Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on anopin "puuttumista kasvatukseen"? Esimerkkejä?

Vierailija
08.12.2011 |

.. ja muutenkin liikaa puuttumista?

Mun anoppi on monesti astellut meille sisälle vaikka mies on sanonut jo alussa että toivotaan että ainakin soittaa ovikelloa jne..

On vihjaillut että äidin tulee olla aina lempeä, ei saa hermostua/suuttua/olla ärtynyt.. esim. kerran kun uhmaikäiseni temppuili niin anoppi sanoi jotenkin että "jospa se johtuu siitä kun täällä muutkin joskus on ärtyisiä".. (tarkoitti minua, sillä anoppi ei koskaan näytä hermostumista)

kun mulla oli vaikeaa esikoisen kanssa anoppi kertoili tarinoita kuinka hänellä vauva-aika oli ihanaa ja teki 20km pyörälenkkejä päivää ennen synnytystä ja kiloja tuli vain viisi jne..

olenko herkkis kun välillä ahdistaa koko ihminen enkä halua esim. jouluksi mennä hänen luo?

olen yrittänyt häntä miellyttää monesti ja katsonut läpi sormien, enää en vaan jaksaisi.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

* Asutaan vanhassa talossa, lattiat on vähän viileänä. Se menee ikkunoitten pieliä että tuleeko jostain viima sisään.

* Lapsi aivastaa. Alkaa hössöttää miten lapsi on puettu väärin, sen on tullut KYLMÄ! Laittakaa lapselle vaatetta päälle.

* Lapsi temppuilee ja laitetaan nurkkaan/huoneeseensa, riippuen minkä ikänen lapsi nyt onkin.

Äiti alkaa selvittämään miten ollaan liian tiukkoja. Ei lapsi mitään tahallaan tehnyt!

(itse sain lapsena tukkapöllön tai remmistä).

Tälläsiä riittää vaikka kuinka.

Vierailija
22/27 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen anoppi eli mun äiti ja sitten mun anoppi eli miehen äiti.

Toinen vetää sellasta linjaa että auttaa jos pyydetään sillä tavalla mistä on apua meidän mielestä kys tilanteessa ja neuvoo jos kysytään. Ainoa, mitä se on ihmetellyt avoimesti, on vaippojen vaihtoväli. Hänen aikanaan oli harsot ja nyt meillä pampersit ja vastaavat niin taitaa olla vähän harvemmin vaipanvaihdon tarvetta. Sitä on hankala uskoa ja mummo siis kurkkii ja kokeilee vaippaa vähän väliä. Mikäs siinä.

Toinen anoppi haluaa soittaa päivittäin (asuu lähellä) ja kysyä mitä on syöty, kommentoi usein siihen mitä olis pitänyt syödä. Siivous meillä on liiallista tai puutteellista, tätä kommentoi joka kerta käydessään (n. kerran vko). Mieheni (kuten minäkin) ostaa meille usein kukkia ja siitä tämä mummo tekee suuren numeron, se on hyvä mies joka kukkia ostaa. Totta toki, mutta kukat ovat meille iloksi ja kodin kaunistukseksi siinä missä verhot, kivat tapetit ja muukin sisustus, ei sen kummemepaa parisuhde- tai hyvä mies tuo vaimolle kukkia- hommaa. Tämä on kuitenkin mummolle asia, josta pitää aina mainita. Esimerkikisi jos meillä on joku napakampi sananvaihto miehen kanssa ja mummo kuulemassa, hän sanoo minulle ettei pitäisi olla niin hankala kun mies ostaa niitä kukkiakin.

Lasten kasvatukseen ja hoitoon on hänellä usein kommentti ja lapsen tekemisiin puuttuu ohi lapsen vanhempien.

Meillä ei käytettä mitään luunappeja, tukkapöllyjä tms. Ainoastaan lapsen tilanteesta pois kantaminen on sallittua koskemista, mitään läpsyjä ei hyväksytä. Mummo käyttää näitä luunappeja vaikka olemme sanoneet ettei hyväksytä tätä.

