Mitä mieltä ihmisestä, jolle 3000 euron palkka on liian pieni?
Kommentit (75)
Entä jos on varaa elää mukavasti? Miksi mun pitäisi ruoskia itseäni siksi, että joku muu on syntynyt Intiaan ja elää kurjasti? Miten olen syyllinen siihen ja miksi mun pitäisi lopettaa kampaajalla käyminen sen vuoksi?
Elämme kuitenkin kaikille yhteisellä maapallolla ja sinun kulutusvalintasi heijastuvat myös pallomme muihin asukkaisiin. Ja kaikki hyvinvointi on rakennettu maapallolta saatujen luonnonvarojen pohjalta.
En odota kenenkään itseään ruoskivan, mutta hieman humaanimpi ja kollektiivisempi asennoituminen siihen kuinka varallisuus tulisi jakaa seitsemän miljardin ihmisen kesken on mielestäni tervetullutta. Miksi juuri sinulla pitäisi olla oikeus pitää yltäkylläisyyttä itsestäänselvyytenä ja vähimmäisvaatimuksena? Miksi sinulle ei 3000 riitä, kun se riittää kuitenkin niin monelle muullekin - enkä puhu nyt Afrikan nälkiintyneistä lapsista?
ap
Meillä tulot ja menot suurin piirtein näin Ja ihan hyvin pärjätään. Olemme myös 5 henk. perhe. Toki mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. Ei matkustella, emme käy parturissa ja pakko pärjätä yhdellä autolla. Jos ostan itselleni jotain, joudun tarkkaan miettimään onko oikeasti tarpeellinen vai turhaa kuluttamista. Silti en osaa pitää meitä köyhinä.Jotenkin on alkanut tuntumaan siltä kun katselee tuttavaperheiden elämää, että he ovat alkaneet ottamaan matkustelun, parturipalvelut, viimeisen päälle sisustetun kodin, hienot kännykät ja muut laitteen jne. välttämättömyyksinä, joihin jokaisella työssäkäyvällä tulisi olla varaa. Itse pidän näitä vain todella hyvin toimeen tulevien ihmisten etuoikeuksina.
Olen myös suhteellisen varma ettei tällainen kuluttaminen jatku kovin pitkään länsimaissa. Kehityyvät maat rikastuvat, jolloin kysyntä kasvaa ja hinnat nousevat. Ehkä olisi jo meidän aika vähän vähentää vaatimustasoamme elämälle ja tulla toimeen vähän vähemmälläkin.
<a href="<a href="http://burningbabylon.files.wordpress.com/2011/02/christmas-define-nece…" alt="http://burningbabylon.files.wordpress.com/2011/02/christmas-define-nece…">http://burningbabylon.files.wordpress.com/2011/02/christmas-define-nece…;" alt="<a href="http://burningbabylon.files.wordpress.com/2011/02/christmas-define-nece…" alt="http://burningbabylon.files.wordpress.com/2011/02/christmas-define-nece…">http://burningbabylon.files.wordpress.com/2011/02/christmas-define-nece…;"><a href="http://burningbabylon.files.wordpress.com/2011/02/christmas-define-nece…;" alt="http://burningbabylon.files.wordpress.com/2011/02/christmas-define-nece…;">http://burningbabylon.files.wordpress.com/2011/02/christmas-define-nece…;ap
Entä jos on varaa elää mukavasti? Miksi mun pitäisi ruoskia itseäni siksi, että joku muu on syntynyt Intiaan ja elää kurjasti? Miten olen syyllinen siihen ja miksi mun pitäisi lopettaa kampaajalla käyminen sen vuoksi?
Olen täysin samaa mieltä. Jos meidän yhteiskuntamme on onnistunut kehittymään paremmin ja nopeammin kuin kolmansissa maissa, niin onko se meidän vikamme? Se käymättä jäänyt parturikeikka, ja suihkussa säästetty vesilitra eivät kuitenkaan päädy sinne köyhille käytettäväksi. Ei ole väärin nauttia työnsä hedelmistä. Tuollaisella piiskaamisella ei kuitenkaan saavuteta mitään.
Ymmärrän toki sen, että ei ole järkeä kuluttamisen vuoksi kuluttaa, mutta se jokapäiväinen "Ei nyt tällaista kun on niitä afrikan lapsia" -hokeminen saa minut näkemään punaista. Ei se oikeasti auta yhtään niitä köyhiä ihmisiä jos täällä jätän sen ns. "neljännen kalapuikon" ottamatta.
