Miksi taapero- tai leikki-ikäinen ei saa hyppiä omassa kotonaan sohvalla tai sängyllä?
Rajansa säännöilläkin! Pienen pitää saada leikkiä, hullutella ja liikkua! Toki meidän lapset eivät saa hyppiä vieraisilla sängyssä, mutta kotona totta kai.
Kommentit (53)
Ihan tasan siksi että hyppiessä voi pudota tai muuta mukavaa, kopsahtaa pää seinään jne. Voi mennä niskat poikki, mihin ei mene kuin sekunti!
Ääliö olet.
Koska taaperon motoriikka ei ole häävi ja jos tippuu naamalleen tai päälleen vaikka sohvalta pompusta, jälki voi olla aika ikävää. Mieluummin pidetään hampaat suussa ja nenä suorassa ja vältetään aivotärähdyksiä kehittyvien aivojen takia.
Isomman lapsen kohdalla saatan harkita asiaa uudelleen.
En ymmärrä ollenkaan...
Meillä ei ole ikinä saanut tehdä noita, tämä kun on meidän aikuistenkin koti ja minä nukun meidän sängyssä, en tosiaan halua että sitä myllätään.
Sen sijaan esim. patjat saa ottaa esille ja niillä hyppiä ja samoin muuten saa juosta ja pomppia minkä jaksaa kunhan on suht. turvallista, ei esim. päätöntä juoksemista asunnon ympäri.
Meillä sais pomppia yksinään sängyllä, mutta äidin/isän maatessa siinä se on kiellettyä. Vaikkei tuo 4v:kään vielä niin paljoa paina, niin ei se kivaa ole kun varottamatta rojahtaa niskaan tai saa kantapäästä silmäkulmaan.
Yksinään se ei stten ole niin kivaa, että viitsisi hyppiä. Joskus laitetaan vieraspatjat lattialle ihan pomppimista varten.
Sohvalla meillä ei hypitä, on elämä kaikilla helpompaa kun ei sitten vieraisilla tarvi selitellä eri sääntöjä :)
Olet idiootti kun vaarannat lastesi hengen.
Ne eivät ole niin korkealla, että hyppiminen olisi olennaisesti vaarallisempaa kuin tuon 3v villikkopojan muut tempaukset. Lapsen pitää saada liikkua ja riehuakin välillä. Hän leikkii teräsmiestä ja hyppii puklurätti-viitta harteillaan sohvalta alas käsiään räpytellen :) Ei kannata olla ylisuojelevainen ja kieltää kaikkea hauskanpitoa. Kiellän kyllä oikeasti vaaralliset jutut, mutta tämä ei ole sellainen.
"Voi tulla pipi joten varmuuden vuoksi kielletään kaikki hauska ja motoriikkaa kehittävä toiminta."
Millä luulette, että ne taidot kehittyvät, jos niitä ei saa tutussa ympäristössä harjoitella? Mua oikeasti huvittaa nää vastaukset, mä luulin itse olevani hössöttäjä, mutta nyt mä tiedän mitä on todellinen hössöttäminen ja ylisuojeleminen, jolla aiheutetaan vaan hallaa.
Kauanko ajattelitte lapsianne estää liikkumasta? Käyttekö koulussa vielä kiipeilytelineillä kytiksellä? Luuletteko, että taaperot eivät päiväkodissa kiipeile ja liiku jatkuvasti ns. riskirajoilla? Ja siksi he juuri kehittyvät hoidossa.
Sääliksi käy teidän lapsianne.
niin paljon kuin hän sisätiloissa haluaa. Portaikossa, sohvilla, nojatuoleilla. Pomppia, kiipeillä, ryömiä.
Hän oppi kävelemään 8-kuisena, kuukauden päästä juoksi ja on erittäin taitava ja huolellinen liikkuja. Ehkä hän on sitä luonnostaankin toki, mutta nyt 1,5-vuotiaana hänelle ei käytännössä missään ympäristössä käy havereita, koska hänen kehonhallintansa on kehittynyt, ja luulen, että osittain harjoittelun myötä.
