Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jihuuuuu! Meilläkin, vihdoinkin, poika lähti liikkeelle! :)

10.11.2005 |

Niin, elikkäs poika on tänään tasan 9kk ja toissa päivänä hokasi, miten sitä ryömitään. Mehän ollaan käyty jo useita kertoja jumpparin luona nlalääkärin lähetteestä, kun poika ei ole liikkunut...

Edelleen käydään jumpalla, jotta poika hoksaisi nousta itse istumaan ja konttaamaankin kai pitäisi oppia... toisaalta ahdistaa, kun koko ajan " syynätään" , miten tämä liikkuminen kehittyy, mutta toisaalta jos kerran kunnalla on varaa antaa jumppatunteja tällaisessa asiassa, niin otetaan kaikki ilolla vastaan.

Mutta ei kai meidän nassikka ainoa ole tässä maassa?, joka oppii vähän myöhässä liikkumaan... välillä kun tuntuu, että hän on jokin ihme-tapaus ja harvinaista, ettei jo tässä vaiheessa kävele tukea vasten ym...

No niin, piti vain iloita ryömimisestä, mutta tulipahan samalla vähän avattua sydäntäkin... se kun tahtoo joskus äitiä masentaa, kun monet ihmettelevät meidän liikkumatonta vauvelia...

sarpsa ja eeli 9kk

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähti myös ryömimään vasta 9kk ikäisenä, " malttoi" ryömiä muutaman viikon, kunnes jo kontattiin. Kävelemään oppi vuoden vanhana.

Ja tämä pikkukakkonen täytti juuri 8kk ja oppi ryömimääm vajaat 6kk ja konttaamaan 7kk, nyt jo noustaan ylös ja kävellään tukia pitkin..

Eli hyvin erilainen kehitys ollut veljeksillä..

Liikkumisen iloja teille Sarpsa:))

Vierailija
2/12 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että poikasi lähti liikkeelle, on sitä vaan lapsestaan ylpeä tuollaisella hetkellä.

Esikoiseni on vasta puoli vuotias ja ryömii jo. Mutta tunnen paljonkin lapsia jotka ovat lähteneet liikkumaan myöhemmin. Yksilöllistähän tuo kehitys on. Nykyään laitetaan tosi herkästi fysioterapiaan tms. jos lapsi on vähänkin myöhäisempi oppija jollakin kehityksen alueella. Toisaalta se on ihan hyvä, sillä lailla ne lapset jotka todella tarvitsevat tukea kehittyäkseen, saavat avun mahdollisimman aikaisin.

Lapsia ei pitäisi niin kauheasti aina vertailla toisiinsa. Pienen lapsen vanhemmat aina odottavat että lapsi oppii jotain uutta ja mahdollisimman nuorena. Pitäisi nauttia jokaisesta lapsen kehitysvaiheesta. Kyllä ne lapset oppivat, kukin omassa aikataulussaan. Mun mielestä 9kk ei ole vanha ryömimään oppinut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

niiiiin ylpeä hänestä! Pieni ihminen suurella lattialla alkaa pieniä käsiä ja jalkoja vimputtamaan ja yhtäkkiä pääseekin eteen päin... kyyneleet eivät pysyneet poissa ja esikoinenkin oli ihmeissään, että miksi se äippä itkemään alkoi... :)

Vierailija
4/12 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä vielä ryömi/konttaa/liiku mihinkään suuntaan! Eli jos vaikka sitten huomenna 9kk päivän kunniaksi.. ;-/

Olen yrittänyt laittaa lelut ja kiinnostavat jutut niin ettei heti ylety niihin, mutta pojalla ei kertakaikkiaan ole tarpeeksi halua ylettyä niihin, vaan on mielummin ilman. Tai alkaa kitisemään ja narisemaan jos ei ylety, ja annan olla vähän aikaa jos vaikka innostuisi yrittämään mutta kun ei niin ei.

Meille neuvolassa ei olla otettu tähän kantaa, vaikka tietää ettei liiku mihinkään suuntaan. Pitäisiköhän soittaa ja kysellä? Poika seisoo tukevasti tukea vasten ja ottaa pieniä askelia sivuvuuntaan, mutta ei siis pääse itse ylös vaan hänet pitää laittaa esim pöydän reunan ääreen seisomaan. Pääsee pinnasängyssä ylös itse, mutta vain jos on just oikeassa kohdassa, jos pikkaisenkin liian kaukana pinnoista niin ei edes silloin tajua vetää itsensä lähemmäksi että pääsisi ylös. Hmmm, taidan soittaa neuvolaan ja kysyä mitä mieltä ovat. Onko teillä tuo jumppa auttanut? Mitä siellä tehdään? Tuntuu tämäkin " ongelma" olevan neuvola/lääkärikohtainen, kuten moni muukin asia joka liittyy lapsen kehitykseen..

- avellana joka nyt hieman jo huolestui...

Vierailija
5/12 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika on vasta 7 kk, ei ryömi. Ihmettelinkin, kun jo 5 kk neuvolassa terveydenhoitaja kysyi, että " Varmaankin poikanne ryömii jo..?" Vastasin, että eipä ryömi. Eilen oli sitten 7 kk neuvola ja tietysti oletettiin, että poju ryömii... Minkäs sille voi, ettei osaa vielä. Lattialla pidetään poikaa tietysti ja yritetään vähän kannustaa ryömimään. Navan ympäri pääsee pyörimään ja kieriskelee lattialla eteenpäin. Itse en olisi yhtään hätäillyt tämän asian kanssa, mutta tuntuu, että neuvolasta asetetaan kauheat paineet.. :(

Vierailija
6/12 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikkui 9,5kk ikäiseksi saakka vain kierimällä. N. kaksi viikkoa ennen 10kk ikää lähti ryömimään ja siitä sitten tosi pian (2-3 viikkoa) konttaamaan ja alkoi myös samoihin aikoihin nousta istumaan. 1v 1kk alkoi kävellä tukia myöten ja nyt, kohta 1v 4kk on kävellyt ilman tukea kolmisen viikkoa ja nousee ja ylöskin ilman tukea, jos kaatuu.

