Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapselle määrätystä ympärileikkauksesta - apua!

Vierailija
15.12.2011 |

4-vuotiaalla pojallani lääkäri totesi viime keväänä liian tiukan esinahan. Määräsi kortisonivoidetta, jota piti laittaa 2 x päivässä esinahkaan. Voide auttoi, mutta muutaman viikon kuluttua sen lopettamisesta esinahka kireytyi jälleen. Kävimme urologilla, joka olisi määrännyt ympärileikkaukseen saman tien, mutta en suostunut, joten määräsi 4 kuukauden kuurin kortisonivoidetta ja sen jälkeen 2 kk tauon, jotta nähdään onko kortisonin vaikutus pysyvä. Lopetin kuurin noin kuukausi sitten ja esinahka oli auennut täysin. Nyt huomattiin, että nahka on taas kireytynyt, ja noin kuukauden päästä on urologin seuraava vastaanotto, eli siellä varmasti määrätään ympärileikkaukseen, jos ei ihmettä tapahdu.

Mieheni ja minä haluaisimme ehdottomasti välttää ympärileikkauksen lapseltamme.

Neuvoja tai kokemuksia kiitos!

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 3 poikaa, joilla kaikilla kireä esinahka, muttei ongelmia sen kanssa. Lääkäri sanoi, että ekaluokalla mietitään tilannetta sitten tarkemmin. Mielestäni silloinkaan vielä ei tarvis leikata. Monesti olen lukenut, että se voi löystyä vielä murrosiässäkin itsestään.

Miehelläni on kyseisestä syystä leikattu jotain 6-vuotiaana. Ikävät kokemukset jääneet siitä. Aluksi tietysti kivut. Sitten häpeä muiden poikien edessä. Ja tietty alentunut tunto. Miestäni harmittaa, ettei tilannetta katsottu pidemmälle.

Vierailija
22/47 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla joku syy siihen että se leikataan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kortisoni ei ole mikään harmiton pikkulääke.

Kiusaatte lastanne aivan turhaan omien virhekäsityksienne takia, hävetkää!

Toisekseen, useimmitenhan noissa "ympärileikkauksissa" tehdään vain pieni viilto esinahkaan, sitä ei varsinaisesti leikata pois (siis silloin kun ympärileikkaus tehdään esinahan kireyden takia).

Varatkaa lääkäriaika, lopettakaa sen kortisonin kanssa leikkiminen ja sopikaa leikkauksesta, olette todella vastuuttomia ja annatte pienen poikanne kärsiä oman tietämättömyytenne takia. Kuvottavaa.

Vierailija
24/47 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää joku nimetä oudoksi ja sairaaksi, niin ap:n perhe. Jotenkin insestivibat tulee siitä, että vaatimalla vaaditaan saada rasvata lapsen sukupuolielintä kahdesti päivässä... Nyt keväästä lähtien, eli jotain 8 kk? Pidättekö itse mielipidettänne ihan normaalina?

Vierailija
25/47 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voimme hyväksyä leikkauksen, jos ei muuta mahdollisuutta ole.

Mutta mistä tiedät ettei elämä siitä mene pilalle, onko itsesi leikattu?

Miehelläni on kaveri, joka on ympärileikattu pienenä (ei vauvana) ja saanut siitä traumoja, mutta eihän sitä tietysti kaikille tapahdu.

Haluaisin nimenomaan muilta kokemuksia samanlaisesta, joko leikkauksesta tai muusta kireän esinahan hoidosta.

ap

on jo saanut traumoja siitä, että vanhemmat raplaavat hänen pippeliään joka aamu ja ilta. :(

Vierailija
26/47 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä haittaa tuosta kireästä esinahasta on? Toistuvia tulehduksia?

Suomessa ei pieniltä leikata esinahkaa pelkän kireyden takia, esinahka kun useimmiten löystyy iän myötä. Leikkauksia tehdään täällä vain jos kireydestä on seurauksena toistuvia tulehduksia ja silloinkin vasta lähempänä kouluikää.

Pojallani todettiin kireä esinahka 4v ikäisenä (tulehduksia), lääkäri määräsi tulehduksiin rasvaa (itseasiassa silmöävoide), muuten asialle ei tehty mitään. Oli puhetta että jos tulehdukset ovat jatkuvia niin sitten mietitään sitä viillon tekemistä. Tärkeää on suihkutella pippeliä, mutta tuon ikäisiltä ei edes kuulu vetää esinhakaa taakse.

Jos teillä ei ole tulehduksia eikä asiasta ole muutenkaan haittaa niin älkää tehkö asialle mitään toistaiseksi. Lopettakaa se kortisoni ja seuraavan kerran kun tulette suomeen niin käyttäkää lasta suomalaisella lastenlääkärillä, saatte ehkä hieman realistisemman kuvan asiasta (puhumattakaan maalaisjärjestä).

Ja anteeksi, että syytin teitä vastuuttomiksi, en siinä vaiheessa tajunnut, että kyse jenkeistä.

Vierailija
27/47 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä tuolle alueelle. Mä en olisi suostunut tota kortisonia käyttämään.

Jos nuo olisivat vaihtoehdot, niin ehdottomasti itse ottaisin leikkauksen.

Vierailija
28/47 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin lääkäriasemalle ja kyselin, mitä tehdä. Olin huomannut, että poikani pippelin päähän tulee pissapallo, kun on pissalla. Minulla kävi tuuri: vastaaja oli sair.hoit., joka kertoi miten vaivaa todella kannattaa hoitaa. Hän oli itse hoitanut kummipoikansa ongelman. No, ensin otin vauvaöljyä ja vanupuikon ja pyöritin sitä parina päivänä siellä esianahan alla. Sitten aloitn vähitellen vetää esinahkaa terskan päältä. Joka pv treenasin. Kiinnikkeitä oli vielä, mutta sain infoa, että ne häiviävät murrosiän tultua. Pesin huolellisesti ja kun poika nyt on 13 v., hänelle tuli rokko ja penikseen paukamia ja hän oli niistä huolestunut. Minua hirvitti, mutta suostuin katsomaan ja oli tosiaan nokkosrokon aiheuttamia patteja. Kun olin joutunut poikani penistä katsomaan, pyysin häntä näyttämään miten esinahka lähtee taakse ja voi miten kivaa: ihan kokonaan meni muinoin tiukka esinahka terskan päältä! - Suosittelen tätä menettelyä, koska osittain leikattu esinahka vie terskan tuntoaistia pois.

Vierailija
29/47 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvaa kortisonia kyllä nykyään käytetään ahtaan esinahan hoidossa. Usean viikon kuuri voi löystyttää esinahan.

Mutta jollei mitään haittaa tuosta ole ollut, niin kannattaa kyllä odottaa että pääsee Suomeen näyttämään tuota lääkärille. Yhdysvalloissa on joku ihmeellinen kulttuuri että kaikki pojat pitäisi ympärileikata. Iso osahan leikataan ja synnytyssairaalassa. Kaipa lääkärit saavat leikkauksista helposti rahaa.

Vierailija
30/47 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei tuo ympärileikkaus mikään pikkujuttu ole. Se, että sattuuko se ja paraneeko se, ei ole mikään asia tässä.

Itseni on leikattu 6-vuotiaana ahtaan esinahan takia. Luultavasti turhaan. Tietty se oli vähän kipeä leikkauksen jälkeen kunnes parani, mutta ei se nyt varsinaisesti mitään traumoja aiheuttanut.

Ongelmat alkoivat sitten kouluiässä kun luokkatoverit alkoivat pilkkaamaan erilaisesta pippelistä jonka huomasivat liikuntatunneilla. Tämän seurauksena aloin lintsaamaan liikuntatunnit ja meinasin jäädä tämän takia luokalleni. Murrosiässä koin itseni friikiksi ja meinasin tehdä itsemurhan tämän takia. Tyttöihinkään en ottanut mitään kontaktia tämän takia.

Seksuaalisia ongelmia minulla on kyllä ollut, lähinnä laukeamisvaikeuksia. En tiedä johtuvatko leikkauksesta. Kondomin kanssa seksiä on ihan turha yrittääkään.

Vierailija
31/47 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

peruuttamatonta vahinkoa kun olen uskonut lääkäriä joka sanoi ettei kireästä esinahasta tarvitse huolestua ennen murrosikää? Sitten kuulemma nipsaistaan jos vielä kiristää.

Poika nyt 9v. ja tuon neuvon sain nelisen vuotta sitten.

Vierailija
32/47 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienenä, syystä ei tietoa.

kyllä se häntä harmittaa, suojus puuttuu ja tämän takia herkkyys vähenee

tosin meillä on ehkä sitten tästä syystä seksi sujunut alusta saakka hyvin... saa nähdä kuin vanhemmiten käy

Vierailija
33/47 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa vaikuttamaan siltä.

Vierailija
34/47 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin pojalla oli pitkään tuossa iässä tiukka esinahka. Kasvun myötä se sitten parani.

Ap. ei ole kertonut millaisia ongelmia pojalla on?

Jos esinahka vaan on tiukka ilman ongelmia, ei se nyt vielä leikkausta vaadi.

Vierailija
35/47 |
25.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei tuo ympärileikkaus mikään pikkujuttu ole. Se, että sattuuko se ja paraneeko se, ei ole mikään asia tässä.

Itseni on leikattu 6-vuotiaana ahtaan esinahan takia. Luultavasti turhaan. Tietty se oli vähän kipeä leikkauksen jälkeen kunnes parani, mutta ei se nyt varsinaisesti mitään traumoja aiheuttanut.

Ongelmat alkoivat sitten kouluiässä kun luokkatoverit alkoivat pilkkaamaan erilaisesta pippelistä jonka huomasivat liikuntatunneilla. Tämän seurauksena aloin lintsaamaan liikuntatunnit ja meinasin jäädä tämän takia luokalleni. Murrosiässä koin itseni friikiksi ja meinasin tehdä itsemurhan tämän takia. Tyttöihinkään en ottanut mitään kontaktia tämän takia.

Seksuaalisia ongelmia minulla on kyllä ollut, lähinnä laukeamisvaikeuksia. En tiedä johtuvatko leikkauksesta. Kondomin kanssa seksiä on ihan turha yrittääkään.

--------------------------------------------

Totta, ympärileikkaus pilaa miehen seksuaalisuuden täysin. Kullin masturboiminen on vaikeaa ja suuseksissä kumilla tai ilman ei ole toivoakaan laukeamisesta. Yhdynnässä voit sopivan luontoisen ja riittävän tiukan naisen kanssa laueta ilman kumia, mutta kumin kanssa et kenenkään kanssa ja siis ilman kumiakaan et ns. tavallisten naisten kanssa. Eli täydellisesti pilannut myös minun seksuaalisuuteni, ja nyt en käsitellyt tässä niitä edellisen kirjoittajan käsittlemiä lapsuusajan haittoja jotka eivät tietenkään ole seksuaalsiia mutta jotka nekin tietenkin vaikuttavat itsetuntoon.

Vierailija
36/47 |
25.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun äitinsä pilaa peniksen kortisonilla. Ei sekään riskitöntä ole.

Amerikoissa aikuisista miehistä lähes jokainen on ympärileikattu (kannatettiin terveydelisistä syistä). Eipä sekään kansakunta seksittömyydestä ole kärsinyt.

Lääkärit kyllä tietävät mitä kannattaa tehdä. Jos muut konstit ei auta, miksi kiusata lasta pidempään. Huonolla tuurilla aikailu vaurioittaa penistä. Kireä esinahka ei ole mikään mukava juttu ja sen kanssa aikuisena on paljon enemmän ongelmaa kuin ilman esinahkaa.

