Miten varmistua onko lapsi oikea- vai vasenkätinen?
3v tytöstä ei kunnolla ota selvää kumpi kätinen on. Piirtää, syö molemmilla käsillä ihan yhtä hyvin. Joinakin päivinä tuntuu käyttävän oikeaa kättä enemmän, toisena päivänä vasenta kättä. Esim. eilen testasin tarkoituksella kätisyyttä piirtämisellä. Laitoin kyniä paperin molemmille puolille. Jos otti oikealta puolelta kynän, piirsi oikealla kädellä, vasemmalta puolelta otettaessa vasemmalla kädellä. Vaihtoi kynän toiseen käteen kun piti alkaa piirtämään paperin siihen laitaan, eli oikella kädellä oikeaan laitaan, vasemmalla vasempaan.
3v-neuvolassa terkkari oli sitä mieltä että on vasenkätinen. Palikkatornia väsätessä saattoi ottaa palikan pöydältä oikealla kädellä mutta siirsi joka kerta vasempaan kun alkoi asettamaan edellisen päälle. Paperista piti osoittaa kuvia, esim. näytä mikä on pienin, niin näytti lähes joka kerta vasemmalla kädellä, vain pari kertaa näytti oikealla.
Kerroin terkkarille että välillä käyttää oikeaa kättä enemmän. Terkkarin mielestä on vasenkätinen koska tarkempaa hommaa tehdessä (se palikkatorni) käytti joka kerta vasenta kättä. Kehotti myös alkamaan puuttumaan joka järjestelmällisesti kun yrittää käyttää oikeaa kättä. voi kuulemma myöhemmin joutua toimintaterapiaan, ei ole hyvä olla kaksikätinen.
Mielestäni oli pienempänä selkeästi enemmän vasuri, nyt viimeisen vuoden aikana on alkanut käyttämään enemmän oikeaa kättä.
Mulle on ihan sama kumpikätinen on. Mulla vaan mietityttää se että jos pakotetaan käyttämään vasenta kättä ja loppujen lopuksi oikea olisikin vahvempi. Kun siitähän on tarinoiden mukaan tullut traumoja lapsille kun ennen on vasen käsi sidottu selän taakse ja pakotettu käyttämään vain oikeaa.
Mielipiteitä, kiitos.
Kommentit (16)
Ei sitä mihinkään ohjata tarvitse.
En ole tiennytkään, että nykyään jopa kaksikätisyys olisi terapian syy...
Ei toista kättä ole sidottu enää edes 1960-luvulla, eli huolesi on pakottamisen suhteen täysin turha.
3-vuotiaalta on aika aikaista sanoa vielä kumpikätinen on....
En kyllä käsitä miksi olisi huono olla molempikätinen? Meinasiko th sitä, että motoriikka ei kehittyisi parhaaksi mahdolliseksi jos käyttää molempia?
Minä itse olen molempikätinen, mutta siten, että teen tietyt jutut systemaattisesti aina tietyllä kädellä . Lähinnä tarkat työt vasurilla (esim. kirjoitan, maalaan, piirrän), aika paljon muita juttuja teen oikealla (esim. pallonheitto, mailat, veitset). Hienomotoriikka vasurissa, karkeamotoriikka oikeassa.
Harmikseni en tarkemmin kysynyt terkkarilta miksi ei voisi olla molempikätinen. Oli kuitenkin hyvin vahvasti sitä mieltä että kaikki pitäisi tehdä samalla kädellä, oli se sitten kirjoittaminen, pallonheitto tai mitä tahansa. Sanoi myöskin että siihen täytyy puuttua jo nyt jos yrittää käyttää oikeaa kättä, ettei myöhemmässä vaiheessa tarvitse toimintaterapiaa.
ja useinpa tuntuvat antavan ohjeeksi tuossa iässä vielä seurata asiaa. Esim. lusikan voi tarjota keskelle, niin lapsi voi sen sitten ottaa kumpaan käteen haluaa.
Ja tuo piirtäessä puolenvaihto liittyy siihen, että keskilinjaa on vielä vaikea ylittää. Tällöin voisi tietysti tehdä kehon keskilinjan yli meneviä motorisia juttuja ja kehonpuolien yhteistyötä vaativia juttuja. jotka sitten ovatkin yllättävän tuttuja: hiihto, luistelu, hyppely, isolle paperille maalaaminen, rakentelua tai soittamista molempia käsiä käyttäen. Pienihän lapsesi vielä on ja tosi taitava, kun nyt jo piirtelee! kaikkia se ei vielä tuossa iässä kiinnosta yhtään. Ehkä siksi tuo kehitysvaiheeseen kuuluva kätisyyden vakiintumattomuus erottuu selvemmin. Lähempänä kouluikää sitten vasta aletaan esim. kynää ohjata dominoivalta näyttävään kirjoituskäteen.
kuten iso osa isäni puolen suvusta. Ihan ollaan akateemisesti koulutettuja ja pärjääviä agronomeja, diplomi-insinöörejä, kääntäjiä ja ekonomeja, täysin ilman toimintaterapiaa...
Mitään haittaa ei molempikätisyydestä ole minulle koskaan ollut! Päinvastoin.
Ei toista kättä ole sidottu enää edes 1960-luvulla, eli huolesi on pakottamisen suhteen täysin turha.
enää sidotettu kättä selän taakse. Mutta sama hommahan se on kieltää käyttämästä toista kättä ja vaihdattaa kynä toiseen käteen. Eikö niin.
Ja kyllä, terkkari oli sitä mieltä että toimintaterapia on edessä jos ei nyt jo puututa kätisyyteen.
ap
No osaako joku sanoa kannattaako vielä puuttua edes siihen että käyttäisi kynää aina samalla kädellä vai edelleen antaa itse vapaasti valita kätensä?
Terkkari oli kyllä vanhempi nainen, jää varmaan seuraavan 5 v sisällä eläkkeelle, ehkä hänellä sitten jotkut vanhat ajatukset vielä mielessä. Tosi mukava kyllä muuten. Ihmetytti vain tuo voimakas suhtautuminen kätisyyteen.
ap
Ja tuo piirtäessä puolenvaihto liittyy siihen, että keskilinjaa on vielä vaikea ylittää. Tällöin voisi tietysti tehdä kehon keskilinjan yli meneviä motorisia juttuja ja kehonpuolien yhteistyötä vaativia juttuja.
Se, että lapsi on molempikätinen, voi liittyä joihinkin vaikeuksiin keskilinjan ylittämisessä ja kehonpuolien yhteistyötä vaativissa liikkeissä. En kuitenkaan osaa sanoa, onko aiheesta syytä olla huolissaan vielä tässä vaiheessa. Jos asia huolestuttaa, kysy sitä joltain lapsiin perhetyneeltä toimintaterapeutilta.
Missä kunnassa on noin tiukka ja vanhakantainen terkkari!
Se kätisyys tulee itsestään ja viimeistään siinä eskari- tai kouluikäisenä, kun tekee enemmän "kynähommia". Voi olla, että lapsi esim. kirjoittaa yms. toisella kädellä, esim. oikealla, mutta vasemmalla tekee yhtä näppärästi jotain toista eli on sillä tavalla molempikätinen.
Anna sen tarkkarin kommentin olla omassa arvossaan ja anna lapsen rauhassa itse valita sen kummalla kädellä asioita tekee. Lapsen kätisyys ei ole ollut ongelma sinulle, eikä lapselle, se on ongelma vain teraklle.
Teillä on seuraava neuvola vuoden päästä, 4 vuotiaana. Pyydä eri terkalle, jos madollista. jos ei, ja jos lähettää toimintaterapiaan kätisyyden takia, anna mennä vain! yleensä toimintaterapeutit ovat paljon järkevämpiä ja fiksumpia kuin terkkarit tämmösissä asioissa.
Oma tyttäreni oli myös molempikätinen siten, että vasen oli vahvempi.
