Olen työnantaja ja päätän.
Esivalinta hakemusten perusteella firmassammme on nyt suoritettu ja alkuviikosta päätän, ketkä kaksi kutsun haastatteluun.
Työ on hyvin haastavaa ja palkka ja edut hyvät.
Haluatko neuvoa?
Painotanko koulutusta, vai kokemusta ja missä suhteessa?
Muita hyödyllisiä neuvoja
Kommentit (18)
Valitse se jonka kanssa synkkaa parhaiten. Mukavien ihmisten kanssa on kiva tehdä töitä!
Tää on sun eka kerta "työnantajana/päättäjänä.
Onnea :D
Esimiehellä pitää olla jotain esimieskokemusta ja -koulutusta, jos oikeasti on tarkoitus johtaa alaisia, setviä henkilöstöongelmia, miettiä lomatoiveita, puuttua alaisen jatkuviin myöhästelyihin, käydä palkkakeskusteluita jne jne.
Valitse se jonka kanssa synkkaa parhaiten. Mukavien ihmisten kanssa on kiva tehdä töitä!
no eikös se nykyaikana ole vähän niin, että koulutuksen ja jopa kokemuksenkin mukaan tasavertaisia hakijoita löytyy paljon. Siinä sitten saa miettiä mitä muita kriteerejä asettaa, jotta saa hyvän valituksi.
Mä kyllä itse arvostaisin johtajassa sellaista... miten sen nyt sanois, että on ihmisläheinen eli ymmärtää elämää ja sen vaikutuksia yksilön elämään. En pistäis pahaksi että olis käynyt terapiassa (terapiassa voi käydä myös siitä syystä että haluaa kasvaa ihmisenä..) ja selvinnyt isoistakin kriisinpaikoista. Sellaisen voisi kuvitella selviävän myös pienemmistä työelämän kriiseistä esim alaistensa kanssa. Pitäis olla tavallaan pehmeä, mutta silti luja ja vakaa.
valitettavan paljon kuulee sellaisista johtajista jotka on narsisteja..
on vähän paha lähteä neuvomaan. Riippuu siitä, minkälainen paikka tarkemmin ottaen on kyseessä, minkätyyppistä osaamista siihen vaaditaan jne.
Eikö sulla ole työpaikalla ketään kokeneempaa rekrytoijaa, jolta voisit pyytää apuja?
Miksi kutsut vain kaksi? Yleensä minä kutsun jotain 5. Ota nyt enempi saman tien.
Ja valitse vaan paras, etukäteen mietit millainen tapaus täyttäisi teillä sen prosessinne aukon, johon olette työntekijää suunnitelleet. Ja otat sen, joka parhaiten sopii. Tämä on vähän kuin palapeliä. Lapsikin osaa. :)
Terv. kymmeniä rekrytointeja tehnyt, enkä ole edes työnantaja
jos oot näin pihalla, että kysyt täältä neuvoja, niin miksi hoidat homman itse? Työntekijän valinta on monen vuoden panos. Jos valitset väärin se on kallis tikki.
Missä firmassa näillä eväillä voidaa johtaa....
En toki ole pihalla henkilöstön hankinnassa, koska firmamme henkilöstöasioiden konsultit ovat seuloneet ja rajanneet jo kertaalleen hakijajoukon, mutta minä teen lopullisen päätöksen aina itse. Niinpä en ole ensimmäistä kertaa suorittamassa haastatteluun kutsuttavien valintaa.
Haluaisin nyt kuitenkin kuulla palstalaisten mielipiteitä ja mahdollisia vinkkejä siitä, millaisen johtajan sinä haluaisit, jos saisit itse valita.
Mitä ominaisuuksia haluaisit henkilöllä olevan?
Kyseessä on siis monipuolinen, mutta määräaikainen johtotehtävä. Hyvä kielitaito oli yksi vaatimuksistamme. Samoin hyvä olisi olla myös korkeatasoinen koulutus ja työkokemusta.
Valittavalla henkilöllä tulisi olla lisäksi hyvät esiintymistaidot ja valmiit verkostot yhteiskunnan eri sektoreille.
Ap.
En toki ole pihalla henkilöstön hankinnassa, koska firmamme henkilöstöasioiden konsultit ovat seuloneet ja rajanneet jo kertaalleen hakijajoukon, mutta minä teen lopullisen päätöksen aina itse. Niinpä en ole ensimmäistä kertaa suorittamassa haastatteluun kutsuttavien valintaa.
Haluaisin nyt kuitenkin kuulla palstalaisten mielipiteitä ja mahdollisia vinkkejä siitä, millaisen johtajan sinä haluaisit, jos saisit itse valita.
Mitä ominaisuuksia haluaisit henkilöllä olevan?Kyseessä on siis monipuolinen, mutta määräaikainen johtotehtävä. Hyvä kielitaito oli yksi vaatimuksistamme. Samoin hyvä olisi olla myös korkeatasoinen koulutus ja työkokemusta.
Valittavalla henkilöllä tulisi olla lisäksi hyvät esiintymistaidot ja valmiit verkostot yhteiskunnan eri sektoreille.