Kuluttamalla kehitys kehittyy, kysyntä ja tarjonta kohtaavat. Jos kukaan ei ostaisi niitä uusia autoja ja kännyköitä, ei myöskään olisi työpaikkoja niille ihmisille jotka niitä suunnittelevat, valmistavat, pakkaavat, markkinoivat, myyvät ja korjaavat. Olisiko se parempi lopputulos? Myös kampaamot menettäisivät tulonsa jos kukaan ei niissä kävisi. Kortistoon vain kaikki? Toki kärjistetty esimerkki, mutta kuitenkin mahdollinen lopputulos.
Elämme kuitenkin kaikille yhteisellä maapallolla ja sinun kulutusvalintasi heijastuvat myös pallomme muihin asukkaisiin. Ja kaikki hyvinvointi on rakennettu maapallolta saatujen luonnonvarojen pohjalta.En odota kenenkään itseään ruoskivan, mutta hieman humaanimpi ja kollektiivisempi asennoituminen siihen kuinka varallisuus tulisi jakaa seitsemän miljardin ihmisen kesken on mielestäni tervetullutta. Miksi juuri sinulla pitäisi olla oikeus pitää yltäkylläisyyttä itsestäänselvyytenä ja vähimmäisvaatimuksena? Miksi sinulle ei 3000 riitä, kun se riittää kuitenkin niin monelle muullekin - enkä puhu nyt Afrikan nälkiintyneistä lapsista?
ap
vastaan ja osta mökkiä? huh hei näitä idiootteja
Olen täysin samaa mieltä. Jos meidän yhteiskuntamme on onnistunut kehittymään paremmin ja nopeammin kuin
kolmansissa maissa, niin onko se meidän vikamme?
Mietipä hetki sitä, mikä on mahdollistanut meidän yhteiskuntamme kehittymisen? Olisiko kolmansien maiden luonnonvaroilla mitään tekemistä asian kanssa? Tai halvan työvoiman? Sinusta on OK ostaa palkankorotuksesta saaduilla rahoilla lapsillesi kulutuskrääsää, jonka ovat valmistaneet kiinalaiset kymmenvuotiaat tytöt? Sillä oikeutuksella, että aikoinaan länsimaat keksivät lähteä varastamaan kehitysmaiden luonnonvaroja?
Jep jep. Ei siinä mitään.
ap
Olen täysin samaa mieltä. Jos meidän yhteiskuntamme on onnistunut kehittymään paremmin ja nopeammin kuin
kolmansissa maissa, niin onko se meidän vikamme?Mietipä hetki sitä, mikä on mahdollistanut meidän yhteiskuntamme kehittymisen? Olisiko kolmansien maiden luonnonvaroilla mitään tekemistä asian kanssa? Tai halvan työvoiman? Sinusta on OK ostaa palkankorotuksesta saaduilla rahoilla lapsillesi kulutuskrääsää, jonka ovat valmistaneet kiinalaiset kymmenvuotiaat tytöt? Sillä oikeutuksella, että aikoinaan länsimaat keksivät lähteä varastamaan kehitysmaiden luonnonvaroja?
ap
toisesta asiasta
Pelastuuko maapallo sillä, että en ota palkankorotusta vastaan ja osta mökkiä? huh hei näitä idiootteja
mutta jaa siitä muillekin. Mökin ostaminen on muuten oiva esimerkki siitä, mikä on turhaakin turhempaa kuluttamista. Kahden asunnon lämmittäminen ja matkat näiden kahden kämpän välillä kuluttaa luonnonvaroja ihan törkeän paljon. Etenkin, kun toista asutetaan muutama viikonloppu vuodessa. Mutta suomalaiselle mökki kuuluu vähimmäisvaatimuksiin, jos ei palkka siihen riitä niin se on liian pieni.
ap
Miten ostaminen liittyy palkkaan? nyt puhut jo ihan toisesta asiasta
jos ei tuotteiden ostamiseen ja kuluttamiseen? Haluatteko te kerätä sitä vain tilille? Eihän ne numerot pankin verkkosivulla ole kuin välivaihe siihen, mitä kaikkea sillä rahalla elämäänsä saa.
