Eroahdistusikäisen nukkumisesta. Viereen vai unikoulua?
Eli kohta 9 kk on ikää vauvalla. Yöllä herää ölisemään ja kukkumaan vähän väliä. Jotenkin tuntuu, että liittyis osittain eroahdistukseen. Viereen otettaessa nukkuu sitten paremmin. Viime yönä kokeilin käydä taputtelemassa unille tutin kanssa, mutta ei se häntä rauhoittanut. Kun otin viereen niin nukkui ok. Mikä linja tässä nyt olisi paras? Tavallaan tuntuu, että jos on eroahdistuksesta kyse, niin miksi en antaisi läheisyyttä vieressäni? Mutta sitten pelottaa, että onko mulla tuo kaveri kainalossa vielä 5-vuotiaanakin? Vai meneekö tämä vaihe ohi niin että saan taas siirrettyä omaan sänkyyn suosiolla muutaman viikon/kuukauden päästä? Kokemuksia!
Kommentit (8)
Kumma kun vanhemmilla lapsilla ei ole ollut ollenkaan samaa ongelmaa. Nukkuneet kuin tukit.
Mieti miltä pienestä tuntuu, pelottavalta yksin. Meillä 4v kipittää yöllä joko äidin ja isin väliin tai isoveljensä viereen. Ainoa lapsistamme joka tarvitsee lisälämpöä öisin.
Ensin lopetin imetyksen(1v2kk).Nukutin niin että pötkötin vieressä niin kauan että nukahti.Meillä kerrossänky, joten aikuinen mahtuu hyvin viereen.Sitten siitä siirryin lapsen ollessa vähän vanhempi sängyn viereen tuolille.Istuin tuolilla niin kauan että nukahti(n.10 min.)Nyt kaksivuotiaana laitan sänkyyn ja poistun huoneesta.Kolmena iltana jaksoi kitistä perään mutta ei sen jälkeen.Tämä vieressä nukutus omaan sänkyyn pienempänä toimi hyvin.Nukahti ns.turvallisesti viereen ja nukkui yön hyvin.Heräsi 6 aikaan aamulla ja menin hetkeksi viereen ja nukahti vielä uudestaan.
että te yleensäkin nukutte? Kokeile puolen vuoden päästä uudelleen, jos sitte siirtyis helpommalla. Mulla on nukkunu molemmat lapset vieressä varmaan vuoden. en tarkoin muista. Ja kyllä siirtyivät sitte omaan sänkyyn ko olivat valmiit. Nykyään eivät tule juuri koskaan meidän sänkyyn ja jos tulevat niin syynä on sairaus tai paha uni. Ja silloin jos ne jaksaa viedä omaan sänkyyn niin menevät ja nukkuvat.
Älä tee nukkumisesta ongelmaa, jos se ei ole sitä :)
eli ensimmäisestä äännähdyksestä otin kaverin kainaloon ja loppuyö meni tyytyväisenä vierekkäin tuhisten :)
jotta lapsesta ikinä kasvaisi aidosti itsenäinen ja autonominen ihminen, olennaista on, että hänelle kehittyy ensimmäisten ikävuosiensa aikana hyvä perusturvallisuuden tunne ja turvallinen kiintymyssuhdetyyli. Se kehittyy, kun lapselle tulee vanhempiensa kanssa (mikä on lapsen tärkein ympäristötekijä) turvallinen olo, että hän kokee saavansa tukea ja hoivaa, oli päivä tai yö.
Meillä lapsi leikki-ikäisenä halusi jo omaan huoneeseen nukkumaan, vaikka siihen mennessä oli aina ollut kainalossa nukkumassa. Jos lapsi kaipaa seuraa öiksi, sitä kannattaa antaa, se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. Mikään ei ole ihmisen hyvinvoinnin kannalta niin tärkeää kuin että hänellä kehittyy hyvä perusturvallisuus ja sitä kautta stressinsietokyky.
Tietenkin otat viereen. Ja nukutat viereen kunnes lapsi itse on valmis menemään omaan sänkyyn (voi olla viikon tai parin vuoden päästä:). Haluaisitko itse että sinut laitetaan yksin omaan pinnasänkyyn juuri kun susta tuntuu että jonkun vieressä olisi turvallisempaa?