voi vaikuttaa (8kk vauva painaa 11 kg) liikkeelle lähtemiseen, mutta haluaa kuitenkin tarkastaa aivojen ultraäänellä, ettei siellä ole mitään vikaa..
Kommentit (21)
on kääntynyt joitakin kertoja vatsalleen, mutta ei kääntyile aktiivisesti esim. läheskään joka päivä. Neuvolassa ei ole oltu huolestuneita.
Perheemme neljä muuta lasta ovat olleet samanlaisia. Edellinen terkkari kehoitti jokaisen kohdalla jo aika varhaisessa vaiheessa treenaamaan kääntymistä esim houkuttelevan lelun avulla päivittäin. Sitten vielä korosti, että lapsen on hyvä viettää aikaa lattialla selällään ja vatsallaan.
mutta varmaan itse olisin vähän huolissani, kun olen aikamoinen huolehtija muutenkin. Lapsemme ovat liikkuneet huomattavasti aikaisemmin, mutta yksilöllisiä eroja on paljon. Tämö nykyinen vauvamme nousi jo seisomaan 7kk ikäisenä ja veti tavaroita mukana, osoitteli ja jokelsi ja jutteli todella paljon. Kuitenkin meillä on myös lapsi, joka ei näin aikaisin asioita tehnut.
Ihana, kun saat apua ja ajattelen, että aina on parempi tutkia, sitten selviää eikä tarvitse yksin murehtia. Tsemppiä ja ihanaa joulua teidän perheelle.
vauvan taitoihin en osaa kommentoida mitään, kun omat on oppineet suurinpiirtein saman ikäisenä kuin mitä muutkin lapset.
Mutta tietysti sitä äitinä olisi huolissaan jos lääkäri näkee parhaimmaksi tarkistaa asiaa. Käsitin siis että aivojen tutkimus tehdään "varmuuden vuoksi" koska vauva ei vielä osaa kääntyä mahalleen.
Minkä ikäisenä vauva on muita juttuja oppinut? Yleensähän tuon ikäisellä lapsella on neuvolassa ehditty seurata vaikka ja mitä juttuja. Meidän lapsilla lukee neuvolakorteissa 8kk ikään mennessä seuraavia juttuja: heijasteet +, seuraa lelua katseella, ääntelee, seuraa ja juttelee (juttelulla tarkoittanut ns. vauvan takaisin ääntelyä kun vauvalle juttelee jotain), tarttuu leluun. Suojeluheijasteistakin on kirjoittanut jotain, mutten saa selvää. Onko sinun annettu ymmärtää neuvolassa että lapsi olisi kehityksestä jäljessä kaikissa asioissa?
Entä millaista vuorovaikutusta on ja kuinka vauva seuraa ympäristöään?
Ja kyllä, mä olisin huolestunut. Olen huolestuja, joten mä olisin käynyt jo pyytämässä lastenöääkärim lausunnon.
vauvan taitoihin en osaa kommentoida mitään, kun omat on oppineet suurinpiirtein saman ikäisenä kuin mitä muutkin lapset.
Mutta tietysti sitä äitinä olisi huolissaan jos lääkäri näkee parhaimmaksi tarkistaa asiaa. Käsitin siis että aivojen tutkimus tehdään "varmuuden vuoksi" koska vauva ei vielä osaa kääntyä mahalleen.
Minkä ikäisenä vauva on muita juttuja oppinut? Yleensähän tuon ikäisellä lapsella on neuvolassa ehditty seurata vaikka ja mitä juttuja. Meidän lapsilla lukee neuvolakorteissa 8kk ikään mennessä seuraavia juttuja: heijasteet +, seuraa lelua katseella, ääntelee, seuraa ja juttelee (juttelulla tarkoittanut ns. vauvan takaisin ääntelyä kun vauvalle juttelee jotain), tarttuu leluun. Suojeluheijasteistakin on kirjoittanut jotain, mutten saa selvää. Onko sinun annettu ymmärtää neuvolassa että lapsi olisi kehityksestä jäljessä kaikissa asioissa?
ei ole asiaan puututtu mutta lääkärissä kyllä.. Sieltä saimmekin lähetteen fysioterapiaan. Itse olen jo aiemmin miettinyt sitä mahdollisuutta että vauva ei välttämättä tule kehittymään normaaliin tahtiin, sillä raskausaikana raskautta seurattiin todella tarkkaan viikottain ja välillä useammin.. Istukan virtaukset olivat huonot (eli happivajetta) ja kerran todettiin jopa katkoksia virtauksissa ja meinattiin päätyä sektioon alle 30 viikolla.. Uskon että näitä katkoksia on ollut useamminkin kuin juuri tuossa tietyssä ultrassa tiettyyn kellonaikaan.. Ja varmasti tuollainen hapenpuute saattaa aiheuttaa jotain pysyvää aivoihin..
