olipahan huonot eväät pelastusarmeijan joulukassissa...
ensinnäkin, oli tavaraa vain 1/2 muovikassillinen. enenn ollut kokonainen...ja parempi.
nyt siinä oli;
pikakahvijauhe,
pieni palasokeripaketti,
piparipaketti,
lihapullapurkki,
naudan-ja sianlihapurkki,
tonnikalapurkki,
fazerin sininen suklaalevy.
höh. ei olisi kannattanut vaivautua edes hakemaan.
Kommentit (38)
olivat kaikkein surkein valinta pussissa. Noiden hinnalla olisi saanut jotain järkevämpääkin. Ilmeisesti ko. tuotteiden parasta ennen -päiväys jo lähellä eivätkä ole menneet kaupaksi ja siksi työnnetty lahjoitettavaksi. Ei kai muuten ymmärrettävissä että tuollaisia työnnetään lahjoituspussukoihin.
varattomia onkin. En tiedä miksi. Minulle joka vuosi soitetaan, että tänne on taas jäämässä ruokia, hakekaa ihmeessä, jos vain haluatte. Ja toki haen ilmaista ruokaa, vaikka ei köyhiä ollakaan.. En tiedä mihin ne sitten menisi, jos ei niitä kukaan ota??
varattomia onkin. En tiedä miksi. Minulle joka vuosi soitetaan, että tänne on taas jäämässä ruokia, hakekaa ihmeessä, jos vain haluatte. Ja toki haen ilmaista ruokaa, vaikka ei köyhiä ollakaan.. En tiedä mihin ne sitten menisi, jos ei niitä kukaan ota??
kukaan ei tiedä tulla hakemaan niitä
Olis pitänyt olla kaviaaria ja samppanjaa. Ne maistuu köyhälle, joka on koko vuoden työttömänä maattuaan ansainnut jotain hyvää ilmaiseksi.
mutta näin ei kassia hakevana ihmettelen vain etten taida enää rahojani pelastusarmeijalle antaa, jos jakavat niillä tollasta paskaa...eihän tuo kelpaa arkena ei jouluna...siis häh. esim. se puuroriisi olisi paljon halvempi ja parempi vaihtoehto. herkut pois ja kunnon ainekset tilalle ja varmaan pääsis samoihin hintoihin. mitä tollasilla kukaan tekee hukkaan menee koko rahat
tuon kassin kun olet itse lahjoittanut rahaa Pelastusarmeijalle vai mitä oikein tarkoitat?
Varmasti monella vanhalla/huonokuntoisella eläkeläisnaisellakaan enää suju se leipominen tai suuritöinen ruoanlaitto, vaikka kuinka haluaisi. Miettikää nyt vähän reumaattista mummoa kuorimassa lanttuja ja veivaamassa leipätaikinaa.
Työkyvyttömyyseläkkeellä olevalta masentuneeltakaan tuskin voi odottaa kovin paljon kykyä leipoa, kun ei kykene tekemään mitään muutakaan, kuten siivoamaan ja käymään suihkussa. Meinaatteko sitten, että lyödään jauhoja ja maitojauhetta, ja jos et ole onnellinen, niin "ihan oma vikasi on, sua on yritetty auttaa, et taida olla oikeasti köyhä"
Ihmettelen kyllä niitä eu-pakettien maitojauheita, kun varmasti roskiin menevät, kun eivät useat tajua käyttää vaikka laatikoihin kerman sijaan.
Tosin taitaa jauhe nykyään olla aika kallista, joten liekö tuota enää niin paljon jaossa?
Olis, ja mietin nyt vaikka omalta kohdalta.. Kahvi menisi roskiin tai kiertoon, palasokeri myös. Aattona vois sitten syödä nötköttipurkin, joulupäivänä lihapullapurkin, seuraavana tonnikalan.
Ja luksusta sitten olisi se suklaa.
No joo, kyllä olisin tosi kiitollinen.
Ei ollut pelastusarmeijan, vaan erään toisen paikallisen. Suurin osa jonossa olevista oli punasilmäisiä ryvettyneen näköisiä miehiä, jotka eivät olleet käyneet suihkussa muutamaan viikkoon (näyttivät siis siltä) ja enemmän harrastettu juoma- kuin syömäpuolta. Joku joi viinapullosta siinä jonossakin.
Näkemäni perusteella pidän pelastusarmeijan lajitelmaa oikein sopivana niille syrjäytyneen näköisille miehille, joilla tuskin on paikkaa tai edes halua leipoa ja laittaa joulua. Hyvä, kun pysyy hengissä ja nälkä lähtee.
Ihan eri asia, jos kassi on tarkoitettu vaikka vähävaraisille lapsiperheille, joilla ei vain yksinkertaisesti ole varaa jouluruokiin. Mutta tuskin on eri kassit eri kohderyhmille.
