Suomen Luonto-lehti: huuhtohylsy vuoden turhake
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/huuhtohylsy-valittiin-vuoden-turhakk…
Voi töttöröö sentään, varmaan painaa jonkun mieltä, kun vessapaperirullan saa nakattua paperin jatkeeksi pönttöön sen sijaan että kuljettaisi sen joka kerta täyttämään kartonkijätepöniköitä ensin kotona ja sitten kierrätyspisteessä. Oikeasti: mä en ymmärrä miksi tuo huuhdeltava vessapaperirulla on herättänyt niin suurta vastustusta lanseerauksen jälkeen. Ensin joku Jorma Ö vedenpuhdistuspäällikkö kertoo haastattelussa kuinka "vessapaperirullan huuhtominen vessasta on vaarallista" (vaikka kyseinen rulla on ihan erilainen kuin tavalliset hylsyt) ja sitten tällainen suosionosoitus.
Ensinnäkin, olen varma, että aika moni suomalainen tunkee kartonkihylsyn sekajätteeseen, ja eikös se säästäisi hirveästi energiaa jos jokainen pahvihylsy olisikin poissa (kartonki)jätteestä? Ja mun jalkoja säästää ainakin kun voi edes vessapaperihylsyn "kierrättää" käden heilautuksella pöntöllä istuessaan.
Tulee olo, että ilman erityistä vaivannäköä ei voi olla luonnonystävä, arvoisa Suomen Luonto-lehti!
Kommentit (7)
Meillä on miehen kanssa eri käsitykset siitä, kuka vaihtaa vessapaparirullan. Miehen mielestä sen tekee se, joka sitä paperia tarvitsee. Eli hän jättää tyhjän rullan telineeseen, ja seuraava joka paperia tarvitsee, vaihtaa sitten rullan. Mun mielestä sen vaihtaa se, kenen aikana rulla tyhjenee.
Nyt näiden turhakkeiden myötä, mieheni on alkanut heittää sen rullan pois. Eli minun ei ole sen koommin törmätä tyhjään rullaan wc-paperitelineessä!
Mun mielestä tälle keksinnölle pitäisi antaa joku parisuhteenpelastajapalkinto!
Muistelen lukeneeni että vesilaitoksella noista on haittaa
Kuka menee vessaan ja saa "hermoromahduksen" kun telineessä on tyhjä hylsy? Ja sitten AHAA-elämys kun sen voi heittää pönttöön ja "maailma hymyilee taas".
Minusta tuo hylsy on turhake, koska en ymmärrä mitä vaivaa on siitä, että sen hylsyn heittää pois?
Meillä niin, että vessassa on pieni korilipasto. Yhdessä korissa uudet vessapaperirullat, viereisessä korissa pieni pahvinen kassi (mitä saa usein kaupoista esim. Ruohonjuuri) ja siihen kassiin laitetaan se tyhjä hylsy samalla kun ottaa uuden rukkan. Sitten muutaman kuukauden välein (kun kassi on täynnä) se nakataan keräysastiaan ja laitetaan uusi kassi koriin tilalle.
Minulla/miehelläe/lapsilla ei kenelläkään ole mitään suhdetta siihen pitääkö viimeisen palan ottaneen laittaa tilalle uusi rulla vai ei, yleensä laitetaan mutta ei ole maailmanloopu jos vessaan mennessä vastassa onkin tyhjä hylsy telineessä.
Meillä on miehen kanssa eri käsitykset siitä, kuka vaihtaa vessapaparirullan. Miehen mielestä sen tekee se, joka sitä paperia tarvitsee. Eli hän jättää tyhjän rullan telineeseen, ja seuraava joka paperia tarvitsee, vaihtaa sitten rullan. Mun mielestä sen vaihtaa se, kenen aikana rulla tyhjenee.
Nyt näiden turhakkeiden myötä, mieheni on alkanut heittää sen rullan pois. Eli minun ei ole sen koommin törmätä tyhjään rullaan wc-paperitelineessä!
Mä todella rakastan huuhtohlyä. Ennen mä löysin tyhjän hylsyn aina vessan pöydältä (vaikka roskis pöydän alla-miehet!), mut e n enää. Tyttö pitää huolen et tyhjät hylsyt poissa silmisä. Vessan roskista tarvii tyhjentää läheskään niin usein. Mun mielestä on ivan käsittämätön selitys, et jos hylsyn heittää pyttyyn, niin sinne ruvetaan heittämään muutakin tavaraa. Kuka nyt niy niin tyhmä on e hävittää roskansa ja jätteensä pytyn kautta? Jopa mun neljävuotias tyttö Osaa erottaa minkä hylsyn saa ja mitä ei saa heittää pyttyyn! Jos joku idiootti ny lataa roinansa pyttyyn, niin taitaa olla muutenkin tyhmä!
On teidänkin suhde heikolla pohjalla :)
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194710719814/artikkeli/aamulehti+testa…
"Tampereen Veden käyttöpäällikkö Heikki Sandelin myöntää, että huuhtohylsy ei kuormita mitenkään jäteveden käsittelyä. Hän kuitenkin pelkää, että kuluttajat oppivat hylsyjen huuhtomisen myötä väärille tavoille.
– Pelkäämme, että pönttöihin ajautuu jatkossa muutakin tavaraa, joka ei liukene yhtä vaivattomasti."