Minusta järjen käyttö on sallittua. Sohvalla kiipeilyn kieltäminen kotona on aivan älytöntä, koska sitä lapset harrastavat luonnostaan vain kovin lyhyen aikaa ja meillä ainakin saa olla kotona rennosti ja ilakoida sydämensä kyllyydestä.
mistä he luonnollisesti tykkäävät. Aiheutatte sillä paljon vakavampia ongelmia, lähinnä keskinäiselle suhteellenne. Haluatko, että lapsesi kokemus sinusta pienestä pitäen on: "äiti aina nipottaa jostain".
Juoksemasta sisällä ja ulkona. Kiipeilemästä puistossa, kapuamasta portailla, hyppimästä, pomppimasta, rymyämästä..
Näitä vanhempia siis Sinkkoset ja muut tarkoittavat puhuessaan ylisuojelusta ja sen haitallisista vaikutuksista.
"Voi tulla pipi joten varmuuden vuoksi kielletään kaikki hauska ja motoriikkaa kehittävä toiminta." Millä luulette, että ne taidot kehittyvät, jos niitä ei saa tutussa ympäristössä harjoitella? Mua oikeasti huvittaa nää vastaukset, mä luulin itse olevani hössöttäjä, mutta nyt mä tiedän mitä on todellinen hössöttäminen ja ylisuojeleminen, jolla aiheutetaan vaan hallaa. Kauanko ajattelitte lapsianne estää liikkumasta? Käyttekö koulussa vielä kiipeilytelineillä kytiksellä? Luuletteko, että taaperot eivät päiväkodissa kiipeile ja liiku jatkuvasti ns. riskirajoilla? Ja siksi he juuri kehittyvät hoidossa. Sääliksi käy teidän lapsianne.
Sita liikkumista ja pomppimista kun voi harjoitella vahan turvallisemmassakin paikassa kuin sangyssa tai sohvalla. Tulee aika ikavaa jalkea, jos putoaa sohvalta leuka edella poydan kulmaan.
Meilla aikoinaan 2,5v kiipesi Phil&Teds rattaiden alapuolella olevaan istuimeen, en ehtinyt ottamaan kiinni, kun neiti paatti nojata istuimen selkanojaan naama edella. Rattaat keikahti ja neiti tuli leuka edella lattiaan, pudotusta ehka 50cm. Tuloksena 3cm levea luuhun asti auki oleva haava, johon tarvittiin 7 tikkia ja siina on elinikainen arpi.
Huvittele sina vaan itseksesi.
Yhdellä lapsella on tikit silmäkulmassa. Etttä sellaiset vahingot. Pompittu on kielloista huolimatta.
niin paljon kuin hän sisätiloissa haluaa. Portaikossa, sohvilla, nojatuoleilla. Pomppia, kiipeillä, ryömiä. Hän oppi kävelemään 8-kuisena, kuukauden päästä juoksi ja on erittäin taitava ja huolellinen liikkuja. Ehkä hän on sitä luonnostaankin toki, mutta nyt 1,5-vuotiaana hänelle ei käytännössä missään ympäristössä käy havereita, koska hänen kehonhallintansa on kehittynyt, ja luulen, että osittain harjoittelun myötä. Minusta järjen käyttö on sallittua. Sohvalla kiipeilyn kieltäminen kotona on aivan älytöntä, koska sitä lapset harrastavat luonnostaan vain kovin lyhyen aikaa ja meillä ainakin saa olla kotona rennosti ja ilakoida sydämensä kyllyydestä.
Meidan kuopus oppi kavelemaan 10kk ikaisena, mutta eipa ole ikina saanut pomppia sohvalla eika sangyssa ;-) , nyt on 3v ja hyva liikkumaan, ui 5-10m ongelmitta, menee skootterilla semmosta vauhtia, etta aitia hirvittaa ;-)...... eli, toiset oppii ja toiset ei, ei siina ole merkittava tekija, saako kotona hyppia sohvalla ;-)
Sangylla ja sohvalla hyppiminen on huono tapa jo pelkastaan, ja putoaminen voi aiheuttaa elinikaisen haitan (jos katkee ne luut naas, tai menee nivelet paikoiltaan)
Vaan pitää kiinni säännöistä joita ei tehdä; meillä ei lapset riehu sängyissä tai sohvilla ja saa harrastaa silti liikuntaa, pelata ja leikkiä!
Rajansa todellakin!!!
Meillä on joskus lapsi onnistunut hyppimään sängyllä ja lopputulos oli hampaan repiminen terveyskeskuksessa, ilman puudutetta. 2 piti siitä kiinni ja yksi repi hammasta irti puristimilla. Viinloppuna ei ole tässä kunnassa päivystävää hammaslääkäriä, yksi hoitaja kehui miten hänen lapselleen istutettiin irronnut hammas takaisin.
Minäkin siis lukeudun näihin ääliöihin ja idiootteihin (vrt aikaisemmat viestit) jotka antavat kiipeillä sohvalla. Vanhempien sänkyyn ei ole (enää) asiaa, koska siellä on useimmiten vauva nukkumassa. Vierailla ei myöskään hypitä sohvilla. Olisi eri asia, jos olisi tilaa niin paljon, että olohuone olisi jotenkin hienompi huone, mutta kun se on se pääasiallinen kaikkien oleskelu- / leikkihuone.
"Voi tulla pipi joten varmuuden vuoksi kielletään kaikki hauska ja motoriikkaa kehittävä toiminta."
Millä luulette, että ne taidot kehittyvät, jos niitä ei saa tutussa ympäristössä harjoitella? Mua oikeasti huvittaa nää vastaukset, mä luulin itse olevani hössöttäjä, mutta nyt mä tiedän mitä on todellinen hössöttäminen ja ylisuojeleminen, jolla aiheutetaan vaan hallaa.
Kauanko ajattelitte lapsianne estää liikkumasta? Käyttekö koulussa vielä kiipeilytelineillä kytiksellä? Luuletteko, että taaperot eivät päiväkodissa kiipeile ja liiku jatkuvasti ns. riskirajoilla? Ja siksi he juuri kehittyvät hoidossa.
tosi kovin sääliksi: myös hänen päiväkodissaan on sohvalla ja sängyllä pomppiminen kielletty.
Luuletteko, että taaperot eivät päiväkodissa kiipeile ja liiku jatkuvasti ns. riskirajoilla? Ja siksi he juuri kehittyvät hoidossa.
Mutta saavat pomppia lastenhuoneen lattialla olevalla patjalla ja fatboylla. Lapset nyt jo isompia ja tekevät mm voltteja näille alustoila.
Lasten vammojen takia ei ole pomppimisia yms kielletty, eikä nyt 6v ja 7v vilkkaasti liikkuvilla pojille ole tullut mitään mustelmaa vakavampia vammoja.
Meillä lapsi on tullut lentovoltilla alas sohvalta. Lapsi saa kyllä juoksennella ja kiipeillä ulkona, mutta sisällä riehumisleikit on rajoitettuja. Enkä ole mikään curling-mamma. En kiellä todellakaan kaikkea kivaa, mutta rajoitan tietyissä asioissa.
kuin sielu sietää. Ja vaikka lapsi on jo kouluiässä, edelleen tulee ihmisiltä kommettia että onpa se ketterä ja kato miten se vaan kiipes tonne ja opekin sanoi koulussa että liikunnallinen lapsi, vaikkei se juuri mitään liikuntaa edes harrasta. Oikeasti huomaa eron. Antakaa lasten liikkua, siihen ne on tehty.
ja jos tippuu naamalleen tai päälleen vaikka sohvalta pompusta, jälki voi olla aika ikävää. Mieluummin pidetään hampaat suussa ja nenä suorassa ja vältetään aivotärähdyksiä kehittyvien aivojen takia.