Mitähän meillä syödään jouluna? Tilitystä miehestä.
Meillä mies ei ikinä osallistu jouluvalmisteluihin mitenkään. On mukana kuusen ostossa kanssani, mutta siinä taitaa olla kaikki. Ei suunnittele etukäteen mitään, ei hanki ruokia eikä lahjoja, ei tee edes normaalia viikkosiivousta, ei kirjoittele joulukortteja, koristele kotia tai kuusta, ei tee mitään tunnelman luomiseksi. Kun joulua on vietetty sukulaisten luona tai ulkomailla, minä olen tenhyt kaikki matkavalmistelut ja tavaroiden pakkaamiset. Omat vaatteet on saanut pakattua, kun on monta kertaa asiasta huomauttanut.
Ihan on yhdessä kuitenkin juteltu, mitä joululta odotetaan ja millaisia omia perinteitä halutaan öuoda, mutta käytännön tasolla ei tapahdu mitään.
Kun olin kotona lasten kanssa, homma vielä toimi jotenkin, mutta ei enää. Olen taas täksi jouluksi hankkinut kaikki lasten lahjat (miehen mielestä eivät tarvitse kuin pari pakettia, mutta ei hanki niitäkään), ostanut kummilasten ja appivanhempien lahjat ja postittanut ne, pitänyt yllä suhteita lähettämällä joukortit koko perheen puolesta jne. Nyt riitti.
Kerroin miehelle, että saa tehdä oman osuutensa, edes jotain. Vietämme joulun tänä vuonna kotona oman perheen kesken. Ruokakauppaan ei pyhinä pääse, joten hieman on etukäteen suuniteltava, mitä joulupöydässä tarjotaan. Mies saa hankkia ruoat jouluksi. Oli vähän yllättynyt, mutta lupasi hoitaa asian.
Mitähän meillä syödään jouluna, hieman epäilyttää. Kehui jo hankkineensa kinkun ja puuroriisin, mutta tajuaako ostaa vaikkapa maitoa, johon riisi tehdään? Nähtäväksi jää.
Onko kellään muulla samanlaista?
Kommentit (24)
Mutta kun ei ehdi, ei jaksa, minä väitän, että on niin helppoa tulla valmiiseen pöytään ja jouluun. Mies on kuitenkin tyytyväinen aina, mutta minä en jaksa enkä ehdi. Eikä huvitakaan enää. Ei edes tehdä sitä kauppalistaa. Tarjouduin kyllä lisäämään siihen juttuja, että tulee ne lisukkeetkin mukaan ja ruokarajoitteet huomioitua.
Mutta kaiken kaikkiaan on kyse paljon isommasta asiasta kuin maidosta tai kauppalistasta.
ap
Etkö voisi tehdä vaikkapa kauppalistan valmiiksi, niin ei tarvitsisi murehtia sitä maitoa? Ihan varmasti jokainen mies haluaisi osallistua jollain tapaa jouluvalmisteluihin, mutta onko siihen normaalisti edes mahdollisuutta?
mutta miksi ihmeessä annoit sille ruoat hoidettavaksi, olisit nakittanu siivoamaan yms. Jos mun miehestä olis kyse, niin meillä ei sitten varmaan olisi joulupöydässä kun kinkku, kun eipä tuo muusta paljoa välitä...
Sen verran sentään tajuaa, että ruokaa on pakko olla. Epäilen vahvasti, että meilläkin on vain kinkku;) Vain mies pitää laatikoista, joten muu perhe on varmaan nälkäisenä...
Mutta kiitos vertaistuesta, että samanlaisia miehiä siis on ehkä muillakin!
ap
Aloitan miehen koulutus pienistä tehtävistä, esim hae postista 20 joulupostimerkkiä, vie valmiiksi kirjoitetut kortit poistiin. Käy ostamassa joulukuusi. Ja vähitellen enemmän ja enemmän.
Mutta jos mieheltä kysytään, niin joulukortit ovat turhia, joulukukat ovat turhia, kuusta ei tarvita eikä lahjojakaan kukaan. Ja sitten jouluaattona on niin mukavaa, kun "joku" on loihtinut tunnelmallisen joulun!
ap
Aloitan miehen koulutus pienistä tehtävistä, esim hae postista 20 joulupostimerkkiä, vie valmiiksi kirjoitetut kortit poistiin. Käy ostamassa joulukuusi. Ja vähitellen enemmän ja enemmän.
Mä en koulutua miestä, jos ei itse omalla herneellään osaa ajatella sen verran, että ruokaa tarvitaan jouluksi ja mitä joulruokiin kuuluu niin pistäisin tuollaisen miehen kotiinsa takaisin kasvamaan
Sen verran sentään tajuaa, että ruokaa on pakko olla. Epäilen vahvasti, että meilläkin on vain kinkku;) Vain mies pitää laatikoista, joten muu perhe on varmaan nälkäisenä...
Mutta kiitos vertaistuesta, että samanlaisia miehiä siis on ehkä muillakin!
ap
Mä kerran pimahdin miehelle, kun käydään aika paljon mökillä ja mun tehtäväksi jää aina kaikki pakkaamiset ja ruoat yms valmistelut. Miehen osuus on siis tankata auto ja ajaa mökille. Annoinpa sitten tehtäväkseen hommata mökkiruuat. Jep, olihan hommannut. Ruokana oli sitten lenkkiä ja maksalaatikkoa. Kaljaa oli itselleen ostanut, mulle ei mitään juomistakaan (en juo kaljaa). Että aika kuiva mökkireissu oli kaikin puolin.
Mutta hän ei vaan ajattele noita asioita, kai luulee että loihdin ne ruuat aina tyhjästä. Onneksi mökillä oli säilykkeitä niin sain niistä järkättyä ruokapuolta... Nykyään kyllä sitten pakkaa omat kamansa, mutta kauppa-asioita en hälle anna enää.
Sen verran sentään tajuaa, että ruokaa on pakko olla. Epäilen vahvasti, että meilläkin on vain kinkku;) Vain mies pitää laatikoista, joten muu perhe on varmaan nälkäisenä... Mutta kiitos vertaistuesta, että samanlaisia miehiä siis on ehkä muillakin! ap
Mä kerran pimahdin miehelle, kun käydään aika paljon mökillä ja mun tehtäväksi jää aina kaikki pakkaamiset ja ruoat yms valmistelut. Miehen osuus on siis tankata auto ja ajaa mökille. Annoinpa sitten tehtäväkseen hommata mökkiruuat. Jep, olihan hommannut. Ruokana oli sitten lenkkiä ja maksalaatikkoa. Kaljaa oli itselleen ostanut, mulle ei mitään juomistakaan (en juo kaljaa). Että aika kuiva mökkireissu oli kaikin puolin. Mutta hän ei vaan ajattele noita asioita, kai luulee että loihdin ne ruuat aina tyhjästä. Onneksi mökillä oli säilykkeitä niin sain niistä järkättyä ruokapuolta... Nykyään kyllä sitten pakkaa omat kamansa, mutta kauppa-asioita en hälle anna enää.
Meillä mies sentään käy usein kaupassa, mutta ei mieti etukäteen ostoksia, vaan vasta kaupassa. Jouluksi nyt olisi kuitenkin kivampi miettiä etukäteen. Veikkaan, että meillä ei tarjota kahvin kanssa mitään, puuro on keitetty veteen, 3 päivän ruoaksi on kinkku ja lanttulaatikkoa, piste. Pistää vihaksi jo etukäteen.
Nämä perheiden yhteiset mökkireissut tai muut tuntuu aina olevan enemmän tai vähemmän sen vaimon vastuulla.
Miehet on vissin kotona saaneet rauhassa olla ja möllötellä kun äiti aina kaiken hoitaa.
Mitä jos siskot lakataan valittamasta ja keskitytään vähintään siihen ettei samat ongelmat ole seuraavan sukupolven kiusana.
Kuinka omat lapset kasvatetaan. Kaikki tekee kaikkea.
joten kyllä ainakin sieltä maidon saa jos ei muualta.
että vaikka minä teen kuappalistan, mies SILTI unohtaa ostaa jotain siitä listasta. Näin käy joka kerta...
Miehelleni on myös ylitsepääsemättömän vaikeaa pakata tai keksiä itse viikon ruuat jne... Viimeksi pakatessa unohtui kokonaan juhlavaatteet matkasta (lähdettiin tuolle reissulle juuri juhlien takia!)....
mistä ap:n miehen kaltaisia miehiä sikiää, ja miksi naiset menevät tommoisten toopejen kanssa naimisiin ja tekee vielä lapsia.
meillä kaikki hoituu vain ja ainoastaan jos minä itse teen kaiken.
Tämä koskee sekä joulua, mökkireissua että ihan tavallisia arjen rutiinejakin.
Käymme kumpikin töissä, mutta mies kotiintultuaan kysyy, mitä on ruuaksi ja syötyään kellahtaa sohvalle "lepäämään" ja katsomaan töllöä. Jos lapset kysyy, leikkisikö iskä, niin vastaus on "ei jaksa" tai "pelataanko lapset Angry Birdsiä".
Tästä on tullut avauduttua jo useita kertoja, mutta mitään vaikutusta "nalkutuksella" tai puhumisella ei käyttäytymiseen ole. Itse en yleensä iltaisin ehdi istua kuin ruokaillessa ja sen jälkeen seuraavan kerran kun lapset on saatu yöunille.
Eipä sitä tiennyt tapaamisen yhteydessä, että "laiskottelu" ja "aamu-unisuus" tarkoittaisi sitä, ettei mies jatkossakaan hoitaisi mitään kodinhommia tai osallistuisi joulujärjestelyihin saati arkirutiineiden ja lasten hoitamiseen...
Meillä mies huolehtii kaiken joulun ruokapuolen: suunnittelee, tarvittaessa tilaa, ostaa, esivalmistelee, valmistaa, kattaa kauniisti. Minulle ja lapsille jää leipominen ja pöydän siivoaminen, missä tosin mieskin auttaa. Sunnitteluvaiheeseen osallistun minäkin, tietysti, sanon toiveeni ja yhdessä sitten sovitaan mitä hankitaan. Kaikkien kulloinkin joulun viettoon osallistuvien erityistoiveet pyritään ottamaan huomioon. Toki käymme useimmiten yhdessä tuollaisen isomman kauppareissun, että ei se mies "joudu" kaikkea yksin tekemään, mutta hän nyt vain tykkää sellaisesta. Johtunee ehkä siitä, että on ruoka-alalla.
Lahjojen hankinnassa päävastuu on minulla, mutta kyllä ne yhdessä mietitään. Joulukortit kirjoitetaan yhdessä, yleensä lapsetkin osallistuvat. Leivonta taitaa todellakin olla se ainoa, johon mies ei yleensä osallistu. Nykyisin päävastu siitä puolesta onkin jo vanhimmalla lapsella, joka siitä tykkää.
Yksinhuoltaja isänä loihti lapsille oikean joulun vuodesta toiseen. Kun minä tulin mukaan kuvioihin, perinteitä ei muutettu, vaan siihen tuli jotain lisuketta mun myötä.
Miehen lapsilla omat perheet ja yhä haluavat tulla isän tekemään jouluun, kun se on se "oikea joulu".
hoitamaan lapsia ja arjen rutiineita. Itse en katselisi hetkeäkään tuollaista miestä!
Varmaan lapsillakin ihana joulu kun ap mulkuttaa menemään koko aaton: "Arvasin ettet edes porkkanalaatikkoa osta" "Minä niin tiesin että olet kelvoton, kelvoton olet!"
Helpommalla pääsisit jos vaan eroaisit ja etsisit ihmisen jota voit arvostaa, vaikka sitten kotityökoneena.
Potutukseni liittyy siis ekassa viestissäni mainittuihin asioihin. En millään haluaisi kehua miestäni juuri nyt, mutta tasapuolisuuden nimissä on mainittava, että muissa asioissa hän ei ole yhtä onneton. On hyvä isä, älykäs, kouluttautunut, työelämässä hyvässä asemassa, hoitaa kotona toisenlaisia asioita jne. Mutta jotenkin olemme liukuneet tähän tilanteeseen.
Totta on, että mieheni lapsudenjoulut olivat hänen täysin jouluun hurahtaneen äitinsä laittamia. Ehkä sieltä tulee syyt.
ap
Onko tuollaisiakin naisia olemassa? Minulle on sattunut laiska paskiainen, joka ei pane tikkua ristiin joulun tai oikeastaan minkään muunkaan eteen. Eli kyllä sitä tapahtuu näinkin päin.
Etkö voisi tehdä vaikkapa kauppalistan valmiiksi, niin ei tarvitsisi murehtia sitä maitoa?
Ihan varmasti jokainen mies haluaisi osallistua jollain tapaa jouluvalmisteluihin, mutta onko siihen normaalisti edes mahdollisuutta?