Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iso kova patti hartian alla soliskuopassa :(

Vierailija
13.12.2011 |

Voikohan olla mikään muu kuin kasvain/syöpä? Olen ihan rikki, googlettelin ja aina tulee syöpä, mitään vaarattomia patteja ei tunnu kellään olleen. Tänään lääkäri ja pelottaa.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo odottaminen on ikävää, onneksi kuitenkin pääset jo pian jatkotutkimuksiin.

Eikä sittenkään kannata vaipua epätoivoon vaikka olisi pahanlaatuisesta imusolmukkeesta kyse. Hoidot on tosi hyviä nykyisin.

Vierailija
2/32 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalinta on, että tunnen itseni todella hyvin voivaksi. Olen itkenyt koko eilisen päivän ja yöllä kolmeen asti pyörin, mietin ja itkin.

Mun mies on maailman ihanin, sanoin eilen etten halua mennä lähivuosina naimisiin, jos minulla on lymfooma ja hoidot vie hiuksetkin päästä, niin hän sanoi minulle, että hän ajatteli että jos se todetaan niin mennään heti.. :)

Ihana tuo meidän vauva, kun se vain naureskelee ja alkaa aina itseäkin naurattamaan kun sitä katsoo, 2-vuotias sen sijaan halailee koko ajan ja kysyy mikä on.. voi toista pientä.

Toivon mukaan huomenna saan asioihin jotain selkoa.

Olen vakuuttanut itseni vakavan sairauden varalta ja olen pitänyt sitä ihan turhana. Tässä taas huomaa sen, että aina ajattelee ettei minulle voi mitään pahaa sattua, mutta näköjään ei koskaan tiedä.

Se hyvä puoli tässä on kun tulee tällainen "pysäytys" elämään, niin huomaa kuinka paljon rakasta ja hyvää mahtuu omaan elämään. Jos tästä selviän säihkähdyksellä, niin arvostan taas montaa asiaa enemmän kuin ennen.

Kiitos paljon viesteistä, vaikka ihan tuntemattomilta tuleekin, niin tuntuu silti hyvälle.

Sain aikaistettua ultran huomiselle, sitä nyt jännityksellä odottelen :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä huomasin pari sentin korkuisen patin 8v pojalla tänä syksynä soliskuopassa. Käytin lääkärissä joka ei tiennyt mikä se voisi olla mutta laittoi ultraan.

Kokenut ultralääkäri katseli että vaikuttaa luulta. Epäili vanhaksi murtumaksi tai jotain sellaista mutta laittoi varuiksi heti röngenkuvaan.

Röntgenkuvasta hoitaja katsoi että olisko ylimääräinen kylkiluu ?

Alkuperäinen lääkäri sitten esitti että on jotenkin hassusti kaareutuva luu joka siinä pullistelee.

En tiedä ja välillä poikaa vihloikin tuohon kohtaan ja patti oli välillä isompi ja pehmeämpi ja sitten taas pelkkä kova "luinen" patti.

Tilanne jäi sitten tähän. Maalaisjärjellä pääteltynä tuo luu ehkä välillä kasvaa tai joku hankaa siihen ja siksi se on välllä isompi ja pehmeämpi jos päällä turvonnutta kudosta ?

Ilmeisesti ei mitään vaarallista joten olkoonsa siinä jos ei vaivaa.

Tämä vaan kertomuksena että kyllä noita patteja joskus joskus ilmaantuu eivätkä ole välttämättä mitään vakavampaa.

Tsemppiä kovasti ap:lle.

Vierailija
4/32 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidettu on ja ikävä kyllä, ne myrkyt on sellaisia, etttä hiukset lähtee pikkuhiljaa : (

mutta asiaan ehtii tottua, koska tapahtuu pikku hiljaa samalla kun kunto muuutenkin romahtaa...

eli ei ne hiukset yhdessä yössä lähde.

mulla lähti hiuksia kaiken aikaa, olisiko ollut kolmas/neljäshoitojakso , niin sitten oli liki kaikki mennyttä

mulla tosi pitkät hiukset, vyötärölle asti, joten oli ikävää.. pikku hiljaa leikkasi n itse parin hoitojakson jälkeen hiukseni noin polkkatukakka pituisiksi,

siitä annoin harveta itekseen

kyllä siihen tottu

pahinta oli akiiki se muu..

mutta ap ole vielä huoleti, vaivasi soi olla ihan joptain muutakin, sitä toivon minäkin : )

kaikki selviää, kun pääset jatkotutkimuksiin

mikäli haluat tietää jotain hoidoista tms , niin olen täällä palstalla päivittäin, joten nostele ketjua :)

minulla myös pieni lapsi, nyt toki kaksi vuotta hoidoista, joten lapsikin jo 6v : )

Vierailija
5/32 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvisikö ultrassa jotain?

Vierailija
6/32 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli patti aikalailla vissiin samassa kohassaa kun sulla. Hyvänlaatuinen kasvain, joka poistettiin ilman mitään sen kummempaa. Tsempitykset sulle :)

Vierailija
7/32 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

15# Missä sinulla oli se patti/miten alkoi? Mikä on nykytilanne kun hoidoista 2v? Pystyitkö hoitojen aikana urheilemaan? Mitä tarkoitat että kaikki muu oli pahinta, hoitojen sivuvaikutuksetko?

Kiitos jos jaksat vastailla :)

Vierailija
8/32 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lymfoomaa ei voi luotettavasti diagnosoida ohutneulanäytteestä; kannattaa ottaa ns. paksuneulanäyte tai sitten kunnon pala eli ns. kirurginen avobiopsia. Ohutneulanäytteen otto monesti vain viivästyttää diagnoosia, kun ensin otetaan ohutneulanäyte, jonka vastausta odotetaan pari viikkoa ja sitten varataan aika toiseen näytteenottoon ja taas odotellaan vastausta pari viikkoa...

Sinuna keskustelisin ultraäänitutkimuksen tekevän radiologin kanssa ja lähettävän lääkärin pyynnöstä huolimatta toivoisin paksuneulanäytteen ottoa. Lähettävä lääkäri ei näitä neulajuttuja välttämättä tiedä pyytäessään tutkimusta, toki radiologit - ainakin isommassa sairaalassa toimivat- oma-aloitteisestikin pyrkivät ottamaan oikeanlaisen näytteen, jos kerran lymfoomaa epäillään/poissuljetaan ja kohde on sellainen, että paksuneulanäytteen saa.

Toivotaan parasta. Lymfooma ei kuitenkaan ole syöpänä pahimmasta päästä; hoidot on rankkoja mutta esim. Hodkginin lymfoomassa paranemisennuste on todella hyvä ja hoitojen jälkeen uusi vauhti päälle. Peukut pystyyn!

T. radiologi

Vierailija
9/32 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hyvin, ei ollut mitään kasvainta.

Olen maailman onnellisin, koska aloin jo itsekin olla varma, että minulla on kasvain.

Ja sinulle joka ihmettelit lapsen käytöstä, niin tottakai toinen on ihmeissään, jos äiti itkee (ja anteeksi tosiaan, että vedet valui silmistä lapsen nähden. Etkö itse järkyttyisi jos kävisit lääkärillä ja sinulla oli patti jota epäiltäisiin kasvaimeksi).

Vierailija
10/32 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut samanlainen ja olin todellakin paniikissa! Se oli todella suuri imusolmuke, joka oli suurentunut tulehtuneen hampaan vuoksi. Tämä siis selvisi kun menin verikokeisiin ja muihin tutkimuksiin. Hampaan korjaamisesta oli kulunut vuosi, mutta se oli niin pahasti kerennyt tulehtia että ikenestä tuli mätää silloin jne.

Patti pieneni n. parissa vuodessa tutkimuksista.

Eli se imusolmuke on yhteydessä korviin, hampaisiin esim. Mene ihan rauhassa tutkimuksiin.

Vierailija
11/32 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tulin, kaulan suurentunut rauhanen oli normaali. Mutta tämä soliskuopassa oleva (lääkärin mukaan 3-4cm) vaatii jatkotutkimuksia. Viiden päivän päästä ultra ja ohutneulanäyte..

Olen ihan pohjattoman surullinen :(

Mullakin on ollut hammas pahasti tulehtunut, mutta eri puolelta suuta ja tältä puolelta yksi juurihoidettu.

Lupasin tuoda 2-vuotiaalleni jotain hyvää kun tulen kotiin lääkäristä, koska itki niin paljon perääni, kun lähdin.. mutta itkin niin paljon, että unohdin ja harmitti kun toinen pieni oli odottamassa ja vastassa oli vaan itkuinen äiti.

Jos se on lymfooma/syöpä tms niin lähteekö niissä hoidoissa aina hiukset?

Mun piti elää onnellisinta aikaa elämässäni.. on maailman ihanin mies, kaksi ihanaa lasta, häät ensi kesänä ja nyt pelkään, että multa viedään kaikki :(

Vierailija
12/32 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikeaahan se tietysti on, mutta ei kannattaisi liikaa pohtia ja pelätä ennenkö tulokset tulee.

Ja jos se on lymfooma, niin siinäkin on tosi hyvä hoitoennuste. Nimim. luulosairas ja pari kertaa lymfoomaa epäillyt ja googletellut. :) Mulla ne osoittautui turvonneeksi imusolmukkeeksi ja karvatupentulehdukseksi.

Tsemppiä!

Vierailija
13/32 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottaminen on tuskallista. Koita kuitenkin pitää lippu korkeahkolla ja yritä muistaa, että se patti voi olla mikä tahansa, myös hyvänlaatuinen.

Halit.

Vierailija
14/32 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos radiologi vinkistä.

Osaatko kertoa mitä kaikkea sieltä ultrasta näkyy?

Näkyykö esim jos patti on rasvapatti tai allegian takia turvonnut?

Vierailija
15/32 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli iso patti korvan alla, aina kun siitä painoi tuli kakomisen tunne, ihan kuin olisi painanut kurkkua tms.

Menin lääkäriin ja sain lähetteen ultraan ja ohutneulanäytteeseen. Ultrassa lääkäri katsoi sen ja sanoi ettei ole kasvain eikä mikään muukaan mistä edes kannattaisi ottaa näytettä. Imusolmuke siis. Näytettä ei otettu, tästä on 3 vuotta aikaa :).

Eli patteja tulee ja menee monesti, ei välttämättä mitään vakavaa.

Vierailija
16/32 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

erottuu kyllä rasvapatit (jotka on yleensä pehmeitä, ihon alla pehmeästi muljuvia laakeita tyynymäisiä pahkuroita - ei kovia muhkuroita) ja normaalit tai ns. reaktiiviset (eli tulehduksesta ärtyneet) imusolmukkeet; nämä yleensä litteitä, sukkulamaisia, alle sentin poikkimitaltaan, näkyy vaalea rasvakeskus. 3-4cm kova muhkura soliskuopassa ei kuulosta tavalliselta ärtyneeltä imusolmukkeelta eikä rasvapatilta. Soliskuopissa ei tulehduksien aikanakaan saisi olla imusolmukesuurentumia tai muitakaan pahkuroita, ärtyneet normaalit imusolmukkeet yleensä leukakulmissa, kaulan sivuilla ja etenkin lapsilla myös niskan puolella. Mutta tutkitaan ennen kuin hutkitaan.

t. radiologi

Vierailija
17/32 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eniten tässä kuitenkin huolettaa mun hiukset. Siis nehän lähtevät, vai? Voinko vaatia hoitoa jossa hiukset eivät lähde? Tai voinko vaatia vahingonkorvauksia jos hiukset kuitenkin lähtevät? Muuten syöpä on nykyään ihana hyvin hoidettavissa oleva juttu, mutta entäs sitten kun hiukset lähtee? Miten sitä hoidetaan?

Ap

Vierailija
18/32 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eniten tässä kuitenkin huolettaa mun hiukset. Siis nehän lähtevät, vai? Voinko vaatia hoitoa jossa hiukset eivät lähde? Tai voinko vaatia vahingonkorvauksia jos hiukset kuitenkin lähtevät? Muuten syöpä on nykyään ihana hyvin hoidettavissa oleva juttu, mutta entäs sitten kun hiukset lähtee? Miten sitä hoidetaan?

Ap

Hiusten lähteminen voi tuntua tällä hetkellä pahalta asialta, mutta eikös se lopulta ole pelkkä ulkonäköseikka ja pienin ongelmistasi, jos sairastat hoitamattomana kuolemaan johtavaa sairautta?

Ei, vahingonkorvauksia hiusten lähdöstä et saa. Mitä vakavampi sairaus, sen vahvemmat lääkkeet, joissa hyväksytään enemmän hankaliakin sivuvaikutuksia. Et voi vaatia itsellesi tiettyä "vähemmän hiuksia lähtöä" aiheuttavia lääkkeitä. Siksi toiseksi, tiedän lymfooma potilaita, joilla hiukset eivät ole hoitojen aikana lähteneet, ovat toki ohentuneet, mutta kaljuja heistä ei tullut.

Vierailija
19/32 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

KOrvauksia et voi vaatia sivuvaikutuksista jos itse menet vapaaehtoisesti hoitoon. Hiukset sitäpaitsi kasvavat hoidon jälkeen takaisin. Itse syöpäpotilaitakin hoitaneena pelkäisin himppasen enemmän kuolemaa kuin hiusten lähtöä. Toivon että olet trolli etkä idiootti. =(

Vierailija
20/32 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minilla todettiin pari vuotta sitten rintasyopa kahden pienen lapsen aitina. Hoidot olivat rankat, mutta niista selvisin. Olen palannut toihin ja elama muutenkin uomiinsa.

Vertaistuki on tarkeaa. Sita saa mm. cancer.fi sivulta. Tsemppia sinulle tulosten odotuksiin.