Häirinnyin konsertissa kehitysvammaisista jotka kiljuivat koko ajan..
Tuntui että ne heidän kanssa olevat "hoitajat" nauttivat siitä konsertista enemmän kuin itse pyörätuolissa olleet vammaiset.Siis kyllähän heillä on oikeus käydä konsertissa,mutta oma tunnelmani meni pilalle enkä kuullut sanoja kun vieressäni ollut vammainen kiljui koko ajan korkealta ja kovaa.
Voimia niille jotka jaksavat työskennellä vammaisten parissa itsestäni ei siihen olisi.
Kommentit (19)
Varmasti kaikkien "huonosti käyttäytyvien" kanssa täytyy tasapainoilla sen kanssa, jäädäkö konserttiin vai lähteäkö. Missä vaiheessa ylittyy se raja, että häiritään liikaa muuta.
Huonosti käyttäytyminen on muiden häiritsemistä ja tähän voivat syyllistyä aikuiset, lapset, vammaiset, terveet. Myös paikkavalinnalla voisi vaikuttaa siihen, että olisi mahdollisimman vähän häiriöksi (sivussa, taaempana). Ja ehkäpä olisi hyvä suosia vaikka päivänäytöksiä tai harjoituksia, jolloin ei muut maksavat asiakkaat kokisi kulttuurinautintoaa häirityksi. Vammaisen kohdalla tuo äänteleminen voi olla vaikka mielihyvän osoitusta ja osallistumista, varmasti niin tapauskohtaista.
Vammaisilla monenlaiset kulttuurielämykset ovat kuitenkin mukavaa piristystä arjen keskelle, joten toivottavasti meillä kaikilla olisi pitkää pinnaa pienten häiriöiden suhteen. Lasten kohdalla tilanne on eri. Joskus lapset eivät vain ole ikätasoltaan tai vireydeltään sopivia erilaisiin tapahtumiin, jolloin vanhempien täytyy pitää taukoa, poistua kokonaan tai käyttää kikkakakkosia (esim. jotain muuta hiljaista puuhaa). Lapsen kuitenkin kasvavat ja ehtivät nauttia kulttuurista hieman isompinakin. Monen vammaisen kohdalla tilanne ei näin valitettavasti ole.
että ap on itse jollain tavalla häiriintynyt.
Mitä jos siinä olisi joku juoppo ollut kiljumassa? tai taapero vetänyt oikein kunnon itkupotkuraivarit? silloin varmaan olisi ihan oikeutettua harmistua ja häiriintyä, mutta jos vammaiset sen tekee niin sittenkö ei?
Tietysti se vaatii ymmärrystä jos on vammaisista kyse tai pienistä lapsista (kaikki ei sulata niitäkään), mutta voihan sitä silti häiriintyä. Jos nuoret kiljuisi, ne ajettaisiin pois tai niille mentäisiin ainakin sanomaan asiasta, mutta eihän vammaisille voi niin tehdä? sitä pitää vaan sitten kärsiä!
Mutta ei ap, ole mun mielestä paha ihminen sen takia että sen on häiriintynyt vammaisten kiljumisesta, tottakai se ärsyttää jos joku kiljuu vieressä kun itse koittaa nauttia ohjelmasta.
voi ihan hyvin saada itkupotkuraivareita ihan missä tahansa.
Jos oma suvaitsevaisuus ei riitä, vika ei ole lapsissa tai erityisryhmissä - hekin ovat yhtä arvokkaita ihmisiä kuin me kaikki muutkin ja heillä on aivan sama ihmisarvo kuin meillä muillakin. Mutta ei välttämättä kykyä ja välineitä samalla mitalla (taaperoiden kohdalla vielä kykyä ja välineitä).
Ap olisi toki itse voinut siirtyä sivummalle ja se tuskin olisi loukannut erityisryhmiä.
Se että asiasta sen sijaan pitää itkeä jossain keskustelupalstalla on minusta kummallista.
Näittehän varmaan kaikki linnanjuhlia katsoneet loppupuolella kuinka kehitysvammainen Pertti Kurikka koki loukkaavana sen, että häntä kutsuttiin vammaiseksi ja että juontaja kohteli häntä kuin koiraa haastatellessaan.
Hieman kunnioitusta ! (on muuten myös hyvä elokuva)
Jos oma suvaitsevaisuus ei riitä, vika ei ole lapsissa tai erityisryhmissä - hekin ovat yhtä arvokkaita ihmisiä kuin me kaikki muutkin ja heillä on aivan sama ihmisarvo kuin meillä muillakin. Mutta ei välttämättä kykyä ja välineitä samalla mitalla (taaperoiden kohdalla vielä kykyä ja välineitä).
Ap olisi toki itse voinut siirtyä sivummalle ja se tuskin olisi loukannut erityisryhmiä.
