Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi unikoulu ei toimi 10kk vauvallamme :(?

Vierailija
06.12.2011 |

Aiemmin yritin pitää tassu-unikoulua, mutta vauva huusi 8vrk joka yö monta kertaa, niin luovutin. Neuvolan th oli sitä mieltä, että epäonnistuminen johtuu siitä, kun minä tisseineni olen siinä. No laitoin isän hommiin ja nyt on kuudes yö menossa ja vauva herää edelleen huutamaan (mies kyllä sylittelee ja tassuttelee ym...).

Ryhdyttiin tähän koska en ole saanut nukuttua juuri ollenkaan, vauva haluaa tissiä n. 6 kertaa yössä ja kitisee jos ei saa pitää tissiä suussa.

Miksi unikoulu ei toimi? Pitääkö mun vaan luovuttaa taas? Lapsi on muutenkin aika temperamenttinen, ollut jo ihan pienenä. voiko johtua temperamentista?

esikoinen huusi 2 yötä aikoinaan ja alkoi siitä lähtien nukkua hyvin.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pieni noin protestoi. Meidän 10kk vauva heräilee myös TODELLA usein ja vaatii rinnan rauhoittuakseen. Kuuluu varmaan ikään, eroahdistusta, liikkumaan opettelua. Itse ainakin odotan suosiolla kuukauden pari. :) Koita jaksella, tiedän kyllä kuinka rankkaa on kun ei saa nukkua...!!!

Vierailija
2/21 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika luonnollinen tarve 10 kk ikäiselle. Eikö? Ota lapsi viereesi nukkumaan, saa sitten nukkua tissi suussa vaikka koko yön, kuten meillä välillä tehtiin.

Tuo vaihe menee kohta ohi. Koeta jaksaa. Tiedän, että väsyneenä on vaikeaa. Silti, koeta jaksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin teillä nyt mättää tuossa unikoulussa. Jatkakaa vaan, älkää sortuko mihinkään maitopulloihin tai vesipulloihin. Eikö vauva huoli tuttia? Meillä kävio niin, että lopulta vauva meni ulkopuolisen tahon järjestämään unikouluun 3 yöksi (siis vain yöt) ja sen jälkeen on nukkunut hyvin. Oli tuollloin 11 kk ikäinen.

Piätisikö teidän nyt pitää vaikka kuukauden tauko unikoulutuksessa ja yrittää sitten uudelleen. Siis isä yrittää, et sinä. Tämän kk aikana voisit yrittää itse vähentää yösyöttöjä jonkun verran. Tarjoa tuttia, silittele jne. Pidä vieressä ja anna tissiä sitten, jos meinaa mennä hysteeriseksi. Kai vauva nukkuu omassa sängyssään. Jos ei nuku, laittakaa nyt hänet omaan sänkyyn. Pinnasängyn laidalle lakana tms peitto suojaksi, luo turvallisuuden tunnetta, tulee pesämäisempi fiilis sänkyyn. Vauva ei myöskään heti näe sinua, jos avaa silmänsä. Jos näkee sinut, muistaa heti tissin ja yhtälö on valmis. Vauvan sänky myös mahdollisimman kauas teidän sängystä, ettei vauva turhaa havahdu yöllisiin ääniinne. Kun vauva nukkuu omassa sängyssään, hän ei jatkuvasti haista maitoasi. Näillä konsteilla saatiin meidän vauva rauhoittumaa, vaikkain heräämiset jatkuivat edelleen (ei todellakaan kuitenk

Vierailija
4/21 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin meillä jaksetaan yökukkumiset ja tissi suussa nukkumiset. On normaalia heräillä, kyllä se aikanaan loppuu. Ihme vouhutus nykyään, että lasten pitäisi mahd pian nukkua yksin. Ja kuka ihme laittaa lapsen ulkopuoliseen unikouluun?!?!?! Hei miettikää vähän.

Vierailija
5/21 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kun tämä unikoulu aloitettiin niin on sivuvaunussa kiinni parisängyssämme.

Nukkuminen on ollut niin levotonta siitä huolimatta että tissi on koko ajan ollut saatavilla ja vauva vieressä, joten siksi päädyttiin tähän unikouluhommaan.

Mutta ehkä nyt ei sitten ole tosiaan oikea aika? ap

Vierailija
6/21 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin meillä jaksetaan yökukkumiset ja tissi suussa nukkumiset. On normaalia heräillä, kyllä se aikanaan loppuu. Ihme vouhutus nykyään, että lasten pitäisi mahd pian nukkua yksin. Ja kuka ihme laittaa lapsen ulkopuoliseen unikouluun?!?!?! Hei miettikää vähän.

Miksi ihmeessä pienen pitää nukkua yksin. En ymmärrä.. Ei se ole luonnollista. Luonnollista on pitää lapsi vieressä. Vauvaikä kestää niin vähän aikaa.. vaikka voi toki olla rankkaa.

Mietin, että mitä näistä lapsista tulee, jotka kokevat hylkäämisen tunteen vauvana. Kukaan ei tule, vaikka kuinka huudan tai tulee hetkeksi ja sitten taas lähtee pois ja taas olen yksin. Ja lopulta vauva nukahtaa itkuunsa. Ja oppii, että turha huutaa, kun kukaan ei kuitenkaan tule ja ota syliin.. ja vanhemmat ovat tyytyväisiä, kun lapsi oppi nukkumaan yksin.

Vierailija
7/21 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin olet antanut periksi jo kaksi kertaa, kolmannella kerralla se lapsi huutaa kuukauden, kun tietää että jossain vaiheessa saa haluamansa.

Itse en luovuttaisi kun kerran leikkiin on ryhdytty. Toiset rauhoittuu 2 yössä, mutta toisilla menee 2 VIIKKOA. Eli älkää taas antako periksi vaan jatkakaa, kun kerran olette aloittaneet.

Se lapsi ei siitä kärsi, ettei näe sinua kun isi paijaa ja pitää yöllä hyvänä. Mutta yksin en jättäisi huutamaan. Kai olette myös olleet puhumatta. Parempi olla sanomatta sanaakaan. Korkeintaa vähän suhista (hyssytellä)

Vierailija
8/21 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin yritin pitää tassu-unikoulua, mutta vauva huusi 8vrk joka yö monta kertaa, niin luovutin. Neuvolan th oli sitä mieltä, että epäonnistuminen johtuu siitä, kun minä tisseineni olen siinä. No laitoin isän hommiin ja nyt on kuudes yö menossa ja vauva herää edelleen huutamaan (mies kyllä sylittelee ja tassuttelee ym...). Ryhdyttiin tähän koska en ole saanut nukuttua juuri ollenkaan, vauva haluaa tissiä n. 6 kertaa yössä ja kitisee jos ei saa pitää tissiä suussa. Miksi unikoulu ei toimi? Pitääkö mun vaan luovuttaa taas? Lapsi on muutenkin aika temperamenttinen, ollut jo ihan pienenä. voiko johtua temperamentista? esikoinen huusi 2 yötä aikoinaan ja alkoi siitä lähtien nukkua hyvin.

Saako muuta ruokaa? Nalissaan huutaa.

Vierailija
9/21 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä huomasi heti lapsesta, jos yritin liikaa vähenpää päiväimetystä, lapsi halusi rintaa ja syliä yöllä tosi paljon. Kun imetin päivällä tarpeeksi, niin lapsi (10kk) nukkui yön paremmin.

Vierailija
10/21 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika raakaa puhetta minusta. Ei kait vauvat ole mitään koulutettavia koiria! Syökö vauva, siis vauva päivällä muuta ruokaa hyvin? Mahavaivoja, muita kipuja, kakkaaminen?

