Mikä rokotus annettiin aikoinaan 11-12 vuotiaana
(olen vm -75). Ensin oli joku "testi-rokotus" mistä piti nousta punainen jälki, ja jos ei noussut, sai toisen rokotteen. Käsivarteen laitettiin ja sattui aika lailla.
Vaivaa, kun en muista.
Kommentit (4)
Kyllä, myös vihurirokko annettin kuudennella luokalla ainakin tytöille, mutta jos tuohon "testiin" liittyvään rokotteeseen viittaa niin se käsivarteen tehtävä testi oli mantoux-testi ja rokote BCG eli tuberkuloosi.
Jäykkäkouristus? Semmoseen ainakin itse sain rokotteen 11-12 tietämillä.
Tuo testi tosiaan pistettiin "ihon alle" ei kovin syvälle, ja se sattui! Sitten piti odottaa jonkin aikaa (jopa pari päivää??) tapahtuuko mitään.
Olin siinä onnellisessa asemassa, että käsivarteen nousi mehevä pahkura, joten en tarvinnutkaan varsinaista rokotetta:) Hyh, hyh mitä ilkeitä muistoja.
Kiitos teille, selvisihän tämäkin!
-ap
Se oli tuberkuloosirokotus, joka on ainoa rokotus jonka kohdalla TÄYTYY aina ensin ns. mantoux:n kokeella (pistetään rokoteainetta ihon sisään eli ei rasvakerrokseen kuten normaalisti -> tekee pirun kipeää) varmistaa, että kehossa ei ole jo vasta-aineita tarpeeksi. Kokeen jälkeen odotellaan reaktiota, ja jos sitä ei tule, voidaan rokottaa.
Tuberkuloosirokotukseen liittyy myös yleisenä tuo rokotuskohdan märkiminen, sitä on melkein joka toisella rokotetulla.
Mutta ihmettelin miksi tuberkuloosirokotetta on kouluissa pistetty... Googlailtuani aikani löysin tiedon, että aiemmin tosiaan tehosterokotettiin koululaiset, ja tästä luovuttiin vasta 1990!
Nykyäänhän ei rokoteta automaattisesti vauvojakaan, vain jos on kontakteja korkean riskin maihin.