Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisen veitsen ostaisin kotikokille?

Vierailija
13.12.2011 |

Lahjaksi on toivonut kunnollista kokkiveistä. Millainen mahtaisi olla hyvä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjaksi on toivonut kunnollista kokkiveistä. Millainen mahtaisi olla hyvä?

Kannattaa kysyä toivojalta itseltään, mitä hän tarkoittaa kunnollisella kokkiveitsellä. Sillä on nimittäin eroa, puhutaanko 20 euron perus-Fiskarssista vai 400 euron merkkiveitsistä.

Tai katso, miten hän säilyttää veitsiään. Jos ne ovat laatikossa muiden välineiden seassa, valitse halpa veitsi, mutta jos veitset ovat hyvässä järjestyksessä omassa telineessään, osta kalliimpi laatuveitsi.

Oikeastaan hyvä veitsi pitäisi valita itse, sillä yhden mielestä käteen hyvin sopiva veitsi voi olla toisen mielestä huono.

Leikkaahan sitä jollain lailla perus-Fiskarsillakin, mutta ei halpamalleja saa oikeasti teräviksi ilman kovaa työtä. Fiskarsilla on kunnollisiakin veitsiä, mutta ne ovat monille tuntemattomia.

Minä olen ollut tyytyväinen japanilaisiin MAC-merkkisiin veitsiin. Niiden hinnat ovat 100 euron molemmin puolin. Ne ovat teräviä, sillä niillä pystyy jopa vuolemaan paperin pinnasta lastun.

Hyviä veitsiä pitää myös hoitaa eli keittiöstä pitäisi löytyä esimerkiksi teroituspuikko. Ammattitaitoinen keittiötarvikeliike osaa varmasti neuvoa.

Vierailija
2/5 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veitsellä on aika olennaista tietää mitä leikkaa ja miten. Eri ruoat tarvitsevat erilaisia veitsiä.

Itselläni on melkoinen veitsikokoelma, pääasiassa Fiskarsia. Fiskars on erinomainen verrattuna huipuiksi arvosteltuihin, kun sen teroittaa joka kerta murehtimatta liiasta kulumisesta. Kun yksi alkaa olla loppu, voi huoletta ostaa toisen. Se on oikeasti terävä, kun ennen ruoanlaittoa teroittaa, eikä sitä tarvitse vetää siinä Fiskarsin veitsenteroittimessa kuin pariin kertaan.

En kuvittelisi leikkaavani lihaa muulla kuin kunnon lihaveitsellä. Ero on huomattava huippu yleisveitseen nähden. Aivan tasainen yleisveitsi on oikeasti melko huono melkein mihin vaan. Varsinkin ohuet siivut sipuleista, kurkusta jne. on hidasta leikata. Leipäveitsi soveltuu tietysti leipään. Fileerausveitsi on paras kalaan, huomaa etenkin, jos haluaa ohuita tasaisia graavilohi siivuja ilman repaleita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

veitset on tosi hyviä, peittoaa Fiskarsit mennen tullen.

Vierailija
4/5 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällaisesta.

http://homeware.fiskars.com/web/fiskarsweb.nsf/fi/veitset_functional_fo…

Mulla on niitä isoja parikin, mutta aina vaan käytän tuota 14 cm näppärää japsiveistä.

Vierailija
5/5 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiskarsit saa pidettyä hyvin terävänä ja mun suosikki on aika samantapanen kun toi kakkosen, mut se, jossa vähän nousee se terä, eli on kärki, jolla voi kätsysti tökkiä sillon kun on tökkimiselle tarvis ;) Esim. kakkupohjan leikkaus tai pakettien avaaminen on sellasia kärjen kans paremmin hoituvia.