Mitä teen pyykinpesussa väärin??
Pyykistä tulee kovaa korppua.
Liian vähän vai liian paljon pesuneitta? Huuhteluainetta laitan niin paljon kuin lokeroon mahtuu. Vai liian täysi koneellinen pyykkiä?
Veden kovuudessa ei ole vikaa, se on pehmeää (1 sitä jotain yksikköä).
Nyt kun kuivausrumpu on huollossa kärsin tästä kovasta pyykistä taas, kuten silloin ennen kun rumpua meillä ei vielä ollut.
Kommentit (32)
osaa sun varsinaiseen ongelmaan vastata. Mutta toi huuhteluaineen annostus on ihan sairasta.
Huuhteluaineet on melkein kaikki nykyään tiivisteitä. Sitä ei tarvii annostella niin paljoa. Itse laitan vielä vettä perään siihen lokerikkoon, ettei aine jää tahmaamaan ja tukkimaan lokerikon sisäosia. Ihan pehmeetä tulee pienelläkin annoksella.
mutta siis tuloksetta, kuivausrummun kanssahan sitä ei käytä lainkaan.
että ne pyykit on koppuraisina siitä huuhteluaineesta, jota niihin jää. Ja jos oot kerryttänyt huuhteluainetta vaatteisiin muutaman vuoden, niin ei ne jäämät ihan yhdellä tai kahdella pesulla pois lähde.
ja nyt ollut muutaman päivän huollossa.
ap
kyllä 1000 riittää.
700:llä jäävät melko märiksi
-vaihda toiseen pesuaineeseen
-vähemmän huuhteluainetta
-kokeile 800 linkousta
on aina kovempaa kuin rummussa kuivattu.
Edes huuhteluaineella siitä ei saa yhtä pehmoista.
Tottumiskysymys varmaan.
Itse olen aina kuivannut pyykkini narulla ja ihan pehmoisilta vaatteet omasta mielestäni tuntuvat. ..eivät kuitenkaan ole pehmoisia jos niitä vertaa kaverin rumpukuivattuihin pyykkeihin ;)
mitä enempi -> liikaa laittaa ainetta?
Jos teillä on vaikka lapsimäärä aikojen saatossa kasvanut niin koneelliset silti yhtä suuria tai hankit isomman koneen jos määrät ei lisäänny.
Täyttömäärät ei saa ylittyä, rasittaa varmasti konettakin jos tuuppaa niin että kulkee ylipainolla.
Etikkapesua sille koneelle, kunnolliset tuuletukset!
jostain tarjouksesta omoa ja nyt heidän kaikki pyykkinsä on pesun jälkeen ihan hirvittävän kovia?!?!
Olisko siis tuo omo syynä ja varsinkin jos teillä on vielä jauheena...
Luulen että kone on liian täynnä pyykkiä. Jos itse tungen koneen ihan täyteen, pyykistä tulee "koppuraista" ja ryppyistä. Koita vähentää vähän pyykin määrää, ohje on muistaakseni, että käden verran pitää jäädä tilaa sivustatäytettävään pyykin päälle. Joskus kun on ihan vaan muutama vaate koneessa (erittäin harvinaista ;) niin tulee ihanan pehmeää pyykkiä. Huuhteluainettakin riittää puolikas korkillinen.
Täytänköhän koneen liian täyteen sit? Kokeilen laittaa vähemmän seuraavalla kerralla. Meillä tulee silti pyykkiä nytkin koneellinen per päivä.
ap.
[/quote]
Kesällä kuivatan pyykin ulkona narulla, ja ensin tuntuu että kuiva pyykki on kovaa, ja sitten siihen kesän mittaan tottuu. Talvella ja muutenkin huonolla ilmalla käytän kuivausrumpua, koska sisällä ei ole tilaa kuivattaa pyykkiä. Se tuntuu aina pehmeämmältä kuin narulla kuivattu. Ja jos ulkona tuulee, tulee pehmeämpää pyykkiä kuin jos ei tuule.
Eli et välttämättä tee mitään väärin, vaan olet tottunut kuivausrummusta tuleviin lämpimiin ja pehmeisiin vaatteisiin :)
ne voi pehmetä silläkin, eikä tarvitse ehkä silittää. Samaten katso että ravistat ja oiot vaatteet hyvin ennen ripustusta.
En ole ainakaan itse huomannut kuivauskaapissa kuivattaessani, että pyykki olisi "rapsakkaampaa", vaikka käytän mitä sattuu pesuainetta enkä ikinä laita huuhteluainetta. Minusta tuntuisi loogiselta silti että märkä kangas ripustettuna koppuroituu kuivuessaan herkemmin kuin kuivemmaksi ennen ripustamista lingottu. Siispä kokeilisin pienempiä määriä pyykkiä ja katsoisin tapahtuuko mitään muutosta. Jos ei tapahdu, niin kyse on ehkä enemmän tekstiilien materiaalin ominaisuuksista kuin pesukoneesta.
Ja jättäisin myös sen huuhteluaineen vähän vähemmälle (tai vaihtaisin etikkaan). Ja katsoisin että käytän ohjeen mukaisia annoksia pesuainetta.ö
että ne pyykit on koppuraisina siitä huuhteluaineesta, jota niihin jää. Ja jos oot kerryttänyt huuhteluainetta vaatteisiin muutaman vuoden, niin ei ne jäämät ihan yhdellä tai kahdella pesulla pois lähde.