Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahankäyttöni on sairasta :(

Vierailija
20.12.2011 |

2 lapsen lahjoihin meni 500 euroa. Itselläni ei ole varaa ostaa edes talvikenkiä. Kuljen vanhoissa vaatteissa enkä käy esim. kampaajalla koskaan. En tiedä miksi nämä prioriteetit on vinksahtaneet tällaisiksi, että kannan lapsille heidän haluamansa mööpelit ja muovirojut, ja nipistän itse sitten kaikesta... Olen köyhästä kodista, enkä itse saanut koskaan mitään pienenä. Ehkä se on syy... Mut ei tämäkään suuntaus ihan ok ole. Minulla ei yksinkertaisesti olisi oikeasti varaa ostaa 500 eurolla leluja.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja osta ne kengät..

Vierailija
2/29 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olis varaa ostaa 500 eurolla tai 5000 eurolla, mutta en todellakaan osta. Molemmille kolme pakettia, vaatepaketti (50e/kpl), legopaketti (40 e/kpl) ja kirjat (10 e/kpl).

Meni 200 e. Sukulaisilta tulee muutama paketti lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta olen totuttanut heidät tällaiseen ja pettyvät jos eivät saa.

Ostin puhelimet, 2 legopakettia per naama, toiselle jääkiekkovarusteet ja toiselle kirjan, lautapelin ja pleikkapelin.

Vierailija
4/29 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän sama. Mukuloille lahjoja 400 euron edestä (kahdelle yhteensä). Itse tarvitsisin silmälasit, muuta niitä en malta ostaa. Leikkaan itse hiukseni, kulken kulahtaneissa kirppisvaatteissa, en hanki bussikorttia vaan menen pyörällä joka paikkaan kelillä millä vaan. Meillä kotona köyhää kun olin lapsi, jääkaapille ei saanut mennä omin luvin, kumisaappaat tai varvastossut olivat ainoat jalkineet. Jos ostan jotain itselleni, tulee jotenkin paheellinen olo. Olen opintotuella oleva yksinhuoltajaopiskelija, joten pakko olla säästeliäs. Mutta haluan että lapsilla on silti normaali lapsuus, pelkään että poikani syrjäytyy kaveriporukasta, jollei hänellä ole esim x-boxia...

Vierailija
5/29 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain yksi lapsi, niin mulla pysyi vielä järki päässä. Nyt ei enää toivoakaan. En tiedä, onko sitten yhteiskunnan paineet muuttuneet niin, että pitää saada sitä ja tätä lapselle ja jollet hanki niin olet huono vanhempi. Joka tapauksessa ostin kolmelle lapselleni lahjoja 350 e per nenä että silleen. Ja nyt pitää pihtailla ruuasta loppu kuukausi ja nyhjottää kotona. Rahankäyttöni on myös sairasta.

Vierailija
6/29 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuin täällä aiemmin keskusteluun vanhemmista, jotka varastavat leluja joulun alla. Keskustelu ei ottanut tuulta alleen. Epäilen syyksi sitä, että monet täälläkin ovat niin hankalassa taloustilanteessa, etteivät laillisin keinoin kykene lapsilleen hankkimaan näiden "ehdottomasti tarvitsemia" leluja ja tavaroita.

Tämä suuntaus on aivan naurettava. Lapset ovat ennenkin selvinneet ilman hemmottelua!

Vierailija
7/29 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinni jäämistä.

Vierailija
8/29 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on juuri tuota köyhien käsittämätöntä rahankäyttöä!

Meillä sekä mieheni että minä tienaamme kuussa 10 000 brutto, asutaan velattomassa talossa arvoalueella, säästöissä on 800 000 euroa, on kesämökki ja kaksi autoa.

Meille ei tulisi MIELEENKÄÄN ostaa lapsille 500 eurolla leluja! Siinä ei ole MITÄÄN järkeä. Tuo kilpavarustelu on jotain kummallista kuvittelua, että "kaikilla muilla on". Ei täällä meidän vauraalla alueella kukaan osta lapsilleen tuollaisia!

Vierailija
9/29 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsillle varmaan 400e arvosta lahjoja/lapsi (joita on 2).

Lisäksi saavat sukulaisilta paljon.

Syyt, miksi en ole yrittänyt hirveästi järkeistää ovat: muulloin lapset saavat leluja vain kun ostavat omilla viikkorahoillaan/ansaitsevat kotitöillä/myyvät vanhoja lelujaan pois. Ja siksi, että tiedän lasten vertailevan lahjojaan läheisten kevereiden kanssa ja he uskovat vielä joulupukkiin eli siis että lahjamäärä ansaitaan hyvällä käytöksellä. Ja meidän lapset käyttäytyvät todella hyvin.

