Jatkuvasti sairastelevan palkatun lastenhoitajan työsuhde
Meillä on palkattuna nainen, joka hoitaa meidän vammaista lasta muutamana iltana viikossa ja viikonloppuisin. Hän on tosi kiva ja lapsi tykkää, mutta kun hän on joka kk vähintään viikon sairaana. Sopimus loppuu joulukuun lopussa, enkä tiedä otanko hänet ensi vuodeksi vai en. Hyvää ja kivaa on vaikea löytää, mutta ei tästäkään mitään tule =(
Kaikki jouluvalmistelut lähes tekemättä, kun viikonloppuna jäi taas tulematta.
Kommentit (42)
jaksan kummastella miten on jouluvalmistelutkin kiinni hoitajasta?? teitä on kuitenkin ilm 2 aikuista perheessä muutenkin?
Jos on noin vaikeaa elää sitä normiarkea mikä teillä siellä on niin sitten kannattaa miettiä uudelleen organisointia, lapsi enemmän jossakin laitoshoidossa tms.
Ja en minä nyt ihan tyhjiltään näitä kommentteja revi, 2kk tässä talossa mennyt niin ettei tervettä päivää ole meillä 4llä ollut ja silti teen joulua, tein sinäkin jouluna kun äitiäni saattohoidin.
on niitä pahempiakin sairauksia kuin kaiken maailman nuhat ja mahataudit. Puhu jahka sinulla on oikeasti sairas lapsi.
mutta sitä ihmettelin kun joku erityislapsen äiti odottaa sitoutumista osa-aikaiseen lapsenhoitotyöhön koko vuodeksi. Mollissa oli semmoinen työpaikkailmoitus. Minusta se on jo liikaa vaadittu.
minulta ei kukaan edes kysynyt kun tämän lapsen sain, pitää sitoutua vähän pidemmäksi aikaa, edes 18 vuotta tuskin riittää
Minusta työntekijällä on oikeus vaihtaa työnantajaa niin halutessaan ja etenkin osa-aikaisella on oikeus etsiä kokoaikaista työtä.
Se, että sä sitoudut omaan lapseesi on ihan eri asia.
Tekee melkein mieleni pyytää anteeksi tän yhden pöljäkkeen jankkaajan puolesta.
Minä pitäisin sen nykyisen hoitajan, joskus vaan kun vastustuskyky ekasta taudista heikkenee, imee kaikki muutkin sairaudet itseensä. Toivottavasti kevät olis helpompi.
vaan siinä osa-aikaisuudessa: harvalla on varaa tehdä töitä vain osa-aikaisesti, varsinkaan pitempää pätkää. Toisaalta niitäkin löytyy, ja ymmärrän, että vanhempien kannalta tuo on ihan järkevä vaatimus.
Ap:na varmaan palkkaisin saman hoitajan seuraavallekin vuodelle, mutta katsoisin aluksi vaikka muutaman kuukauden ajan, että miten sairastelu menee seuraavana vuotena. Joskus niitä sairauksia vain kertyy hirveästi yhteen putkeen, eikä sille voi mitään, ja sitten tuleekin helpompi aika sairastelun suhteen.
Esimerkiksi opiskelijat. Jos on vaikka lähäri joka lähtee opiskeleen jotain vielä osa-aikainen työ on loistava keino rahoittaa opinnot! Ja tästä työstä varmaan tulee parempi palkka ko siivouksesta?
Esimerkiksi opiskelijat. Jos on vaikka lähäri joka lähtee opiskeleen jotain vielä osa-aikainen työ on loistava keino rahoittaa opinnot! Ja tästä työstä varmaan tulee parempi palkka ko siivouksesta?
ja toisekseen en itse sitoutuisi enää edes parin kuukauden määräaikaisuuteen. Sitä voi milloin tahansa saada paremman työpaikan.
Minusta työntekijällä on oikeus vaihtaa työnantajaa niin halutessaan ja etenkin osa-aikaisella on oikeus etsiä kokoaikaista työtä.
Se, että sä sitoudut omaan lapseesi on ihan eri asia.
