Voiko lapsen lähettää jouluksi
äidilleen? 12v rikkonut toistuvasti sääntöjä, melko pahoja juttuja ja viimeisenä uhattiin että joulu kotona peruuntuu ja vedottiin pikkusisaruksiin ym. Silti rikkoi lupauksensa kahdesti (ei mitään "pikku"asioita) ja nyt minä olen sitä mieltä ettei periksi anneta vaan sinne äidilleen vaan. Isä taas alkaa taipumaan mikä on musta niin väärin kun kyse ei ole mistään pikkurikkeistä. Lapsi vaan jäätyään kiinni "lällätti" että mitä sitte meen äidille.
Kommentit (3)
Minäkään en ymmärrä, miksi rangaistuksena pidetään joulua toisen vanhemman luona, mutta koska näin olette uhanneet, on se uhkaus pidettävä. Eli lapsi siis aattona äidilleen (jos se tälle sopii), ja ehkä sitten isän mieltä kevennetään sillä, että lapsi tulee esim. tapaninpäiväksi kotiin.
Tämän jälkeen istutte miehesi kanssa kunnon palaveriin ja mietitte tarkkaan, mitkä ovat sanktiot ja ne myös toteutetaan. Tuonikäinen on pahassa iässä, ja jos hän kykenee vetämään teitä nenästä mennen tullen ilman sanktioita, ette kohta kykene hallitsemaan häntä lainkaan.
Hyviä sanktioita ovat kännykkä pois, nettikielto, tv-kielto, kotiaresti, jonkin kivan jutun peruminen ja vastaavasti hyvästä käytöksestä jonkin kivan jutun lupaaminen esim. elokuvareissu, uusi peli tai mitä nyt lapsi voisi halutakaan. Jos lapsi tarvitsee kaveritapaamisiin polkupyörää, voi pyörä olla hetken jäähyllä jne. Ei näitä kaikkia nyt yhtäaikaa voi kieltää, mutta siis tiukat säännöt ja niiden ehdoton noudattaminen on tärkeää, kun lapsi yrittää ottaa vallan kotona. Pois lähettäminen on pelkuruutta, koska silloin ongelma pysyy ja se lakaistaan maton alle. Ei se lapsi paremmin käyttäydy teillä, jos hänet lähetetään äidille (ellei äiti ole oikein tiukka kurinpitäjä teihin verrattuna) vaan tällöin hän tietää, että pystyy ärsyttämään teitä monin eri keinoin ja jatkaakin sitä, koska äidillä asuminen tuskin on mikään paha rangaistus.
Tärkeää on myös, että ette yritä hyvitellä tuota äitijoulua esim. kalliilla lahjoilla tms. Jos teillä on valmiiksi hankittu jokin mieleinen juttu, tietysti lapsi sen saa, mutta olkaa tarkkoina, ettei näytä lapsen silmin hyvittelyltä.
Kun olette miehen kanssa sopineet perheenne säännöistä ja rikkomuksista seuraavista rangaistuksista, kerrotte tilanteen myös lapselle ja annatte hänenkin tietysti kommentoida tilannetta. Lähtökohta on se, että jokainen perheenjäsen noudattaa samoja sääntöjä ja niiden rikkomisesta tulee rangaistuksia. Ehkä lapsi voisi itseki pohtia, miten hän voisi paremmin noudattaa sääntöjä, mutta lapsi ei päätä, mitä sääntöjä teillä on kotona ja mitä ei.
Jämäkkyyttä peliin ja pari vuotta taistelua, niin elämä alkaa hymyillä.
Rangaistus äidille meno olisi siksi että haluaisi kovasti olla täällä kotona ruokapöydässä ja saada lahjat sukulaisiltaan. Tietää että sukulaiset paapovat yllinkyllin. (viime vuonna totesi äidilleni että on kotona vaan sen takia että saa lahjat ja sitten lähtee äidilleen)
Ja siis vaikka mitä erilaisia muotoja rangaistus- ja kannustemalleista onn käytetty mutta mutta...
Mua vaan risoo tässä se että aina saa periksi joka asiassa, ja mä olen sitten se pahis kun koitan vaatia jotain käytöstapoja.
Niinkuin täällä palstallakin on huomannut; ei ole olemassa huonosti käyttäytyviä lapsipuolia vaan ainoastaan kusipäitä äitipuolia.
että lapsi jää sun seuraasi?
Mitä jos ottaisit asian puheeksi miehesi kanssa ja teette säännöt selviksi, ehkä vaadit liikaa kuin mies on liian höllä?
Miksi ihmeessä toisen vanhemman seurassa olo on rangaistus?