Lapsi on kuitenkin todella tyytyväinen, ehkä liiaankin.. Siis luonnottoman tyytyväinen.. Rauhallinen kuin mikä ja itkee vain nälkäänsä tai väsymystä iltaisin.. Riittää kun katsoo edes päin tai koskee niin vauva kikattaa ja on todella hauskaa..
Entä millaista vuorovaikutusta on ja kuinka vauva seuraa ympäristöään?
Ja kyllä, mä olisin huolestunut. Olen huolestuja, joten mä olisin käynyt jo pyytämässä lastenöääkärim lausunnon.
kuukausi sitten ainakin oli vielä tuo heijaste.. Täytyy varmaan sitterissä koittaa onko vielä.. Ainakin säikähtelee isosiskonsa ääntä monta kertaa päivässä..
Tutkittiinko istukkaa sen tarkemmin? Entä kuinka keskosena vauva syntyi?
Moron heijaste. Oliko se se missä lapsen säikähtäessä kädet lennähtää sivuille?
syntyi vain 1kk ennen laskettua aikaa.. Käynnistettiin noiden huonojen istukkavirtausten vuoksi, mutta istukkaa ei ainakaan tietääkseni tarkemmin tutkittu..
Se häviää yleensä noin 3 kk iässä. Jos ei, niin se voi kertoa neurologisista häiriöistä.
Painosta olisin huolissani.
Vauva oli koko ajan nälkäinen, mutta nykyään on onneksi tuo painonnousu tasoittunut.. + 20-käyrällä menee nykyään
Toi keskosuus ei kyllä paljoa selitä, viikko enemmän niin olisi ollut täusaikainen.
Toi keskosuus ei kyllä paljoa selitä, viikko enemmän niin olisi ollut täusaikainen.
painoi syntyessään 2,1kg ja pituus 43cm eli selvä kasvuhidastuma..
Eli eniten olen siitä huolissani että vauva ei vielä liiku mihinkään suuntaan vaikka on jo 1,5kk jumppailtu.. No, ei se mahalleen kääntyminen silti kaukana ole.. Mutta kun vauva ei oikeasti osaa muuta kuin nauraa ja päristellä ja on oikeasti LUONNOTTOMAN iloinen.. Kaikki ketkä ovat tämän vauvan nähneet niin eivät ole nähneet ikinä yhtä tyytyväistä ja iloista vauvaa.. Katsekontakti riittää siihe että vauva alkaa nauramaan..
Painosta olisin huolissani.
Vauva oli koko ajan nälkäinen, mutta nykyään on onneksi tuo painonnousu tasoittunut.. + 20-käyrällä menee nykyään
Pahimmillaan meni siis +45-käyrällä eli tuo nopea painonnousu myös mietitytää..
En tiedä, onko pahasta kehitysviiveestä kyse,hyvä,ettäkäytte lääkärissä tsekkaamassa. Mua vaan jotenkin hymyilyttää,että sekin voi olla äidille ongelma,että vauva on liian hymyilevä ja tyytyväinen..En tiedä mihin kehityshäiriöön se voisi viitata, mutta antaisin neuvon,että nauti hymyilevästä vauvastasi, hän ottaa ainakin hyvin kontaktia ja levittää iloa ympärilleen. :O) Muista siis myös nauttia vauvastasi, äläkä liikaa pohdi mikä kaikki voi hänessä olla vialla, sillä tuo söpö vauva-aika on nopeasti ohi eikä koskaan enää palaa. Ja ota paljon videota ja valokuvia nauravaisesta lapsestasi :o) Tsemppiä.
enemmänkin olisin huolissani tuosta painosta...
Jos vauva lisäksi pitkä, on ihan normaalia että lähtee liikkeelle vähän myöhemmin. Ja kuitenkin kyljelleen liikkuu eli yritystä selvästi on.
vauva on nyt jo saavuttanut 0-käyrän pituudessa :) Eli pituutta jo 72cm.