Mitä kun äiti on ihan loppu eikä saa apua?
Mulla on vaativa vauva ja uhmaikäinen. kaikki meni hyvin siihen asti kun tuli sairastelukierre. vaativa vauva valvottaa yhä enemmän.
tämä viikon alku on mennyt sairastessa. olen nyt ihan loppu, mies tekee pitkää päivää, vauva itkee ja isompi kiukuttelee. itken itsekin vähän väliä ja meinaan nukahtaa. sairastin myös itse kovan kuumetaudin viime viikolla joten se varmaan vaikuttaa.
soitin äidilleni (asuu 12km päässä) ja itkin väysymystä mutta hänellä on siivous menossa tällä hetkellä ja koko päivän ja ensi viikolla töitä ja ehdotti että viikon päästä perjantaina voin tulla lasten kanssa käymään. miehen vanhemmat on kuolleet ja mies itse teke pitkiä päiviä.
ystävät on lapsettomia eikä koskaan tarjonneet mitään apua. neuvolaan jos soitan niin varmaan tekevät ls-ilmoituksen? joten mistä apua? kun ei jaksa, kun on ihan loppu!!!!
Kommentit (35)
meillä miehen mielestä minä en voi olla väsynyt hoidan vaan 6 pientä lasta ja pyöritän meidän taloutta yms.
mieheni mielestä olen vaan kotona, joten en voi pelkästä kotona olosta väsyä tai tarvita lomaa!
niin ja mies kuitenkin on töissä, joten hän voi ja saa olla väsynyt ja hän saa ja voi ottaa lomaan, mutta minä olen kotona, joten kotonaolosta ei voi uupua, mieheni mielestä
ei auta ehkäistä jo syntyneitä lapsia, mutta kannattaa jatkossa ehkäistä.
ja saa monen lapsen äitikin olla väsynyt siinä missä yhdenkin lapsen äiti, työtä on varmasti moninkerroin enemmän
Ei tasan tee lastensuojelilmoitusta!
Täällä erittäin samassa tilanteessa, erittäin suurten väsymysten, lasten sairastelujen jne kanssa pitkään kamppaillut äiti! Neuvolantädille olen itkenyt, ymmärtää hyvin, omalääkäri sanoi että kirjoittaa tarvittaessa mielialalääkkeitä mutta "olet perusterve, uupunut vain elämäntilanteesta" ja perheneuvolan kautta saa ilmaiseksi perhetyöntekijän eikä todellakaan mitään lastensuojeluilmoituksia! Oikeasti yhteys perheuvolaan tai ihan suoraan vaan kaupungin lähihoitajiin jotka tekevät lapsiperhetyötä. Muuten mulla auttaa rytmitys, ulkoilu ja kavereitten näkeminen (lasten kanssa), kerhot, aina vaan kun eivät ole kipeitä eli pystyy liikkumaan. Ja itselle paljon suklaata kotiin.. Tiedän tasan miten syvissä vesissä väsynyt äiti voi kamppailla!
Kaikissa kunnissa ei ole mitään muita kuin lastensuojelun perhetyöntekijöitä.
Eikä heitä saa muuten kuin ls-asiakkuuden kautta.
Uskokaa nyt jo! Ls-asiakkuus taas sitten voi olla vain lisäriesa, varsinkin kun ne perhetyöntekijät tulee keskustelemaan, eikä _tee_ mitään muuta.
ja tiedän, julmalta kuulostaa, mutta apua ei välttämättä todellakaan saa ulkopuolelta vaikka miten anoisi tai pyytäisi.
Itse olin kahden lapsen kanssa hoitovapaalla kun sairastuin vakavasti. En nyt tarkemmin selittele tautia, mutta mm. sydänoireiden takia lepääminen ja sairasloma olisi ollut elintärkeää. Lääkäri jatkuvasti kirjoitti saikkulappuja ja vannotti että nyt tosiaan LEPÄÄT etkä hoida lapsia. Apua vain ei saanut mistään joten ei siinä silloin sairastella.
Omat vanhempani eivät ole koskaan auttaneet missään, ja löivät luurin korvaani kun pyysin hädissäni apua. Anoppi taas on ilmoittanut aikapäiviä sitten että ei ole miniän lasten mummo, vaan ainoastaan tyttären lapsen mummo, joten sieltäkin "avuksi" saatiin vaan hymähdys että koita nyt vaan pärjätä.
Soitin joka ikisen paikan läpi, sossun, nevolan, perhetyön, terveydenhoitoyhtymän ja vaikka mitä, mutta MISTÄÄN ei saanut apua. Kodinhoitajat, perhetyöntekijät ja muut olivat tarkoitettu aina vain alkoholisti/lastensuojeluperheille, ja koska en pahoinpidellyt lapsiani niin en saanut tätä apua.
