Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekaluokkalaisen piti viedä lahja kouluun joulukalenteriin. Ei vienyt, ei saa avata kalenteria.

Vierailija
02.12.2011 |

Näin kertoi siis mieheni ekaluokkalainen lapsi tänään meille tullessaan.

Koulussa oltiin yhdessä askarreltu joulukalenteri, johon jokainen lapsi toisi pienen yllätyksen (esim. kynän tai kumin oli opettaja sanonut) ja sitten kukin saisi vuorotellen kalenteria avata. Lapsen äiti oli sanonut, että mitään ei osteta eikä ostettu. Ja nyt lapsi ei saa avata kalenteria. Ei tällainen oikeasti voi olla totta??!!

Mies soittaa heti maanantaina opettajalla ja kysyy asiasta (ellei tytön äiti kerro asiasta, mies laittoi jo viestin, muttei ole vastannut) ja lapselle ostetaan lahja, jonka saa viedä sinne kouluun.

On kyllä niin paha mieli asiasta tytön puolesta. :(

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmalla soditaan ja joku tantta mamma jaksaa ulista tällaisesta asiasta, eikö ihmisten itsekkyydellä ole mitään mittaa eikä määrää?

Vierailija
62/80 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään saa avata kalenteria jos sinne ei myöskään mitään itse tuo. Ihan reiluahan se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Maailmalla soditaan ja joku tantta mamma jaksaa ulista tällaisesta asiasta, eikö ihmisten itsekkyydellä ole mitään mittaa eikä määrää?

Eli loppuuko sota maailman jos täällä ei valiteta yhtään mistään? Asioita ei kuulu vertailla toisiinsa. Vai oletko itse sellainen ettet koskaan valita yhtään mistään koska muualla soditaan? Epäilen.

Vierailija
64/80 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen opettaja ja jos minun luokassa tehtäisiin joulukalenteri, niin minä kyllä vähin äänin ostaisin jotain pientä sen lapsen puolesta, joka ei tuonut lahjaa. En voi tietää perheen taloudellista tilannetta  enkä ikinä haluaisi nolata yhtäkään ihmistä. Hienotunteisuus on minusta normaaleja käytöstapoja. 

Vierailija
65/80 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajasta valitus. Peruskoulu on maksuton eikä oppilaita voi velvoittaa ostamaan mitään lahjoja kouluun. Oppilaita ei voi myöskään asettaa eriarvoiseen asemaan jättämällä ulkopuolelle.

Vierailija
66/80 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli siis joku matuperhe

Vierailija
67/80 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Muistatko mikä sota oli käynnissä silloin kun tuo on kirjoitettu?

Vierailija
68/80 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

2011? Mikä europpalaisen maailmaa ravistava sota silloin oli? 

Vierailija
69/80 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

jolloin jokainen saa myös avata, mutta MITEN joku ÄITI tai OPETTAJA voi antaa tuollaista tapahtua?!?! Lapsi tuossa nyt kärsii. :(

ap

Jos on selvät säännöt annettu, niin mitä sä tuota opettajaa tähän nostat syylliseksi? Äitihän sen on päättänyt, että lapsi saakoon kärsiä, ei opettaja.

Vierailija
70/80 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

eli olisin katsonut, että ko. "lahjaton" lapsi olisi avannut luukun sellaisena päivänä, että sieltä olisi tullut joku kaunis runo eli olisin kirjoittanut paperille jonkun joulurunon, jonka lapsi olisi sitten avannut luukusta.

Ketä pientä lasta kiinnostaa mikään runo!!??? Hei haloo!! Mieti nyt!!!

Vierailija
71/80 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä näkyy juuri se syy, miksi omassa luokassani ei järjestetä koskaan mitään ekstrajuttua. Jos on jotain koulun yhteistä tekemistä, joka edes teoriassa voisi asettaa oppilaat eriarvoiseen asemaan, olen silloin "kipeä". Näin välttyy itse kaikilta ongelmilta.

Vierailija
72/80 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Siis sinun miehelläsi on ekaluokkalainen lapsi? Toisin sanoen lapsi on joskus vain 7 vuotta sitten syntynyt. Oletko itse joku kodinrikkoja?

Siinä sitä on ollut sille tytölle joululahjaa moneksi vuodeksi!

Niin, tosin lapsi on ollut ekaluokalla vuonna 2011 kun tämä aloitus on tehty.

Vierailija
73/80 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No ei tietenkään saa avata kalenteria jos sinne ei myöskään mitään itse tuo. Ihan reiluahan se on.

Toivottavasti lapsen mielipaha on 12 vuodessa aloituksen tekemisestä jo unohtunut...

Vierailija
74/80 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minä olen opettaja ja jos minun luokassa tehtäisiin joulukalenteri, niin minä kyllä vähin äänin ostaisin jotain pientä sen lapsen puolesta, joka ei tuonut lahjaa. En voi tietää perheen taloudellista tilannetta  enkä ikinä haluaisi nolata yhtäkään ihmistä. Hienotunteisuus on minusta normaaleja käytöstapoja. 

Ja sitten nuoret ovat loppuun palaneita ennen kuin ovat edes itsenäisyyden ja aikuisuuden kynnyksellä kun lyödään se todellinen maailma nenän eteen kun on ensin eletty se koko lapsuus valheessa. 

Vierailija
75/80 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

jolloin jokainen saa myös avata, mutta MITEN joku ÄITI tai OPETTAJA voi antaa tuollaista tapahtua?!?! Lapsi tuossa nyt kärsii. :(

ap

tässä on kyse siitä, että et osaa suhtautua tyttäresi pettymykseen etkä varsinkaan myöntää omaa osuuttasi asiassa. Muiden vika kaikki. Hyvä asenne.

Mutta hei - toivotaan että jatkossa saatte silotettua tytön elämäntaipaleen sellaiseksi, ettei tule lapsuudessa enää pettymyksiä! Sehän olisi ikävää, jos pettymyksiä vielä tulisi.

No kuule.  Muistan erittäin hyvin oman tapaukseni kansakoulun ensimmäiseltä luokalta.  Olin sairaana pitkään ja kun sitten menin kouluun noin viikko ennen joululomaa, siellä olikin joku luokan pikkujoulutunti.  Minä en tiennyt siitä mitään. Ja juuri noin, jokaista oli käsketty tuomaan joku pikku lahja, jotka sitten jaettiin jokaiselle.

Eihän minulla tietenkään mitään ollut.  Jälkeenpäin aikuisena olen ollut katkera opettajaa kohtaan, joka kohteli minua tosi töykeästi.  Sillä tavalla ei saisi lasta kohdella.

Mehän olimme pikkulapsia.  Opettaja jakoi lahjat jostain kopasta jokaiselle, ja sitten yksi jäi ilman.  En minä lahjaa vastaanottaessani yhtään ajatellut, että en saisi ottaa lahjaa enkä sitä, miten ne lahjat oli hankittu.  Otin pienen paketin onnellisena ja sitten opettaja alkoikin suorastaan huutaa, että kukas se on, joka ei ole tuonut lahjaa!  Jaa sinä!  Tuoppas tänne se paketti, mitäs sinä sitä menit ottamaan kun et ole tuonut itse mitään, rähi rähi.

Se oli kamalaa ja sitten vielä toiset lapset ilkkuivat, että sää et tuonut lahjaa.  Jouduin kärsimään tuosta pitkään.  

Sinänsä asia on mitätön, mutta pitää muistaa, että lapsi on lapsi ja lasta tuollainen satuttaa valtavasti.  Se vei pitkäksi aikaa ilon kaikesta.  Ja lapsella ei ole valmiuksia puolustaa itseään.  Joskus aikuisena kävi mielessä käydä tapaamassa tuota opettajaa ja kysyä että mitä v....a oikein ajattelit?  Missä pedagogin ammattitaito?  Miten opettaja ei osannut ajatella asiaa yhtään?

Tietenkään en mennyt.  Tuo opettaja ei kaikissa muissakaan tapahtumissa käyttäytynyt aivan oppikirjojen mukaisesti, mutta minulle tämä oli ilkein ja se tapahtui heti ekaluokalla.   

Me kannamme paljonkin traumoja mukanamme aina lapsuudesta lähtien.  Aina niistä vapautuminen ei ole helppoa, palaavathan ne väkisinkin mieleen ja ihmisen mieli on hiukan sellainen, että se kaipaa oikeudenmukaisuutta.

Vierailija
76/80 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Eli loppuuko sota maailman jos täällä ei valiteta yhtään mistään? Asioita ei kuulu vertailla toisiinsa. Vai oletko itse sellainen ettet koskaan valita yhtään mistään koska muualla soditaan? Epäilen.

Aivan.  Jos joku mottaa sua nenään, niin ole hiljaa, maailmalla soditaan.

Vierailija
77/80 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatuki on 595 netto. 

Ei ole pakko viedä lahjaa. Tuollaisia ei saa olla koulussa, jos ei kaikki saa avata kalenteria. 

Esim. luokkaretkelle saa osallistua kaikki, vaikka ei veisi mitään myytävää myyjäisiin. 

Vierailija
78/80 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

ap

Jos on selvät säännöt annettu, niin mitä sä tuota opettajaa tähän nostat syylliseksi? Äitihän sen on päättänyt, että lapsi saakoon kärsiä, ei opettaja.

Opettaja on sikäli syyllinen, että hän järjestää tällaisen tapahtuman. Itse en olisi opettajana ollessani voinut koskaan tehdä noin. Nyt olen jo eläkkeellä. Lapsihan tuossa kärsii täysin syyttömänä.

Vierailija
79/80 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

12 vuotta sitten tehty aloitus. 

Vierailija
80/80 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Työmarkkinatuki on 595 netto. 

Ei ole pakko viedä lahjaa. Tuollaisia ei saa olla koulussa, jos ei kaikki saa avata kalenteria. 

Esim. luokkaretkelle saa osallistua kaikki, vaikka ei veisi mitään myytävää myyjäisiin. 

Olisi  itse vaikka syömättä päivän tai kaksi, jos sillä saa lapselle iloa, eli joku 1- 2 e lahja on paikallaan.