Minkä ikäisenä lapsen persoonallisuus alkaa jo piirtyä esiin?
Kommentit (9)
ja katon esim vauva-ajan videokuvaa meidän nyt 3v pojasta, niin huomaan että sama temperamentti on ollut jo vauvana (kiihtyy nopeasti, suuttuu lujaa mutta tykkääkin isosti). Sillon sitä ei tietenkään nähnyt että tuo ja tuo piirre on muuten muutakin kun vauvaa.
2- ja 3-vuotiaista näkee jo ihan selvät luonne-erot.
persoonallisuus on jo ihan vastasyntyneellä lapsella. Kun lapsen kommunikoiminen kehittyy, persoonallisuus tulee vahvemmin esiin, ja tietenkin se kehittyykin koko lapsuuden ajan.
Mutta kyllä esim. reagointitavat on ihan erilaiset jo pikkuvauvalla. Esim. kaverini vauva on ihan pienestä asti reagoinut kipuun puhkeamalla heti todella räjähtävään huutoon, oma vauvani ei juuri noteeraa, jos minä vaikkapa vahingossa raapaisen tai kolhaisen häntä, tai jos itse raapii tai muksii itseään. Usein saattaa raapaista itseään suuhun, ja sen jälkeen ilme on tyyliin "ai saa-TA-na", mutta ei ala itkeä.
kyseessä on melko rauhallinen ja leppoisa kaveri. Nyt lapsi on 12 v. Ihan samanlainen on nykyään.
kehitys tuo mukanaan tietysti lisäpirteitä. Esim millainen ärtyvyys ja reagointi lapsella on, miten suhtautuu muutoksiin, viivytykseen, lohdutukseen hoidossa ym ym ym kertoo kyllä paljon millainen persoona on kasvamassa.
eikä juuri itkeskellyt. Jos itkikin, niin aika hillitysti. Päättelin siitä, että helppo tapaus on tulossa ja oikeassa olin.
molemmat ääripäät löytyy helposti :D Siis tosta parin kuukauden ikäisestä eteenpäin
Heti syntymän jälkeen. Näin mulle sanottiin synnärillä.