Vierailija
37/47 |
25.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys ei ole lapsen traumatisoitumisesta, vaan aikuisiän (ikävuodet 18-80v) seksuaalisuudesta tai pikemminkin sen menettämisestä ympärileikkauksen myötä. Ja lääkärit eivät turhan päiten kortisonia määäräile, vaan juuri siksi että leikkaukselta vältyttäisiin. Kuten edellinen kirjoittaja totesi, ympärileikkaus vie kyvyn nauttia seksuaalisuudesta ja aiheuttaa jo sitä ennen merkittäviä paineita, kun murrosiässä on vältettävä liikuntatunteja, uimahallireissujaa jne., jottei oma kamala kapistus paljastuisi. Aikuisena on uudenlaiset ongelmat edessä: pitää vältellä naisia, ja jos sitten uskaltautuukin lopulta intiimiin suhteeseen naisen kanssa "saa" pettymyksekseen huomata että ei laukeakaan esim. suuseksissä kuten kaverit (jos ollenkaan), kondomiin on tehtäviä salareikiä salassa, jotta oma(kin) tyydytys olisi taattu, koska muuten ei yksinkertaisesti laukea ja tästä taas voi seurata se että joutuu isäksi jne....eli todella viheäliäinen ja katala temppu lapselle, todellinen karhunpalvelus = ympärileikkaus!!!!

Vierailija
38/47 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä ylle kirjoitettu.

Vierailija
39/47 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys ei ole lapsen traumatisoitumisesta, vaan aikuisiän (ikävuodet 18-80v) seksuaalisuudesta tai pikemminkin sen menettämisestä ympärileikkauksen myötä. Ja lääkärit eivät turhan päiten kortisonia määäräile, vaan juuri siksi että leikkaukselta vältyttäisiin. Kuten edellinen kirjoittaja totesi, ympärileikkaus vie kyvyn nauttia seksuaalisuudesta ja aiheuttaa jo sitä ennen merkittäviä paineita, kun murrosiässä on vältettävä liikuntatunteja, uimahallireissujaa jne., jottei oma kamala kapistus paljastuisi. Aikuisena on uudenlaiset ongelmat edessä: pitää vältellä naisia, ja jos sitten uskaltautuukin lopulta intiimiin suhteeseen naisen kanssa "saa" pettymyksekseen huomata että ei laukeakaan esim. suuseksissä kuten kaverit (jos ollenkaan), kondomiin on tehtäviä salareikiä salassa, jotta oma(kin) tyydytys olisi taattu, koska muuten ei yksinkertaisesti laukea ja tästä taas voi seurata se että joutuu isäksi jne....eli todella viheäliäinen ja katala temppu lapselle, todellinen karhunpalvelus = ympärileikkaus!!!!

10 miehen kanssa,jotka kaikki ympärileikattuja, eikä kyllä kenelläkään ole ollut ongelmia seksihommissa! Herkkyttä on kyllä löytynyt ihan suuseksissäkin.

Miksi murrosikäisenä pitäisi vältellä liikuntareissuja yms? Esim. minun poikani kavereista suurin osa on luultavimmin ympärileikattuja, olettaen että tarkoitat kaveripiirin reaktiota?

Pitää vältellä naisia?! Minä itse kerran karkasin kun tajusin, että mies EI ole ympärileikattu.. XD Mitä ystäviltäni olen kuullut, nautinnollisempaa on ollut ympärileikatun kanssa..Tuskinpa se miehillekään on "tuskallista" ollut.

Vierailija
40/47 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap pelkää eniten sitä että joku luulisi häntä tai poikaansa muslimiksi. Vaikka teidän kristittyjen mielestä kaikki muslimit ovat saatanan kätyreitä niin ei se lasta pilaa tai muslimiksi muuta jos joudutaan leikkaamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä