Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä ihmisestä, jolle 3000 euron palkka on liian pieni?

Vierailija
14.12.2011 |

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni oli palkkakuopassa yliopistotutkijana väiteltyään tohtoriksi, palkka oli 3200e/kk brutto. Kyllä se oli hänen alallaan ja hänen työkokemuksellaan huono palkka. Nyt on töissä yrityksessä ja palkka 4000e/kk + luontoisedut. Minusta sekään ei ole mikään kova palkka mutta ok.

Mulla itselläni on ollut palkka työelämässä maisterin papereilla 2700e/kk ja oon ollut siihen ihan tyytyväinen. Tuon alle en kyllä mielelläni lähtisi enää töihin ja mielelläni tavoittelisin 3000e/kk palkkaa. Nyt oon siis perhevapaalla kotona. Minulle tuo 3000e/kk ei ole huono palkka, vaan ihan ok keskitaso.

Vierailija
22/75 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä maksaisit sillä lisää veroja. Ei se ero nettopalkassa tonnia ole.

niin se ero johtuu tosta tohtorintutkinnosta ja on ymmärrettävää

Itseasiassa olen palkkakuopassa Koska vastaavista tehtävistä muille maksetaan pitkälti yli 4000 euroa. Erona on muodollinen pätevyys, eli tohtorintutkinto. Sisällöllisesti työmme on kuitenkin täysin samaa. ap

mutta tässä nyt puhutaan tilanteesta, sulla olisi se tohtorintutkinto myös ja saisit puolet naapurihuoneessa samaa työtä tekevän palkasta.

Vaikka minulla olisikin väikkäri valmis (pian onneksi on), en näe syytä miksi minun pitäisi kokea 3000 euroa liian pieneksi palkaksi, jos kerta tulen sillä hyvin toimeen. Yli 4000 euroa on sellainen summa, että en edes tietäisi mitä sillä tekisin! En tarvitse niin paljoa. Mutta mä en olekaan ahne ja kilpailuhenkinen. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa olen palkkakuopassa

Koska vastaavista tehtävistä muille maksetaan pitkälti yli 4000 euroa. Erona on muodollinen pätevyys, eli tohtorintutkinto. Sisällöllisesti työmme on kuitenkin täysin samaa.

ap

mutta tässä nyt puhutaan tilanteesta, sulla olisi se tohtorintutkinto myös ja saisit puolet naapurihuoneessa samaa työtä tekevän palkasta.

Vaikka minulla olisikin väikkäri valmis (pian onneksi on), en näe syytä miksi minun pitäisi kokea 3000 euroa liian pieneksi palkaksi, jos kerta tulen sillä hyvin toimeen. Yli 4000 euroa on sellainen summa, että en edes tietäisi mitä sillä tekisin! En tarvitse niin paljoa. Mutta mä en olekaan ahne ja kilpailuhenkinen.

ap

ettet tarvitse palkankorotusta. Ihme juttu sinänsä, että yliopistoon pääsee noin yksinkertaisia ihmisiä.

Että tyytyy vähempään? Nimenomaan yliopistolla tuntuu olevan paljonkin meitä, joille raha ei ole se ykkösjuttu elämässä. Yritysmaailmassa sen sijaan näkee niitä, jotka miettivät vain oman palkkapussinsa suuruutta suhteessa lähipiiriinsä. Minulle elämässä muut arvot ovat tärkeämpiä ja toivoisin, että moni muukin miettisi uudelleen arvopohjaansa. Nykyinen kulutushysteriayhteiskunta ei voi kauaa jakua.

Edelleenkään en ymmärrä, miksi pitäisi vaatia työstä enemmän palkkaa vaikka rahaa ei tarvitse yhtään enempää hyvään elämään.

ap

Vierailija
24/75 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka minulla olisikin väikkäri valmis (pian onneksi on), en näe syytä miksi minun pitäisi kokea 3000 euroa liian pieneksi palkaksi, jos kerta tulen sillä hyvin toimeen. Yli 4000 euroa on sellainen summa, että en edes tietäisi mitä sillä tekisin! En tarvitse niin paljoa. Mutta mä en olekaan ahne ja kilpailuhenkinen.

ap

ei sit tullut mieleen, että voit laittaa tuon erotuksen sinulle tärkeään kohteeseen hyväntekeväisyyteen?

Kyllä se palkka kertoo työnantajan arvostuksesta sua kohtaan. Jos muille maksetaan tonni enemmän samoilla tutkinnoilla ja osaamisilla, niin ihmettelisin kovasti. Itselleni en sitä tonnia tarvitse, sen takia pistän sen eteenpäin lahjoituksina. Ei itsensä arvostaminen tarkoita ahneutta...

Vierailija
25/75 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa olen palkkakuopassa

Koska vastaavista tehtävistä muille maksetaan pitkälti yli 4000 euroa. Erona on muodollinen pätevyys, eli tohtorintutkinto. Sisällöllisesti työmme on kuitenkin täysin samaa.

ap

ap

ettet tarvitse palkankorotusta. Ihme juttu sinänsä, että yliopistoon pääsee noin yksinkertaisia ihmisiä.

Että tyytyy vähempään? Nimenomaan yliopistolla tuntuu olevan paljonkin meitä, joille raha ei ole se ykkösjuttu elämässä. Yritysmaailmassa sen sijaan näkee niitä, jotka miettivät vain oman palkkapussinsa suuruutta suhteessa lähipiiriinsä. Minulle elämässä muut arvot ovat tärkeämpiä ja toivoisin, että moni muukin miettisi uudelleen arvopohjaansa. Nykyinen kulutushysteriayhteiskunta ei voi kauaa jakua.

Edelleenkään en ymmärrä, miksi pitäisi vaatia työstä enemmän palkkaa vaikka rahaa ei tarvitse yhtään enempää hyvään elämään.

ap

Eihän sun tarvitse ottaa vastaan palkankorotusta. Mutta anna sellaisen ihmisen ottaa, joka niin itse haluaa. Kulutushysterian kanssa tällä ei ole mitään tekemistä.

Vierailija
26/75 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pärjäät sillä jne, minulle se on liian vähän, sillä en meinaa pärjätä...

Vierailija
27/75 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapahtuu vähitellen, suuri palkka alkaa tuntua itsestäänselvyydeltä. Ennen sain vaatimattoman palkan riittämään ja kykenin säästämäänkin. Nyt suuremmasta palkasta säästyy edelleen, mutta kulutus on kohdistunut parempaan laatuun ja on myös lisääntynyt.

Vierailija
28/75 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. lapsia ja puoliso työttömänä.

Vierailija
29/75 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nytkin lahjoitan kuukausittain kolmelle eri hyväntekeväisyysjärjestölle muutaman kympin. Mutta käsi sydämmellä: kuinka moni oikeasti lahjoittaa palkastaan edes 10% hyväntekeväisyyteen? Eiköhän suurin osa ihmisistä muuta isompaan ja hienompaan kämppään, osta uuden auton, lapsille paljon leluja ja matkusta Thaimaahan. Jos siis sitä ns. "ylimääräistä" rahaa on. Vielä kierompaa on oikeastaan se, että ihmisten vähimmäisvaatimus hyvälle elämälle alkaa olla just toi, eli iso uusi talo, pari uutta autoa jne. Vähemmälläkin pärjäisi. Ja 95% maailman väestöstä joutuu pärjämään aika paljonkin vähemmällä!

ap

syvä huokaus,

ap

ei sit tullut mieleen, että voit laittaa tuon erotuksen sinulle tärkeään kohteeseen hyväntekeväisyyteen?