Lapsi oli aivan pieni, ehkä 1 v, kun anoppi kerran määkäisi ruokapöydässä: "ELÄ SIIHEN VÄÄRÄÄN KÄTTEEN OTA, OTA TUOHON OIKEESEEN!" kun tyttö meinasi ottaa lusikan vasempaan käteen. Ja sen jälkeen tyttö otti aina kynän ja lusikan oikeaan käteen - ja käsiala on aivan kamala!!! luultavasti hän olisi oikeasti ollut vasenkätinen, jos olisi saanut rauhassa valita kätisyytensä.
Muilta osin on molempikätinen.
SAmoin yksi lapsistani oli molempikätinen pienenä, oikea vahvistui eskari-ikään mennessä.
Nuorin on taas ollut aina vahvasti oikeakätinen.
ja piirtää vaikka molemmilla kun on kerta vasta kolmivuotias. Nämä eriytyneemmät taidot ovat vielä kovasti vaiheessa tuossa iässä. Pääasia että piirtää ja puuhailee käsillään. Muovailuvahat jne. voisivat olla hyviä käsien yhteistoimintaa kehittämään? Tai pullapoikien leipominen näin joulun alla. Tarkemmat hienomotoriset taidot kehittyvät näiden puuhailutaitojen pohjalta, olen kuullut toimintaterapeutin ehdottavan kynänkäytön vaikeuksista kärsivälle ekaluokkalaiselle mm. leipomista ja naulaamista sekä rakentelua kokonaismotoriikan kehittämiseen. Varmasti toimivat pienemmilläkin, tietysti ikäää ja taitoihin suhteutettuna.
Emme siis hermoile terkkarin sanoista huolimatta. Kiinnitetään korkeintaan huomiota keskilinjan ylittämiseen.
ap
vasta 6-v. pitäisi olla "kätinen"
Emme siis hermoile terkkarin sanoista huolimatta. Kiinnitetään korkeintaan huomiota keskilinjan ylittämiseen.
ap
on 4,5-vuotias poika, joka on käytännössä molempikätinen. Appiukkoni kiinnitti huomiota siihen, että vauvana hän otti aina kaikki tavarat vasempaan käteen. Sittemmin on alkanut siis käyttää myös oikeaa kättä, mutta toisaalta maailma on aika lailla oikeakätisille suunniteltu ja lapsi varmaan kokee helpommaksi käyttää välillä oikeaa kättä. Neuvolassa ei ole asiasta ollut puhetta. En kyllä näe asiaa ongelmana, sillä itse olen tiukasti oikeakätinen, ja jos oikea käteni loukkaantuisi, olisi aika paha esim. kirjoittaa vasurilla, hyvä jos kynä pysyisi kädessä!
3-vuotiaalta on aika aikaista sanoa vielä kumpikätinen on....
En kyllä käsitä miksi olisi huono olla molempikätinen? Meinasiko th sitä, että motoriikka ei kehittyisi parhaaksi mahdolliseksi jos käyttää molempia?
Minä itse olen molempikätinen, mutta siten, että teen tietyt jutut systemaattisesti aina tietyllä kädellä . Lähinnä tarkat työt vasurilla (esim. kirjoitan, maalaan, piirrän), aika paljon muita juttuja teen oikealla (esim. pallonheitto, mailat, veitset). Hienomotoriikka vasurissa, karkeamotoriikka oikeassa.
Korjaampa tekstiäni. Siis viimeisen vuoden aikana on alkanut käyttämään oikeaa kättä aiempaa useammin. Mutta jos seuraa kumpaa kättä käyttää enemmän, niin ei oikein pysty sanomaan. Ehkä puolet ja puolet. Ainakin piirtämiseen ja syömiseen.
myös kaksikätinen, tai sitten ei vaan ole vielä vahvistunut toinen.
Mulla on 4,5v lapsi joka käyttää kumpaakin kättään yhtä sujuvasti. Vaihtaa usein piirtäessä tai syödessä. 4v neuvolassa ei tullut tästä mitään puhetta.