Lisäksi meillä on varaa lahjoihin. Kuitenkin laihempina vuosina olen tinkinyt paljosta että saisin lahjaröykkiön hommattua.

Työhöni kuuluu ihmisten neuvominen raha-asioissa ja kun huomaan asiakkaitten rahan käytössä "sokean pisteen" yritän muistaa oman tarpeeni tuhlata lasten lahjoihin. Muuten olen erittäin vastuullinen ja järkevä rahan käyttäjä.

Vierailija
10/29 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

listan mukaanhan ap ei ollutkaan ostanut leluja?

Ymmärrän hyvin puhelimet (jos vanhat ei toimi, etkä ostanut mitään yli 200 euron puhelimia) legot on ok, samoin nuo jääkiekkovarusteet.

Meillä pojat saavat kumpanenkin isot legot eli noin 80 euroa kpl, lisäksi lennokit, suklaata ja ehkä haemme isommalle jääkiekkoon uudet isommat panssarit. En laske paljonko lahjoihin menee, jos lahjat on ns. järkeviä krääsää en suostu ostamaan.

Kummit laittoi pojille ihan selvää rahaa, mikä on ok. Ok ois ollut myös tavarat.

Isovanhemmilta saavat yhdet paketit. Isompi saa lapista tuodun käsintehdyn puukon, pienempi jotain muuta...

Yhteiseksi ostettiin uusi Afrikantähi peli.

Vierailija
11/29 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin jouluna ja synttäreinä? On puhelimet, jääkiekko- tai muut vastaavat varusteet, pleikka ym. ihan muuna aikana ostettuna. Ap ilmeisesti keskittää kaikki ostokset jouluun, sillä listä EI sisällä pelkkiä leluja.

Vierailija
12/29 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole jääkiekkovarusteita, ei pleikkaa tai mitään muutakaan kallista.

Hyvää koulua käyvät ja kolme perusharrastusta on. Ne maksaa satasen kausi, ei siis mitään ökyilyä.

Tuo juuri on se harha, että muka rikkaat/varakkaat/hyvätuloiset saisivat ja sitten itse ostaa pöhäytellään itse asiassa paljon enemmän!

Me ostetaan vaatteita pari kertaa vuodessa ja ekalle luokalle asti esikoinenkin kulki melkein aina second hand -vaatteissa.

9

Vierailija
13/29 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän sama. Mukuloille lahjoja 400 euron edestä (kahdelle yhteensä). Itse tarvitsisin silmälasit, muuta niitä en malta ostaa. Leikkaan itse hiukseni, kulken kulahtaneissa kirppisvaatteissa, en hanki bussikorttia vaan menen pyörällä joka paikkaan kelillä millä vaan. Meillä kotona köyhää kun olin lapsi, jääkaapille ei saanut mennä omin luvin, kumisaappaat tai varvastossut olivat ainoat jalkineet. Jos ostan jotain itselleni, tulee jotenkin paheellinen olo. Olen opintotuella oleva yksinhuoltajaopiskelija, joten pakko olla säästeliäs. Mutta haluan että lapsilla on silti normaali lapsuus, pelkään että poikani syrjäytyy kaveriporukasta, jollei hänellä ole esim x-boxia...

varaa vaikka sataan x-boxiin, mutta ei ole yhtään. Mun mielestä tietokone riittää pelaamiseen ja sitäkin sais vähentää. Meidän 10 v pojalla on yksi ulkoileva kaveri, muut peliaddikteja.. Surkeeta minusta. Mutta ap.ta ymmärrän! Äidilläni oli sama ja nyt aikuisena ostelen sille kaikkea luxusta, kun aikoinaan törsäsi rahansa kokonaan minuun.

Vierailija
14/29 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ostan lapselle paljon, kun tiedän hänen haluavan ja niistä ilahtuvan. Sitten huomaan ettei itselläni olekaan enää varaa omiin tarpeellisiin juttuihin. Tulot itselläni myös aika pienet, mutta nyt rahankäyttö selkästi liusunut niin että ostan lapselle paljon.

Itse olen normaalituloisessa ydinpeheessä kasvanut, mutta silti olen aina saanut paljon leluja ym. siihen aikaan nähden. Ehkä haluan tarjota saman lapsellenikin. Joku tuolla alempana kirjoitti että ostaa lapsille vaatteen, Legopaketin ja kirjan joululahjaksi. En voisi koskaan kuvitella ostavani niin vähän. Muutenkin olen sitä mieltä että vaatteet ja muu välttämättömyys ei ole lahjoja, vaan ne vanhempien kuuluu ostaa muutenkin. Kukin tietenkin toimii tavallaan.

Vierailija
15/29 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat kaksi aivan eri asiaa!