Kyllä se palkka kertoo työnantajan arvostuksesta sua kohtaan. Jos muille maksetaan tonni enemmän samoilla tutkinnoilla ja osaamisilla, niin ihmettelisin kovasti. Itselleni en sitä tonnia tarvitse, sen takia pistän sen eteenpäin lahjoituksina. Ei itsensä arvostaminen tarkoita ahneutta...

Vierailija
30/75 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sun tarvitse ottaa vastaan palkankorotusta. Mutta anna sellaisen ihmisen ottaa, joka niin itse haluaa. Kulutushysterian kanssa tällä ei ole mitään tekemistä.

niin silloin olisi kyllä hyvä tarkistaa kulutustottumuksiaan. Ellei siis tuolla yhden hengen palkalla elätä viisihenkistä perhettä... Kyse on tulojen ja menojen suhteesta ja mihin muuhun rahat menevät kuin kulutukseen?

ap

Vierailija
31/75 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän ainakin meidän perheessä. Toinen vanhempi työkyvyttömyyseläkkeellä (minimi eli takuueläke, noin 700 euroa/kk). Ja jos toinen vanhempi saisi tuon 3000 euroa, josta pitäisi vielä maksaa verot, niin ei siitä paljon elämiseen jäisi. Meillä on kuitenkin 3 lasta. Asumismenoihin (vuokra, sähkö, vesi) menee jo pelkästään 930 euroa/kk.

Jos perheen tulot ovat yhteensä noin 3000 euroa/kk, (3000 euron palkka miinus verot + eläke) ja asumiseen menee 930 euroa ja opintolainan lyhennykseen 170 euroa, jää viidelle hengelle kaikkeen muuhun 1900 euroa/kk eli 380 euroa/henkilö/kk. Se on todella vähän, varsinkin kun on erityisruokavalioita ja terveysmenoja. Jo pelkästään perheen jäsenten lääkkeet maksavat reilut 100 euroa/kk yhteensä.

Vierailija
32/75 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3000e palkka on ihan eri asia vaikkapa Turussa ja Espoossa. Tuttavapariskunta osti 200m2 uudehkon omakotitalon 20min keskustasta Turussa, samalla hinnalla kuin me Espoossa saatiin hikinen vanha rivitalokämppä 30min Hgin keskustasta.

Vierailija
33/75 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silti tili on parissa päivässä tyhjänä ja loppukuukausi sinnitellään suunnilleen ilman ruokaa, tai otetaan lisää visavelkaa.

Että ei se oikein riitä meille.

Vierailija
34/75 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin silloin olisi kyllä hyvä tarkistaa kulutustottumuksiaan. Ellei siis tuolla yhden hengen palkalla elätä viisihenkistä perhettä... Kyse on tulojen ja menojen suhteesta ja mihin muuhun rahat menevät kuin kulutukseen? ap

eikä tahdo riittää...

Sinuna ottaisin korotukset vastaan, on siitä iloa sitten verottajalle, niille hyväntekeväisyys kohteiden ihmisille ja joskus myös sulle, eläkkeen muodossa.

Vierailija
35/75 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos perheessä on yksi tienaaja ja 3000 pitäisi pitää kaikki vaatteissa ja ruuassa. Mutta silloinkaan ei oikeastaan ole kyse siitä, että palkka varsinaisesti olisi pieni vaan että perheen yhteenlasketut tulot ovat pienet. Yhdestä työstä 3000 euron palkka pitäisi olla riittävä kenelle tahansa, jos vähän katsoo miten kuluttaa.

ap

vähän ainakin meidän perheessä. Toinen vanhempi työkyvyttömyyseläkkeellä (minimi eli takuueläke, noin 700 euroa/kk). Ja jos toinen vanhempi saisi tuon 3000 euroa, josta pitäisi vielä maksaa verot, niin ei siitä paljon elämiseen jäisi. Meillä on kuitenkin 3 lasta. Asumismenoihin (vuokra, sähkö, vesi) menee jo pelkästään 930 euroa/kk.

Jos perheen tulot ovat yhteensä noin 3000 euroa/kk, (3000 euron palkka miinus verot + eläke) ja asumiseen menee 930 euroa ja opintolainan lyhennykseen 170 euroa, jää viidelle hengelle kaikkeen muuhun 1900 euroa/kk eli 380 euroa/henkilö/kk. Se on todella vähän, varsinkin kun on erityisruokavalioita ja terveysmenoja. Jo pelkästään perheen jäsenten lääkkeet maksavat reilut 100 euroa/kk yhteensä.

Vierailija
36/75 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 henkistä perhettä vaivatta ja mukavasti pk-seudulla!

Jos perheessä on vain yksi tulonsaaja ja palkka on tuo niin kyllä vetää tosi tiukille vaikkei olisi asuntovelkaakaan paljon.

Vierailija
37/75 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni alkupalkka oli aikoinaan 3000 eur. Kyllä sillä 2 ihmistä ihan elelee, mutta lapsiperhe ei kyllä noilla tuloilla juhli tai ei ainakaan pahemmin säästöön jää. Maaseudun tuppukylissä lainansaanti ja talonrakennus pienilläkin tuloilla on mahdollista, mutta PK seudulla ei tahdo 3 tonnia riittää mihinkään (yhdestä tuppukylästä itsekin olen kotoisin). Ihan kiva alkupalkka, mutta muuten ei kovin hyvä jos on joutunut käymään pitkän koulutuksen.

Vierailija
38/75 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on aika holtiton raha-asioissaan tai ajattelisin heti jotain peliongelman tapaista, miehessä olisi todellinen turn off jos sanoisi ettei tolla summalla pärjää 4 viikosta. Voihan joku kadottaa miljooniakin pienessä ajassa jos ei yhtään ymmärrä rahan päälle

Eli eli.. Kuulostaa kommunismilta. Kukaan ei siis saisi mielestään ansaita enempää palkkaa, työn laadusta ja määrästä riippumatta? Minä pärjään mainiosti summalla joka tuon ylittää, mutta tiedän että panokseni firmlle on silti arvokkaampi. Yritys tekee minun ansiostani (osaltaan minun) hyvää tulosta kymmenien miljoonien edestä. Olen mielestäni oikeutettu oikeaan korvaukseen, riippumatta siitä miten ns. pärjään neljä viikkoa. Kyllähän jokainen varmasti tonnillakin selviäisi, mutta mitä järkeä on hankkia tietotaitoa ja kokemusta, sekä kouluttaa itseään, jos ei vaativampiin ja vastuullisiin tehtäviin hakiessaan voisi odottaa korkeampaa palkkaa kuin kaupan kassalla saisi?

Silloin täytyisi etsiä muualta koulutustaan vastaavaa työtä tai ottaa pomon kanssa palkka puheeksi, ettei vaan olisi turhaa itsekehua tai jotain. Jos teet oikeesti NOIN hyvää tulosta niin luulisi työmarkkinoilla olevan vientiä ja palkka vähä isompi:) Kyl kaupan kassallakin opitaan koko ajan uutta ja varmasti on osana jokainen myyjä tahkoamassa niitä miljoonia :D t.kaupan kassa/osastovastaava joka tienaa 500 vähemmän kuin sinä ja varmasti vähemmällä vaivalla kuin sinä :D

Heh, onhan tuokin yksi tapa tulkita tätä. Sanoinkin että saan tuon yli, mutta en tarkentanut minkä verran. Ja olen osa porukkaa, en minä yksin tuota tulosta tee. :D Oletko koskaan tutustunut asiantuntijayrityksiin, että miten organisaatio on muodostunut? Harvemmin niissä yksi ihminen kaiken rahan taloon tuo. :>

Toisaalta kaupan kassalla yhdelle Keskolle/Tradekalle työskentelee tuhansia ihmisiä - meitä on vain muutama kymmenen tässä firmassa. :) Kaupan kassallekin pääsee lähes kuka tahansa (olen itsekin nuorempana työskennellyt kaupan kassalla useita vuosia, joten en sitä millään tavalla väheksy), eikä siihen vaadita korkeakoulututkintoa.

