Ollaanko pohjoisessa vieraanvaraisempia kuin muualla?
Olen pohjoisesta kotoisin, ja tottunut siihen, että aina kun tulee vieraita, tarjotaan vähintään kahvit (koko pannullinen keitetään), tai jos syödään niin kaikille tarjotaan (ellei vieraat tule täytenä yllätyksenä ja syödä itsekin jotain jämiä).
Varsinkin silloin, kun vieraat tulevat kauempaa, tarjotaan aina tullessa ruoka.
Onko teistä ok olla tarjoamatta pitkämatkalaisille ruokaa, jos olette kutsuneet heidät vieraiksi? Tällaiseen olen törmännyt, ja mietinkin, että onko tämä yleinen tapa vaiko vain isäntäperheen ajattelemattomuutta.
Kommentit (24)
Ja ruokin kyllä muutkin. Vaikka ottaa se päähän jos joku tulee omasta kutsustaan elämään meille kuin hotelliin. Varsinkin jos emännällä on pieni vauva.
Onko teistä ok olla tarjoamatta pitkämatkalaisille ruokaa, jos olette kutsuneet heidät vieraiksi? Tällaiseen olen törmännyt, ja mietinkin, että onko tämä yleinen tapa vaiko vain isäntäperheen ajattelemattomuutta.
Missäpäin moinen on tapana, jotta tietää vältellä? :-)
Eihän siellä ole samalla tavalla ruokapaikkoja kuin muualla, joten ei voi olettaakaan että vieraat käyvät syömässä huoltsikalla tai mäkkärissä. Muutenkin ruokaa arvostetaan aika korkealle, ja ruualla näytetään vieraanvaraisuutta eri tavalla kuin muissa osissa maata.
Minä tarjoan aina ruuan pitkänmatkalaisille, mut tiedän niitäkin jotka eivät tarjoa. Eivät vaan ajattele että näin pitäisi tehdä.
Eli on siis totta, että ruuan tarjoaminen ei kuulu välttämättä ohjelmaan, jos ollaan kutsuttu vieraita kaukaa?
On kyllä totta, että pohjoisessa ei noin vain pistäydytä kauppaankaan joka paikassa... Mutta kyllä ruokaa tarjotaan ihan varmasti pohjoisessa vieraillessa kaupungissakin.
Ap, ihmeissään
vaan opittu taito käyttää hyväks muita ja kaikkia.Eihän pohjosesta olevia edes ehdi kutsua kylään kun ne tulee mitään ilmoittamatta soittamaan ovikelloa josko kahvi olis valmis.
vaan opittu taito käyttää hyväks muita ja kaikkia.Eihän pohjosesta olevia edes ehdi kutsua kylään kun ne tulee mitään ilmoittamatta soittamaan ovikelloa josko kahvi olis valmis.
Minusta ihana tapa, jota opetan lapsillekin. Toki viedään pullat mukana yllätysvierailulle, enkä ole huomannut kenenkään pahastuneen. Toki ei jäädä asumaan, jos näyttää siltä, että isäntäväellä on muita suunnitelmia tms.
olen samaa mieltä kanssasi. Pohjoisen ihmiset pitävät Vieraanvaraisuutena sitä, mikä muualla on normaalia kanssakäymistä.
Pohjoisen ihmiet ovat kateellisia ja uteliaita eoman edun tavoittelijoita, jotka naamioivat alkeelliset ihmissuhdetaitonsa vieraanvaraisuuteen.
Koittakaapa miettiä yksikin pohjoisen ihminen, joka olisi antnut enemmän kuin ottanut. Fy fan.
Tuntemattomat ihmiset ovat tarjonneet ruokaa ja kuljettaneet minua kymmenien kilometrien päähän suostumatta ottamaan mitään korvausta vastaan.
Olen myös huomannut, että pohjoisessa ei vähästä hätkähdetä ja musta huumori kukkii monen huulilla. Tykkään. :)
Kun koko päivä on porokyydillä tehty matkaa kylään niin nälkähän siinä jo tuloo ja sama matka takasin. Ei siinä Petsku Punanenua ohjata McToonaltsin draiv-inniin kotimalla jos vielä huikoo :D
on nykyisin aika huonoa käytöstä. Ja kun kerran lähes kaikilla on kännykkä ja/tai sähköposti/fb-tili, niin etukäteen sopiminen on mahdollista ja helppoa.