ap
kolmansissa maissa, niin onko se meidän vikamme?Mietipä hetki sitä, mikä on mahdollistanut meidän yhteiskuntamme kehittymisen? Olisiko kolmansien maiden luonnonvaroilla mitään tekemistä asian kanssa? Tai halvan työvoiman? Sinusta on OK ostaa palkankorotuksesta saaduilla rahoilla lapsillesi kulutuskrääsää, jonka ovat valmistaneet kiinalaiset kymmenvuotiaat tytöt? Sillä oikeutuksella, että aikoinaan länsimaat keksivät lähteä varastamaan kehitysmaiden luonnonvaroja?
ap
Kyllä, tyytyväisenä niitä ostan edelleen. Historian oppitunnista voisit sinäkin siirtyä nykyhetkiä kuvaavien dokumenttien pariin. Nämä "kiinalaiset kymmenvuotiaat tytöt" ovat usein onnellisia että on töitä, että voi elättää sairaita vanhempiaan. Jos he eivät tarvitsisi töitä, niin tuskin heitä sinne tehtaisiin kuitenkaan on pakotettu? Varmasti jotkut onkin, mutta se on heille välttämättömyys. Jos kaikki lopettaisivat niiden tuotteiden ostamisen, niin tehdas suljettaisiin. Työntekijät menettäisivät työpaikkansa, eivätkä voisi enää elättää perhettään.
Ikävä tosiasia on että maailma ei ole kukkia ja ruusun terälehtiä. Täällä on paljon pahaa. Jos sinä saat paremman mielen siitä että ostat kymmenen euron hintaista kahvia, ja pelkästään Porvoon metsistä Suomessa valmistettuja leluja, niin good for you. Kukaan ei sinua siitä syytä.
Pelastuuko maapallo sillä, että en ota palkankorotusta vastaan ja osta mökkiä? huh hei näitä idiootteja
mutta jaa siitä muillekin. Mökin ostaminen on muuten oiva esimerkki siitä, mikä on turhaakin turhempaa kuluttamista. Kahden asunnon lämmittäminen ja matkat näiden kahden kämpän välillä kuluttaa luonnonvaroja ihan törkeän paljon. Etenkin, kun toista asutetaan muutama viikonloppu vuodessa. Mutta suomalaiselle mökki kuuluu vähimmäisvaatimuksiin, jos ei palkka siihen riitä niin se on liian pieni.ap
mökkeilystä. Jos sinä koet toisin, niin suotakoon se sinulle
Itse pitäisin sitä aika surkeana liksana, olen akateemisen loppututkinnon omaava av-alan erikoistoimittaja ja liksa n. 4500 euroa. Toisaalta lehtipuolella ja maakunnassa se olisi taas ihan ok palkka.
Ja tottahan tuota palkkaa voi pitää pienenä sellainenkin, jolla on laina- yms. kulujen vuoksi isot menot.
Eli palkkaan voi olla tyytymätön monesta eri syystä. Ei ole olemassa mitään kaikille aloille ja budjettitasoille yleispätevää palkkakriteeristöä!
Itse pitäisin sitä aika surkeana liksana, olen akateemisen loppututkinnon omaava av-alan erikoistoimittaja ja liksa n. 4500 euroa. Toisaalta lehtipuolella ja maakunnassa se olisi taas ihan ok palkka.
Ja tottahan tuota palkkaa voi pitää pienenä sellainenkin, jolla on laina- yms. kulujen vuoksi isot menot.
Eli palkkaan voi olla tyytymätön monesta eri syystä. Ei ole olemassa mitään kaikille aloille ja budjettitasoille yleispätevää palkkakriteeristöä!
ylen palkat kilpailijoita melkein tonnin perässä. kateellisille tiedoksi
Itse pitäisin sitä aika surkeana liksana, olen akateemisen loppututkinnon omaava av-alan erikoistoimittaja ja liksa n. 4500 euroa. Toisaalta lehtipuolella ja maakunnassa se olisi taas ihan ok palkka. Ja tottahan tuota palkkaa voi pitää pienenä sellainenkin, jolla on laina- yms. kulujen vuoksi isot menot. Eli palkkaan voi olla tyytymätön monesta eri syystä. Ei ole olemassa mitään kaikille aloille ja budjettitasoille yleispätevää palkkakriteeristöä!
ylen palkat kilpailijoita melkein tonnin perässä. kateellisille tiedoksi
Kyllä, tyytyväisenä niitä ostan edelleen. Historian oppitunnista voisit sinäkin siirtyä nykyhetkiä kuvaavien dokumenttien pariin. Nämä "kiinalaiset kymmenvuotiaat tytöt" ovat usein onnellisia että on töitä, että voi elättää sairaita vanhempiaan. Jos he eivät tarvitsisi töitä, niin tuskin heitä sinne tehtaisiin kuitenkaan on pakotettu? Varmasti jotkut onkin, mutta se on heille välttämättömyys. Jos kaikki lopettaisivat niiden tuotteiden ostamisen, niin tehdas suljettaisiin. Työntekijät menettäisivät työpaikkansa, eivätkä voisi enää elättää perhettään.