Vierailija
16/29 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on 3 kpl alle 12 v. lapsia, jotka tietää, ettei joulupukkia ole olemassa, vaan se on isin ja äidin lompsa... Niinpä sanottiin marraskuulla, että joululahjat saa maksaa enintään 120 euroa/nenä. Lapset sitten laati itse toivomuslistat, ja takarajaksi "joulupukin kirjeelle" annettiin viime perjantai. (Ne oli sitten itse kytänneet lelulehtiä ja mainoksia ja laskeneet summat, laittaneet vaihtoehdot ja laittaneet listaan kaupatkin, mistä löytyy...)

Ehkä ap:n kannattaisi ajatella järjellä ja mennä toivelistan kanssa jouluostoksille. Opetalla oikeasti sitä rahankäyttöä. Ei ole mitään järkeä hukuttaa lapsia tavaravuoriin, vaan osta sitä, mitä ne oikeasti toivoo ja laita sille joku raja.

Vaikka olin kotona saanut hyvän ja keskiluokkaisen lapsuuden, niin yrittäessäni itsenäistyä 90-luvulla sotkin jonkun verran raha-asioitani, en pahasti, mutta reunalla käytiin. Otin opikseni, mitä on elää rahavarojensa mukaan. Leikkasin luottokorttini poikki, ja maksoin kulutusvelat pankin lainalla pois. Nykyisin olen viittä vaille asuntovelaton, 4 h+k kerrostalossa, 2 autoa ja velaton rintamamiestalo kesämökkinä. Ja pankissa on säästöjä.

Ihmisen pitää elää tulojensa mukaan, ettei tarvitse kulkea kenkärähjissä. Kantapään kautta: aika tyhmää, ap, toi sun ostoskäytös.

Vierailija
17/29 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sä et panosta lapsiisi vaan opetat kuinka kaiken pitää saada hinnasta viis. Ja ne ei opi järkevää kuluttamista vaan pikavippi elämän.

Itsekin ostan lapselle paljon, kun tiedän hänen haluavan ja niistä ilahtuvan. Sitten huomaan ettei itselläni olekaan enää varaa omiin tarpeellisiin juttuihin. Tulot itselläni myös aika pienet, mutta nyt rahankäyttö selkästi liusunut niin että ostan lapselle paljon. Itse olen normaalituloisessa ydinpeheessä kasvanut, mutta silti olen aina saanut paljon leluja ym. siihen aikaan nähden. Ehkä haluan tarjota saman lapsellenikin. Joku tuolla alempana kirjoitti että ostaa lapsille vaatteen, Legopaketin ja kirjan joululahjaksi. En voisi koskaan kuvitella ostavani niin vähän. Muutenkin olen sitä mieltä että vaatteet ja muu välttämättömyys ei ole lahjoja, vaan ne vanhempien kuuluu ostaa muutenkin. Kukin tietenkin toimii tavallaan.

Vierailija
18/29 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain muutosta tuohon kyllä kannattaisi tehdä. Ymmärrät varmaan asian itsekin, että pidemmän päälle tuo ei ole hyväksi kenellekään. Saavatko lapset keneltäkään muulta lahjoja?

Olemme mielestäni varsin hyvin toimeentuleva perhe, mutta emme osta lapsillemme koskaan mitään lahjoja. Syntymäpäivinä lahja on useimmiten syntymäpäiväjuhlien järjestäminen. Jouluna isovanhemmat ostavat lahjoja (kysyvät meiltä toiveet) ja lisäksi tulee jonkun verran muiltakin. Ei siis mitään järkeä ostaa itse lisää tavaraa. Jouluna panostamme muihin asioihin, esim. tänä jouluna on tiedossa mukava ulkomaan matka.

Toisaalta olen totuttanut heidät tällaiseen ja pettyvät jos eivät saa. Ostin puhelimet, 2 legopakettia per naama, toiselle jääkiekkovarusteet ja toiselle kirjan, lautapelin ja pleikkapelin.

Vierailija
19/29 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo onkin hyvä juttu, että vanhemmille lapsille, jotka eivät pukkiin enää usko laittaa tuommoisen budjetin. Taidan itse tehdä samoin ensi vuonna, kiitos vinkistä!

Meillä meni neljän lapsen lahjoihin yhteensä 1000 euroa tänä vuonna, mutta se sisältää toiseksi vanhimman lapsen tietokoneen. Tiedän, että tuhlaan liikaa joululahjoihin, mutta kuten joku muukin tuolla kirjoittin, meilläkään lapset ei saa leluja muulloin kuin jouluna ja synttäreinä. Itse ostavat sitten taskurahoillaan ja säästöillään jos oikein jotain haluavat.

Vierailija
20/29 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat ylihinnoiteltua roskaa, suoraan sanoen. Meille ei niitä tule.