Kylläpäs helpotti
Juteltiin eilen miehen kanssa pitkälle yöhön asti, mitä tehdään asuntoasian kanssa. Oltiin ensin rakentamassa isoa omakotitaloa, johon lainaa olisi tarvittu 150 000 euroa, mutta nyt päätettíin rakentaa ensin pieni omakotitalo, lainaa tarvitaan vain 90 000.
Oli ihanaa päästä yhteisymmärrykseen siitä, mihin meillä on tällä hetkellä varaa ja miten yhteistä tulevaisuutta lähdetään rakentamaan. Ollaan vielä aika nuoria, että varmasti ehditään se unelmienkin talo vielä rakentaa, mutta ensin vähän pienemmällä riskillä omaan taloon. Tämä päätös oli kompromissi, koska mies oli ensin ehdottomasti sitä mieltä että heti iso laina ja iso talo ja minä sitä mieltä että ostetaan vanha talo. Loppujen lopuksi tämä on kaikista järkevin vaihtoehto.
Ihana tunne =)
Uusi tontti tosin joudutaan etsimään, kun se mihin ison talon oli tarkoitus tulla, ei sovi sille pienelle talolle. Jätetään se siis odottelemaan tulevaisuutta.
Kommentit (14)
Uusi tontti tosin joudutaan etsimään, kun se mihin ison talon oli tarkoitus tulla, ei sovi sille pienelle talolle. Jätetään se siis odottelemaan tulevaisuutta.
[/quote]
Tää on paras. Jollekin ISOLLE tontille ei sopi tää pikkuinen talo. HEI HALOO. Onkohan kaikki ihan kotona. Mitä teette tuollaisella pienellä 90 neliöisellä talolla ?? Hullua rakentaa tuollaista koppia laisinkaan. Ei ne muutamat neliöt maksa siinä nyt niin kauheasti. Mutta tuo pienen kopin rakentaminen nyt onkin niin kauhean edullista.....ja onnksi teille jää se toinen tontti varalle jos joskus raaskitte rakentaa vähäsen isomman kämpän.
Ja kyllä minusta 90 000 euron ja 150 000 euron välillä on aika iso ero.
No mutta tämä on meistä hyvä ratkaisu. Ei se sitten mitään, jos ajattelette meidän olevan latvoista lahoja.
T:ap
vai oletteko hankkimassa?Eikö kannattaisi rakentaa se isompi talo niin ei tarvitse sitten enään siihen proggigseen ryhtyä kun on jo jälkikasvua.Voisitte keskittyä sisustamiseen yms.Lisäks joudutte maksamaan varainsiirtoveroa jos vaihdatte kämppää.
Siis olisko teidän mielestä tosiaan järkevää ottaa heti hirveä laina, vaikka ei ole juurikaan säästöjä tai pääomaa alla? Tähän asti ollaan asuttu vuokralla.
T:Ap
luuletko saavas maksullisen tontin sekä talon 9kympillä?
tontti on osa isovanhempien tonttia ja turvassa siellä niin kauan kuin me halutaan se sieltä erottaa omaksi tontiksemme. Juu ja kyllä meinataan saada talo 90 000 eurolla ja rakennetaan vuokratontille.
T:ap jälleen
tai tietty jossain korvessa ne ei kai ole ku 200E?
Kaikki tuntuu olevan meidän ratkaisua vastaan =(
meillä on rakennus urakka lopuilaan, rakennetaan lahjoitetulle tontille ja kuitenkin tuo 150 000 on aika liki mitä meidän taloon uppos vaikka paljon on tehty talo paketin tulon jälkeen itse. ja talo ei tosiaankaan ole mikään suuri vain 130 neliötä. ja emme ole valinneet sisustukseen mitään luksus tuotteita vaan keskitasoa tai lievästi siitä parempaa kuten esim laminaateissa ei otettu sitä halpaa vaan otettiin ketävää ja laadukasta että ei heti vuoden päästä ole huonon näkönen.
se mua vaan ihmetyttää kun mä oon aina aatellu et lähemmäs 200 neliöinen talo alkaa oleen isohko niin miten ison te tuolla 150 000 ootte aatellu saada?
niin ja oon ihan samaa mieltä et alle 100 neliö talolla et tee yhtään mitään jo s on yksikin lapsi enemmän
Kannattaa todellakin ottaa mieluummin sellainen laina jonka pystyy varmasti hoitamaan, etenkin kun korot kohta nousee. 90 neliön taloon mahtuu 3 ja 4:kin ihmistä ihan loistavasti, sitä unelmienne taloa voitte sitten rauhassa miettiä ja suunnitella. Rankentakaa se vaikka sitten kun rakennuskustannukset ovat taas halvempia ;)
Hienoa että joillakin on järki päässä!
Mies on sellaisessa paikassa töissä, että saadaan rakennustarvikkeista tuntuva alennus. Sen takia mietittiinkin sitä isompaa taloa, mutta tosiaan kun 150 000 euroa lainaa heti, ei tunnu hyvältä ratkaisulta.
Mitäs muuta. Ei osteta vanhaa sen takia, että asuntojen hinnoissa on nyt todella paljon ilmaa ja vanhasta talosta saa maksaa saman kuin mitä menisi uuden rakentamiseen ja vanha on aina vanha (vaikka onhan niissäkin helmiä). Niin ja miehen työn vuoksi siis kannattaa rakentaa.
Moni kiinteistövälittäjä sanoo näistä uusista alueista, joihin nuoret parit raketaan unelmiaan, että kohta on tosi monta taloa myynnissä!! Tulee ehkä ryppy rakkauteen, palkat ei nousekaan, talous on vedetty liian tiukalle, tulee sairauttaa tai jotain muuta.
Vuosikymmeniä ihmiset ovat toimineet niin, että aloitetaan pienemmästä asunnosta ja muutetaan suurempaan sitä mukaan kuin talous kestää. nyt sitten yhtäkkiä on keksitty, että ostetaan unelmien talo heti nuorena!!
Harva miettii psykologista puolta asiasta... Olen pari sellaista tarinaa vierestä seurannut. Kun elämän haaveen saakin heti 20+ ikäisenä, niin pian tuleekin tilanne vastaan, että mitäs sitten elämässä??? Ei ole enää haavetta, mitään mitä tavoitella... taloa ei osata arvostaa, koska se on saatu ' liian helpolla ja aikaisin' ... ja sit alkaa ongelmat!!
AP, onnittelen lämpimästi viisaasta päätöksestä!
jätetään se toinen hengailee.. vai onko äiti ja isi oikeat maksumiehet?