Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä viikolla synnytyksesi käynnistettiin?

Vierailija
11.12.2011 |

Mille rv viikolle ja päivälle sinulle varattiin käynnistysaika?

Ei kai kenelläkään ole mennyt paljon yli rv 42?

:0

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jorvissa nyt syksyllä

Vierailija
2/12 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin 5 vuotta jälkikäteen olen edelleen ihmeissäni, miten helposti sain käynnistyksen ennen laskettua aikaa :O Käynnistettiin ison painoarvion takia (yli 4kg), mitään muuta syytä ei ollut... Ja olin jo yhden täysiaikaisen 4,7kg vauvan synnyttänyt, joten ei ollut epäilystä siitä, etteikö mahtuisi syntymään.

Lääkäri totesi yksikantaan, että koska rv 38 on täynnä ja vauva yli 4kg, ei sitä tarvi enää kohdussa kasvattaa, käynnistetäänkö heti vai varataanko päivä myöhemmin tältä viikolta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravasin sitä ennen joka päivä kontrollissa ja siellä piti kaiken olla hyvin. Lopputulos sitten oli kehitysvammainen lapsi ja sairaala tietysti kiistää kaiken osallisuuden.

Synnytys oli erittäin vaikea, käynnistys epäonnistui ja lapsen sysänäänet paikoin huonot ja napanuorakin kaulan ympärillä, hapenpuutetta ym.ym. Ja suoraan sitten teholle.

Nyt kuitenkin kaikki niin hyvin kuin voi olla kehitysvammaisen lapsen kanssa.

Vierailija
4/12 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys oli erittäin vaikea, käynnistys epäonnistui ja lapsen sysänäänet paikoin huonot ja napanuorakin kaulan ympärillä, hapenpuutetta ym.ym. Ja suoraan sitten teholle.

Olen pahoillani puolestanne. Suuri tragedia perheessä, ja on hyvä kuulla että asiat ovat nyt hyvin.

Tämä kertomasi kuulostaa siltä, että ongelma ei ollenkaan ollut siinä että käynnistettiin niin myöhään, vaan pikemminkin - todennäköisesti - siinä, että käynnistettiin ylipäätään. Käynnistetyssä synnytyksessähän on aina selvästi suurempi riski siihen, että synnytys ei etene normaalisti, mikä johtaa lisätoimenpiteisiin tai ongelmiin vauvan voinnissa.

Ymmärrän siis sairaalan toimintaa ihan hyvin. Jos ei olisi tiedetty, että viikkoja on niin paljon, olisiko käynnistetty vai odotettu että synnytys käynnistyy itse?

Vierailija
5/12 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kehitysvammaisuus kuulostaa kyllä siltä, ettei menty sektioon riittävän nopsaan.

Mikä oli pvk:n ja valviran kanta?

Vierailija
6/12 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani puolestanne. Suuri tragedia perheessä, ja on hyvä kuulla että asiat ovat nyt hyvin.

Tämä kertomasi kuulostaa siltä, että ongelma ei ollenkaan ollut siinä että käynnistettiin niin myöhään, vaan pikemminkin - todennäköisesti - siinä, että käynnistettiin ylipäätään. Käynnistetyssä synnytyksessähän on aina selvästi suurempi riski siihen, että synnytys ei etene normaalisti, mikä johtaa lisätoimenpiteisiin tai ongelmiin vauvan voinnissa.

Ymmärrän siis sairaalan toimintaa ihan hyvin. Jos ei olisi tiedetty, että viikkoja on niin paljon, olisiko käynnistetty vai odotettu että synnytys käynnistyy itse?

Siis onko niin, että käynnistyksessä on vammautumisen riski? Eikös vauvan vointia kuitenkin tarkkailla koko ajan niin, että esim. happivajausta ei pääse syntymään?

Vierailija
7/12 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravasin sitä ennen joka päivä kontrollissa ja siellä piti kaiken olla hyvin. Lopputulos sitten oli kehitysvammainen lapsi ja sairaala tietysti kiistää kaiken osallisuuden.

Nyt kuitenkin kaikki niin hyvin kuin voi olla kehitysvammaisen lapsen kanssa.

Olen pahoillani, kuulostaa tosi ikävälle. Missä päin Suomea tapahtui?

Vierailija
8/12 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain sairaala teki perusteellisen selvityksen asiasta, eikä asiaa viety eteenpäin. Synnytyksen kulkua selvitti useampi taho.

Koko raskausaika sujui normaalisti, eikä mitään viitteitä ollut lapsen vammaisuudesta. Vamma on sellainen, että lapsi kuitenkin kävelee ja syö itse. Muuten täysin ohjattava ja atettavissa.Ymmärtää asioita heikosti.

Käynnistys tuotti mulle ongelmia ja jouduttiin sen takia sitä vielä pitkittämään. Tuli jatkuvia supistuksia, mitkä sitten aiheutti hapenpuutetta.

Eivät kontrolloineet sydänkäyriä riittävän useasti, vaikka väittivät toimineen normaalin käytännön mukaan.

Vierailija
9/12 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: "42+5"

Vierailija
10/12 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko niin, että käynnistyksessä on vammautumisen riski? Eikös vauvan vointia kuitenkin tarkkailla koko ajan niin, että esim. happivajausta ei pääse syntymään?

JOKAISESSA synnytyksessä on vauvan vammautumisen riski. Käynnistetyssä synnytyksessä se on suurempi, mutta toisaalta eihän synnytyksiä turhaan käynnistellä (Suomessa), aina ajatellaan että jokin riski on myös siinä jos jäädään odottamaan. Obstetrikot (synnytyslääkärit) tietävät tämän hyvin: me synnytämme nykyään teknologian suojissa, mutta toisaalta se on myös ansa. Mitä enemmän valvotaan, sitä todennäköisemmin synnytyksen kulkuun puututaan jollain toimenpiteellä (esimerkiksi käynnistys tai vauhditus), ja jokainen toimenpide lisää todennäköisyyttä, että tarvitaan jokin toinenkin toimenpide (eli jotain ongelmia seuraa).

Tällä nuoralla sitten yritetään kävellä niin että mahdollisimman moni selviäisi mahdollisimman hyvin. Yritetään löytää juuri ne, jotka oikeasti tarvitsevat jonkin toimenpiteen (vaikka käynnistys), mutta yritetään välttää tekemästä sitä niille, jotka eivät olisi sitä tarvinneet. Ja aina joskus tulee valittua väärin, koska asioita ei voi etukäteen tietää, voi vain arvella.

Vauvan vointia tarkkaillaan nykyään sairaalasynnytyksissä ihan rutiinisti aika hyvin, mutta kaikkea ei mikään kone tai kätilön tai lääkrin silmä näe tai hoksaa, tai jos nähdään, ei ehditä reagoida tarpeeksi nopeasti.

Nämä ovat aina surullisia tapahtumia, onneksi harvinaisia.

Vierailija
11/12 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: "42+5"

kyseessä ei varmaankaan ollut Helsingin Naistenklinikka tai Kätilöopisto? Niissä luulisi olevan maan paras henkilökunta, jonne myös vaikeat tapaukset lennätetään medihelillä.

Vierailija
12/12 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös Helsingissä sattuu lasten vammautumisia synnytyksen aikana. Siihen uskoon ei pidä tuudittautua, etteikö tapahtuisi. Ja myös sellaisia, jotka olisi voinut ehkäistä jos olisi toimittu toisin. Myös siellä voi lääkäri tai kätilö olla kokematon, tai voi olla huono päivä, tai voidaan kerta kaikkiaan arvata väärin oloissa joissa ei voinut tietää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan