Mitä vastaatte lapselle, joka kysyy mistä vauvat tulee?
Itse sanoin ensin tyttäreni ollessa 3v, että se tulee äidin mahasta.Tytön ollessa viisi,sanoin että isi hedelmöittää siemenen ja siitä tulee vauva.Nyt 7-vuotiaana kysy taas ja en vastannu vielä mitään..joko ton ikäselle on hyvä kertoo yhdynnästä ja vauvojen syntymisestä?
Kolmekymppinen mamma
Kommentit (15)
olen ainoastaan sanonut, että rakastelussa se toinen siemen siirtyy äidin mahaan isältä. Ja syntymästä olen sanonut, että tytöillä on vauvareikä pissa- ja kakkareiän välissä ja lapset ryömivät, kun ovat valmiit siitä reiästä ulos. Vähän tälleen kaunistellen siis.
Koulussa tuo tulee sitten virallisemmin selitettyä vasta 5. luokalla.
Meidän lapset ovat oppineet jo hyvin pienenä paljonkin raskaudesta ja vauvojen syntymästä ja näin ollen myös naisen elimistöstä, myös miehen. Tietävät myös kuukautisista ym. ja uskon ,että näin luodaan heille luonteva suhtautuminen asioihin.
Vauvansiemenasiat olen selittänyt niin isällä on kiveksissä niitä, ja äidillä omansa ja ne kohtaavat äidin vatsassa jotta vauva saa alkunsa. Noh, pippelistähän ne sinne tosiaan pääsevät, eivätkä lapset jaksaneet kauaa tuota viimeisintä miettiä. Kerroin vain, että se kuulostaa oudolta ja hassulta, mutta aikuiset voivat tehdä niin kun rakastavat oikein toisiaan ja se tuntuu luonnolliselta. Ja siinä vaiheessa tosiaan nähtiin jo meilläkin niitä oravia ulkona.
isällä on kiveksissä niitä, ja äidillä omansa ja ne kohtaavat äidin vatsassa jotta vauva saa alkunsa. Noh, pippelistähän ne sinne tosiaan pääsevät
Olen sanonut, että isä antoi äidille vauvansiemenen, siitä kasvoi äidin mahassa vauva ja kun vauva oli tarpeeksi iso, se tuli ulos pimpin kautta. Poika ei ole vielä älynnyt kysyä, miten isä laittaa vauvansiemenen. Mulla sama ongelma kuin edell vastaajalla, poika sai alkunsa ivf:llä enkä tiedä, missä vaiheessa kertoisin siitä ja miten.
missään vaiheessa lainkaan.
Milloinkahan pitäisi ottaa asia esille vai annanko pojan oppia koulussa, kavereilta?
4,5-v.lle kerroin äidillä olevan munasolu-nimisiä vauvasiemeniä ja isillä siittiö-nimisiä.. nämä kun yhdistyy alkaa kehittyä vauva. Ei kysyny missä tää yhdistyminen tapahtuu, meillä se on tapahtunu ihan lekurin lekurin toimesta..
Ja vauva asuu mahassa omassa paikassa jonka nimi on kohtu eikä ruuan seassa kuten poika ajatteli..
adoptoitu, ei tarvinnut yrittää pitää sitä pippeliä siellä pimpissä...
ei vaiske oikeasti: kun päästiin siihen "miten se siemen menee sinne mahaan", ja kerroin asian oikean laidan, niin 5-6 v.n vastaus oli tyrmistyneen epäuskoinen YÄÄÄÄÄKKKKK EIKÄ!
johon totesin, että se onkin aikuisten juttuja.
asiaan ei ole palattu
lapsen kanssa "olipa kerran elämän" se jakso missä kerrotaan lapsen kehityksestä ja siitä miten se lapsi saa alkunsa.
Omat sanat ei käytännössä riittäneet, koska en halunnut selittää "vauvasiemenistä", ajatuskin tuosta ärsyttää suunnattomasti. Kyllä, ärsyynnyn myös etupyllystä sanana.
Tuo jakso on kelvannut niin 3-vuotiaalle, kuin vanhemmallekin. Itseasiassa, vanhempana lapsi halusi katsoa kaikki olipa kerran elämän jaksot tuon jakson jälkeen =)
Sitäpaitsi, 1-2 luokalla ne lapset ne totuudet kuulee välitunneilla kavereiltaan. Jos et sinä kerro, niin sitten kertovat ne kaverit jotka tietävät.
Kerro nyt ihmeessä ihan tosiasiat. Yksinkertaisesti ja kiertelemättä. Kyllä tuon ikäinen ymmärtää jo ja saattaa tietää enemmän kuin tajuatkaan. Rohkeasti vaan...
Omat sanat ei käytännössä riittäneet, koska en halunnut selittää "vauvasiemenistä", ajatuskin tuosta ärsyttää suunnattomasti. Kyllä, ärsyynnyn myös etupyllystä sanana.
No siksipä me jotkut ollaankin käytetty sanaa vauvansiemen, koska ei ole meilläkään sanat riittäneet sen kummempaan. Mä keksin ihan itse käyttää sellaista sanaa kuin siemen kuvaamaan tilannetta, jossa vauvaa ei ole vielä olemassa, vaan vain vauvan ....siemen(iä). Lapset kuitenkin jo aika varhain yleensä tietävät mitä siemenet ovat. Soluista eivät ymmärrä tai "aiheista".
adoptoitu, ei tarvinnut yrittää pitää sitä pippeliä siellä pimpissä...
ei vaiske oikeasti: kun päästiin siihen "miten se siemen menee sinne mahaan", ja kerroin asian oikean laidan, niin 5-6 v.n vastaus oli tyrmistyneen epäuskoinen YÄÄÄÄÄKKKKK EIKÄ!
johon totesin, että se onkin aikuisten juttuja.
asiaan ei ole palattu
ja reaktio oli täsmälleen sama =D
7-vuotiaalle kerroin kuten asia on eli naisella on munasolu ja miehen siittiö ja kun munasolu ja siittiö yhdistyvät, siitä alkaa kasvaa kohdussani vauva.
Kolme vuotiaana tyttäreni kysyi samaa ja sai myös saman vastauksen. Kahden viikon päästä tuli jatkokysymys "Miten se vauva sinne äidin masuun joutuu?". Kerroi vauvan siemenistä jne niinkuin sinäkin. Meni jonkinaikaa ja seuraava kysymys olikin että miten se isä sen siemenen hedelmöittää. jne. jne. Lopulta kerroin koko asian sille uteliaalle kolmevuotiaalleni. Aluksi ei millään uskonut että voisi pitää paikkaansa, mutta taas parin viikon päästä tuli hieno jatko kysymys "Miten se pippeli pysyy siellä pimpissä?" Tämän sentään onnistuin jotenkin välttämään. Tyyliin "Hei kato tuolla on orava" :)
Myöhemmin äitini on kertonut että samoihin aikoihin tenttasi näitä asioita myös häneltä ja kuulemma oli kertonut totuuden. Nuo asiat eivät kolmevuotiaalle vielä kuulu, mutta toisaalta en usko että siitä on mitään vahinkoakaan että näistä asiallisesti keskustellaan ja tietää faktat.
7-vuotiaista varmasti jo suurella/suurimmalla osalla on jonkinlainen käsitys aiheesta ja lapset todellakin puhuvat keskenään. Nyt on hyvä hetki puhua näistä. Muutenkin uskoisin että teini-iän kynnyksellä esim seksistä ja ehkäisystä jne puhuminen voi olla lapselle aika ylivoimaista jos ei edes näihhin peruskysymyksiinsä ole vanhemmiltaan vastausta saanut.