Tietenkin. Aivan samalla tavalla, kuin Ap:lla on oikeus saada paras mahdollinen hoitaja työajaksi. Jos hoitaja tekee työsopimuksen, vaikka osa-aikaisen, hän ottaa vastuun työn hoitamisesta työaikana. Jos sairastelun takia ei kykene, silloin työsopimuksen päättyessä työnantajan on hyvä tarkastella jos löytyy parempia vaihtoehtoja.
Avustaja saa ihan oikeaa rahaa niitä työtunteja vastaan.
ja olen haastatellut useita hakijoita. Kyllä monessa elämäntilanteessa osa-aikainen työ kelpaa. Esim, jo osa-aikatyötä tekevälle toiseksi/kolmanneksi työksi. Eläkeläiselle lisätuloksi ja ajankuluksi. Yksinhuoltajalle lisätuloksi ja tietenkin opiskelijoille.
ap.
Mutta siitähän ei nyt ollutkana kysymys.
Saman tein kehitysvammaisen lapsen äidille voisi sanoa, että "mitäs valitat, minun lapseni sairastaa syöpää eikä mitkään lääkkeet auta kipuun ja hän kuolee siihen".
jaksan kummastella miten on jouluvalmistelutkin kiinni hoitajasta?? teitä on kuitenkin ilm 2 aikuista perheessä muutenkin?
Jos on noin vaikeaa elää sitä normiarkea mikä teillä siellä on niin sitten kannattaa miettiä uudelleen organisointia, lapsi enemmän jossakin laitoshoidossa tms.
Ja en minä nyt ihan tyhjiltään näitä kommentteja revi, 2kk tässä talossa mennyt niin ettei tervettä päivää ole meillä 4llä ollut ja silti teen joulua, tein sinäkin jouluna kun äitiäni saattohoidin.on niitä pahempiakin sairauksia kuin kaiken maailman nuhat ja mahataudit. Puhu jahka sinulla on oikeasti sairas lapsi.
monet on sairastelleet tänä syksynä kamalasti:(Itse varmaan katsoisin vielä kevään miltä vaikuttaa jos hoitaja on mukava.
Ei ole varmasti helppoa. Minusta olette hienosti miettineet,kun olette palkanneet hoitajan kotiin.
Hyvää joulun aikaa kumminkin perheellesi:)
Minä pitäisin sen nykyisen hoitajan, joskus vaan kun vastustuskyky ekasta taudista heikkenee, imee kaikki muutkin sairaudet itseensä. Toivottavasti kevät olis helpompi.
Hyviä hoitajia on. On vaikea kuvitella, että kellään on todellista viikon mittaista sairastelua kerran kuussa. Moni "sairastelija" tulee töihin sen kerran kun on oikeasti sairaana. Ei firmat suotta pyydä niitä sairasloma todistuksia, jos sairastelu ylittää 3 päivää ei ole mitään syytä olla pyytämättä todistusta poissaolosta, pyytämättä sitä ei tarvitse toimittaa. Toki se voi tuntua epäluottamukselta aikuista kohtaan, mutta ei se ole sitä. Liian moni tarvitsee niitä rajoja.
Minä vaihtaisin hoitajaa. Joillakin ihmisillä yksinkertaisesti on niin huono vastustuskyky että ovat jatkuvasti sairaana. Ei se tilanne siitä mihinkään parane.
että osa-aikainen työnteko olisi jotenkin työntekijälle vaikea sitoutua yms. jopa vuodeksi, on oikeus etsiä kokoaikaista työtä ja harva voi tehdä jne... Asian vierestä tosiaan, mutta minä olen etsinyt vuosia osa-aikaista työtä, eikä sitä tahdo löytyä kiven altakaan. Meitä haluavia on täällä pääkaupunkiseudulla niin paljon, usein yhtä paikkaa hakee 20-30 henkeä. Todella mielelläni tekisin esim. 5 h päivässä työtä, mutta tällä hetkellä on pakko tehdä yli kuusi tuntia.
Ap, onko sun lastenhoitajan työsopimus katkolla vai miten muuten on mahdollista että annat potkut sairastelun vuoksi?
Sairauslomahan ei ole laillinen työsopimuksen purkamisen syy.
Sairauslomahan ei ole laillinen työsopimuksen purkamisen syy.
Ei ole ei. Sehän auttaa paljon avustettavaa päivittäisissä asioissa, kun avustaja on jatkuvasti poissa. Ap kirjoitti, että työsopimus on päättymässä.
Paras on, että sairastelija hoitaa itsensä kuntoon hakeutumalla paikkaan, jossa yhden henkilön poissaolo ei vähennä työntekijöitä 100%. Käytännössä jatkuvat poissaolot tekevät mahdottomaksi sopia mitään sitovaa, jossa on luotettava palkatun työvoiman oikeasti olevan paikalla.
Poissaolo juuri joulukiireiden alla antaa tuollaisella historialla kuvaa, että työntekijä on priorisoinut omat joulujärjestelyt työnsä edelle. Toinen vaihtoehto on erittäin heikosti terveydestään huolehtiva.
hoitajan, mutta lyhyempi sopimus seuraavaksi. Jos on nyt syyskaudella sairastanut jo lähes kaikki sairastettavat, voisi ajatella ettei kevätkaudella enää sairasta niin paljon...
Kevät saattaa (huom! saattaa) olla sairastelun kannalta helpompi, mutta entäs ensi syksy..? Tai talvi..? Niinpä niin, sairaana taas. Jotkut ihmiset saavat kaikki kulkutaudit, osaan ei tartu sellaisetkaan jotka kiertävät 80% väestöstä.
Sympatiani hoitajalle mutta ap on se, jonka raha sekä aika valuvat hukkaan nyt.
jaksan kummastella miten on jouluvalmistelutkin kiinni hoitajasta?? teitä on kuitenkin ilm 2 aikuista perheessä muutenkin? Jos on noin vaikeaa elää sitä normiarkea mikä teillä siellä on niin sitten kannattaa miettiä uudelleen organisointia, lapsi enemmän jossakin laitoshoidossa tms. Ja en minä nyt ihan tyhjiltään näitä kommentteja revi, 2kk tässä talossa mennyt niin ettei tervettä päivää ole meillä 4llä ollut ja silti teen joulua, tein sinäkin jouluna kun äitiäni saattohoidin.
Kaiken keskellä ehdit varmasti myös kiillottaa sädekehäsi?
Tsemppiä ap, en osaa auttaa :(. Hankala tilanne. Vastaavassa tilanteessa eräs tuttavaperhe vaihtoi hoitajaa :/.
jaksan kummastella miten on jouluvalmistelutkin kiinni hoitajasta?? teitä on kuitenkin ilm 2 aikuista perheessä muutenkin? Jos on noin vaikeaa elää sitä normiarkea mikä teillä siellä on niin sitten kannattaa miettiä uudelleen organisointia, lapsi enemmän jossakin laitoshoidossa tms. Ja en minä nyt ihan tyhjiltään näitä kommentteja revi, 2kk tässä talossa mennyt niin ettei tervettä päivää ole meillä 4llä ollut ja silti teen joulua, tein sinäkin jouluna kun äitiäni saattohoidin.
Kehitysvammaisen laittaminen laitoshoitoon on hieman eri asia kuin laittaa lapset päivähoitoon. Jotkut kehitysvammaiset eivät ymmärrä mitä tapahtuu ja luulevat, että äiti ei tule enää koskaan takaisin.. Hyvillä mielin voikin siinä sitten kotona olla, kun toinen itkee ja heijaa koko ajan kunnes rauhoitetaan esim. lääkkeillä nukkumaan.
En tarkoita ap:n tapausta, josta en siis tiedä yhtään mitään. Kuitenkin hieman ymmärrystä, että kehitysvammaisen lapsen hoitamista ei voi rinnastaa sairaiden lasten tilapäiseen hoitoon.
itsekin sairastelin ekana vuonna älyttömästi, nyt on vastustuskyky 10 vuoden jälkeen sellainen, että en ole vielä tänä vuonna ollut sairaslomalla...