Mitä tekisit, jos saisit yhtäkkiä 7998 euroa?
Minä sain vanhemmiltani tuon joululahjaksi, sain jo etukäteen. Summa on tuollainen siksi, että molemmat voivat lahjoittaa verovapaasti alle 4000 euroa (eli 3999 euroa).
Tekisi mieli laittaa se suoraan asuntolainaan ja unohtaa koko asia. Toisaalta taas keksisin vaikka kuinka monta miljoonaa muuta käyttökohdetta - remonttia, matkaa, vaatteita..
Kommentit (35)
kulutusluottoja, tosin ei tulisi kaikki maksuun :(
Miehen ja vauvan kanssa keväällä käymään sukulaiseni luona ulkomailla, asuisimme hotellissa ja tutustuisimme samalla kaupunkiin. Loput rahat menis ihan elämiseen, kun olen hoitovapaalla.
en tekisi mitään, jos normielämiseen on riittävästi rahaa. Ei sitä ole mikään pakko heti laittaa pyörimään ja joulukin puskee päälle. Uuden vuoden puolella rauhassa miettisin, silmäilisin kodin ja ulkotilat kriittisesti, velkojen tilanteen, pikapuoliin tulevat hankinnat jne. Ehkä joku pieni matka yhteiseksi iloksi, loput harkinnan mukaan johonkin korjauskohteeseen ja lainaan. Tai ehkä sitten kuitenkin jättäisin pahanpäivänvaratilille ainakin pari tonnia...
En ihan heti laittaisi rahoja mihinkään vaan antaisin maata tilillä hetkisen. Vuoden sisällä varmaan ostaisin vauvalle kunnon vaunut ja riippukehdon, itselleni barefoot-lenkkarit joista olen haaveillut jo pitemmän aikaa ja lopuilla maksaisin tylsästi opintolainaa pois.
Mikä sinua ilahduttaisi, ap? Keksi yksi isompi hankinta mikä saa sinut tosi hyvälle mielelle pitkäksi aikaa ja laita vaikka loput lainanlyhennykseen. Tai talleta kaikki ja lyhennä lainaa sitten loppupäästä enemmän jos huvittaa.
ja lähtisin koko perheen kanssa Afrikkaan lomalle ensi talvena periksi viikoksi,
Juuri saman summan samasta syystä ja vieläpä kaksi kertaa.
Suoraan asuntolainan lyhentämiseen meni raha.
Kaikki on mennyt jo. Joululahjoja, auton renkaat, ruokaa, vaatteita, velat mun vanhemmille, laskuja, laskuja ja laskuja. Ei paljon ehtinyt iloita.
Laittaisin sen tuonne rahapinoon, jolle muutenkin mietin sijoituspaikkaa... Myytiin siis asunto pari vuotta sitten ja asutaan nyt vuokralla. Ei siis ole velkaa. Matkustelu ei kiinnosta, ei asunnon remppaus eikä mikään pikkutavarakaan... Laittaisin siis varmaan odottelemaan sijoittelua.
70% maksaisin velkoja pois
10% matkailuun
10% käsilaukkuun
10% koruun, että jäisi joku pysyvämpi muisto lahjasta
Ostin edullisen, mutta hyvän auton, vein perheen matkalle ja maksoin opintolainan pois. Vielä jäi rahaa talon remontoimiseen. Mieti, miten itse haluat rahasi käyttää: kestääkö taloutesi lainaerät? Jos kestää, niin menkää matkalle ja nauttikaa! Osan rahasta voi kuitenkin laittaa lyhennyksiin.
jo tuhatkin euroa saisi onnenkyyneleet silmiin tässä tilanteessa.
Tässä tilanteessa?!? Et voi olla tosissasi...