Se että asiasta sen sijaan pitää itkeä jossain keskustelupalstalla on minusta kummallista.
Näittehän varmaan kaikki linnanjuhlia katsoneet loppupuolella kuinka kehitysvammainen Pertti Kurikka koki loukkaavana sen, että häntä kutsuttiin vammaiseksi ja että juontaja kohteli häntä kuin koiraa haastatellessaan.
Jos kukaan häiriköi tulee hänet joko poistaa tapahtumasta tai esim. kehitysvammaisten tapauksessa siirtyä syrjempään/muuten minimoida aiheuttamansa haitta kanssaihmisille, ei toisinpäin.
Olisi ollut mielenkiintoista, jos vammaiset olisivat kiljuneet kovempaa kuin Lemmy. :)
Ja ihan sama kuka se häirikkö on niin kyllä se hartaasti odotettu konsertti )ja kalliisti ostettu lippu sinne) on pilalla. Onneksi lähtivät hoitajineen tauolla. Ei minua pienet mölinät haittaa, mutta kun merkityiltä paikoilta salista et muualle pääse istumaan (loppuunmyyty) niin totta vie häiritsee jos 5 aikuista keh.vammaista miestä huutaa selän takana. Yksi heistä päästi sellaista "pelastuslaitos testaa yleishälytysääntä"-ulinaa todella isolla volyymillä. Konsertti oli melko "harras" tunnelmallinen joulukonsertti niin kyllä minulta alkoi loppua suvaitsevaisuus kun en oikeasti kuullut esiintyjästä enkä orkesterista yhtään mitään.
Suvaitsevainen kyllä olen, mutta jos selvästi ei pysty hillitsemään yhtään käytöstää niin sitten ei ehkä yleisökonsertti ole oikea paikka. Tai sitten pitää valita konsertin tyylilaji sen mukaan ettei isompikaan möykkääminen häiritte ;)
en edes teeskentele olevani suvaitsevainen.
Olisin raivostunut mölisijöille.
Ja ihan sama kuka se häirikkö on niin kyllä se hartaasti odotettu konsertti )ja kalliisti ostettu lippu sinne) on pilalla. Onneksi lähtivät hoitajineen tauolla. Ei minua pienet mölinät haittaa, mutta kun merkityiltä paikoilta salista et muualle pääse istumaan (loppuunmyyty) niin totta vie häiritsee jos 5 aikuista keh.vammaista miestä huutaa selän takana. Yksi heistä päästi sellaista "pelastuslaitos testaa yleishälytysääntä"-ulinaa todella isolla volyymillä. Konsertti oli melko "harras" tunnelmallinen joulukonsertti niin kyllä minulta alkoi loppua suvaitsevaisuus kun en oikeasti kuullut esiintyjästä enkä orkesterista yhtään mitään.
Suvaitsevainen kyllä olen, mutta jos selvästi ei pysty hillitsemään yhtään käytöstää niin sitten ei ehkä yleisökonsertti ole oikea paikka. Tai sitten pitää valita konsertin tyylilaji sen mukaan ettei isompikaan möykkääminen häiritte ;)
Hoitajat rieuhuivat siellä ihan ekstaasissa jättäen hoidokkinsa huoltamatta.Minulla oli paikka täydessä loppuunmyydyssä salissa.Minunko olisi pitänyt siityä??Se vammainen pyörätuoli ihminen kärrätiin aivan viereeni ja oikeasti hänen paikkansa oli toisaalla numeroinnin mukaan.
Hänen ohajaajansa huusi ekstaasissa koko ajan.Liekkö sitten tärkeämpi tämä konsertti ohjaajalle kuin potilaalle jolla ei toiminut mikään jäsen,paitsi suu.Itsestäni tuntui että asianomainen pelkäsi.Ensi kerralla en haki eturivin vip paikkaa maksan aivan turhasta...meni nautinto.
No todennäköisesti vammainen noin osoitti nauttivansa konsertista. Ikävää että häiritsi sinua... Eipä tuohon voi muuta sanoa.
T. Kehitysvammaisten hoitaja
...kaveri tuli junalla kylään. Kehitysvammainen lapsi oli ollut ainoa lapsi koko vaunussa, joka oli osannut käyttäytyä ja jota oli ohjattu käyttäytymään oikein. Eli äiti oli nätisti puhunut lapselle, miten junassa käyttäydytään ja että ei saa laulaa isosti eikä huutaa eikä juosta.
Terveet lapset oli sitten kyllä tämänkin lapsen edestä tehneet kaikkea mahdollista ja mahdotonta...
No todennäköisesti vammainen noin osoitti nauttivansa konsertista. Ikävää että häiritsi sinua... Eipä tuohon voi muuta sanoa. T. Kehitysvammaisten hoitaja
Ap oli varmaan maksanut siitä, että kuulisi Antti Tuiskua. Ei siitä, että kuuntelisi vammaisen nauttivan Antti Tuiskusta.