Itse vihaisin sitä, että joku tulisi yllättäen kylään enkä olisi ehtinyt siivota tai mitään.
Älkää nyt ihmeessä opettako tuollaista tapaa lapsillenne, ellette halua heistä ei-toivottuja vieraita ja tuttavapiirin ikävimpiä tapauksia.
on yksi inhottavimpia tapoja ikinä, eikä kukaan sieltä päin kotoisin oleva tuttunikaan siitä pidä. Minusta on mukava saada edes pieni varoitusaika, jotta ehdin siistiä paikkoja ja suunnitella vaikka ylimääräisen kaupassakäynnin tai leipomisen että olisi jotain tarjottavaa. Vaikka vieraita ei välttämättä haittaakaan, jos kotona on normaali arkitilanne siisteystason ja herkkuvarastojen suhteen, niin minusta on taas sitä ennakkoilmoitusta vastaan kohteliasta vähän nähdä vieraiden eteen vaivaa.
Pitkänmatkalaisten kanssa ollaan yleensä sovittu erikseen, että syövätkö he matkalla, vai tarjoanko ruuan. En tee automaattisesti ruokaa, mutta jos ei syystä tai toisesta olla sovittu mitään, niin teen sitten ruuaksi esim. jotain laatikkoa tmv, josta riittäisi muutenkin useammaksi syöntikerraksi ja tarjoan sitä.
Minusta on ärsyttävää kyläily ilman ilmoitusta ja kysymistä ennakkoon että sopiiko tulla kylään. Sitten on vielä koomista kun yhtäkkiä ilman varoitusta kylään tulevat odottavat jotain kakkukestejä, kun en itse syö mitään kahvileipiä niin sellaisia ei koskaan ole ellen erikseen vieraita varten hanki.
On se mukava kun on sängyssä miehen kanssa, suihkussa tai syömässä kynttiläillallista tai hamppareita collegehousuissa ja joku päättää pamauttaa kylään.. Ihan ok ois muuten, mutta en tykkää että pitää tulla ihan tosta vaan ja olettaa että se sopii, kun kuitenkin ajoitus on aina huono ja soittaminen ei ole kovin vaikeaa.
Vieraille on ihan kiva tarjota evästä, mutta itse en mistään kahvittelukulttuurista pidä. Juon teetä enkä tykkää pullista yms niin tympeää kun aina kylässäkin ollaan tuputtamassa pullaa väkisin. En minä mene minnekään kakun takia joten ihmettelen miksi muut menee ja edes olettaa saavansa mitään pikavierailulla.. Mutta se nyt on kohteliasta niin pitäähän sitä harrastaa. Lähinnä ihmettelen sitä miten paljon ihmiset haluaa kahvitteluissaan makeaa ja jotain itsetehtyä kakkua.. Tympeetä ostaa jotain makeaa vieraita varten että ne ottaa yhden palan jotain ja loppuja ei meinaa saada ite kurkusta alas, enkä kyllä leivokaan mitään..
Minä ainakin tarjoan ruuan aina jos sattuu vieraita olemaan ruoka-aikaan, myös kutsun ihmisiä meille syömään:) Etelässä asun, isäni kyllä pohjoisesta kotoisin, sikäli kun asialla mitään merkitystä. Kyllä suurin osa ystävistäni toimii samoin, tarjoaa ruokaa tai kahvia ja pullaa;)
Äitini on sieltä ja minut on opetettu siihen myös.Het kahvit tulille kun vieraita tulee aina on jotakin mitä tarjota.Keski-Suomessa ja Hämeessä ainakin on tosi niuhoa.
jos tulevat päivällisaikaan. Jos tulevat vaikka klo 15 (eli ei oikein lounas- eikä päivällisaikaan) niin katan kahvipöydän, jossa on jotain suolaista, vaikka suolaista piirakkaa jos kuitenkin on nälkä ja lisäksi makeaa.
Ja olen Turusta, täältä vieraanvaraisuudestaan kuuluisasta pitäjästä ;)
ja minua ärsyttää vieraat jotka ennakkoon ilmoittaa tulostaan. Niille pitää olla tarjolla siisti koti, laittautuneet perheenjäsenet ja monipuoliset ruoka-/kahviherkut! Paljon helpompaa kun tulevat ilmoittamatta niin ei ehdi stressata :)
enkä tykkää yllätysvieraista. Se on eri asia, kun asutaan muutaman kilometrin säteellä lähisukulaisista ja toiseen taloon on asiaa usein milloin minkäkin syyn takia - näin maatalousyhteisössä. Nykyään ihmiset käy töissä, lapsilla on harrastukset ja aikuisilla omansa. Koti on minulle rauhoittumispaikka ja esim. perheen yhteinen ruokahetki tärkeä.
Usein yllätysvieraat paukkaa paikalle esim. kun ollaan syömässä ja se on sitten aika ikävää jos ruoasta ei riitäkään vieraille tarjottavaksi. Muistan tämän lapsuudestanikin, hellalla kiehuvat perunat piti laittaa sivuun odottamaan, kun vieraille alettiin keittämään kahvia.
Pitkämatkalaisille tarjoan aina ruokaa mutta kysyn ensin ovatko syöneet matkalla. Tai ilmoitan, että ei tarvitse syödä koska meillä on ruoka.
En tiedä mitä esim. palveluammatissa olevat oikeasti ajattelevat, mutta kyllä musta on kiva käydä Lapissa ja saada hyvää palvelua melkein paikassa kuin paikassa. Kaupan kassa huutelevat huomenta jo ovella.
Jos tulee ongelmia, niin asiaa mietitään joka kantilta niin kauan kunnes ratkaisu löytyy. Kerrankin meillä hajosi yksi tavara mitä tarvitsimme ja kun sitä ei löytynyt kaupasta, niin omistaja antoi tuotteen, joka ei ollut sama, mutta sen kanssa selvisi eteenpäin. Ja painotan sanaa antoi, me ei maksettu siitä mitää. Ei oltu koskaan ennen käyty siinä kaupassa eikä menty toista kertaa ja silti löytyi hyväntahtoisuutta.
Ruokaravintoloissa ottavat oikeasti lapset huomioon ja tekevät erikoisruokavalio annoksia mielellään ja tulevat vielä kysymään, että maistuiko ja samalla kyselevät kuulumisia jne. Etelässä moni ravintola vain sanonut tylysti, että eivät pysty tekemään mitään muutoksia annoksiin ja palvelukin sen mukaista, että heitetään lautaset pöydälle tai pyydetään meitä ojentelemaan lautasia hänelle ja auta armias jos valitat jostain, niin kohtelu on vieläkin kylmempää, jos mahdollista. Ei tietenkään joka paikassa, mutta Lapissa mä en ole onnistunut törmäämään yhdessäkään paikassa sellaiseen kohteluun.
varkaita, paskan puhujia, selkään puukottajia jne jne. mutta kahvit kyllä tarjoavat.
Mua ei kiinnosta ruoka vaan se miten rehellisiä ihmiset ovat ja siellä ne eivät sitä ole. Juovatkin jatkuvasti.
Mulla ei ikinä tulisi mieleenkään sanoa jollekin kylään tulleelle että lähdepäs sinä muualle syömään. Tässä mun asuinpaikan luona lähimpiin ravintoloihin on n. 200 metriä ja ihan Etelä-Suomessa olen elänyt koko ikäni.
Eihän siellä ole samalla tavalla ruokapaikkoja kuin muualla, joten ei voi olettaakaan että vieraat käyvät syömässä huoltsikalla tai mäkkärissä. Muutenkin ruokaa arvostetaan aika korkealle, ja ruualla näytetään vieraanvaraisuutta eri tavalla kuin muissa osissa maata.
Minä tarjoan aina ruuan pitkänmatkalaisille, mut tiedän niitäkin jotka eivät tarjoa. Eivät vaan ajattele että näin pitäisi tehdä.