Päivähoitopaikkaakin hain hädissäni lapsille, ei myönnetty. Viimein sitten soittaessani jo kolmatta kierrosta (tässä vaiheessa itse olin jo about kuoleman kielissä) kunta tarjosi HUOSTAANOTTOA lapsille. Voi v***u sanon minä!
Ongelma ratkaistiin sitten itse, palkattiin velkarahalla itse kotiin hoitaja siksi aikaa että sain muutaman viikon sairastaa ja toipua. Oli törkeän kallista ja pisti talouden sekaisin pitkäksi aikaa mutta muutakaan vaihtoehtoa ei ollut.
Olen edelleen tänäkin päivänä syvästi järkyttynyt siitä, miten hädän hetkellä läheiset ja yhteiskunta hylkäävät täysin ja apua ei saa mistään. Tästä viisastuneena pidän aina visusti huolen siitä että minulla on 4000e varapuskuri pankkitilillä jolla saa palkattua muutamaksi viikoksi hoitajan lapsille jos hätä tulee.
Kukaan ei auta sinua kuin sinä itse, viime kädessä. AP:lle rakkautta ja halauksia, pärjäät kyllä, ja usko pois, tilanne vielä helpottaa joskus.
älkää hyvät naiset ruetko marttyyreiksi ja liian kilteiksi. Lapset on ihan yhtälailla miehenkin, joten teillä on oikeus vaikka miehen tultua töistä sanoa, että minäpä lähdenkin nyt käymään jossain ja sinä hoidat lasten päivällisen ja hoidon sillä aikana. Heippa.
Mitä muuta se mies voi siinä tilanteessa kuin tehdä sen.... Mutta jos sä rupeet passaamaan niin oma vika.
todellakin ihme miehiä teillä joillakin...mulla mies sanoo (meillä kaksi pientä lasta) että hän menee töihin lepäämään :) siis ymmärtää täysin ja hyvin, että lasten kanssa touhuilu ja arki ei ole mitään kevyttä hommaa. Töissä saa sentään kahvit juoda rauhassa jne. toisekseen meillä ei ole koskaan tarvinnut edes keskustella siitä, että mies hoitaa kotona ollessaan ihan yhtälailla lapsia ja kotitöitä kun minäkin.
Eikä lastensuojeluilmoitusta!!!
Miksi näin tarttee ajatella?Käytän itse perhetyöntekijää, me maksetaan palvelusta koska mies käy töissä mutta suosittelen LÄMPIMÄSTI! Ehdit vielä soittaa neuvolaan.
Omalla kunnalla on kyllä alueen johtajan numerokin netissä.
Paitsi, ettei meidän tarvitse maksaa suoraan palvelusta. Olen ikionnellinen, että kysyin apua neuvolan perhetyöstä, vaikka iso kynnys siihen oli. Kuvittelin vain, että on sinniteltävä. Sain käännettyä vielä kelkan, nyt kaikki menee jo paremmin, sain neuvoja ja konkreettista apua.
Esim. MLL tai hoiva.net tai mummit.fi. Hoiva.netissä ja mummit.fi on hoitajista kuvia ja pieni esittely henkilöstä. Näistä myös saa verovähennystä.
kaikissa kunnissa ei siis tosiaan saa perhetyötä, kodinhoitajaa tai muuta vaikka miten itse pyytäisi, anoisi ja olisi perusteet olemassa.
Syy on se että jotkut kunnat (lain hengen vastaisesti) eivät pidä yllä lapsiperheiden resursseja ollenkaan, vain ja ainoastaan minimitaso tarjotaan eli lastensuojelutapausten kotiapu. Ns. tavisperheet, vaikka sitten miten kamala kriisi perheeseen iskisikin, jäävät ilman.
Nimim. se jolle apua ei järjestynyt mistään kun hätä iski...
perhetyöntekijän viisi kertaa ilmaiseksi, jos perheessä on yksi alle 1-vuotias lapsi. Me käytettiin noi viisi kertaa, tosin sen takia, että mulla on lääkärikäyntejä, joissa lapsen läsnäolo hankaloittaa mun hoitamista. eli eipä noita meidän kohdalla mihinkään hupiin käytetty, tarpeeseen kylläkin. No, nyt kun meidän poika on sitten alkanut nukkua todella huonosti yönsä, sairastellutkin tosi paljon, enkä mä saa apua mistään. Mieskin on niin epäsäännöllisessä työssä, että sen on pakko vapailla nukkua, että jaksaa. Niin eipä sitä apua mistään saa. Jouduin yksi päivä jo pyytämään miestä jäämään kotiinkin että pääsisin nukkumaan. No eihän se tietenkään voinut jäädä. soitin neuvolaan, että saisiko sitä tätiä käymään maksullisesti. No ei saa. Vaikka niin mainostettiin. Vituttaa, kun samaan aikaan eräässä tuttavaperheessä se täti käy viikottain ilmaiseksi ja mitä tekee perheen äiti? Valittaa vaan kun on niin perseestä! No heillä onkin LS-toimenpiteet käynnissä. Ärsyttää silti. Itse olisin aivan jumalattoman kiitollinen siitä maksullisestakin avusta edes muutaman kerran, että nukkumaan pääsisi. Mutta ei niin ei. Kunna tarjoama apu normaalille perheelle olivat ne taan 5 kertaa. Ei muuta.
perhetyöntekijän viisi kertaa ilmaiseksi, jos perheessä on yksi alle 1-vuotias lapsi. Me käytettiin noi viisi kertaa, tosin sen takia, että mulla on lääkärikäyntejä, joissa lapsen läsnäolo hankaloittaa mun hoitamista. eli eipä noita meidän kohdalla mihinkään hupiin käytetty, tarpeeseen kylläkin. No, nyt kun meidän poika on sitten alkanut nukkua todella huonosti yönsä, sairastellutkin tosi paljon, enkä mä saa apua mistään. Mieskin on niin epäsäännöllisessä työssä, että sen on pakko vapailla nukkua, että jaksaa. Niin eipä sitä apua mistään saa. Jouduin yksi päivä jo pyytämään miestä jäämään kotiinkin että pääsisin nukkumaan. No eihän se tietenkään voinut jäädä. soitin neuvolaan, että saisiko sitä tätiä käymään maksullisesti. No ei saa. Vaikka niin mainostettiin. Vituttaa, kun samaan aikaan eräässä tuttavaperheessä se täti käy viikottain ilmaiseksi ja mitä tekee perheen äiti? Valittaa vaan kun on niin perseestä! No heillä onkin LS-toimenpiteet käynnissä. Ärsyttää silti. Itse olisin aivan jumalattoman kiitollinen siitä maksullisestakin avusta edes muutaman kerran, että nukkumaan pääsisi. Mutta ei niin ei. Kunna tarjoama apu normaalille perheelle olivat ne taan 5 kertaa. Ei muuta.
Pelkkä äidin väsymys ei riitä perusteeksi.
Selviätte ongelmasta palkkaamalla lastenhoitajan. Niin muutkin perheet tekevät, kun on ehtimisen kanssa ongelmia.
Pelkkä äidin väsymys ei riitä perusteeksi.
Selviätte ongelmasta palkkaamalla lastenhoitajan. Niin muutkin perheet tekevät, kun on ehtimisen kanssa ongelmia.
että kunnan pitäisi meille sitä lastenhoitoa kustantaa. Me ollaan kyllä täysin halukkaita siitä maksamaan. Kyse onkin enemmän siitä, että aikaisemmin on puhuttu, kuinka sitä apua saa sitten lisääkin kun pyytää, se toki maksaa, mutta kyllä sitä saa. No ei saanut sitten kun pyysi. se tässä eniten jurppii.Ja nyt ei ole enää ehtimisen kanssa ongelmia. Lapsi on nyt hurjat 10 min nukkunut. Herää tod.näk. taas 10 minuutin päästä. Ja tätä jatkuu päivin ja öin. Että nuku siinä sitten.
Tällä palstalla on aina perhetyöntekijä-/neuvolavastaista porukkaa, mutta toisaalta varmaan hyväkin: riittääpähän niitä perhetyöntekijöitä paremmin niihin perheisiin, jotka heidän apunsa "uskaltavat" ottaa vastaan ;) Meilläkin oli kaupungin (Espoon) perhetyöntekijä muutaman kerran viime vuonna (pikkuvauva-aikaan). Kävi isompien lasten kanssa ulkona tai avoimella päiväkodilla, ja itse tein kotona kotitöitä sillä aikaa. Mitään jutteluja ei missään vaiheessa käyty, eikä lastensuojeluilmoituksia tehty. Maksoimme käynnistä muistaakseni 15 tai 20 / kerta (oli kerrallaan aina 3h).
Jatkossa ajattelin kokeilla MLL:n hoitajaa, vaikka luotinkin enemmän siihen kaupungin työntekijään (joka myös oli joka käynnillä sama). Hinnassa ei valtavaa eroa ole. Toisaalta - jos meille perhetyöntekijää tarjottaisiin jostakin syystä, niin toki ottaisin tarjouksen vastaan :)
että hankkii putkeen kuusi lasta niin kyllä joutaakin sitten olemaan lomatta!
Oma moka. Ehkäisy on keksitty.