Mitä vaivoja/kipuja sulla on jonka kanssa joudut elämään?
Oon 28v. 12-vuotiaana kaverin pihan keinusta katkesi naru ja mulla murtui oikean käden nimetön sormi kun tipuin kovasta vauhdista maahan. Sormi ei ikinä parantunut normaaliksi ja se ei taivu kunnolla toisen nivelen kohdalta. Nyt sitä on alkanut välillä särkemään. Se särky menee jänteitä pitkin ihan kyynärpäähän asti. Varmaan kun ei saa suoristettua ja koukistettua normaalisti :( Välillä särkee niin et oon miettinyt et käyn leikkauttamassa koko niemttömän sormen pois ;(
Sit toinen juttu et mulla on aika pahat vaivaisenluut myös pikkuvarpaiden puolellakin! Ja ne on ollut ainakin jo 10-vuotiaasta asti ihan niin kauan kuin muistan! :O Joku vuosi sitten selvisi että mulla on yliliikkuvat nivelet ja se yhdistettynä siihen että äiti antoi pitää liian pieniä kenkiä (kun niin olin itsekäs ja kiukuttelin ettei hän voinut/pystynyt kieltämään) on aiheuttanut nää!
Äiti aina kauhistelee kesäisin mun varpaita ja oon sanonut miksi ei heittänyt mun nukkuessa niitä liian pieniä pois!!! Olisin kuulema saanut hirveät raivarit seuraavana päivänä jos ois pois heittänyt...
Vaikea löytää hyvältä jaloissa tuntuvia kenkiä ja todella joudun kenkien ulkonäöstä tän takia tinkimään. Baariin muutaman kerran vuodessa laitan korkkarit vaikka kipeetä tekee.
Jos sais vertaistukea muista kroonisista säryistä kärsiviltä? :/ Mitä kremppoja teillä on?
Kommentit (35)
astma
allergioita (mm. eläinpöly, siitepölyt, ruoasta kala)
alopecia eli pälvikalju
mitraaliläpän prolapsi
vaikea atopia
lievä iktyoosi
eli listaa löytyy ja välillä hermo kiristyy, mutta pahemminkin voisi olla
krooninen suolisto tulehdus
kilpirauhasenvajaatoiminta epästabiili sellainen
ahdistus/masennus-häiriö
unettomuus
jännitysniska
noi viimeiset liittyvät toisiinsa.
elämä on.
Fyysisiä kremppoja on muista syistä johtuen mutta niiden kanssa on suhteellisen helppo elää verrattuna tähän jäytävään ahdistukseen jota ei pois saa vaikka mitä tekis.
Eli perkeleellinen kiputila kaikissa lantion lihaksissa. Välillä on ok, mutta kipukohtaus saattaa yllättää missä vain, milloin vain. Tajuan että nyt se tulee, nyt pitää äkkiä saada kolme buranaa, että se kestäisi mahdollisimman vähän aikaa. Kipukohtauksen aikana huudan ääneen kivusta, enkä tiedä miten päin voisin olla. Olen mm. kotimme lähellä olevalla kävelysillalla pitänyt kaksi käsin kaiteesta kiinni ja huutanut.
Nyt hirveän pahana ollut jo monta kuukautta, lääkitystä on jos jonkinlaista, kortisonia ja solunsalpaajaa, jatkuva ripuli ja mahakivut. Lisäksi kortisonin aiheuttamat sivuoireet, hirveä turvotus mm. kasvoissa, jatkuva hikoilu, iho on ohentunut ja naamaan tulee näppyjä, luusto heikkenee. Solunsalpaaja taas aiheuttaa pahoinvointia.
Minnekään ei voi mennä, jos ei vessa ole lähellä ja mitään kovin raskasta en voi tehdä. Enkä ole minäkään vielä kolmeakymmentä.
Lisäksi muutama vähäisempi kipua tuottava vaiva.
Välillä pännii, kun pitää joka päivä jaksaa hoitaa itseään (ennaltaehkäisy on minun vaivoissani tärkeää = riittävä liikunta, ei alkoholia :(, kunnon unet, ihon päivittäinen hoitaminen aamuin illoin), mutta minkäs teet.