Nyt on tilanne se, että tämä jälkimmäinen anoppi ei voi lapsia hoitaa vaikka apua joskus tarvittaisiin. Hän ignooraa sen verran pahasti vanhempien mielipiteen ja kyseenalaistaa meidän perheen tavat toimia monessa asiassa. Erilaiset tavat voi ihmisillä olla, mutta lasten kasvatuskysymykset ovat vanhempien, ei isovanhempien päätettävissä. samon kodin siivoaminen, ruokailut, huoneiden järjestys ym. ovat mielestäni asioita joihin vieraat eivät kommentoi.

Tämä anoppi kyläilee meillä kuin joku muu vieras, mutta läheisenä perheenjäsenenä emme häntä pidä.

Toinen anoppi hoitaa joskus lapsia ja käy meillä kylässä vähän rennommalla meiningillä, samoin kuin me hänen kodissaan.

Olen kovasti pohtinut, millainen anoppi haluan tuleville miniöille tai vävyille tulevaisuudessa olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin äidilleni että ei ole mitään asiaa lapsen lähelle kun lapsi pyöräilee jos tollasia kuiskii!!

Kypärää ei pidetä siksi että poliisi tai vanhemmat on tyytyväisiä vaan ettei aivot valu päästä kun joutuu onnettomuuteen.

Sanoisin tämän napakasti ja lapsi siinä lähellä kuulemassa.

Maassa on kypäräpakko ja näköjään pitäisi antaa sakkoja että jokkut tajuaa tämän.

Vierailija
24/27 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä onko nämä anopin kommentit sitten puuttumista:

- (kun olin raskaana ja me vain kihloissa) niin anoppi sanoi: toivoisin että menisitte naimisiin kerran lapsikin on tulossa.

- ettekö voisi iltarukouksen lukea lapselle, se kun on turvallista ja minä olen lukenut (ollaan miehen kanssa ateisteja)..

???

Vierailija
25/27 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. lapsen hankinta on virhe.

2. 2kk tarvitsee vettä tuttipullosta.

3. 3kk tarvitsee sosetta

4. vauvalla/taaperolla pitää olla alusvaatteet.

5. allergista vauvaa pitää siedettää

ja oon mä varmasti tehnyt muitankin virheitä.

Vierailija
26/27 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä hän on oikeassa.

Kunkin uskonasiat ovat yksityisasia - eikä kuulu muille.

Vierailija
27/27 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä onko nämä anopin kommentit sitten puuttumista:

- (kun olin raskaana ja me vain kihloissa) niin anoppi sanoi: toivoisin että menisitte naimisiin kerran lapsikin on tulossa.

- ettekö voisi iltarukouksen lukea lapselle, se kun on turvallista ja minä olen lukenut (ollaan miehen kanssa ateisteja)..

???

Saahan sitä anoppi toivoa että menisitte naimisiin, ratkaisu on kuitenkin teidän oma. samoin kuin uskonnollinen tai uskonnoton kasvatus. Tästä tulee tärkeämpää sitten, kun lapsi on isompi. Kun olette miehen kanssa ateisteja, varmaan lapsenkin kasvatatte sillä ajatusmaailmalla. sitten voitte kertoa lapselle että jotkut uskoo siihen jumalaan ja toiset tuohon jumalaan ja me ei mihinkään sellaiseen. Anoppihan voi sitä iltarukousta lukea jos tahtoo, olkoon se anopin iltasatu, mutta hänellä ei ole oikeutta alkaa "käännyttää" lasta tai tuputtaa uskoa jos se ei teidän perheessä ole tapana. Jos tämmösiä tilanteita tulee, niin sitten pitää anopille reippaasti sanoa että tämä ei käy. Ehkä erityisesti sun miehen pitää sanoa jos kyse on hänen äidistään.

Mutta tosiaan saahan anoppi toivoa ja haaveilla, sillä vaan ei ole vaikutusta teidän ratkaisuihin.

Ei siitä minusta kannata loukkaantuakaan, paitsi jos anoppi ei ymmärrä kunnioittaa teidän päätöksiä, voi tilanne olla hankalampi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi