uskovaiset? mitä mieltä new agesta?
itseäni kiinnostaa, miten suomessa toimivat uskontokunnat suhtautuvat new ageen. Eli siihen jumalkäsitykseen että on vain yksi jumala, alkulähde, mutta sen lisäksi muita "tahoja" henkipuolella, esim. ylösnousseet mestarit (joista jeesus on yksi) ja arkkienkelit, viisaiden neuvosto, enkelit ja henkioppaat. New agen mukaan helvettiä ei ole, on vain "taivas" johon kuoleman jälkeen pääsee, ja siellä voi sitten päättää että haluaako inkarnoitua uudelleen ja mitä opiskelua sielu jatkossa tarvitsee.
Oma uskontoni on jotain ev.lut. kristinuskon ja new agen väliltä, ja vaikka uskon siihen samaan jumalaan kuin tekin, niin silti minut monissa yhtyksissä tuomitaan syntiseksi tai okkultistiseksi, koska yhtyksiä voi olla esim. enkeleihin tai oppaisiin. Jonkun oppisuunnan mukaan olen siis syntinen pakana joka joutuu kadotukseen :)
Minua itseäni eivät siis muiden mielipiteet haittaa, sillä keskusteluyhteys jumalaan on kunnossa ja kysyn opastusta ja vahvistusta asioihini sieltä, en muilta ihmisiltä. Tämä vain kiinnostaa yleisellä tasolla, sillä tiedän että ns. new age porukkaa on suomessakin paljon, varsinkin monissa vaihtoehtohoitopiireissä. Ehkä vain tämä amerikkalainen termi on suomessa vähän käytetty (ja voi olla että itsekin käytän sitä väärin).
Mikä on ymmärrettävää, koska new agessa saatetaan puhua Jeesuksesta ja Jumalasta, mutta eri sisältöisesti kuin perinteisessä kristillisyydessä. New age-oppeja pidetään yleisesti harhaoppeina ja jopa vaarallisina. Itse pidän newagelaisuutta lähinnä hupsuna hörhöilynä, ajanhukkana.