Ehkäisystä!
Joo, asiasta on ollut täällä puhetta varmaan aikausein ennenkin, mutta:
Mietin tässä, ottaakko minipillerit vai kierukan??? Ensi viikolla olisi jälkitarkastus ja samalla saisi sitten ottaa asian esille... Sain esitteitä sekä hormooni- että kuparikierukasta + minipillereistä, mutten osaa päättää... Lapsia ei ihan heti ole tarkoitus lisää tehdä ja tuo minipillerien muistaminen epäilyttää, kun en aikanaan tahtonut e-pillereitäkään muistaa, mutta sitten taas toisaalta se kenties monen kuukauden tiputteluivuoto, josta kierukkaesitteissä varoitellaan, epäilyttää...
Kertokaahan kokemuksianne!
Mami ja pojat 1kk9pv ja 1v3,5kk
Kommentit (8)
Itse juuri nappasin suuhuni ensimmäisen Cerazette minipillerin. Muistamista en pelkää, vaan sivuvaikutuksia. Toivon todella että passaavat sekä vauvalle että mulle. Mä myös pähkäilin ehkäisyjen kanssa kauan. Kova kynnys aloittaa mitään ehkäisyä.
Pullava
Minä olen käyttänyt cerazette-minipillereitä kohta 7 kk. Kuukautiset ovat jääneet kokonaan pois, eikä isompia sivuvaikutuksia ole ollut. Hiutenlähtöä on, mutta niin on monella muullakin synnyttäneellä, imettävällä äidillä huolimatta siitä, mitä ehkäisyä käyttää. Iho-oireita on hieman enemmän kuin ennen raskautta, mutta sama selitys pätee tähän kuin edelliseenkin. Joissain keskusteluissa on tullut ilmi, että Cerazette-pillerit pitäisi ottaa joka päivä samaan aikaan tai vähintään kolmen tunnin heitolla. Tuoteselosteessa kuitenkin lukee, että ehkäisyteho säilyy silti vaikka olisi unohtanut ottaa pillerin, mikäli ottaa pillerin kuitenkin 12 tunnin kuluessa siitä kun se olisi pitänyt ottaa. Omalta osaltani pystyn suosittelemaan lämpimästi minipilleriä!
tyhmä kysymys ehkä jonkin mielestä, mutta tuli mieleen, että onko nuo Cerazette-pillerit tarkoitettu nimenomaan ehkäisyksi silloin kun vielä imettää? Eli pitäisikö imetyksen lopettamisen jälkeen vaihtaa myös pillereitä? Itse rn ole imettänyt 4 kuukauteen. Ei kyllä ole ollut mitään sivuoireitakaan, muttei kyllä menkkojakaan oo vielä kuulunut.
Muumi71:lle: Cerazette-pillerit on imetyksen aikainen ehkäisy ja imetyksen jälkeen kannattaa siirtyä muuhun ehkäisyyn. Lääkäri suositteli (ainakin mulle) etten käyttäisi minipillereitä enää imetyksen jälkeen vaan siirtyisin johonkin toiseen ehkäisyyn.
Itse mietin myös kierukkaa mutta päädyin kuitenkin pillereihin, koska pelkään kierukan laittamista ja sivuvaikutuksia (tiputtelua).
Minulle nuo cerazette-pillerit määrättiin vasta imetyksen loputtua ja syystä että en voi minipillereitä käyttää. Kuparikierukasta huolimatta synnytin heinäkuussa pojan joten en kyseistä kapistusta halua. Mutta pointtini oli siis se että miksi pillerit pitäisi vaihtaa johonkin toiseen jos nuo cerazetet muuten käy?
Tuota ehkäisyrengasta olen miettinyt itsekkin, mutta vasta sitten kun imetys on päättynyt...
Mami
Minulle laitettiin esikoisen jälkeen kuparikierukka, jota pidinkin sitten lähes 4 vuotta. Mitään ylimääräisiä tiputteluvuotoja ei kierukan laiton jälkeen ollut kuin ehkä ensimmäisen kierron aikana. Kuukautiset olivat runsaahkot mutta niin minulla on aina ollut, ei mitään poikkeuksellista. Kierukan asentaminen oli, ei nyt kivuliasta, mutta epämiellyttävää. Ensimmäisen puolen vuoden aikana kävi muutaman kerran niin, että kierukasta aiheutui yhdynnässä pientä kipua ja lievää vuotoa, mutta sen jälkeen ei mitään hankaluuksia tai oireita. Kokonaisuudessaan olin tyytyväinen, koska oli vaivaton, huomaamaton ja halpa pitkäaikainen ehkäisy. Nyt en kyllä tiedä minkä ehkäisyn valitsen seuraavaksi, koska mahdollisesti alamme yrittää kolmatta lasta vuoden-parin sisällä. Niin lyhyeksi aikaa en viitsisi kierukkaa hankkia.
Minä otin ehkäisyrenkaan...Minulle se on ollut aivan loistava vaihtoehto. TÄSSÄ TIETOA:http://www.tohtori.fi/ehkaisyklinikka/ehkaisy27.html
Ja kysele lääkärintarkistuksessa siitä..SUOSITTELEN KOKEILEMAAN!!!