Firma on niin loistava etten suurin surminkaan vaihtaisi. Ei varteenotettavaa kilpailua alalla (ei pelkoa irtisanomisesta), loistavat työolosuhteet, joustavat työajat, erinomainen esimies, ja työkaverit mitä parhaat. Koskaan ei puukoteta selkään ja nautin työstäni. Ehkä se on tämä ala. ;)

Nyt ottaa AV-rouva vähän relaa. Varmasti työmarkkinoilla olisikin minulle toinenkin paikka, mutta olisinko onnellisempi siellä? Laitan tärkeysjärjestyksessä korkeammalle työpaikan jossa viihdyn, ja jonne ilolla joka aamu palaan, kuin että saisin tonnin-pari enemmän rahaa. Stressittömyys ja hyvä mieli ovat jonkun kolikon arvoisia omalla asteikollani. Kun aamulla lähden töihin (tai mihin aikaan lähdenkään, tai teen kotoa), niin olen iloinen. Kun tulen kotiin, en ole stressaantunut enkä kärttyinen, ja nautin elämästäni vaimoni ja perheeni kanssa.

Katkeralta puheelta vaikuttaa nuo juttusi, mutta kannattaisi hymyillä vähän enemmän elämälle. Kyllä se siitä vielä paranee. :)

Vierailija
39/75 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan hyvin pärjätään. Olemme myös 5 henk. perhe. Toki mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. Ei matkustella, emme käy parturissa ja pakko pärjätä yhdellä autolla. Jos ostan itselleni jotain, joudun tarkkaan miettimään onko oikeasti tarpeellinen vai turhaa kuluttamista. Silti en osaa pitää meitä köyhinä.

Jotenkin on alkanut tuntumaan siltä kun katselee tuttavaperheiden elämää, että he ovat alkaneet ottamaan matkustelun, parturipalvelut, viimeisen päälle sisustetun kodin, hienot kännykät ja muut laitteen jne. välttämättömyyksinä, joihin jokaisella työssäkäyvällä tulisi olla varaa. Itse pidän näitä vain todella hyvin toimeen tulevien ihmisten etuoikeuksina.

Olen myös suhteellisen varma ettei tällainen kuluttaminen jatku kovin pitkään länsimaissa. Kehityyvät maat rikastuvat, jolloin kysyntä kasvaa ja hinnat nousevat. Ehkä olisi jo meidän aika vähän vähentää vaatimustasoamme elämälle ja tulla toimeen vähän vähemmälläkin.

Vierailija
40/75 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulot ja menot suurin piirtein näin Ja ihan hyvin pärjätään. Olemme myös 5 henk. perhe. Toki mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. Ei matkustella, emme käy parturissa ja pakko pärjätä yhdellä autolla. Jos ostan itselleni jotain, joudun tarkkaan miettimään onko oikeasti tarpeellinen vai turhaa kuluttamista. Silti en osaa pitää meitä köyhinä.

Jotenkin on alkanut tuntumaan siltä kun katselee tuttavaperheiden elämää, että he ovat alkaneet ottamaan matkustelun, parturipalvelut, viimeisen päälle sisustetun kodin, hienot kännykät ja muut laitteen jne. välttämättömyyksinä, joihin jokaisella työssäkäyvällä tulisi olla varaa. Itse pidän näitä vain todella hyvin toimeen tulevien ihmisten etuoikeuksina.

Olen myös suhteellisen varma ettei tällainen kuluttaminen jatku kovin pitkään länsimaissa. Kehityyvät maat rikastuvat, jolloin kysyntä kasvaa ja hinnat nousevat. Ehkä olisi jo meidän aika vähän vähentää vaatimustasoamme elämälle ja tulla toimeen vähän vähemmälläkin.

http://burningbabylon.files.wordpress.com/2011/02/christmas-define-nece…

ap