Onneksi ei ole kuitenkaan mitään vakavampaa.
seurauksena jäykkä ja kipeä nilkka
migreeni
selkärankareuma.
Ärsyttäviä vaivoja, mutta ennemmin nämä, kuin tuon yhden vastaajan syöpä:( voimia hänelle!
- Rannekanavaoireyhtymä, kummassakin kädessä.
- Toinen lonkka kökkönä, menee välillä paikoiltaan ja siitä heti takaisin paikoilleen, ja sen jälkeen kävelen kuin ankka.
- "Aurinkoallergia", eli parhaimmillaan saan kovasta uv-säteilystä vesikelloja ihoon, ihan mihin tahansa. Lisäksi kuuma ilma tekee mulle hengenahdistusta, eli nämä viime kesät ovat olleet helv**tiä mulle.
- Auraton migreeni.
- Joskus kuukausiakin kestävä päänsärky, en tiedä mistä johtuu, eivätkä tiedä lääkäritkään. Ei tosin. Tässä kunnassa olevat lääkärit ja hoitajat mieluummin vaikka söisivät väärin tehtyä pallokalaa, kuin auttaisivat potilaita. Ne jotka haluavat auttaa, eivät osaa suomea.
- Syömishäiriö, joka tosin on tällä hetkellä "lepotilassa". Olen sitä mieltä ettei syömishäiriöistä oikeasti parane ikinä. Itsekin pidän ns. "thinspiration" kirjaa, jossa on siis sellaisista vartaloista kuvia, jonkalaisen itse haluaisin.
Siinä pahimmat. Mullakin on ylitaipuvat nivelet, paitsi toinen lonkka, mutta mun elämää se ei ole haitannut.
Joo, ja olen vasta 25.
olette joutuneet pitämään sairauslomia tai olemaan pidempään pois töistä? Olen itse määräaikaisesti sairaseläkkeellä. Toivon kuntoutuvani vielä työelämään jossain vaiheessa. Hassulta se tuntuu kun olen vasta kolmekymppinen. Mutta ei sairaus katso aina ikää.
olette joutuneet pitämään sairauslomia tai olemaan pidempään pois töistä? Olen itse määräaikaisesti sairaseläkkeellä. Toivon kuntoutuvani vielä työelämään jossain vaiheessa. Hassulta se tuntuu kun olen vasta kolmekymppinen. Mutta ei sairaus katso aina ikää.
Tuon rannekanavaoireyhtymän takia olen joutunut olemaan. Mutta vain silloin kun se on ollut yhtäaikaa kummassakin kädessä, silloin ei hirveästi mitään tehdä.
No, nyt mietin että minkähän ammatin sitä keksisi itselleen että nuo kädet eivät rasittuisi niin paljoa..
Mutta vaiva kuitenkin. Mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta viime keväänä. Loppuelämän syön lääkkeitä ja aika hyvin tulen kuulema pärjäämään jos on lääkitys kohdallaan :)
Niin ja jos ei ole, niin sitten niitä vaivoja on vaikka mitä, pitkä lista.
Iskiaskin vaivaa ajoittain. Plantaarifaskiitin takia olen joutunut olemaan sairaslomalla.
ja vaivoina;
-syntymästä asti "kiero" selkä, leikattu 4x, on myös kipeä ajoittain ja lisää myös niskojen jännitystä ja kipuja on olen vähän köyryssä ja niskat jatkuvasti väärässä asennossa
-kilpirauhasen vajaatoiminta
-keliakia
-maitoallergia
-useita ruokaianeallergiota
Kohta 15 vuotta vaivannut krooninen ripuli, joka on välillä enemmän ja välillä vähemmän hallinnassa. Liitännäisenä nivelvaivoja, eli polvia, kyynärpäitä ja sormien niveliä särkee ja "jumittaa" jos saavat kylmää.