Myös me kävimme pariin otteeseen " kuntoneuvolassa" , mutta sen jälkeen ei ole tarvinnut käydä kun poika oppi konttaamaan.

Mami

Vierailija
7/12 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se siitä nyt ala etenemään ja olet kohta helisemässä pojan kans kun se on joka paikassa missä ei pitäisi ;)

Silje ja poitsu 8,5kk

Vierailija
8/12 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, miltä tuo ilo tuntuu! Meidän poika lähti ryömimään päivää vaille 8kk:n ikäisenä ja nyt muutaman viikon ryömittyään menee jo sellaista vauhtia ettei äippä pysy perässä!

Sinulle avellana: kannattaa laittaa joitakin uusia, lapsen ennennäkemättömiä esineitä vähän matkan päähän. Meillä poika on tällä hetkellä paljon kiinnostuneenpi esim. keittiön kipoista ja kapoista kuin omista leluistaan =). Sillä lailla meilläkin poika ryömimisen aloitti, kun oli uusi kiinnostava esine näköpiirissä.

Nalle

Vierailija
9/12 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä melkein kohtalotoveri :) Meillä 8kk tyttö joka lattialla ollessaan pyörii vain napansa ympäri tai työntää itseään taaksepäin. Peppu nousee ja käsinoja on ollu pitkään hyvä mutta ei kyllä konttaa. Seisoa tököttää tukevasti tukea vasten ja kävelytuolilla pääsee vauhdilla eteenpäin. Meillä neuvolalääkäri puuttui suojaheijasteisiin eli istuessa ei varaa käsiinsä. Istuu mielestäni kyllä hyvin mutta tupsahtaa sitten kyljelleen eikä ota käsillään juurikaan vastaan. Tulin itsekin tosi huolestuneeksi ja lääkäri haluaa nähdä meidät taas kuukauden päästä. En ollut aiemmin ollenkaan huolissani kun tyttö istuu tukea vasten ihan hyvin. Ja eikös se heijaste taaksepäin tule paljon myöhemmin? Joka tapauksessa lapsen takana siis oltava kun lattialla istutaan.

Vierailija
10/12 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neiti on myös " maijamyöhäinen" . Tyttö oppi kääntymään 8kk iässä, 9kk ryömimään ja lähemmäs 11kk konttaamaan. Hän täytti 24.10 yhden vuoden eikä vielä nouse seisomaan eikä siis myöskään kävele. Tyttö ei myöskään sano sanoja vielä.

Jokainen kehittyy ajallaan =) On se niin ihanaa nähdä kun oma lapsi oppii uusia taitoja, ONNEA siis teidän perheelle pojan liikkeellelähdöstä! Nyt häntä ei sitten pidättele enää mikään =)

Tansku, pojat 11v & 12v, tyttö 1v & vaavi rv 34+0

Vierailija
11/12 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyseli, että mitä siellä jumpparin luona tehdään... meillä eka kerralla itse olin mukana ja jumppari kyseli kaikenlaista Eelistä - milloin alkoi kannattelemaan päätä ym. ja sitten pyöritteli poikaa ja kävi läpi suojaheijasteet.

Toka kerralla en itse saanut olla mukana, koska vauva keskittyy vain äitiin, jos tämä on paikalla. Istuin oven toisella puolella ja kuulostelin...

Jumppahetket kestävät noin 30min ja lelujen avulla vauvaa jumpataan. Minä itse olen sitä mieltä, että meille siitä on ollut apua ja aika pian ekojen kertojen jälkeen Eeli alkoi pyöriä navan ympäri ja sitten tulikin tuo ryömiminen. Niin, ja kotiin saatiin jumppaohjeita.

Tuntuu tosiaankin olevan isot erot kunnittain, miten esim. liikkumiseen suhtaudutaan neuvolassa. Muutama tuttuni on kertonut, että heillä lapset ovat alkaneet liikkumaan aika myöhään, mutta koskaan ei olla edes ehdotettu fysioterapiaa... juuri eilen puhelin ystäväni kanssa, joka kertoi, että heillä poika alkoi ryömimään 9½kk iässä, konttasi reilun 1v iässä ja vasta sitten nousi itse istumaan ja kävelemään poika oppi 1v4kk - ja koskaan ei oltu neuvolassa ihmetelty, että kun ei vielä poika tee sitä tai tätä.

Sitä vaan meinaa itse huolestua, kun neuvolassa huolestutaan - pitäisi vaan koittaa muistaa, että lapset ovat yksilöitä ja kehittyvät kukin omaa tahtiaan. Ja eiköhän heistä kaikki loppupelissä opi kävelemään jossain vaiheessa. :) Minä en ainakaan tunne ketään, joka ei kävellä osaisi... ;) hih hih!

Mutta, kiitos hyvistä vastauksista! Ja kaikille mukavaa talven odotusta ja liikkumisen iloa, kun se jokaisessa kodissa tulee ajankohtaiseksi! :)

Vierailija
12/12 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä hyvänä tsemppaajana, kun poika sitten lähti ryömimään, oli mun känny, joka on hitti Eelille. :) Joten kannattaa käyttää " syöttinä" jotain todella mielenkiintoista, joka sitten saisi pienen innostumaan.