Ap.
eka viestisi antoi kyllä vahvasti sen vaikutelman, että olet ihan pihalla. Ja eikö tämän jälkimmäisenkin perusteella ole selvää, että kokemuksella pitää olla isompi painoarvo kuin koulutuksella (kun haet johtotason tehtäviin henkilöä, jolla pitää olla verkostoja ym)? Sitähän ekassa viestissäsi kysyit.
ne ei tiedä, mitä työnantaja saa vaatia eli tekevät pitkää päivää ilman korvauksia.
Kyseessä on siis monipuolinen, mutta määräaikainen johtotehtävä. Hyvä kielitaito oli yksi vaatimuksistamme. Samoin hyvä olisi olla myös korkeatasoinen koulutus ja työkokemusta.
"Korkeatasoinen koulutus" :D
Käytännössä noissa johtotehtävissä painavat cv, näytöt aikaisemmissa työtehtävissä ja referenssit. Ja tietysti haastattelussa persoona, mutta kyllä nuo edelliset jo kertovat persoonastakin paljon.
työantajana se, että kyselelet neuvoja vauva-palstalta.
Voi hyvää päivää!
Mitä ominaisuuksia haluaisit henkilöllä olevan?Kyseessä on siis monipuolinen, mutta määräaikainen johtotehtävä. Hyvä kielitaito oli yksi vaatimuksistamme. Samoin hyvä olisi olla myös korkeatasoinen koulutus ja työkokemusta.
Ap.
Esiintymistaitoja voi testata mutta enpä tiedä, kuinka noita verkostoja voi testata rekryvaiheessa.:)
Kielitaidonkin voi hyvin testata hankkimalla natiiveja paikalle.
Kun itsekin olen tällä hetkellä alainen, arvostan hyvää pomoa. Hyvä pomo on suoraselkäinen, johdonmukainen, pitää kiinni omista näkemyksistään mutta osaa kuunnella alaisia. Oikeastaan tuo kuuntelu ja kunnioittava asenne ovat tärkeitä juttuja. Alaisena yleensä haluan tulla kuulluksi ja oletan, että esimies voi huomioida alaisten mielipiteet, vaikka ei sitten toimittaisikaan syystä tai toisesta, kuten alaiset toivovat. Vastaavasti karmea esimies olisi sellainen armeija-tyyppinen henkilö, joka kokisi, että hän sanelee asiat, eikä ota mitään palautetta vastaan alhaalta päin.:) Mutta mitenkäs testaat noita asioita?
työantajana se, että kyselelet neuvoja vauva-palstalta.
Voi hyvää päivää!
Älkää vauvapalstalaiset aliarvioiko itseänne neuvonantajina, sillä palstaa seuranneena, täällä on runsaasti potentiaalia ja hyvääkin tietoa tarjolla.
Tutustuin siis tänään CV- ja muihin taustatietoihin. Tiputinkin heti joukosta näennäisesti ehkä pätevät, mutta mielestäni kehnosti, tai huonoin arvosanoin opintonsa suorittaneet.
Tippuneitten joukossa oli mm. yksi valmistunut kandi, sekä joukon hajanaisia, keskeneräisenä olevia yliopisto-opintoja suorittaneet hakijat. Myös pelkän yo-todistuksenkin varassa näin pitkälle haussa selvinnyt.
Neljän, papereittensa perusteella hakijoista parhaimman saavutuksiin tutustun vielä lähipäivinä lisää. Sen jälkeen valitsen kaksi, joiden kanssa jatketaan.
Jäljellä olevat hakijat ovat koulutukseltaan. Dosentuuria hoitanut VTT, VTM, OTK, ja KTM.
Luen mieluusti ehdotuksianne, jos niitä vielä piisaa.
Ei olisi iso määrä, mutta saisit kuitenkin selvästi useamman henkilön kanssa selvitettyä asioita hekilökohtaisesti. Miksi haastatteluun vain 2?
Tässä nyt kuitenkin kerrot aika tarkkaan mitä vaaditaan. Eli sinulla pitäisi olla pöydälläsi joukko hakemuksia, joista jokainen täyttää alkuperäiset (ilmoituksessa olleet) vaatimukset, kutsut niistä 3-6 haastatteluun ja katsot miltä henkilö vaikuttaa ja teet valinnan.
Ap.
vain siksi, että haastateltavia olisi enemmän. Jos kyseiset kaksi tyyppiä ovat ainoat, jotka cv:n puolesta olisivat hommaan päteviä, niin miksi vaivata haastattelulla ihmisiä, joita ei joka tapauksessa palkkaa.
Aika selkeästihän tuo valmiit verkostot-vaatimus on se, joka tulee hakijat erottelemaan, siitä vaan poimimaan vanhoista työtehtävistä niitä, joissa verkostot ovat syntyneet ja päättämään, että kummalla on paremmat edellytykset. Muut luettelemasi vaatimukset ovat sellaisia, että ne täyttää 13 ihmistä tusinasta.