Viimeisimmän lapsen syntymän jälkeen mä olen ollut aamuisin ihan "jäykkä". Mä myös köpöttelen kuin vanha mummo. Alkuun mun käsivarret oli niin kipeät taipeiden kohdalta että en saanut niitä suoraksi, kauppakassien kantaminen oli tuskaa.
Tää on ihan outoa. Nuorin on nyt 8 kuukautta, mä olen odottanut että menis ohi mutta kai tässä pitää jos pikkuhiljaa ruveta pohtimaan vakavasti sitä että onko mulla joku ja mikä kun vieläkin vaivaa outo jäykkyys.
Rannekanavaoireyhtymä
Issias
Yliliikkuvat nivelet sormissa ja polvissa
Vaivaisenluu
Pieleen tehty oikomishoito hampaissa
Löysät leukanivelet (leuat lonksuu enkä uskalla avata suuta kovin paljon, ettei jää leuat jumiin ja suu auki)
Nämä ovat todella harmillisia vaivoja.
Kädet puutuu ja heräilen sen takia öisin. Käsiä särkee heti, jos teen jotain sellaista, mikä venyttää sormia.
Leuat ja hampaat on todella kipeät ajoittain, pureminen on välillä lähes mahdotonta.
Polvet menevät helposti pois sijoiltaan ja sen seurauksena polveen kerääntyy nestettä, jota sitten lääkärisetä välillä punkteeraa.
Issias vihoittelee välillä niin, etten pääse sängystä tai sohvalta ylös, ja joskus vie jalat alta kesken askeleen.
Vaivaisen luun takia joudun tarkkaan miettimään kenkävalintaa.
Ikää vasta 31v. Jotain positiivista, en ole näiden vaivojen takia kuitenkaan jounut olemaan töistä sairaslomalla.
- krooninen allerginen nuha ja aivastelu, päivittäinen lääkitys pitää kurissa
- päänahan psoriasis, säännöllinen hoito pitää kurissa, mutta ärsyttävää rasvojen ja linimenttien kanssa läträystä, hiukset aina jossain tahnassa.
Mutta onneksi hyvin on kuitenkin asiat.
- Reuma 2-vuotiaasta useassa nivelessä. Mm. leuka leikattu 2 kertaan ja siitä aiheutunut naamaan 3hermosärky+tunnottomuus/yliherkkyys. Leikkauksen vuoksi alaetuhampaat irtoaa ja taas leikkaus edessä kun tehdään luusiirre implantteja varten.
-Kilpirauhasen vajaatoiminta. Alkoi rajulla liikatoiminnalla johon olin menehtyä. Joditettu sittemmin 2 kertaa ja ainainen lääkitys+labrat
-Alkava osteoporoosi
-Nivelrikot lonkissa, jonossa tekonivelleikkaukseen. Kivut välillä helvetilliset ja säteilee jalkoihin ja selkään
- 1 tyypin diabetes, jonka seurauksena neuropatia eli hermostolliset oireet raajoissa, milloin särkyä milloin puutumista ja nipistelyä
-suonikohjuleikkaus tehty ja toinen edessä, siihen asti ainakin nekin kenkkuilee ja särkee
Ja mun varpaat on ns. vasaravarpaat eli korkoa ei saa olla kengässä yhtään. Päkiässä myös rikkoa, joten kengän tulee olla myös melko leveä. Semmosia lässyttimiä siis käytän enkä voisi koskaan kuvitellakaan laittavani korkokenkää. Mielestäni olen tyylikäs silti enkä jaksa yhtään enään kipuja joten olen luopunut ajatuksesta pukea siroja naisten kenkiä.
Kipuihin kannattaa hakea lääkitys. Hermoperäisiin kipuihin määräävät yleinsä jotain Triptyliä, Lyricaa tmv. jotka kuulemani mukaan auttaa hyvin. Itselläni on Tramadol, ehkä lonkkaleikkauksen jälkeen voin siitä luopua ken tietää.
Johtuu hormonihoidosta, jota saan rintasyövän hoitoon. Aamulla varsinkin on jalat niin jumissa että pitää köpöttää kuin vanha reumainen mummu. Vesihanaa ei meinaa saada kylppärissä auki kun sormet tönköttää myös.