Uusi äitiyspakkauksen laatikko. Eipä tuo sukupuuidea ole kovin mukava
jos sattuu olemaan tilanne että isä ei ole millään lailla mukana vauvan elämässä, ei ehkä ole edes mitään mahdollisuutta selvittää tuota sukupuun toista haaraa. Vähän niin kuin käännetän veistä yksinäisen äidin haavassa.
Kommentit (49)
mielestäni mitenkään erityisen herkkä ole asian suhteen. Silti täytyy sanoa, että tuo sukupuu-juttu saattais vähän kouraista mahasta. Lapsen isä jätti meidät raskausaikana, eikä sukunsakaan ole kuvioissa mitenkään, joten itse valitusta tilanteesta ei ole kyse. Ehkä täyttelisin sukupuuta omaksi ja lapsen terapeuttiseksi hyödyksi ja laittaisin isän puolelle rakkaiden ystävien nimiä :)
laatikon viemistä neuvolaan. Tarkoitus ei ole oikeasti katsoa siitä lapsen sukupuuta ja keskustella siitä, vaan tarkistaa että äiti on ymmärtänyt tehdä kanteen ilmareiät. Tämä siis korjauksena tähän virheelliseen käsitykseen. Jos ei halua viedä laatikkoa neuvolaan, voi pyytää että terkkari katsoo sen ekalla kotikäynnillä.
Repesin työpisteessäni! Pitäis kaivaa sekin ketju jostain esiin...
Mutta varsinkin siinä tilanteessa, että isä on kuollut (tai hävinnyt elämästä) täyttäisin sen ehdottomasti!! Olisi ainakin yksi paikka missä on muistissa isänpuolen suku!!
Upea laatikko, upea väritys!!
Kaikki äidit tai isät joutuvat jossain vaiheessa selvittämään lapselle mistä tämä on lähtöisin. Oli sitten kaksi lesboa tai isä karannut. Laatikko antaa mahdollisuuden miettiä asiaa, jo ihan alusta alkaen. Ettei tarvitse sitten hämmästyä, kun kysymys jossakin vaiheessa tulee esille lapsen suusta!
Meillä lähipiirissä äidin toiveesta lapselle valehdeltiin alkuperästään. Sai sen kuitenkin itse selville (yllätys, yllätys!). Ja seurauksia onkin sitten korjailtu ja tullaan korjailemaan pitkän aikaa...
eikö nyt jokainen saa täyttää laatikon miten haluaa? Jos on rakastava isäpuoli kuviossa niin tietysti hänen tiedot, lesbopari laittaa molempien äitien tiedot jne.
Ja veikkaisin, että jää monelta täyttämättä kokonaan esim. koska tuskin kovin moni voi säilöä isoa pahvilaatikkoa vuositolkulla. Toki idea tuntuu varmaan ikävältä niistä, jotka eivät kerta kaikkiaan tunne lapsensa biologista isää (eikä isäpuolta, jonka tiedot voisi laittaa, ole kuvioissa) ja niistä, joilla on todella huonoja kokemuksia lapsensa isästä, mutta eivätköhän tällaiset tapaukset ole suhteellisen harvinaisia.
Jos inhoaa omia vanhempiaan ja haluaa kuitenkin täyttää tiedot niin voisi laittaa esim. itselleen tärkeitä ihmisiä, ystäviä, tätejä, opettajia tms. Ei pidä olla niin ulkoaohjautuva!
Itse en edes omia "vanhempiani" haluaisi tuollaiseen laittaa. Ovat sen verran *askoja tyyppejä.
Ja miten tässä on huomioitu uusperheet ja sen sellaiset.
Idea on periaatteessa aika hauska, mutta jos ne valkeat pallot olisivat tarroja, joita saisi lisätä niin monta kuin haluaa?
Ja niin, mites tarkoituksellisesti yh:t? Hedelmöityshoitoja käyttäneet. Kirjoittavatko he "Äiti" kohdan viereen "spermanluovuttaja anonyymi"?
Kai nuo pallot ovat edes tekstittömiä? Ovathan?
todellakaan sen lootan kanssa ei mennä esim. maistraattiin tai haeta passia tms. Voitte pistää sinne puun oksille vaikka Nalle Puh -enon ja Aku-sedän sekä Teräsmiehen (isä).
naiset osaa tehdä asiasta kuin asiasta ongelman. T: mies
maalaa se laatikko prkle valkoseksi ja ole hiljaa tai laita se pentus pärekoriin. Aina nussutetaan kun ilmaiseksi mekin sulle se loota verovaroin maksetaan.
Ja kuitenkin Suomessa suurin osa perheistä on perheitä, joissa äiti ja isä. Ei kait sitä nyt ihan vähemmistön mukaan mitään aleta suunnittelemaan ja tuottamaan?
jos mun lapsella ei ole isää.Mua surettaa siinä laatikossa se et minä en tiedä omaa isääni,hänen vanhempiaan edes nimeltä.En keksi mitään keinoa jolla ne enää sais selville.=(
Kyllä toi laatikko on manipuloitu voittajaksi ydinperhettä ajatellen vaikka väittävät et "yleisö" äänesti.