Ikävä tosiasia on että maailma ei ole kukkia ja ruusun terälehtiä. Täällä on paljon pahaa. Jos sinä saat paremman mielen siitä että ostat kymmenen euron hintaista kahvia, ja pelkästään Porvoon metsistä Suomessa valmistettuja leluja, niin good for you. Kukaan ei sinua siitä syytä.
Laitapa linkki johonkin nykyhetkeä kuvaavaan dokumenttiin (ei Kiinan valtion tuottamaan propagandaan), jossa pikkutytöt ovat tyytyväisiä kun saavat tehdä alipalkattua työtä vaarallisten kemikaalien keskellä ilman oikeuksia riittävään lepoon. Itse en nimittäin ole sellaisia nähnyt. Lähinnä tulee mieleen dokumentti kaakaotuotannosta, jossa näytettiin kuinka suklaa tuotetaan länsimaihin orjatyövoimalla. Olen varma, että vastaavanlaista tapahtuu monella muullakin alallla. Tässä vielä linkki tuohon juttuun:
http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/dokumentit/ulkolinja-kitkera-totuus-sukl…
Ja sen sijaan että me länsimaissa lopettaisimme Kiinassa valmistettujen tuotteiden ostamisen, voisimme alkaa maksaa niistä ihan oikean hinnan ja tietenkin kehittää lisää järjestelmiä (Fairtrade yms.) joilla varmistetaan että maksamamme lisäraha menee työntekijöille. Luulisi, että kolmen tonnin kuukausipalkasta on tähän varaa.
ap
Suomalaisten keskipalkka on n. 3200.
Eiköhän tuo 3k ole jo liian pieni vähän kaikkien mielestä.
Itellä on yt-neuvottelujen uhka päällä ja jos joutuisin työttömäksi, niin ennemmin vetäisin lonkkaa ansiosidonnaisella kuin menisin duuniin kolmella donalla.
Yksityisen sektorin keskipalkka on noin 3200 ja sekin molempien sukupuolten. Naisten keskipalkka yksityisellä sektorilla on pienempi, julkisesta sektorista ei tässä kannata puhuakaan.
Laitapa linkki johonkin nykyhetkeä kuvaavaan dokumenttiin (ei Kiinan valtion tuottamaan propagandaan), jossa pikkutytöt ovat tyytyväisiä kun saavat tehdä alipalkattua työtä vaarallisten kemikaalien keskellä ilman oikeuksia riittävään lepoon. Itse en nimittäin ole sellaisia nähnyt. Lähinnä tulee mieleen dokumentti kaakaotuotannosta, jossa näytettiin kuinka suklaa tuotetaan länsimaihin orjatyövoimalla. Olen varma, että vastaavanlaista tapahtuu monella muullakin alallla. Tässä vielä linkki tuohon juttuun:<a href="http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/dokumentit/ulkolinja-kitkera-totuus-sukl…" alt="http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/dokumentit/ulkolinja-kitkera-totuus-sukl…">http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/dokumentit/ulkolinja-kitkera-totuus-sukl…;
Ja sen sijaan että me länsimaissa lopettaisimme Kiinassa valmistettujen tuotteiden ostamisen, voisimme alkaa maksaa niistä ihan oikean hinnan ja tietenkin kehittää lisää järjestelmiä (Fairtrade yms.) joilla varmistetaan että maksamamme lisäraha menee työntekijöille. Luulisi, että kolmen tonnin kuukausipalkasta on tähän varaa.