Minunkin mielestä noin pieni tarvitsee äidin läheisyyttä vielä tosi paljon ja omalla painollaan asiat menee parempaan suuntaan. Aikaa vaan.

Vierailija
11/21 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska univajeiset vanhemmat (molemmat) olivat jo niin pihalla kaikesta että kokivat olevansa vaaraksi vauvalle...

Vierailija
12/21 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 on varmaan aika ääritapaus.

Vierailija
13/21 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauvalla on esim. korvatulehdus, allergiaa, tms kipua aihettavaa ongelmaa niin ei se huuto lopu kouluttamalla.

Tissi suussa hän voi kestää kivun itkemättä, mutta ei yksin.

Ennen kuin voi edes yrittää mitään unikoulua täytyy tällaiset asia selvittää.

Vierailija
14/21 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotka eivät välitä pienestä vauvastaan ja vauvan tarpeista. Vauva tarvitsee läheisyyttä!

Teet aivan väärinpäin kun ajattelet vain itseäsi.

Vauvaa kuuluu imettää ja sitä voi silti nukkuakin siinä välissä!

Ei ihme että elämä on vaikeata.

Vierailija
15/21 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pienen pitää nukkua yksin. En ymmärrä.. Ei se ole luonnollista. Luonnollista on pitää lapsi vieressä. Vauvaikä kestää niin vähän aikaa.. vaikka voi toki olla rankkaa.

Mietin, että mitä näistä lapsista tulee, jotka kokevat hylkäämisen tunteen vauvana. Kukaan ei tule, vaikka kuinka huudan tai tulee hetkeksi ja sitten taas lähtee pois ja taas olen yksin. Ja lopulta vauva nukahtaa itkuunsa. Ja oppii, että turha huutaa, kun kukaan ei kuitenkaan tule ja ota syliin.. ja vanhemmat ovat tyytyväisiä, kun lapsi oppi nukkumaan yksin.

Samat ajatukset. Ei ihme että niin monella on aikuisena mt-ongelmia, tässä voi olla yksi syy.

Hylkäämiset jäävät ihmisen alitajuntaan vaikka niitä ei tietoisesti muistakaan.

Vierailija
16/21 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pulloa yöllä (kerran tai kaksi)

tutti ja rätti riittää sen jälkeen ja hyvin nukutaan omassa huoneessa omassa sängyssä! ja vauva 2kk!!

Vierailija
17/21 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unikoulussa lapsi EI nukahda itkuunsa, vaan oppii rauhoittumaan ja nukahtamaan ilman ulkopuolista apua. Eli lapsi oivaltaa, että huutaminen ei johda mihinkään ja se on siis turhaa. Minä ainakin osaan erottaa huudon sävystä, milloin lapsella on oikeasti jokin vialla ja silloin siihen toki vastaan.

Itse olen kaksi lasta unikouluttanut tassumenetelmällä ja yllättävän vähän huutoa niihin on liittynyt. Meilläkin molemmat ovat nukkuneet perhepedissä, mutta kun 9kk kuluttua yöheräilyitä on edelleen ollut 1-1,5 tunnin välein, on päädytty unikouluun. Olen silloin aloittanut työnteon isän jäädessä kotiin lasten kanssa ja aika huonosti olisi yhtälö toiminut, varsinkin kun teen myös yövuoroja.

Meillä unikoululla on muutamasaa yössä heräilyt vähentyneet 6-8:sta nollaan, ja lasten perusturvallisuuden tunne ei ole kärsinyt pätkääkään. En kadu hetkeäkään.

Vierailija
18/21 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkoon sitten vaikka vain sylin tarve. Siihen pitää vastata. Itsekin kirjoitat, että lapsi oppiin, että huutaminen on turhaa, ei johda mihinkään.