Ehdottomasti huonoin valinta.
Oma äitini on säästänyt minun vanhan äitiyspakkauksen vuodelta ´88 ja lisännyt silloisen sisällön lisäksi sinne muitakin muistoja vauva-ajoiltani! Aivan ihana muistolaatikko!
Omien lasteni kohdalla aion toimia samoin! Ja sukupuu on loistava, sillä kukapa meistä ei haluaisi juuriaan tietää vaikekivät ne niin mairittelevat olisikaan?
lasteni isä "suvuton", kasvanut kasvattilapsena...ei mitään väliä; juurikin oli tyttärelläni viikko sitten seitsemännellä luokalla kotiläksynä tehdä sukupuu: minun puolen suvusta tulee kaunis, runsas ja piiiiitkä köynnös, ei mitään haittaa vaik isän puoli on leikattu ja typistetty yhteen oksaan ;-D
Olen säilönyt siihen lapseni tavaroita koko lapsuuden ajalta. Piirrustuksia, vaatteita, joitain leluja, todistuksia yms.... Saa ottaa mukaansa jos haluaa.
Mut laatikko oli hieno, ihan tässä vauvakuumetta pukkaa.
Mä en todellakaan ymmärrä tätä narinaa jostain äitiyspakkauksen sukupuusta!!!
Nämä samat mammat narisee varmaan siitäkin kun useimmissa vauvakirjoissakin on yllätys yllätys sukupuu?!?
Meillä esikoisen äitiyspakkauslaatikko on varastossa ja sinne on laitettu pieneksi jääneitä vaatteita. Hän ei edes koskaan nukkunut kyseisessä laatikossa! Jos toinen tulee niin eiköhän senkin pakkauksella ole sama kohtalo olkoon vaikka kuinka hieno piirustus kannessa!
Ei niitä laatikoita ole pakko ottaa, jos kannessa oleva kuva häiritsee! Mua se ei häiritse, mutta häiritsee tällainen urputus! Se on kumminkin ilmainen laatikko, jonka sisältö on loppujen lopuksi se tärkein! Olisitte joskus edes kiitollisia jostain minkä saatte ilmaiseksi!
Olen säilönyt siihen lapseni tavaroita koko lapsuuden ajalta. Piirrustuksia, vaatteita, joitain leluja, todistuksia yms.... Saa ottaa mukaansa jos haluaa.
Pakkauksessahan on vain plankkoja polleja joihin voi kirjoittaa jotakin. Ystäviä, läheisiä yms.... Ei siinä lue että ISÄ, ÄITI, MUMMU..... Ei virkahiehetkään niin tyhmiä ole että ne ei hoksais että on erinlaisia perheitä. Puu on lapsen elämä johon voi käyttää mielikuvitusta ja liimailla vaikka lapsen kuvia joka polliin.
Kohta mullakin on neljä lasta, mutta säilytän laatikoissa muutakin ja pohjalta täytän muistoilla. Nytkin laatikoissa on vielä isoja vaatteita joita olen saannut.
on biologinen isä ja isän puoleiset isovanhemmat. Tai ne ihmiset on olemassa ja niillä on nimi. Jose et tiedä niitä, niin selvitä ja kirjoita muistiin siihen laatikkoon. Lapsi kuitenkin haluaa tietää ne, kun kasvaa.
Itse en edes omia "vanhempiani" haluaisi tuollaiseen laittaa. Ovat sen verran *askoja tyyppejä.
Ja miten tässä on huomioitu uusperheet ja sen sellaiset.
Idea on periaatteessa aika hauska, mutta jos ne valkeat pallot olisivat tarroja, joita saisi lisätä niin monta kuin haluaa?
Ja niin, mites tarkoituksellisesti yh:t? Hedelmöityshoitoja käyttäneet. Kirjoittavatko he "Äiti" kohdan viereen "spermanluovuttaja anonyymi"?
Kai nuo pallot ovat edes tekstittömiä? Ovathan?
Lapsella kun kuitenkin on biologinen isä ja isän puoleiset isovanhemmat. Tai ne ihmiset on olemassa ja niillä on nimi. Jose et tiedä niitä, niin selvitä ja kirjoita muistiin siihen laatikkoon. Lapsi kuitenkin haluaa tietää ne, kun kasvaa.
Joskus tilanne on se, ettei ole lapsen edun mukaista kuljettaa tiettyjä verisukulaisia mukana elämässänsä. Miksi ihmeessä heitä pitäisi muistella laittamalla oikein nimet ylös ja vetämällä juttu puheeksi joka paikassa?
Esim. meidän kaupungissa kouluterveydenhoitajilla on sellainen mukava tapa, että kyselevät adoptiolapsilta että oletteko "oikeiden vanhempien" kanssa tekemisissä ja kutsuvat niitä oikeita vanhempia äiti- ja isäpuoliksi.
Se vaan on niin julmaa, törkeää ja kertakaikkisen tarpeetonta.
Ei kai kukaan lastaan siellä laatikossa nukuta niin, että kansi on päällä? Muutenkin ihan hassu ajatus, että laatikkoa pitäisi roudailla neuvolaan, mutta ehkä Porvoossa tehdään niin.