ap
Laitapa linkki johonkin nykyhetkeä kuvaavaan dokumenttiin (ei Kiinan valtion tuottamaan propagandaan), jossa pikkutytöt ovat tyytyväisiä kun saavat tehdä alipalkattua työtä vaarallisten kemikaalien keskellä ilman oikeuksia riittävään lepoon. Itse en nimittäin ole sellaisia nähnyt. Lähinnä tulee mieleen dokumentti kaakaotuotannosta, jossa näytettiin kuinka suklaa tuotetaan länsimaihin orjatyövoimalla. Olen varma, että vastaavanlaista tapahtuu monella muullakin alallla. Tässä vielä linkki tuohon juttuun:<a href="http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/dokumentit/ulkolinja-kitkera-totuus-sukl…" alt="http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/dokumentit/ulkolinja-kitkera-totuus-sukl…">http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/dokumentit/ulkolinja-kitkera-totuus-sukl…;
ap
Silti ilomielin ostan perheelleni kaikkea krääsää jos rahaa jää. Ja laitan myös säästöön. Sorry. :) Näin se maailma kulkee radallaan. Voittoa, voittoa ja voittoa. Ei yrityksiä kiinnosta alkaa maksamaan ns. kunnollisia palkkoja halpatyöntekijöille. Silloin kustannukset nousisivat älyttömästi, ja jostain muovikikkareesta joutuisi maksamaan 20 euroa kahden euron sijaan. Silloin sitä ei kukaan ostaisi. Tehdas menisi jälleen nurin.
Arvostan toki jollain tasolla tuota viherpiiperrystä, mutta se tuntuu toisaalta olevan melko naiivia. En tarkoita loukatakseni, mutta vaikutat henkilöltä joka paasaa jokaikisen karkkipatukan eettisyydestä kassajonossa. Aion edelleen nauttia palkankorotuksistani ihan itse, ja ostaa kesämökin ja sinne matkustukseen tarvittavat polttoaineet - potematta huonoa omaatuntoa.
Toivotan sinulle mukavaa päivää kaikesta huolimatta! :)
Näinhän tässä aina käy. Kun vastapuolelta loppuu argumentit, niin aletaan nimitellä viherpiipertäjäksi. Eipä tuo nimitys minua haittaa, olen aivan mielelläni eettinen kuluttaja.
Jos kaikki päättäisivät kuluttaa eettisesti ja maksaa kiinalaisille pikkutytöille kunnon palkkaa - eli sinun sanoja lainatakseni "ostaa muovikikkare 20 eurolla" - niin silloinhan nimenomaan maapallon varallisuuserot tasaantuisivat ja ihmiskunta muuttuisi sitä myöden tasa-arvoisemmaksi paikaksi elää. Tämä tietenkin tarkoittaa meillä länsimaissa sitä, että joudumme luopumaan saavutetuista eduistamme muiden hyväksi. Suurimmalle osalle tämä on kovin vastenmielinen ajatus. Minulle se ei ole.
ap
Silti ilomielin ostan perheelleni kaikkea krääsää jos rahaa jää. Ja laitan myös säästöön. Sorry. :) Näin se maailma kulkee radallaan. Voittoa, voittoa ja voittoa. Ei yrityksiä kiinnosta alkaa maksamaan ns. kunnollisia palkkoja halpatyöntekijöille. Silloin kustannukset nousisivat älyttömästi, ja jostain muovikikkareesta joutuisi maksamaan 20 euroa kahden euron sijaan. Silloin sitä ei kukaan ostaisi. Tehdas menisi jälleen nurin.Arvostan toki jollain tasolla tuota viherpiiperrystä, mutta se tuntuu toisaalta olevan melko naiivia. En tarkoita loukatakseni, mutta vaikutat henkilöltä joka paasaa jokaikisen karkkipatukan eettisyydestä kassajonossa. Aion edelleen nauttia palkankorotuksistani ihan itse, ja ostaa kesämökin ja sinne matkustukseen tarvittavat polttoaineet - potematta huonoa omaatuntoa.
Toivotan sinulle mukavaa päivää kaikesta huolimatta! :)
minusta ole fiksu ja hieno ihminen! Olisipa maailmassa enemmän kaltaisiasi, niin meillä kaikilla olisi huomattavasti mukavampaa (paitsi ehkä niillä minäkeskeisillä kulutushysteerikoilla...).
(Ja ennen kuin joku alkaa väittämään, niin ei, en ole ap, vaan eräs, joka oikeasti aika järkyttyneenä luki tämän ketjun.)
yliopisto on hyvä työpaikka, eikä sinne ole helppo töihin päästä.
Aina ei ratkaise raha.
ruoskia itseäni siksi, että joku muu on syntynyt Intiaan ja elää kurjasti? Miten olen syyllinen siihen ja miksi mun pitäisi lopettaa kampaajalla käyminen sen vuoksi?