Miten meidän maassamme ovat arvot koventuneet. Raha ja jopa tyhjänpäiväinen popviihde menee kevyesti ihimisarvon ohitse, niin tällä foorumilla kuin nyky-Suomessa muutenkin.
kuuntelemaan popviihdettä ja maksetaan heidän lippunsa rahalla (sinun rahallasi)?
Miten meidän maassamme ovat arvot koventuneet. Raha ja jopa tyhjänpäiväinen popviihde menee kevyesti ihimisarvon ohitse, niin tällä foorumilla kuin nyky-Suomessa muutenkin.
Silti minulta on joskus mennyt elokuvissa käynti piloille vammaisen käytöksen takia ja meni samalla reissulla aika monelta muultakin, kukaan ei vaan kehdannut sanoa mitään. Suosittelen muuten katsomaan Lars von Trierin elokuvan Idiootit, kertoo paljon asenteista.
kuuntelemaan popviihdettä ja maksetaan heidän lippunsa rahalla (sinun rahallasi)?
Voisin väittää, että minulla on hyvinkin pehmeät arvot.
Siitä huolimatta pitäisi olla itsestään selvää, että muitakin on kunnioitettava kuin niitä kehitysvammaisia. Häiriköiviä ihmisiä, olivat he sitten taaperoita, kehitysvammaisia tai aivan tavallisia aikuisia, ei vaan yksinkertaisesti voi viedä ihan mihin tahansa, eikä heiltä pidä suvaita millaista tahansa käytöstä.
Olen työskennellyt kehitysvammaisten parissa, ja kyllä siellä useimmat pystyivät käyttäytymään nätisti, kun vaan kerrottiin, miten tulee käyttäytyä. Kun etukäteen selitettiin, että ei ole muita kohtaan reilua mölytä, heitellä esineitä tms., niin osasivat käyttäytyä aivan hyvin.
On kehitysvammaisen aliarviointia ajatella, että hän ei voi lainkaan oppia käytöstapoja.
Ja jos joku todella on niin vammainen, että ei pysty olemaan huutamatta, voi kysyä, onko hänen aivan välttämätöntä päästä sinne konserttiin, onko siitä hänelle edes mitään iloa?
Jopa minua itseäni erittäin vaikeiden aikojen yli,hän sanoi että jos yksikin ihminen lähtee täätlä konsertista mieli huojentuneena.Ovat he onnistuneet työssään.Näin kävi siitä palohäylyttimen lailla huutaneesta erittäin pahasti vammaisesta huolimatta.Eniten ihmettelen kun hoita roikkuu kaiteessa kii ja on ekstaasissa huutaen hyvä Antti!!Hän on siellä töissä ja me maksamme hänen palkan.Hän työntää sen vammaisen josta piti huolehtia sivuun,paikalle joka ei ole numeroitu pyörätuoli paikaksi ja bailaa itse.Kummankohan idis oli konserttiin meno?MInulle konsertii ei ole tyhjänpäiväistä saan elämääni jaksamista jota ei ehkä nyt vaikeassa elämäntilanteessa tule.Antti on aito .
Kyllä jokaisella on ihmisarvo mutta tässä meni nyt puurot ja vellit sekasin.Se joka oli duunissa sekos ja jätti hoidettavansa oman onnensa nojaan.Minä itse hoidan kyllä työni vaikka se olisikin konsertti.
Ikävää.....Hyvää joulua kaikille!!
Jopa minua itseäni erittäin vaikeiden aikojen yli,hän sanoi että jos yksikin ihminen lähtee täätlä konsertista mieli huojentuneena.Ovat he onnistuneet työssään.Näin kävi siitä palohäylyttimen lailla huutaneesta erittäin pahasti vammaisesta huolimatta.Eniten ihmettelen kun hoita roikkuu kaiteessa kii ja on ekstaasissa huutaen hyvä Antti!!Hän on siellä töissä ja me maksamme hänen palkan.Hän työntää sen vammaisen josta piti huolehtia sivuun,paikalle joka ei ole numeroitu pyörätuolipaikaksi ja bailaa itse.Kummankohan idis oli konserttiin meno?MInulle konsertii ei ole tyhjänpäiväistä saan elämääni jaksamista jota ei ehkä nyt vaikeassa elämäntilanteessa tule.Antti on aito .
Kyllä jokaisella on ihmisarvo mutta tässä meni nyt puurot ja vellit sekasin.Se joka oli duunissa sekos ja jätti hoidettavansa oman onnensa nojaan.Minä itse hoidan kyllä työni vaikka se olisikin konsertti.
Ikävää.....Hyvää joulua kaikille!!
Jos niihin pitää suhtautua normaalisti, niin eikö se ole ihan normaalia ja tasa-arvoista että myös vammaisten mölinöistä voi hermostua?