Olen toki lukenut unikoulusta, mutta en siltikään pidä sitä järkevänä pienelle lapselle/vauvalle. Miksei lapsi saa nukahtaa syliin tai nukkua vanhempien kanssa. Miksi pieni lapsi pitää kouluttaa kuin koira nukkumaan yksin. Käydään kyllä silittämässä ja taputtamassa, otetaan jopa syliin, mutta syliin ei saa jäädä.

Lapsen perusturvallisuuden järkkymistä ei huomaa yhtä helposti kuin nälkää. Turvattomuuden tunne voi jäädä jonnekin alitajuntaan ja se voi vaikuttaa myöhemmässä iässä.

Meillä kaksi lasta on nukkunut vuorollaan perhepedissä. Esikoinen siirtyi lastensänkyyn parisänkymme viereen kun nuorempi lapsi syntyi. Siitä sitten aikanaan omaan huoneeseen. Elämä on kolhinut, mutta perusluottamus elämään on lapsilla säilynyt. En kadu päivääkään perhepetivuosia.

Älkää huudelko, kun teillä ei ole asiasta omakohtaista kokemusta!

Unikoulussa lapsi EI nukahda itkuunsa, vaan oppii rauhoittumaan ja nukahtamaan ilman ulkopuolista apua. Eli lapsi oivaltaa, että huutaminen ei johda mihinkään ja se on siis turhaa. Minä ainakin osaan erottaa huudon sävystä, milloin lapsella on oikeasti jokin vialla ja silloin siihen toki vastaan.

Itse olen kaksi lasta unikouluttanut tassumenetelmällä ja yllättävän vähän huutoa niihin on liittynyt. Meilläkin molemmat ovat nukkuneet perhepedissä, mutta kun 9kk kuluttua yöheräilyitä on edelleen ollut 1-1,5 tunnin välein, on päädytty unikouluun. Olen silloin aloittanut työnteon isän jäädessä kotiin lasten kanssa ja aika huonosti olisi yhtälö toiminut, varsinkin kun teen myös yövuoroja.

Meillä unikoululla on muutamasaa yössä heräilyt vähentyneet 6-8:sta nollaan, ja lasten perusturvallisuuden tunne ei ole kärsinyt pätkääkään. En kadu hetkeäkään.

Vierailija
19/21 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko elämä on myös vauvalla helpompaa kun saa kunnon yhtenäiset yöunet. On paremmalla tuulella päivisin, syö paremmin, ei kitise, oppii monesti nopeammin jne.

Se että vauva itkee muutaman yön peräkkäin, tai oli se sitten viikko (ja ei tietenkään itke koko yötä yksin) on vauvalle paljon parempi kuin se, että koko perheeltä menevät yöunet vaikka kuinka hirveän pitkään (vauva mukaanlukien).

Ettekö lukeneet pari kuukautta sitten kaksplussassa artikkelia, jossa kerrottiin suuressa tutkimuksessa paljastuneen, että itse asiassa äideillä jotka pitivät unikoulun oli monesti läheisempi suhde vauvoihinsa kuin niillä, jotka yö yön jälkeen heräsivät väsyneenä antamaan rintaa vaikka kuinka monta kertaa. Ja vauvoilla parempi itsetunto myöhemmin. Ja tutkimus oli kestänyt kauan ja oli tehty äideillä ja heidän vauvoillaan (siis seurattu heitä pitkän ajanjakson ajan)

Vierailija
20/21 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin olet antanut periksi jo kaksi kertaa, kolmannella kerralla se lapsi huutaa kuukauden, kun tietää että jossain vaiheessa saa haluamansa.

Siellä kehdossa uinuukin oikein pikku-Hitler siis? Tuleva maailmanvalloittaja, tyranni ja päällepäsmäri?

Antakaa niille vauvoille läheisyyttä, hellyyttä, tissiä ja rakkautta ihan niin paljon kuin ne haluavat. Saatte tasapainoisia, ihania lapsia. Ja kun vielä jaksatte niitä kasvattaa rajat ja rakkautta -menetelmällä, voitte jo onnitella itseänne hyvästä vanhemmuudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi