Joulumenu, ehdota jotain uutta ja hyvää lisäksi.
Kinkku
Lanttu- peruna- porkkana- ja maksalaatikot
Keitetyt perunat
graavilohta
savusiikaa
mäti, smetana ja sipulisilppu.
Sinappisilakat
lasimestarinsilli
italiansalaatti
punajuurisalaatti
herneet
kurpitsapikkelssi
puolukkasurvos
rosolli
Jälkkäri- ja juomalista erikseen
(juustot jälkkäripuolelle)
Kommentit (28)
Kas kun ei muusikikkare ja nauravat nakit.
Jokin hedelmäinen vihersalaatti keventämään. Siihen voisi laittaa vaikka juustoa ja päärynää ehkä myös saksanpähkinöitä. Viikunat ja taatelitkin varmasti sopisivat. Itse olen huomannut, että vihersalaatti helpottaa ruuasta tulevaa ähkyä. Aiemmin meni loppuilta vatsa kipeänä mutta ei enää salaatin syömisen jälkeen. Helpompi muistaa kohtuus, kun voi täyttää lautasen lautasmallin mukaisesti eikä vuorella erilaisia laatikoita :)
Karjalan piirakat ja munavoi. Meillä on ollu aina :)
Hyvältä tuo teidän lista näyttää. Bataattilaatikkoa olisin voinut minäkin ehdottaa.
Uudet perunat joulupöydässä on tosi ihania - meidän vakiokamaa ne.
Mädistä teen nykyään mätimoussea.
Punajuurivuohenjuustopiirakka on kiva alkupaloihin myös.
Hirvipyöryköitä olen tehnyt myös moneksi jouluksi.
Ja tuolle aikaisemmalle, joka ihmetteli makaronilaatikkoa, niin minäkin olen tehnyt monena vuotena makaronilaatikkoa joulupöytään ja se nimenomaan kuuluu juhliin. Ja kyseessä EI ole siis JAUHELIHAmakaronilaatikko vaan juhlissa usein tarjottava lihaton makaronilaatikko.
Ihanko totta et ole yhtään perehtynyt eri maakuntien perinne- ja pitoruokiin?
Kenen JOULUUN kuuluu makaronilaatikko? Kas kun ei muusikikkare ja nauravat nakit.
vai löytyykö googlella hyviä?
Perunasalaati kuuluu niin kiinteästi uuteenvuoteen, että ei joulupöytään meillä.
Kaalipiirakka tuskin tekee kauppaansa.
Punajuurilaatikko vois maistua ainakin mulle, kiitos vinkistä:) Voiskin kokeilla maanantaina, et uppoaako muulle perheelle ja sen mukaan tehdä jouluksi.
ap
punasipulikastikkeeseen mitä itse olen käyttänyt: Leikkaan pari punasipulia ohuiksi renkaiksi, kuullotan niitä runsaassa rasvassa ohuiksi, sitten laitan sekaan kaurakerman (varmaan tavallinen lehmänmaitokermakin käy, tuolla kaurakermalla tulee ihanan pehmeää) n 2prk yleensä ja hauduttelen hiljaisella lämmöllä valmiiksi. Mausteeksi sitten siirappia ja muuten riittää suola ja halutessa pippuri. Tulee ihan älyttömän hyvää ja täydentää jouluruokien makuja. Yrtiksi voi lisätä persiljaa sitten ennen tarjoilua.
Punajuurilaatikossa tykkään enemmän suikaloidusta punajuuresta kuin soseesta, sitten vaan uuniin sipulin ja kerman ja mausteiden kanssa hautumaan. Joskus laitan sekaan tofua jos haluan ruokaisampaa mutta se ei taida joulupöydässä olla mikään ongelma, jotkut laittavat esim aurajuustoa tuomaan lisämakua.
Heil ollut Karjalasta evakoita, olisko sitä kautta heille rantautunut sitten.
ap