Olen itse elänyt sossurahoilla vuoden verran menin konkkaan firman kanssa. Minulle ja lapsille sain rahat riittämään eikä tarvinnut ilmaista ruokaa hakea.
Minulle on ihan sama mitä joku punasilmäinen alkkis syö, syökö mitään. Jokainen terve ihminen saa sossurahalla ravitsevaa ruokaa jos viitsii opetella kokkaamaan ja ostaa juureksia.
Olen itse elänyt sossurahoilla vuoden verran menin konkkaan firman kanssa. Minulle ja lapsille sain rahat riittämään eikä tarvinnut ilmaista ruokaa hakea. Minulle on ihan sama mitä joku punasilmäinen alkkis syö, syökö mitään. Jokainen terve ihminen saa sossurahalla ravitsevaa ruokaa jos viitsii opetella kokkaamaan ja ostaa juureksia.
jos lapsiperheille olisi kassit erikseen ja niistä tiedotettaisiin ja niitä jaeltaisiin eri aikaan/eri paikassa....?
Kyllähän toi yksinäiselle käy, mutta lapsiperheelle on kieltämättä aika vähän ja outoa.
Itse laittaisin lapsiperheelle menevään ruokakassiin:
-pussi porkkanoita
-iso laatikko rusinoita
-riisipuuro riisiä 1-2 pss
-näkkileipää
-perunapussi
-tomaattisose purkki
-2 pss makaroonia
Näistä jo saisi yksistään ruokaa/ruokia,lihan joutuisi ostaaan itse, en tiedä ruukataanko näissä ns. tuore lihaa jakaakaan??
Ehdottomasti tuo hernekeitto, luumumarmeladi ja glögi kuuluvat jouluiseen avustuspussiin.
Kyllä ehkä kannattaisi jakaa kahta eri tyylistä pussia, lapsiperheille ja yksinäisille. Saisivat sitten valita, haluavatko puuroriisiä ja jauhoja vai näkkäriä ja hernekeittoa.
Ehdottomasti lisäisin näkkileivän pakettiin ja esim. kahvin tilalle tuon glögin. MInusta myös esim. makaronit ja tonnikala/säilykelihapullat sopivat avustuspussiin, koska niistä saa ihan kunnon aterian.
Järkevää olisi siis jakaa valmisruokapussia ja perusraaka-ainepussia, josta voi valita.
jos pitää monia erilaisa kasseja tekemään.
ennen kaikkea kadunmiesten ja naisten auttamiseksi, joten ei sovi tuota vanhaa sanomaa unohtaa. Muut apupaketit (eu,mll jne) lienevät koko perheelle tarkoitettuja alunperinkin. Mutta tuo palastusarmeija pelastaa ja antaa almuja niille, jotka ovat enemmän tai vähemmän syrjäytyneitä ja yksinäisiäkin. ehkä et ap ois ees jonoon kuulunut, joten älä valita.
..osa vinkuisi silti, että ainakaan minä en aio leipoa, turhaa kamaa. Ne, jotka valittavat ilmaisista tarjottavista, valittavat ihan aina!
Kuten jo sanottiin, kaupassa on eurolla 2-3kg säkkejä juureksia. Aika harva niitä näkyy ostavan. Kuitenkin hyvin moni palstalainen vinkuu kun kasvikset ovat kalliita..!
ensinnäkin, oli tavaraa vain 1/2 muovikassillinen. enenn ollut kokonainen...ja parempi. nyt siinä oli; pikakahvijauhe, pieni palasokeripaketti, piparipaketti, lihapullapurkki, naudan-ja sianlihapurkki, tonnikalapurkki, fazerin sininen suklaalevy. höh. ei olisi kannattanut vaivautua edes hakemaan.
Missä kaupungissa oli tuollainen paketti rupesi ihan kiinnostamaan? Ja toiseksi, ei tuokaan ihan ilmainen ole ollut. Kolmanneksi, olisiko ollut parempi mieli, jos et olisi saanut ollenkaan? Neljänneksi, Pelastusarmeija ei jaa juopuneille vaikka olisivat jonossakin, ainakaan niitä lahjakorttejaan nm. omaa kokemusta on.
EY-avustus tms., se on täynnä viljateollisuuden ylijäämätuotteita (hapankorppu, näkkäri, mysli jne.).
ja yhdellä pienellä purkilla ei perhettä ruokita.Olen nähnyt monen alkkisukon ostavan pilttejä,niitä voisi tosiaan antaa noille yksinäisille miehille.Mutta jos tosiaan ajattelee lapsiperhettä niin riisipussi olisi ollut paikallaan